Staatscommissie Rechtsstaat
De Staatscommissie Rechtsstaat (commissie-Kummeling) werd in november 2022 ingesteld door het kabinet-Rutte IV i om onderzoek te doen naar het functioneren van, en de onderlinge samenhang tussen de wetgevende, rechtsprekende en uitvoerende macht. Het werk van de staatscommissie moet bijdragen aan het voorkomen dat burgers verstrikt raken in het web van de drie machten. De commissie bracht op 10 juni 2024 verslag uit.
De toeslagenaffaire en analyses die daarover verschenen zijn, vormden de directe aanleiding voor de oprichting van de commissie. Uit een rapport over deze affaire volgde dat de grondbeginselen van de rechtsstaat tijdens deze affaire geschonden zijn.
Aan de hand van haar analyse doet de commissie voorstellen voor versterking van de rechtsstaat. Het kabinet heeft de commissie gevraagd met name aandacht te besteden aan hoe burgers beter beschermd kunnen worden tegen onvoorziene en negatieve gevolgen van overheidsbeleid.
Inhoudsopgave van deze pagina:
Het rapport 'Ongekend Onrecht' over de toeslagenaffaire, dat gepubliceerd werd in december 2020, vormt de aanleiding voor de oprichting van de commissie. Het rapport concludeerde dat de affaire het gevolg was van een langere reeks verhardingen binnen het fraudebeleid. Het ministerie van Financiën zou een te harde 'alles of niets' aanpak hebben gehanteerd en het ministerie van Sociale Zaken kreeg het verwijt dat het niet oplettend genoeg was geweest. Er was ook kritiek op de rechtspraak en de Raad van State die burgerrechten in deze affaire onvoldoende zouden hebben beschermd. 'Ongekend onrecht' wees in het kort op een schending van de grondbeginselen van de rechtsstaat.
Als reactie op het rapport dienden Pieter Omtzigt (groep-Omtzigt) en Chris van Dam (CDA) in januari 2021 een motie in om een staatscommissie in het leven te roepen om het functioneren van de rechtsstaat te onderzoeken. Met steun van de fracties van PvdA, Krol, GroenLinks, 50PLUS, Van Kooten-Arissen, DENK, D66, SGP, CDA, ChristenUnie, PVV en DENK werd deze motie in de Tweede Kamer aangenomen. Dit leidde tot de instelling van de Staatscommissie Rechtsstaat in november 2022.
-
-De rechtsstaat vraagt om permanent onderhoud en daar is geld voor nodig. Dat kan niet zonder financiële investeringen.
-
-Er moet een Planbureau voor de rechtsstaat komen, een onafhankelijk instituut dat onderzoek doet en ontwikkelingen analyseert.
-
-De principes van de rechtsstaat moet beter en actief worden uitgedragen. In het parlement moet jaarlijks een Staat van de rechtsstaat worden gehouden op basis van rapportage van het Planbureau voor de rechtsstaat.
-
-De integriteit van politici, ambtsdragers en rechters mag niet aan twijfel onderhevig zijn. Alle nevenfuncties moeten openbaar zijn.
-
-Ambtenaren moeten over een rechtsstatelijk kompas beschikken. Zij leggen een eed af op de Grondwet en krijgen trainingen over hun rol in de rechtsstaat.
-
-Uitvoeringsorganisaties moeten de mogelijkheid krijgen een rode kaart te trekken als zij beleid onuitvoerbaar vinden. Het parlement moet de aandacht voor de uitvoering versterken. Het burgerperspectief moet daarin meer aandacht krijgen.
-
-Zorg voor beter contact tussen burger en overheid. Burgers dienen bij vormgeving van beleid te worden betrokken. Toegang tot informatie moet laagdrempelig zijn. Maak regels niet te ingewikkeld.
-
-Afschaffing van het verbod wetgeving aan de Grondwet te toetsen.
-
-Er dient langdurige prioriteit te zijn voor vereenvoudiging van regelingen voor bestaanszekerheid. Gebruik daarbij ervaringsdeskundigheid.
-
-Er moeten algemene regels komen voor gegevensdeling tussen overheidsorganisaties.
-
-Er dient te worden geïnvesteerd in rechtsbescherming. De drempel om toegang te krijgen tot recht moet lager worden.
-
-Inspraakprocedures en procedures voor bezwaarschriften mogen geen wassen neus blijken te zijn. Conflictoplossing moet centraal staan, ook in de bezwaarfase.
-
-Toets als bestuursrechter ook aan rechtsbeginselen. De toetsing aan het recht moet brede worden.
Voorzitter van de commissie was hoogleraar vergelijkend constitutioneel recht aan Universiteit Utrecht Henk Kummeling.
Leden:
naam |
functie(s) |
---|---|
prof.dr. Henk Kummeling (voorzitter) |
rector magnificus en hoogleraar vergelijkend constitutioneel recht in Utrecht |
Eva González Pérez |
advocate |
Corissa Abdoeljamil |
registermediator en negotiator |
hoogleraar International Governance in Leiden |
|
Ernst Numann |
jurist en oud-vicepresident van de Hoge Raad |
econoom en oud-Tweede en Eerste Kamerlid |
|
Fatma Çapkurt |
promovenda verbonden aan afdeling Staats- en bestuursrecht in Leiden |
dr. Diantha Vliet |
assistent-professor departement media en cultuurwetenschappen in Utrecht |
hoogleraar Rechtssociologie |
Op 27 september 2022 zijn de Eerste Kamercommissies voor Justitie en Veiligheid en voor Binnenlandse Zaken en de Hoge Colleges van de Staat / Algemene Zaken en Huis van de Koning akkoord gegaan met de conceptopdracht voor de staatscommissie rechtsstaat. De staatscommissie moet de regering adviseren over mogelijke verbeteringen met betrekking tot de rechtsstaat en de verhoudingen tussen de staatsmachten. Dit zal moeten leiden tot de bescherming van burgers tegen negatieve en onvoorziene gevolgen van beslissingen van de staat en tot een versterking van hun positie in de Nederlandse rechtsstaat.
In haar analyse dient de commissie in het bijzonder aandacht te besteden aan:
-
-mogelijke verbeteringen van de toegankelijkheid van de staatsmachten.
-
-mogelijke verbeteringen van de informatie-uitwisseling tussen staatsmachten, zodat deze beter hun rol kunnen vervullen.
-
-manieren waarop met concrete maatregelen invulling gegeven kan worden aan het mechanisme van een rechtsagenda.