Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

De EU Monitor is een betaalde dienst van PDC Informatie Architectuur, en stelt u in staat op eenvoudige wijze het Europese proces van wet- en regelgeving op de voet te volgen: van de indiening van het voorstel tot en met de uiteindelijke stemmingen in het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie.


Gedelegeerde verordening 2015/1 - Aanvulling van Verordening 1060/2009 met technische reguleringsnormen voor de periodieke verslagen betreffende de door de ratingbureaus in rekening gebrachte vergoedingen met het oog op het doorlopend toezicht van de Europese Autoriteit voor effecten en markten

Inhoudsopgave van deze pagina:

1.

Stand van zaken

Deze gedelegeerde verordening is op 6 januari 2015 gepubliceerd en is op 26 januari 2015 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Gedelegeerde Verordening (EU) 2015/1 van de Commissie van 30 september 2014 tot aanvulling van Verordening (EG) nr. 1060/2009 van het Europees Parlement en de Raad met technische reguleringsnormen voor de periodieke verslagen betreffende de door de ratingbureaus in rekening gebrachte vergoedingen met het oog op het doorlopend toezicht van de Europese Autoriteit voor effecten en markten Voor de EER relevante tekst

officiële Engelstalige titel

Commission Delegated Regulation (EU) 2015/1 of 30 September 2014 supplementing Regulation (EC) No 1060/2009 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards for the periodic reporting on fees charged by credit rating agencies for the purpose of ongoing supervision by the European Securities and Markets Authority Text with EEA relevance
 
Rechtsinstrument Gedelegeerde verordening
Wetgevingsnummer Gedelegeerde verordening 2015/1
Celex-nummer i 32015R0001

3.

Key dates

Document 30-09-2014
Bekendmaking in Publicatieblad 06-01-2015; PB L 2 p. 1-23
Inwerkingtreding 26-01-2015; in werking datum publicatie +20 zie art 9
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

6.1.2015   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 2/1

 

GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) 2015/1 VAN DE COMMISSIE

van 30 september 2014

tot aanvulling van Verordening (EG) nr. 1060/2009 van het Europees Parlement en de Raad met technische reguleringsnormen voor de periodieke verslagen betreffende de door de ratingbureaus in rekening gebrachte vergoedingen met het oog op het doorlopend toezicht van de Europese Autoriteit voor effecten en markten

(Voor de EER relevante tekst)

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EG) nr. 1060/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 16 september 2009 inzake ratingbureaus (1), en met name artikel 21, lid 4 bis, derde alinea,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Krachtens artikel 11, lid 3, en bijlage I, afdeling E, deel II, punt 2, van Verordening (EG) nr. 1060/2009 moet een ratingbureau jaarlijks aan de ESMA de lijst verstrekken van vergoedingen die aan elke klant in rekening zijn gebracht voor individuele ratings en alle nevendiensten, alsook informatie over zijn prijsstellingsbeleid, inclusief de vergoedingsstructuur en prijsstellingscriteria met betrekking tot de ratings voor de verschillende activaklassen. Het is van essentieel belang dat de technische details worden vastgelegd met betrekking tot de inhoud van de informatie die ratingbureaus moeten verstrekken en het formaat dat zij moeten gebruiken om aan hun verplichtingen te voldoen en de ESMA in staat te stellen haar doorlopend toezicht uit te oefenen.

 

(2)

Om belangenconflicten terug te dringen en eerlijke concurrentie op de ratingmarkt te bevorderen, moet de ESMA ervoor zorgen dat het prijsstellingsbeleid, de prijsstellingsprocedures en de uiteindelijk door ratingbureaus aan klanten in rekening gebrachte vergoedingen niet discriminerend zijn. Verschillen in vergoedingen voor hetzelfde type dienst moeten te rechtvaardigen zijn door een verschil in de reële kosten om de dienst aan verschillende klanten te verlenen. Bovendien mogen de vergoedingen die aan een bepaalde uitgevende instelling voor ratingdiensten in rekening worden gebracht, niet afhangen van de resultaten of de uitkomst van de verrichte werkzaamheden.

 

(3)

De vergoedingsinformatie die de geregistreerde ratingbureaus moeten verstrekken, moet de ESMA in staat stellen de ratings te detecteren die nader onderzoek en mogelijk verdere toezichtmaatregelen vereisen. Voor ratings en nevendiensten met vergelijkbare kenmerken moeten vergelijkbare vergoedingen in rekening worden gebracht en verschillen in vergoedingenniveaus moeten op basis van kostenverschillen kunnen worden gerechtvaardigd. De verzamelde informatie moet de ESMA in staat stellen om per geregistreerd ratingbureau vergelijkbare diensten en hun overeenkomstige vergoedingen te onderkennen en aldus belangrijke afwijkingen in de in rekening gebrachte vergoedingen op te merken. De ESMA kan daarna onderzoeken instellen om na te gaan of deze vergoedingen volgens een wettig prijsstellingsbeleid en wettige prijsstellingsprocedures zijn vastgesteld, en of de verschillen in vergoedingsniveaus op basis van kostenverschillen met de beginselen van eerlijke concurrentie in overeenstemming zijn, niet aan belangenconflicten te wijten zijn, en niet afhangen van de resultaten of de uitkomst van de verrichte werkzaamheden.

 

(4)

Het prijsstellingsbeleid en de prijsstellingsprocedures moeten voor elk ratingtype worden medegedeeld. Voor rapportagedoeleinden en om elk prijsstellingsbeleid en elke prijsstellingsprocedure en hun respectieve bijwerkingen duidelijk te onderscheiden, moet elke versie van het prijsstellingsbeleid met zijn respectieve vergoedingstabellen, vergoedingsprogramma’s en procedures een identificatienummer hebben. Voor alle andere doeleinden moet elk prijsstellingsbeleid de vergoedingsstructuren of -tabellen omvatten, alsook de...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

5.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.