Vergadering Raad Concurrentievermogen (Interne Markt, Industrie, Onderzoek en Ruimtevaart) (COMPET)

Kalender (Bron: swedeandsour / iStock.com)
swedeandsour / iStock.com
datum 28 november 2005 - 29 november 2005
plaats CONCURRENTIEVERMOGEN (INTERNE MARKT
organisatie Raad Concurrentievermogen (Interne Markt, Industrie, Onderzoek en Ruimtevaart) (COMPET) i

  • 1. 
    Goedkeuring van de agenda 2.

Goedkeuring van de lijst van A-punten

14832/05 PTS A 54

3.

Voorstel voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad betreffende het zevende kaderprogramma van de Europese Gemeenschap voor activiteiten op het gebied van onderzoek, technologische ontwikkeling en demonstratie (2007 tot 2013) (WB)

Voorstel voor een besluit van de Raad betreffende het zevende kaderprogramma van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie (Euratom) voor onderzoeks- en opleidingsactiviteiten inzake kernenergie (2007-2011) (WB) (door de Commissie voorgestelde rechtsgrondslag: artikel 166, lid 1, van het Verdrag en artikel 7 van het Euratom-Verdrag)

­ Partiële algemene oriëntatie

8087/05 RECH 80 ATO 45 COMPET 68 CODEC 266 (x) 14601/05 RECH 215 ATO 104 COMPET 251 14603/05 RECH 216 ATO 105 COMPET 252

4.

Mededeling van de Commissie: Meer onderzoek en innovatie: investeren voor groei en werkgelegenheid: een gemeenschappelijke aanpak ­

Conclusies van de Raad

14604/05 RECH 217 COMPET 253 ECOFIN 358 SOC 442

5.

(1)

Ruimtevaartbeleid

­ Voorbereiding van de Ruimteraad (vóór de Ruimteraad) ­ Goedkeuring van de beleidslijnen (na de Ruimteraad) 14499/1/05 RECH 214 ENV 532 COSDP 814 TRANS 235 REV 1

6.

Industriebeleid ­

Mededeling van de Commissie: Een beleidskader ter versterking van de EU-industrie - naar een meer geïntegreerde aanpak voor het industriebeleid =

gedachtewisseling 13143/05 COMPET 211 IND 62 MI 120 ECOFIN 110 14334/05 COMPET 246 IND 75

7.

Betere regelgeving

­ Oriënterend debat en conclusies van de Raad 14531/05 COMPET 249

(1)

De Ruimteraad komt bijeen op 28 november 2005 om 15.00 uur. De agenda is bijgevoegd.

  • 8. 
    REACH Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake de registratie en beoordeling van en de vergunningverlening en beperkingen ten aanzien van chemische stoffen (REACH), tot oprichting van een Europees Chemicaliënagentschap en tot wijziging van Richtlijn 1999/45/EG i en Verordening (EG) {inzake persistente organische verontreinigende stoffen} (WB) (*)

Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 67/548/EEG i van de Raad teneinde deze aan te passen aan de verordening (EG) van het Europees Parlement en de Raad inzake de registratie en beoordeling van en de vergunningverlening en beperkingen ten aanzien van chemische stoffen (WB) (*)

(door de Commissie voorgestelde rechtsgrondslag: artikel 95 van het Verdrag)

­ Oriënterend debat 15409/03 COMPET 75 ENV 651 CHIMIE 3 CODEC 1692 (x) + ADD 1 (x) + ADD 2 (x) + ADD 3 (x) + ADD 4 (x) + ADD 5 (x) + ADD 6 (x) 14874/05 COMPET 262 ENV 551 CHIMIE 69 CODEC 1081

9.

Voorstel voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie (2007-2013) (WB) (door de Commissie voorgestelde rechtsgrondslag: artikelen 156, 157, lid 3, en 175, lid 1, van het Verdrag) ­

Voortgangsverslag (Openbaar debat)

8081/05 COMPET67 RECH 79 ENER 55 ENV 164 TELECOM 27

ECOFIN 124 CODEC 264 (x) + COR 1 (x)

+ COR 1 REV 1 (et) (x) 13814/1/05 COMPET 227 RECH 200 ENER 160 ENV 497 TELECOM 117

ECO 123 CODEC 954 REV 1

  • 10. 
    Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende diensten op de

interne markt (WB) (door de Commissie voorgestelde rechtsgrondslag: artikelen 47, lid 2, 55, 71 en 80, lid 2, van het Verdrag) ­

Voortgangsverslag en gedachtewisseling

6174/04 COMPET 18 SOC 58 JUSTIV 23 CODEC 192 (x) 14686/05 COMPET 255 ETS 23 SOC 446 JUSTCIV 213 CODEC 1048

  • 11. 
    Europees verbintenissenrecht en evaluatie van het consumentenacquis

­ Conclusies van de Raad 14692/05 CONSOM 50 JUSTCIV 214

  • 12. 
    Voorstel voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een

communautair actieprogramma inzake volksgezondheid en consumentenbescherming (2007-2013) (WB)

(door de Commissie voorgestelde rechtsgrondslag: artikelen 152 en 153 van het Verdrag) ­ Voortgangsverslag 8064/05 SAN 35 CONSOM 16 CADREFIN 73 CODEC 259 13984/05 SAN 165 CONSOM 47 CADREFIN 229 CODEC 977

13.

Diversen

  • a) 
    Voortgangsverslag betreffende de nieuwe impuls aan de strategie van Lissabon

(nationale hervormingsprogramma's) ­

Informatie van de Commissie

  • b) 
    Ontwikkeling van het toerisme in Europa na de uitbreiding

­ Verzoek van de Litouwse delegatie 14140/05 COMPET 236 TOUR 24

_____________________

__________________ (WB) Wetgevingsbesluit. (*)

Punt waarover een stemming kan worden gevraagd.

(x) Document niet meer voorradig.

BIJLAGE

RUIMTERAAD

CONVOCATIE EN VOORLOPIGE AGENDA

1.

Goedkeuring van de agenda

2.

Voortgangsverslag over het Europese ruimtebeleid, met inbegrip van de nationale ruimteprogramma's ­

informatie van de Commissie en het ESA

3.

Gezamenlijk EG/ESA document van het voorzitterschap over internationale samenwerking en nationale ruimteprogramma's ­

gedachtewisseling

  • 4. 
    Beleidslijnen van de Ruimteraad inzake wereldwijde monitoring voor milieu en veiligheid (GMES) 1
  • 5. 
    Diversen

1

De mededeling van de Commissie betreffende GMES zal beschikbaar zijn als achtergronddocument.

Inhoudsopgave van deze pagina:

1.

Officiële agenda

2.

Besluitpunten

  1. A-punt i 8. REACH....................................................................................................................................... 7 Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council concerning the Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals (REACH), establishing a European Chemicals Agency and amending Directive 1999/45/EC and Regulation (EC) {on Persistent Organic Pollutants} Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Council Directive 67/548/EEC in order to adapt it to Regulation (EC) of the European Parliament and of the Council concerning the registration, evaluation, authorisation and restriction of chemicals 9. Proposal for a Decision of the European Parliament and of the Council establishing a Competitiveness and Innovation Framework Programme (2007-2013) .................................... 8 10. Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on Services in the Internal Market ........................................................................................................................... 9 15031/05 THB/DGE/ep 3 DG C II EN 11. European Contract Law and the review of the Consumer Acquis ........................................... 10 12. Proposal for a Decision of the European Parliament and of the Council establishing a Programme of Community action in the field of Health and Consumer protection 2007-2013................................................................................................................................. 10 13. Any other business.................................................................................................................... 11 (a) Progress report on the re-launched Lisbon strategy (national reform programmes) ­ Information from the Commission (b) Development of tourism in Europe after enlargement ­ Request from the Lithuanian delegation ANNEX : Statements for entry in the Council's minutes .................................................................. 12 o o o 15031/05 THB/DGE/ep 4 DG C II EN  i
  2. A-punt i 8. REACH....................................................................................................................................... 7 Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake de registratie en beoordeling van en de vergunningverlening en beperkingen ten aanzien van chemische stoffen (REACH), tot oprichting van een Europees Chemicaliënagentschap en tot wijziging van Richtlijn 1999/45/EG en Verordening (EG) {over persistente organische stoffen} Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 67/548/EEG van de Raad teneinde deze aan te passen aan de verordening (EG) van het Europees Parlement en de Raad inzake de registratie en beoordeling van en de vergunning- verlening en beperkingen ten aanzien van chemische stoffen.................................................... 8 9. Voorstel voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie (2007-2013) .................................. 8 10. Voorstel voor een richtlijn van het Europese Parlement en de Raad betreffende diensten op de interne markt............................................................................................................................... 9  i
  3. A-punt i 1. Adoption of the agenda 14764/05 OJ CONS 64 COMPET 256 RECH 219 The Council adopted the above agenda.  i
  4. A-punt i 11. Europees verbintenissenrecht en de herziening van het consumentenacquis........................... 10 12. Voorstel voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een programma voor communautaire actie op het gebied van volksgezondheid en consumenten- bescherming 2007-2013 ........................................................................................................... 10 13. Diversen.................................................................................................................................... 11 a) Voortgangsverslag betreffende de nieuwe impuls aan de strategie van Lissabon (nationale hervormingsprogramma's) - Informatie van de Commissie b) Ontwikkeling van het toerisme in Europa na de uitbreiding - Verzoek van de Litouwse delegatie BIJLAGE: Verklaringen voor de Raadsnotulen ................................................................................ 12 o o o  i
  5. A-punt i 2. Approval of the list of "A" items 14832/05 PTS A 54 The Council approved the list of "A" items contained in 14832/05. The document in item 3 should read as follows:  i
  6. A-punt i 1. Goedkeuring van de agenda  i
  7. A-punt i 3. Proposal for a Decision of the European Parliament and of the Council concerning the 7th Framework Programme of the European Community for research, technological development and demonstration (2007-2013) Proposal for a Council Decision concerning the 7th Framework Programme of the European Atomic Energy Community (EURATOM) for nuclear research and training activities (2007-2011) ­ Partial general approach  i
  8. A-punt i 2. Goedkeuring van de lijst van A-punten doc. doc. 14832/05 PTS A 54 De Raad heeft de lijst van A-punten in document 14832/05 goedgekeurd. De correcte vermelding van het document voor punt 3 luidt als volgt:
  9. A-punt i 4. Commission communication: More Research and Innovation - Investing for Growth and Employment: a Common Approach - Council conclusions  i
  10. A-punt i 3. Voorstel voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad betreffende het zevende kaderprogramma van de Europese Gemeenschap voor activiteiten op het gebied van onderzoek, technologische ontwikkeling en demonstratie (2007-2013) Voorstel voor een besluit van de Raad betreffende het zevende kaderprogramma van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie (Euratom) voor onderzoeks- en opleidings- activiteiten inzake kernenergie (2007-2011) ­ Partiële algemene oriëntatie  i
  11. A-punt i 5. Space Policy - Preparation of the third "Space Council" - Approval of the orientations  i
  12. A-punt i 4. Mededeling van de Commissie: Meer onderzoek en innovatie - investeren voor groei en werkgelegenheid: een gemeenschappelijke aanpak - Conclusies van de Raad  i
  13. A-punt i 5. Ruimtevaartbeleid - Voorbereiding van de derde "Ruimteraad" - Goedkeuring van de richtsnoeren  i
  14. A-punt i 6.2. Ministers strongly supported the Commission's approach to industrial policy. There was support for both the horizontal and the sectoral initiatives. In-depth analysis of the situation in the new Member States was of particular importance.: Industry policy Commission communication: a policy framework to strengthen EU manufacturing - towards a more integrated approach for industrial policy Exchange of views  i
  15. A-punt i 6. Industriebeleid Mededeling van de Commissie: Een beleidskader ter versterking van de EU-industrie - naar een beter geïntegreerde aanpak voor het industriebeleid Gedachtewisseling  i
  16. A-punt i 6.3. Ministers stressed that legislative and regulatory burdens should not have an adverse effect on competitiveness. It was important to avoid putting burdens on industry that our competitors outside the EU do not face. Ministers strongly welcomed the Commission's intention to establish a High Level Group to develop a coherent approach to 15031/05 THB/DGE/ep 6 DG C II EN environment, competitiveness and energy and the suggestion that this group should consider the review of the emissions trading scheme.: Industry policy Commission communication: a policy framework to strengthen EU manufacturing - towards a more integrated approach for industrial policy Exchange of views  i
  17. A-punt i 2. De ministers betuigden hun uitdrukkelijke steun aan de door de Commissie gevolgde aanpak voor het industriebeleid. Er was steun zowel voor de horizontale als voor de sectorale initiatieven. Een grondige analyse van de situatie in de nieuwe lidstaten is van bijzonder belang.  i
  18. A-punt i 6.4. There was agreement on the importance of the manufacturing industry as a generator of new and innovative products. EU industry is competitive, especially in high value-added sectors, but it is important to increase Research and Development and Innovation to ensure that EU industry remains competitive. The need to create a level playing field in terms of international competition was also underlined.: Industry policy Commission communication: a policy framework to strengthen EU manufacturing - towards a more integrated approach for industrial policy Exchange of views  i
  19. A-punt i 3. De ministers benadrukten dat wetgevende en regelgevende verplichtingen het concur- rentievermogen niet negatief mogen beïnvloeden. Voorkomen moet worden dat de industrie lasten worden opgelegd waar onze concurrenten van buiten de EU niet mee te maken hebben. De ministers waren ten zeerste ingenomen met het voornemen van de  i
  20. A-punt i 6.5. Manufacturing and services are strongly and increasingly interlinked in the modern business environment. Ministers supported the need to take account of the specific context of individual sectors and the particular opportunities and challenges they face.: Industry policy Commission communication: a policy framework to strengthen EU manufacturing - towards a more integrated approach for industrial policy Exchange of views  i
  21. A-punt i 4. Er was overeenstemming over het belang van de be- en verwerkende industrie als voort- brenger van nieuwe en innovatieve producten. De EU-industrie is concurrerend, vooral in sectoren met een hoge meerwaarde, maar het is belangrijk dat onderzoek en ontwikkeling en innovatie worden opgevoerd om ervoor te zorgen dat de EU-industrie concurrerend blijft. Tevens werd benadrukt dat er gelijke concurrentievoorwaarden op internationaal niveau tot stand moeten worden gebracht.  i
  22. A-punt i 6.6. Ministers agreed that we cannot avoid structural change, but protectionism is not the answer. It would be important to ensure that policies supported and embraced change, but also supported the workers affected by it.: Industry policy Commission communication: a policy framework to strengthen EU manufacturing - towards a more integrated approach for industrial policy Exchange of views  i
  23. A-punt i 5. Productie en diensten zijn in een moderne bedrijfsomgeving steeds nauwer met elkaar verbonden. De ministers onderschreven de noodzaak om rekening te houden met de specifieke context van afzonderlijke sectoren en de bijzondere mogelijkheden en uitdagingen waarmee zij te maken krijgen.  i
  24. A-punt i 6.7. Ministers acknowledged the importance of political commitment at the national level in support of the integrated approach to industry policy to deliver results. They emphasized the role of increased professional/vocational training in order to facilitate structural change and improve key qualifications at all levels.: Industry policy Commission communication: a policy framework to strengthen EU manufacturing - towards a more integrated approach for industrial policy Exchange of views  i
  25. A-punt i 6. De ministers waren het erover eens dat structurele veranderingen niet kunnen worden voorkomen, maar dat protectionisme daarop niet het antwoord is. Het is van belang dat beleidsmaatregelen veranderingen ondersteunen en daar op een positieve manier op ingaan, maar ook dat werknemers die door veranderingen worden getroffen, beleids- matig worden ondersteund.  i
  26. A-punt i 6.8. With regard to further steps, the Permanent Representatives Committee is called upon to monitor progress on the work programme referred to in the communication and report to the Council accordingly.: Industry policy Commission communication: a policy framework to strengthen EU manufacturing - towards a more integrated approach for industrial policy Exchange of views  i
  27. A-punt i 7. Better regulation ­ Policy debate and Council conclusions  i
  28. A-punt i 7. De ministers erkenden het belang van politiek engagement op nationaal niveau om de geïntegreerde aanpak voor het industriebeleid te ondersteunen en zo resultaten te boeken. Zij benadrukten de rol van meer beroepsopleiding teneinde structurele hervormingen te bevorderen en de kernkwalificaties op alle niveaus te verbeteren.  i
  29. A-punt i 8. REACH Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council concerning the Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals (REACH), establishing a European Chemicals Agency and amending Directive 1999/45/EC and Regulation (EC) {on Persistent Organic Pollutants} Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Council Directive 67/548/EEC in order to adapt it to Regulation (EC) of the European Parliament and of the Council concerning the registration, evaluation, authorisation and restriction of chemicals ­ Policy debate  i
  30. A-punt i 8. Met het oog op volgende stappen wordt het Comité van permanente vertegenwoordigers verzocht toezicht te houden op de vorderingen met het in de mededeling vermelde werkprogramma, en daarover bij de Raad verslag uit te brengen."  i
  31. A-punt i 9. Proposal for a Decision of the European Parliament and of the Council establishing a Competitiveness and Innovation Framework Programme (2007-2013) - Progress report (Public debate)  i
  32. A-punt i 7. Beter regelgeven ­ Oriënterend debat en conclusies van de Raad  i
  33. A-punt i 8. REACH Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake de registratie en beoordeling van en de vergunningverlening en beperkingen ten aanzien van chemische stoffen (REACH), tot oprichting van een Europees Chemicaliën- agentschap en tot wijziging van Richtlijn 1999/45/EG en Verordening (EG) {over persistente organische stoffen} Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 67/548/EEG van de Raad teneinde deze aan te passen aan de verordening (EG) van het Europees Parlement en de Raad inzake de registratie en beoordeling van en de vergunningverlening en beperkingen ten aanzien van chemische stoffen ­ Oriënterend debat  i
  34. A-punt i 10.1. : Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on Services in the Internal Market ­ Progress report and exchange of views  i
  35. A-punt i 9. Voorstel voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie (2007-2013) - Voortgangsrapport (Openbaar debat)  i
  36. A-punt i 10.2. We recognise that the Working Party has that done very good technical work which is a good basis for further work.: Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on Services in the Internal Market ­ Progress report and exchange of views  i
  37. A-punt i 10. Voorstel voor een richtlijn van het Europese Parlement en de Raad betreffende diensten op de interne markt ­ Voortgangsverslag en gedachtewisseling  i
  38. A-punt i 10.3. On scope, there is general agreement that any further exemptions must be clear and concrete so as to give certainty to business. Most delegations want further exemptions (e.g. healthcare, gambling, tax, etc) but the Directive must not be empty. Some Member States want to be able to exclude services of general interest which they will define; others do not support this.: Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on Services in the Internal Market ­ Progress report and exchange of views  i
  39. A-punt i 1. "Wij erkennen allen de noodzaak het advies van het EP en het herziene Commissie- voorstel af te wachten alvorens besluiten te nemen. Wij kunnen evenwel standpunten uitspreken.  i
  40. A-punt i 10.4. On worker protection, a majority of Member States do not want the rules in the Posting of Workers Directive to be affected by this Directive. This Directive should be neutral for worker protection. There are differing views as to whether administrative arrangements to enforce the Posting of Workers Directive should be included in this Directive (Articles 24 and 25). 15031/05 THB/DGE/ep 10 DG C II EN: Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on Services in the Internal Market ­ Progress report and exchange of views  i
  41. A-punt i 2. Wij erkennen allemaal dat de groep zeer goed technisch werk heeft verricht, dat een goede basis voor verdere besprekingen vormt.  i
  42. A-punt i 10.5. On Free Movement of Services (also known as Country of origin), everyone agrees that we want to further facilitate free movement of services. We differ on how to do it. It is clear that this area needs more work to find the right balance between free movement of services and the pursuit of legitimate public policy objectives. Next steps We need to await the EP's opinion and the Commission's revised proposal. We look forward to both of these early next year and to resuming our discussion as soon as possible thereafter.: Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on Services in the Internal Market ­ Progress report and exchange of views  i
  43. A-punt i 11. European Contract Law and the review of the Consumer Acquis ­ Council conclusions  i
  44. A-punt i 3. Met betrekking tot de werkingssfeer bestaat er algemene overeenstemming over het feit dat eventuele verdere vrijstellingen duidelijk en concreet moeten zijn om het bedrijfs- leven zekerheid te bieden. De meeste delegaties wensen meer vrijstellingen (bijv. gezondheidszorg, gokactiviteiten, belastingheffing, enz.), maar de richtlijn mag niet leeg zijn. Enkele lidstaten wensen door hen te definiëren diensten van algemeen belang te kunnen uitsluiten; andere zijn het hier niet mee eens.  i
  45. A-punt i 12. Proposal for a Decision of the European Parliament and of the Council establishing a Programme of Community action in the field of Health and Consumer protection 2007-2013 ­ Progress report  i
  46. A-punt i 4. Wat de bescherming van werknemers betreft wenst een meerderheid van de lidstaten niet dat de onderhavige richtlijn gevolgen heeft voor de voorschriften in de richtlijn betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers. De onderhavige richtlijn moet neutraal zijn wat betreft de bescherming van werknemers. Ten aanzien van de eventuele opneming van administratieve regelingen voor handhaving van de richtlijn inzake de terbeschikkingstelling van werknemers in deze richtlijn (artikelen 24 en 25) lopen de standpunten uiteen.  i
  47. A-punt i 5. Wat het vrije verkeer van diensten (ook bekend als het oorspronglandbeginsel) betreft, is iedereen het erover eens dat wij het vrije verkeer van diensten verder wensen te vergemakkelijken. Wij verschillen van mening over de wijze waarop. Het is duidelijk dat dit punt verder moet worden besproken om het juiste evenwicht te vinden tussen het vrije verkeer van diensten en het nastreven van legitieme doelstellingen van overheidsbeleid. Volgende stappen Wij moeten het advies van het EP en het herziene Commissievoorstel afwachten. Wij hopen beide begin volgend jaar te ontvangen en onze besprekingen zo spoedig mogelijk daarna te hervatten." In dit verband legde de Italiaanse delegatie een verklaring voor de notulen af, die in bijlage dezes is opgenomen.  i
  48. A-punt i 13.1. Statement by the Council: Any other business (a) Progress report on the re-launched Lisbon strategy (national reform programmes) - Information from the Commission The Council took note of oral information provided by Commission Vice-President VERHEUGEN on progress being made on the re-launched Lisbon strategy, in particular in respect of national reform programmes submitted by Member States. (b) Development of tourism in Europe after enlargement - Request from the Lithuanian delegation  i
  49. A-punt i 11. Europees verbintenissenrecht en de herziening van het consumentenacquis ­ Conclusies van de Raad  i
  50. A-punt i 12. Voorstel voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een programma voor communautaire actie op het gebied van volksgezondheid en consumentenbescherming 2007-2013 ­ Voortgangsverslag  i

3.

Raadsvergadering

4.

Raad Concurrentievermogen (Interne Markt, Industrie, Onderzoek en Ruimtevaart) (COMPET)

De raadsformatie i Concurrentievermogen (COMPET) bestaat over het algemeen uit de ministers (of staatssecretarissen) van economische zaken. Deze raad vergadert ten minste vier keer per jaar, afhankelijk van de urgentie van de te behandelen onderwerpen. Daarnaast zijn ook informele bijeenkomsten mogelijk. Namens Nederland sluit doorgaans minister van Economische Zaken en Klimaat (momenteel vacant) aan.

De Raad Concurrentievermogen werkt aan de verbetering van het concurrentie­vermogen en de groei in de EU op voornamelijk vier belangrijke beleids­terreinen: de interne markt, industrie, onderzoek en innovatie, en ruimtevaart.

5.

Meer over...