Gedelegeerde verordening 2016/1052 - Aanvulling van Verordening 596/2014 met technische reguleringsnormen voor de voorwaarden voor terugkoopprogramma's en stabilisatiemaatregelen
Inhoudsopgave van deze pagina:
officiële titel
Gedelegeerde Verordening (EU) 2016/1052 van de Commissie van 8 maart 2016 tot aanvulling van Verordening (EU) nr. 596/2014 van het Europees Parlement en de Raad met technische reguleringsnormen voor de voorwaarden voor terugkoopprogramma's en stabilisatiemaatregelenofficiële Engelstalige titel
Commission Delegated Regulation (EU) 2016/1052 of 8 March 2016 supplementing Regulation (EU) No 596/2014 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards for the conditions applicable to buy-back programmes and stabilisation measuresRechtsinstrument | Gedelegeerde verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Gedelegeerde verordening 2016/1052 |
Celex-nummer i | 32016R1052 |
Document | 08-03-2016; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 30-06-2016; PB L 173 p. 34-41 |
Inwerkingtreding | 01-07-2016; in werking datum publicatie +1 zie art 9 03-07-2016; Toepassing zie art 9 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
30.6.2016 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 173/34 |
GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) 2016/1052 VAN DE COMMISSIE
van 8 maart 2016
tot aanvulling van Verordening (EU) nr. 596/2014 van het Europees Parlement en de Raad met technische reguleringsnormen voor de voorwaarden voor terugkoopprogramma's en stabilisatiemaatregelen
(Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) nr. 596/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014 betreffende marktmisbruik (verordening marktmisbruik) en houdende intrekking van Richtlijn 2003/6/EG van het Europees Parlement en de Raad en Richtlijnen 2003/124/EG, 2003/125/EG en 2004/72/EG van de Commissie (1), en met name artikel 5, lid 6, derde alinea,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Om in aanmerking te komen voor de vrijstelling van het verbod op marktmisbruik, moeten de handel in eigen aandelen in het kader van terugkoopprogramma's en de handel in effecten of gerelateerde instrumenten voor de stabilisatie van effecten in overeenstemming zijn met de vereisten en de voorwaarden in Verordening (EU) nr. 596/2014 en in deze verordening. |
(2) |
Hoewel volgens Verordening (EU) nr. 596/2014 stabilisatie via gerelateerde instrumenten is toegestaan, moet de vrijstelling voor transacties met betrekking tot terugkoopprogramma's beperkt blijven tot de daadwerkelijke handel in de eigen aandelen van de uitgevende instelling en mag deze niet van toepassing zijn op transacties in financiële derivaten. |
(3) |
Aangezien transparantie een noodzakelijke voorwaarde is om marktmisbruik te voorkomen, is het van belang ervoor te zorgen dat adequate informatie openbaar wordt gemaakt of wordt verstrekt vóór, tijdens en na de handel in eigen aandelen in het kader van terugkoopprogramma's en de handel voor de stabilisatie van effecten. |
(4) |
Om marktmisbruik te voorkomen is het raadzaam om voorwaarden te stellen wat betreft de aankoopkoers en het volume van de eigen aandelen die per dag in het kader van terugkoopprogramma's mogen worden verhandeld. Om te voorkomen dat deze voorwaarden worden omzeild, moeten de terugkooptransacties worden verricht op een handelsplatform waar de aandelen van de uitgevende instelling tot de handel zijn toegelaten of worden verhandeld. Overeengekomen transacties die niet aan de koersvorming bijdragen, kunnen echter alleen worden gebruikt in het kader van een terugkoopprogramma en voor de vrijstelling in aanmerking komen mits aan alle voorwaarden in Verordening (EU) nr. 596/2014 en deze verordening wordt voldaan. |
(5) |
Om het risico op misbruik van de vrijstelling voor de handel in eigen aandelen in het kader van terugkoopprogramma's te vermijden, is het van belang dat in deze verordening beperkingen worden vastgelegd inzake het soort transacties dat een uitgevende instelling tijdens een terugkoopprogramma kan verrichten en het tijdstip van de handel in eigen aandelen. Deze beperkingen moeten daarom tegengaan dat de uitgevende instelling tijdens de duur van een terugkoopprogramma eigen aandelen verkoopt en moeten rekening houden met een eventueel tijdelijk verbod op handel binnen de uitgevende instelling en met het feit dat een uitgevende instelling legitieme redenen kan hebben om de openbaarmaking van voorwetenschap uit te stellen. |
(6) |
De stabilisatie van effecten is bedoeld om de koers van een primaire of secundaire aanbieding van effecten gedurende een beperkte periode, wanneer de effecten onder verkoopdruk staan, te ondersteunen zodat de door kortetermijnbeleggers veroorzaakte verkoopdruk afneemt en een ordelijke markt in die effecten behouden blijft. Stabilisatie kan dus het vertrouwen van beleggers en uitgevende instellingen in de financiële markten vergroten. In het belang van beleggers die op de effecten... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.