Europese mobiliteitsstrategie kiest goede weg, maar mist harde doelstellingen
De mobiliteitsstrategie die de Europese Commissie woensdag presenteerde is volgens GroenLinks een stap in de goede richting, maar bevat niet de harde doelstellingen die cruciaal zijn voor de transitie naar een groene economie.
Europarlementariër en delegatieleider GroenLinks Europa
Europarlementariër Bas Eickhout: “De Commissie laat zien dat de transportsector voor 2050 sterk moet verduurzamen. De beste manier daarvoor is het uitfaseren van de verbrandingsmotor. Helaas durft de Commissie die harde keuze niet te maken.”
Uitstoot gestegen
Met een kwart van de totale uitstoot van broeikasgassen is de transportsector een van de grote Europese uitstoters. In tegenstelling tot andere sectoren is de uitstoot van vervoer de afgelopen decennia gestegen. “Terwijl de uitstoot van lucht- en scheepvaart het hardst stijgt, is het wegverkeer nog steeds verantwoordelijk voor zo’n 70 procent van de uitstoot. Met ernstige milieu- en gezondheidsproblemen tot gevolg. In alle sectoren kunnen we harde maatregelen daarom niet meer uitstellen”, zegt Eickhout.
Eickhout: “De Commissie heeft mooie woorden over fundamentele verandering, maar de doelstellingen zijn veel te zacht.” Zo wordt voor de fossiele auto-industrie een geitenpaadje geboden met het woordje ‘vrijwel’ geen uitstoot in 2050. Ook het 2030-doel van 30 miljoen uitstootvrije voertuigen op de Europese wegen zegt weinig.
“Door de lange levensduur van auto’s is het eigenlijk heel simpel: verbiedt vanaf 2030 de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor. Japan, Groot-Brittannië en Californië spreken al over zo’n einddatum, Europa kan dit ook doen. Zo creëren we duidelijkheid en spreken we het innovatief vermogen van de industrie aan om daadwerkelijk te leveren’’, aldus Eickhout.
Meer treinen, minder vliegen
Voor GroenLinks is de positie van de trein ten opzichte van vliegen een belangrijk punt in de plannen. De Commissie wil in 2030 voor afstanden tot 500 kilometer meer CO2-neutrale alternatieven beschikbaar hebben, maar ook hier ontbreekt een concreet doel. “Bovendien moeten we nog aan de slag om de uitzonderingspositie van de luchtvaart aan te pakken. De vervuiler moet gaan betalen,” zegt Eickhout. De Commissieplannen gaan nu niet verder dan eerdere ambities om de gratis rechten voor de Europese luchtvaart onder het Europese Emissiehandelssysteem ETS te verminderen.
Eickhout: “Wat mij betreft schaffen we de gratis rechten volledig af en gaat het aantal rechten sneller naar beneden. De daadwerkelijke discussie hierover gaat waarschijnlijk volgend jaar pas losbarsten. Daarbij zal ik ook inzetten op het stoppen van subsidies op fossiele brandstoffen en daarmee op de belastingvrijstelling van kerosine.”