Raadsvergadering LANDBOUW/VISSERIJ, Brussel
© Kevin Bergenhenegouwen
datum | 18 juli 2005 11:00 |
---|---|
plaats | Brussel, België |
organisatie | Raad Landbouw en Visserij (AGRIPECHE) i, Visserijraad |
2676e zitting van de Raad van de Europese Unie (LANDBOUW EN VISSERIJ), gehouden te Brussel op 18 juli 2005
Inhoudsopgave van deze pagina:
- A-punt i 1. Verklaring van de Raad Verklaring bij artikel 4 over het gebruik van het woord "penalties" ("sancties") in de Engelse versie van rechtsinstrumenten van de Europese Gemeenschap "De Raad is van oordeel dat het woord "penalties", wanneer dat wordt gebruikt in de Engelse versie van rechtsinstrumenten van de Europese Gemeenschap, een neutrale betekenis heeft en niet specifiek aan strafrechtelijke sancties refereert, maar ook bestuursrechtelijke en financiële sancties, alsmede andere soorten sancties kan omvatten. Wanneer lidstaten op grond van een handeling van de Gemeenschap verplicht zijn "penalties" vast te stellen, moeten zij het juiste type van sanctie kiezen, in overeenstemming met de jurisprudentie van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen. In de taalkundige gegevensbank van de Gemeenschap wordt het woord "penalty" in enkele andere talen als volgt vertaald: in het Tsjechisch: "sankce", in het Spaans: "sanciones", in het Deens: "sanktioner", in het Duits: "Sanktionen", in het Ests: "sanktsioonid", in het Frans: "sanctions", in het Grieks: "κυρώσεις", in het Hongaars: "jogkövetkezmények", in het Italiaans: "sanzioni", in het Lets: "sankcijas", in het Litouws: "sankcijos", in het Maltees: "penali", in het Nederlands: "sancties", in het Pools: "sankcje", in het Portugees: "sanções", in het Sloveens: "kazni", in het Slowaaks: "sankcie", in het Fins: "seuraamukset" en in het Zweeds: "sanktioner". Indien het woord "sanctions" in herziene Engelse versies van rechtsinstrumenten waarin dat woord vroeger voorkwam, nu wordt vervangen door "penalties", houdt dit inhoudelijk geen verschil in." 2. Verklaringen van de Commissie a) Verklaring ad artikel 3 "De Commissie zal bij de opstelling van het in artikel 3 bedoelde verslag rekening houden met de economische en sociale gevolgen van de overeenkomst voor onder- nemingen en werknemers die onder de richtlijn vallen." b) Verklaring ad artikel 5 "De Commissie memoreert dat, volgens de jurisprudentie van het Hof van justitie, het feit dat een activiteit waarnaar in een richtlijn wordt verwezen in een lidstaat niet bestaat, die lidstaat niet ontslaat van de verplichting om wetgevende of regelgevende maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat alle bepalingen van die richtlijn op adequate wijze worden omgezet. Geografische onmogelijkheid ontslaat de betrokken lidstaat echter wel van de omzettingsplicht. In de huidige omstandigheden zou dit het geval zijn voor Cyprus en Malta." i
- A-punt i 1. Goedkeuring van de agenda doc. 11184/05 OJ CONS 45 AGRI 193 PECHE 147 De Raad keurde bovengenoemde agenda goed. i
- A-punt i 4. Verklaring van Nederland "De Nederlandse delegatie kan de richtlijn ter uitvoering van de overeenkomst van de sociale partners betreffende bepaalde aspecten van de arbeidsomstandigheden van de mobiele werk- nemers in de spoorwegsector steunen. Deze overeenkomst voorziet in de bescherming en veiligheid van spoorwegpersoneel dat voor grensoverschrijdende diensten wordt ingezet. Teneinde de interoperabele grensoverschrijdende diensten in de spoorwegbranche te bevorderen, wenst de Nederlandse delegatie dat bijzondere aandacht wordt besteed aan clausule 4 van de overeenkomst. Deze clausule voert de regel in dat een buitenshuis door- gebrachte dagelijkse rusttijd wordt gevolgd door een dagelijkse rusttijd thuis, en schept de mogelijkheid voor de sociale partners om op nationaal niveau over een tweede buitenshuis doorgebrachte rusttijd te onderhandelen. Als de nieuwe onderhandelingen hierover tot een hoger aantal opeenvolgende buitenshuis doorgebrachte rusttijden zouden leiden, gaat de Nederlandse delegatie ervan uit dat de Commissie zo spoedig mogelijk een wijziging van de richtlijn zal voorstellen, ook al worden de onderhandelingen voor de in artikel 5 van de richtlijn vermelde datum afgesloten." 5. Verklaring van het Verenigd Koninkrijk "Het Verenigd Koninkrijk staat ten volle achter het recht van de sociale partners om overeen- komsten op te stellen en in voorkomend geval te verzoeken dat de richtlijnen daaraan uitvoering geven. Wanneer die overeenkomsten worden uitgebreid en bindend gemaakt voor alle markt- deelnemers, moet de Raad van ministers, die verzocht wordt de uitbreiding goed te keuren, het effect daarvan bestuderen op de ontwikkeling van de betrokken sector in zijn geheel en met name op de personen die tijdens de onderhandelingen niet rechtstreeks waren vertegen- woordigd. De richtlijn van de Raad betreffende bepaalde aspecten van de arbeidsvoorwaarden voor mobiele werknemers die interoperabele grensoverschrijdende diensten in de spoorwegsector verrichten, heeft niet alleen ten doel de bescherming en veiligheid van de werknemers te garanderen, maar ook de ontwikkeling van de diensten te bevorderen. Sedert de ondertekening van deze overeenkomst zijn er nieuwe communautaire maatregelen vastgesteld die erop gericht zijn de liberalisering van het internationale vrachtvervoer per spoor tot een goed einde te brengen. Het Verenigd Koninkrijk deelt de zorg van een aantal betrokkenen in de sector die vrezen dat de uitvoering van sommige bepalingen van de richtlijn de groeikansen negatief beïnvloedt en derhalve een belemmering vormt voor de schepping van toekomstige banen. Daardoor zou de doelstelling van de Commissie om in de periode tot en met 2010 inzake vrachtverkeer opnieuw het niveau van 1998 te bereiken, in gevaar komen. Wij verzoeken de sociale partners derhalve zich bij de evaluatie van het akkoord in januari 2006 te beraden op de tot dusver geuite bezwaren. i
- A-punt i 2. Goedkeuring van de lijst van A-punten doc. 11175/05 PTS A 38 De Raad keurde de lijst van A-punten in document 11175/05 goed, met uitzondering van punt 5, dat op verzoek van de Deense delegatie naar de lijst van B-punten is verplaatst (zie punt 8 op blz. 5). De informatie betreffende de punten 4, 13 en 14 staat in Addendum 1 bij deze notulen. i
- A-punt i 6. Verklaring van de Commissie "De Commissie bevestigt dat zij bij de uitvoering van het meerjarenprogramma voor 2006 de bijkomende middelen waartoe de co-wetgevers besluiten, zal toewijzen aan de communau- taire financiële instrumenten 1 die gericht zijn op verbetering van de toegang van het MKB tot financiering." _______________ 1 Als omschreven in bijlage I, punt 4, onder a), van het initiële besluit van 20.12.2000 betreffende een meerjarenprogramma (2000/819/EG). i
- A-punt i 3. Werkprogramma van het voorzitterschap De voorzitter van de Raad, minister BECKETT, gaf een korte presentatie van het programma van het Britse voorztterschap voor het tweede halfjaar van 2005. Op het gebied van landbouw en voedselzekerheid is de hoofdprioriteit van het voorzitterschap een politiek akkoord over de hervorming van de suikersector. Ook belangrijk zijn de WTO-onderhandelingen in Hongkong in december. Met betrekking tot diergezondheid en dierenwelzijn zal het voorzitterschap, indien mogelijk, de onderhandelingen over vogelpest en over minimumvoorschriften voor de bescherming van vleeskuikens trachten af te sluiten. Het voorzitterschap hoopt ook vorderingen te kunnen maken met de Europese strategie op het gebied van diergezondheid, en zal een aanvang maken met de behandeling van het TSE-dossier, met name van de TSE-strategie van de Commissie. 11293/05 wat/JEL/lg 4 DG B NL Op het gebied van visserij zal de hoofdprioriteit van het voorzitterschap komen te liggen bij de regeling betreffende de totaal toegestane vangsten en quota: het voorzitterschap zal de besluitvormingsprocedure trachten te verbeteren en te vereenvoudigen. Verder zal belangrijk werk worden verricht met betrekking tot de Oostzee en de Middellandse Zee, een aantal herstelplannen voor visbestanden en het Europees Visserijfonds. i
- A-punt i 4. Minimumvoorschriften voor de bescherming van vleeskuikens i
- A-punt i 5. Noodmaatregelen van de Commissie voor ansjovis - Op verzoek van Frankrijk i
- A-punt i 6. Gemeenschappelijke strategische richtsnoeren voor plattelandsontwikkeling (programmeringsperiode 2007-2013) i
- A-punt i 7. Instelling van een tijdelijke regeling voor de herstructurering van de suikerindustrie in de EG en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1258/1999 betreffende de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid i
- A-punt i 8. Wijzing, met het oog op aanpassing aan de technische vooruitgang, van de bijlage bij richtlijn 2002/95/EG betreffende beperking van het gebruik van bepaalde gevaarlijke stoffen in elektrische en elektronische apparatuur i
- A-punt i 9. Diversen a) Definitie van vers vlees van pluimvee en oorsprongsetikettering - Verzoek van de Nederlandse delegatie i
De raadsformatie i Landbouw en Visserij (AGRIPECHE) bestaat uit de ministers van landbouw en/of visserij. Deze Raad vergadert formeel één keer per maand, ook informele bijeenkomsten zijn mogelijk. Namens Nederland sluit doorgaans minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (momenteel vacant) aan.
De Raad Landbouw en Visserij houdt zich bezig met wetgeving over voedselproductie, plattelandsontwikkeling en visserijbeheer.