Richtlijn 2010/26 - Wijziging van Richtlijn 97/68/EG betreffende de harmonisatie van nationale wetgeving inzake maatregelen tegen de uitstoot van verontreinigende gassen en deeltjes door inwendige verbrandingsmotoren die worden gemonteerd in niet voor de weg bestemde mobiele machines
Inhoudsopgave van deze pagina:
officiële titel
Richtlijn 2010/26/EU van de Commissie van 31 maart 2010 tot wijziging van Richtlijn 97/68/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake maatregelen tegen de uitstoot van verontreinigende gassen en deeltjes door inwendige verbrandingsmotoren die worden gemonteerd in niet voor de weg bestemde mobiele machinesofficiële Engelstalige titel
Commission Directive 2010/26/EU of 31 March 2010 amending Directive 97/68/EC of the European Parliament and of the Council on the approximation of the laws of the Member States relating to measures against the emission of gaseous and particulate pollutants from internal combustion engines to be installed in non-road mobile machineryRechtsinstrument | Richtlijn |
---|---|
Wetgevingsnummer | Richtlijn 2010/26 |
Celex-nummer i | 32010L0026 |
Document | 31-03-2010 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 01-04-2010; Special edition in Croatian: Chapter 13 Volume 028,OJ L 86, 1.4.2010 |
Inwerkingtreding | 02-04-2010; in werking datum publicatie + 1 zie art 4 |
Einde geldigheid | 31-12-2016; stilzwijgende opheffing door 32016R1628 |
Omzetting | 31-03-2011; ten laatste zie art. 3 |
1.4.2010 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 86/29 |
RICHTLIJN 2010/26/EU VAN DE COMMISSIE
van 31 maart 2010
tot wijziging van Richtlijn 97/68/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake maatregelen tegen de uitstoot van verontreinigende gassen en deeltjes door inwendige verbrandingsmotoren die worden gemonteerd in niet voor de weg bestemde mobiele machines
(Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gelet op het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gelet op Richtlijn 97/68/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 1997 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake maatregelen tegen de uitstoot van verontreinigende gassen en deeltjes door inwendige verbrandingsmotoren die worden gemonteerd in niet voor de weg bestemde mobiele machines (1), en met name op de artikelen 14 en 14 bis,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Artikel 14 bis van Richtlijn 97/68/EG stelt de criteria en de procedure vast om de in artikel 9 bis, lid 7, van die richtlijn bedoelde termijn te verlengen. Uit studies die overeenkomstig artikel 14 bis van Richtlijn 97/68/EG zijn uitgevoerd, blijkt dat er aanzienlijke technische problemen zijn om te voldoen aan de voorschriften van fase II voor professionele multipositionele handapparatuur waarin motoren van de klassen SH:2 en SH:3 zijn gemonteerd. De in artikel 9 bis, lid 7, bedoelde termijn dient derhalve tot 31 juli 2013 te worden verlengd. |
(2) |
Sinds de wijziging van Richtlijn 97/68/EG in 2004 is er technische vooruitgang gemaakt in het ontwerp van dieselmotoren om deze in overeenstemming te brengen met de uitlaatgasemissiegrenswaarden voor de fasen III B en IV. Er zijn elektronisch gestuurde motoren ontwikkeld, die de mechanisch gestuurde brandstofinspuit- en regelsystemen grotendeels vervangen. De huidige algemene typegoedkeuringsvoorschriften in bijlage I bij Richtlijn 97/68/EG moeten derhalve dienovereenkomstig worden aangepast en voor de fasen III B en IV dienen algemene typegoedkeuringsvoorschriften te worden ingevoerd. |
(3) |
Bijlage II bij Richtlijn 97/68/EG bevat de gedetailleerde technische gegevens van de inlichtingenformulieren die de fabrikant samen met de typegoedkeuringsaanvraag voor de motor bij de typegoedkeuringsinstantie moet indienen. De gegevens met betrekking tot de extra voorzieningen tegen luchtverontreiniging zijn algemeen en dienen te worden aangepast aan de specifieke nabehandelingssystemen die moeten worden gebruikt om ervoor te zorgen dat de motoren voldoen aan de uitlaatgasemissiegrenswaarden voor de fasen III B en IV. Over de op de motoren geïnstalleerde nabehandelingsvoorzieningen moet nadere informatie worden verstrekt om de typegoedkeuringsinstanties in staat te stellen na te gaan of de motor aan de fasen III B en IV kan voldoen. |
(4) |
In bijlage III bij Richtlijn 97/68/EG wordt de methode beschreven om de motoren te testen en de uitstoot van verontreinigende gassen en deeltjes vast te stellen. De in het kader van de typegoedkeuring toegepaste testprocedure voor motoren om aan te tonen dat ze aan de uitlaatgasemissiegrenswaarden voor de fasen III B en IV voldoen, moet garanderen dat tegelijkertijd aan de emissiegrenswaarden voor gasvormige bestanddelen (koolmonoxide, koolwaterstoffen en stikstofoxiden) en deeltjes wordt voldaan. De NRSC-test (stabiele toestand, niet voor wegverkeer) en de NRTC-test (transiënte toestand, niet voor wegverkeer) moeten dienovereenkomstig worden aangepast. |
(5) |
Punt 1.3.2 van bijlage III bij Richtlijn 97/68/EG voorziet in de wijziging van de symbolen (punt 2.18 van bijlage I), de testsequentie (bijlage III) en de berekeningsformules (aanhangsel III van bijlage III) vóór de invoering van de samengestelde koude/warme-testsequentie. De... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.