Gedelegeerde verordening 2019/357 - Aanvulling van Verordening 2015/2365 wat betreft technische reguleringsnormen betreffende toegang tot gegevens over bij transactieregisters bewaarde effectenfinancieringstransacties (SFT's)
Inhoudsopgave van deze pagina:
officiële titel
Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/357 van de Commissie van 13 december 2018 tot aanvulling van Verordening (EU) 2015/2365 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft technische reguleringsnormen betreffende toegang tot gegevens over bij transactieregisters bewaarde effectenfinancieringstransacties (SFT's) (Voor de EER relevante tekst.)officiële Engelstalige titel
Commission Delegated Regulation (EU) 2019/357 of 13 December 2018 supplementing Regulation (EU) 2015/2365 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards on access to details of securities financing transactions (SFTs) held in trade repositories (Text with EEA relevance.)Rechtsinstrument | Gedelegeerde verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Gedelegeerde verordening 2019/357 |
Celex-nummer i | 32019R0357 |
Document | 13-12-2018; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 22-03-2019; PB L 81 p. 22-29 |
Inwerkingtreding | 11-04-2019; in werking datum publicatie +20 zie art 6 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
22.3.2019 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 81/22 |
GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) 2019/357 VAN DE COMMISSIE
van 13 december 2018
tot aanvulling van Verordening (EU) 2015/2365 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft technische reguleringsnormen betreffende toegang tot gegevens over bij transactieregisters bewaarde effectenfinancieringstransacties (SFT's)
(Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) 2015/2365 van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2015 betreffende de transparantie van effectenfinancieringstransacties en van hergebruik en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 648/2012 (1), en met name artikel 12, lid 3, onder c) en d),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 schrijft voor dat de in dat artikel genoemde entiteiten toegang moeten hebben tot de gegevens over SFT's, zodat zij hun verantwoordelijkheden en mandaten kunnen vervullen. Het is bijgevolg van essentieel belang dat transactieregisters in staat zijn om de betrokken tegenpartijen en transacties nauwkeurig te identificeren. De door transactieregisters verleende toegang dient toegang te omvatten tot gegevens over door een tegenpartij gesloten SFT's, ongeacht of die tegenpartij een moederonderneming of dochteronderneming van een andere onderneming is, dan wel of die informatie betrekking heeft op transacties die via een bepaald bijkantoor van een tegenpartij zijn gesloten, mits de vereiste toegang betrekking heeft op informatie die nodig is voor het vervullen van de verantwoordelijkheden en mandaten van de relevante entiteit. |
(2) |
Veel van de in artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 genoemde entiteiten hebben meerdere en verschillende mandaten en behoeften. Om te vermijden dat transactieregisters voortdurend moeten controleren op grond van welk mandaat en voor welke specifieke behoefte een entiteit toegang vraagt, en aldus onnodige administratieve lasten voor die transactieregisters te vermijden, is het aangewezen de transactieregisters toe te staan elke entiteit één enkele toegang te verlenen die betrekking heeft op de mandaten en specifieke behoeften van elke entiteit. |
(3) |
De mandaten en verantwoordelijkheden van de Europese Autoriteit voor effecten en markten (ESMA) met betrekking tot transactieregisters zijn neergelegd in de artikelen 5 tot en met 11 van Verordening (EU) 2015/2365 en hebben onder meer betrekking op de registratie van en het toezicht op transactieregisters. Effectief toezicht vereist dat de ESMA volledige toegang heeft tot alle gegevens over alle SFT's die bij alle transactieregisters worden bewaard. |
(4) |
De Europese Bankautoriteit (EBA), de Europese Autoriteit voor verzekeringen en bedrijfspensioenen (EIOPA) en het Europees Comité voor systeemrisico's (ESRB) maken deel uit van het Europees systeem voor financieel toezicht en hebben, met betrekking tot financiële stabiliteit en systeemrisico, mandaten en verantwoordelijkheden die sterk lijken op die van de ESMA. Het is derhalve belangrijk dat die autoriteiten, net als de ESMA, toegang hebben tot alle gegevens over alle SFT's. |
(5) |
Vanwege de nauwe relatie tussen SFT's en monetair beleid dient een lid van het Europees Stelsel van centrale banken (ESCB), zoals bedoeld in artikel 12, lid 2, onder f), van Verordening (EU) 2015/2365, toegang te hebben tot alle gegevens over SFT's met betrekking tot de door dat ESCB-lid uitgegeven valuta, en meer bepaald tot alle gegevens over SFT's waarvan leningen of zekerheden wordt uitgedrukt in de door dat ESCB-lid uitgegeven valuta. |
(6) |
Bepaalde in artikel 12, lid 2, van Verordening (EU) 2015/2365 vermelde entiteiten zijn verantwoordelijk voor het monitoren van systeemrisico's voor de financiële... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.