Prijsverschillen voor nieuwe auto's in EU kleiner in 2010
Europese Commissie i - Persbericht
Brussel, 26 juli 2011. Het nieuwste autoprijzenverslag van de Europese Commissie wijst uit dat in de Europese Unie i als geheel in 2010 de prijzen in reële termen 2,5% stegen. Ook de catalogusprijzen van nieuwe auto's groeiden licht naar elkaar toe. Deze prijstrends op lange termijn bevestigen dat de Commissie vorig jaar terecht heeft besloten dat specifieke mededingingsregels voor de verkoop van nieuwe auto's niet meer nodig zijn.
"Het is goed om te zien dat de consumenten in Europa profiteren van de concurrentie op de markt voor nieuwe auto's en dat de prijzen in reële termen aanzienlijk blijven dalen. Het feit dat de prijsverschillen tussen de lidstaten verder zijn afgenomen, duidt erop dat de grensoverschrijdende mededinging goed werkt. Ook stel ik tevreden vast dat de reële prijzen voor herstel- en onderhoudswerkzaamheden in de hele EU voor het eerst in tien jaar niet zijn gestegen - een teken dat de sector de nieuwe spelregels heeft begrepen," aldus Joaquín Almunia i, vicevoorzitter van de Commissie en verantwoordelijk voor concurrentiebeleid.
Over het geheel genomen zijn voor passagiersauto's de prijsverschillen tussen de lidstaten kleiner geworden, zo blijkt uit de prijslijsten van de fabrikanten. Maar in bepaalde gevallen zijn de verschillen nog groot en kan de consument veel geld besparen door in het buitenland te kopen. Binnen de eurozone i is de indicator voor prijsverschillen niet veranderd (zie tabel 1).
De EU-prijsindex voor auto's (met de nominale prijzen die consumenten betalen, rekening houdende met kortingen, btw en registratiebelasting) steeg slechts 0,3%, terwijl de totale consumptieprijzen met 2,8% stegen, wat neerkomt op een opmerkelijke daling van de reële autoprijzen met 2,5%.
In totaal daalden de reële autoprijzen in 24 EU-landen i (tabel 1). In twee landen bleven de prijzen gelijk (+0,2% in Italië en Malta), terwijl zij in Portugal stegen (+2,6%). Wat Portugal betreft, zij echter opgemerkt dat kopers er een jaar eerder profiteerden van een meer dan gemiddelde daling van de reële autoprijzen (-6,7%).
De daling van de reële prijzen was bijzonder sterk in Slowakije (-17,4%), Bulgarije (-13,5%), Slovenië (-11,6%) en Tsjechië (-9,0%). In Polen zakten de prijzen 5,6%. Op de grote markten daalden de reële prijzen het sterkst in het VK (-3,7%), terwijl de prijsdaling in Duitsland (-1,9%), Spanje (-1,6%) en Frankrijk (-0,9%) wat bescheidener was.
De dalende reële autoprijzen in de hele EU bevestigen een trend die al meer dan tien jaar duurt en die aantoont dat fabrikanten op de markt voor nieuwe auto's succesvol concurreren.
De reële prijzen voor herstel- en onderhoudswerkzaamheden, die de laatste tien jaar sneller stegen dan de algehele inflatie, gingen in 2010 niet omhoog.
Het autoprijzenverslag
Het autoprijzenverslag maakt deel uit van het toezicht dat de Commissie uitoefent op de motorvoertuigensector. Het verslag bevat de in de lidstaten gehanteerde catalogusprijzen van 89 goed verkochte modellen van 26 merken. Consumenten kunnen het gebruiken om de autoprijzen binnen Europa te vergelijken en te profiteren van de voordelen van de eengemaakte markt van de EU.
Een nadere analyse van de prijsontwikkelingen is beschikbaar op:
Mededingingsregels in de autosector
In juni 2010 werd een nieuw kader voor het mededingingsrecht in de autosector van kracht (zie IP/10/619 en MEMO/10/217). De hervorming moet in de eerste plaats zorgen voor meer en betere mededinging op de markt voor after-sale service. Een groot deel van de kosten die zijn verbonden aan het bezit van een auto hebben namelijk betrekking op herstel- en onderhoudswerkzaamheden. De nieuwe regels maken het gemakkelijker om op te treden tegen praktijken als het niet-verstrekken van technische informatie aan onafhankelijke garages en het misbruiken van garanties. Anderzijds staat het de autofabrikanten vrij om hun verkoopnetwerken naar eigen goeddunken te organiseren, aangezien de ervaring heeft uitgewezen dat de merken elkaar fel beconcurreren.
TABEL 1
Prijsverschillen voor een selectie van goed verkochte auto's
(prijsverschillen uitgedrukt als % van de prijzen in euro exclusief belasting, bij vergelijking van het duurste en het goedkoopste land van de eurozone op 1 januari 2011). Bron: prijslijsten van fabrikanten.
A- en B- segmenten |
1/01/2011 |
1/01/2010 |
1/01/2009 |
Peugeot 207 |
36,9% |
39,7% |
32,7% |
Renault Clio |
39,5% |
32,3% |
44,9% |
Fiat Grande Punto/Punto |
44,3% |
29,2% |
30,4% |
VW Polo |
34,4% |
28,1% |
26,8% |
Ford Fiesta |
25,4% |
24,3% |
17,9% |
C-segment |
1/01/2011 |
1/01/2010 |
1/01/2009 |
Peugeot 308 |
36,1% |
36,0% |
31,7% |
VW Golf |
24,4% |
27,4% |
25,8% |
Ford Focus |
23,8% |
27,9% |
28,7% |
Renault Mégane |
30,3% |
26,8% |
51,6% |
Audi A3 |
23,4% |
18,1% |
17,4% |
D-, E- en F- segmenten |
1/01/2011 |
1/01/2010 |
1/01/2009 |
VW Passat |
31,8% |
28,1% |
24,1% |
Mercedes C |
17,3% |
14,2% |
12,8% |
Audi A4 |
14,0% |
13,1% |
17,0% |
BMW 320D |
8,7% |
10,6% |
10,3% |
TABEL 2
Jaarlijkse ontwikkeling prijsindex en reële autoprijzen in %
(januari 2011 vergeleken met januari 2010)
Autoprijzen worden in de plaatselijke munteenheid uitgedrukt, rekening houdende met kortingen en belastingen. Bron: Eurostat i.
Landen van de eurozone |
Nominale autoprijs |
Algemene inflatie |
Reële autoprijzen |
Oostenrijk |
0,9 |
2,5 |
-3,4 |
België |
0,7 |
3,7 |
-3,0 |
Cyprus |
-1,6 |
3,0 |
-4,5 |
Estland |
-0.1 |
5.1 |
-5.2 |
Finland |
1,2 |
3,1 |
-1,9 |
Frankrijk |
1,1 |
2,0 |
-0,9 |
Duitsland |
0,1 |
2,0 |
-1,9 |
Griekenland |
1,1 |
4,9 |
-3,8 |
Ierland |
-5,5 |
0,2 |
-5,7 |
Italië |
2,1 |
1,9 |
0,2 |
Luxemburg |
0,9 |
3,4 |
-2,5 |
Malta |
3,5 |
3,3 |
0,2 |
Nederland |
-1,7 |
2,0 |
-3,7 |
Portugal |
6,2 |
3,6 |
2,6 |
Slowakije |
-14,2 |
3,2 |
-17,4 |
Slovenië |
-9,3 |
2,3 |
-11,6 |
Spanje |
1,4 |
3,0 |
-1,6 |
Eurozone |
0,8 |
2,3 |
-1,5 |
Landen buiten de eurozone |
Nominale autoprijs |
Algemene inflatie |
Reële autoprijzen |
Bulgarije |
-9,2 |
4,3 |
-13,5 |
Tsjechië |
-7,1 |
1,9 |
-9,0 |
Denemarken |
-1,0 |
2,6 |
-3,6 |
Estland |
-0,1 |
5,1 |
-5,2 |
Hongarije |
-2,5 |
4,0 |
-6,5 |
Letland |
-2,6 |
3,5 |
-6,1 |
Litouwen |
-4,4 |
2,8 |
-7,2 |
Polen |
-2,1 |
3,6 |
-5,6 |
Roemenië |
4,7 |
7,0 |
-2,3 |
Zweden |
0,3 |
1,4 |
-1,1 |
Verenigd Koninkrijk |
0,3 |
4,0 |
-3,7 |
EU |
Nominale autoprijs |
Algemene inflatie |
Reële autoprijzen |
0,3 |
2,8 |
-2,5 |