Besluitpunt "ERKENT dat de zogenoemde "open skies"-arresten van 5 november 2002 van het Europees Hof van Justitie de respectieve bevoegdheden van de lidstaten en de Gemeenschap op het vlak van de externe luchtvaartbetrekkingen hebben verduidelijkt; 7. BEKLEMTOONT BIJGEVOLG dat de lidstaten en de Commissie hun samenwerking en coördinatie verder moeten intensiveren en elkaar ten volle moeten steunen bij het nastreven van het gemeenschappelijk doel om al die bilaterale overeenkomsten inzake luchtdiensten zo spoedig mogelijk in overeenstemming te brengen met het Gemeenschapsrecht, en daarbij de rechtszekerheid voor luchtvervoerders uit de Gemeenschap en uit derde landen op inter- nationale routes te herstellen; 8. ONDERSTREEPT in dit verband dat de Commissie en de lidstaten eensgezind moeten samenwerken, en daarbij van alle beschikbare middelen gebruik moeten maken, om onderbrekingen in de bilaterale overeenkomsten tussen de lidstaten en derde landen te voorkomen; 9. IS VERHEUGD OVER: - de aanzienlijke vooruitgang die door de Commissie met de "horizontale" onderhandelingen is geboekt, waardoor een toenemend aantal "horizontale" overeenkomsten met derde landen kon worden geparafeerd; - de aanzienlijke resultaten die de lidstaten in de context van hun bilaterale betrekkingen hebben behaald om hun bilaterale overeenkomsten in overeenstemming te brengen met het Gemeenschapsrecht; - de overeenstemming die is bereikt over de communautaire standaardbepalingen die in bilaterale overeenkomsten inzake luchtdiensten moeten worden opgenomen als bepaald in Verordening (EG) nr. 847/2004; 10. ERKENT dat er weliswaar veel vooruitgang is geboekt, maar dat de aanpassing van het grote aantal bestaande bilaterale overeenkomsten aan het Gemeenschapsrecht nog enige tijd zal vergen en dat de vervoerders uit de Gemeenschap gedurende die tijd hun internationale bedrijf moeten kunnen exploiteren en ontwikkelen, om hun commerciële positie ten opzichte van concurrenten niet in gevaar te brengen; 11. BENADRUKT DERHALVE dat de lidstaten en de Commissie Verordening (EG) nr. 847/2004, en met name de artikelen 1 en 4, zodanig moeten toepassen dat de continuïteit van de luchtdiensten wordt gevrijwaard en deze verder kunnen worden ontwikkeld; in dit verband dient evenveel aandacht te worden besteed aan de overeenkomsten en afspraken die de lidstaten tussen 5 november 2002 en de datum van vaststelling van Verordening (EG) nr. 847/2004 met derde landen hebben gesloten c.q. gemaakt; Algemene beginselen inzake overeenkomsten/onderhandelingen tussen de Gemeenschap en derde landen 12. IS INGENOMEN met de algemene beginselen die met betrekking tot alomvattende overeenkomsten aan de mededeling van de Commissie ten grondslag liggen, namelijk dat er twee onderling onlosmakelijk verbonden doelstellingen voor alomvattende overeenkomsten inzake een open luchtvaartruimte moeten zijn: enerzijds het opengaan van markten, waardoor nieuwe economische en investeringskansen ontstaan, en anderzijds een proces van convergentie van de regelgeving waardoor een bevredigend gelijk speelveld met eerlijke en billijke concurrentievoorwaarden gegarandeerd wordt; 10566/05 pau/YEN/ls 19 BIJLAGE II CAB NL"

ERKENT dat de zogenoemde "open skies"-arresten van 5 november 2002 van het Europees Hof van Justitie de respectieve bevoegdheden van de lidstaten en de Gemeenschap op het vlak van de externe luchtvaartbetrekkingen hebben verduidelijkt; 7. BEKLEMTOONT BIJGEVOLG dat de lidstaten en de Commissie hun samenwerking en coördinatie verder moeten intensiveren en elkaar ten volle moeten steunen bij het nastreven van het gemeenschappelijk doel om al die bilaterale overeenkomsten inzake luchtdiensten zo spoedig mogelijk in overeenstemming te brengen met het Gemeenschapsrecht, en daarbij de rechtszekerheid voor luchtvervoerders uit de Gemeenschap en uit derde landen op inter- nationale routes te herstellen; 8. ONDERSTREEPT in dit verband dat de Commissie en de lidstaten eensgezind moeten samenwerken, en daarbij van alle beschikbare middelen gebruik moeten maken, om onderbrekingen in de bilaterale overeenkomsten tussen de lidstaten en derde landen te voorkomen; 9. IS VERHEUGD OVER: - de aanzienlijke vooruitgang die door de Commissie met de "horizontale" onderhandelingen is geboekt, waardoor een toenemend aantal "horizontale" overeenkomsten met derde landen kon worden geparafeerd; - de aanzienlijke resultaten die de lidstaten in de context van hun bilaterale betrekkingen hebben behaald om hun bilaterale overeenkomsten in overeenstemming te brengen met het Gemeenschapsrecht; - de overeenstemming die is bereikt over de communautaire standaardbepalingen die in bilaterale overeenkomsten inzake luchtdiensten moeten worden opgenomen als bepaald in Verordening (EG) nr. 847/2004; 10. ERKENT dat er weliswaar veel vooruitgang is geboekt, maar dat de aanpassing van het grote aantal bestaande bilaterale overeenkomsten aan het Gemeenschapsrecht nog enige tijd zal vergen en dat de vervoerders uit de Gemeenschap gedurende die tijd hun internationale bedrijf moeten kunnen exploiteren en ontwikkelen, om hun commerciële positie ten opzichte van concurrenten niet in gevaar te brengen; 11. BENADRUKT DERHALVE dat de lidstaten en de Commissie Verordening (EG) nr. 847/2004, en met name de artikelen 1 en 4, zodanig moeten toepassen dat de continuïteit van de luchtdiensten wordt gevrijwaard en deze verder kunnen worden ontwikkeld; in dit verband dient evenveel aandacht te worden besteed aan de overeenkomsten en afspraken die de lidstaten tussen 5 november 2002 en de datum van vaststelling van Verordening (EG) nr. 847/2004 met derde landen hebben gesloten c.q. gemaakt; Algemene beginselen inzake overeenkomsten/onderhandelingen tussen de Gemeenschap en derde landen 12. IS INGENOMEN met de algemene beginselen die met betrekking tot alomvattende overeenkomsten aan de mededeling van de Commissie ten grondslag liggen, namelijk dat er twee onderling onlosmakelijk verbonden doelstellingen voor alomvattende overeenkomsten inzake een open luchtvaartruimte moeten zijn: enerzijds het opengaan van markten, waardoor nieuwe economische en investeringskansen ontstaan, en anderzijds een proces van convergentie van de regelgeving waardoor een bevredigend gelijk speelveld met eerlijke en billijke concurrentievoorwaarden gegarandeerd wordt; 10566/05 pau/YEN/ls 19 BIJLAGE II CAB NL

Inhoudsopgave van deze pagina:

1.

A-punt

Dit zijn agendapunten die de Raad van de Europese Unie i niet hoeft te bespreken tijdens een Raadsvergadering i. A-punten worden als hamerstuk (zonder discussie) afgehandeld en goedgekeurd omdat binnen het Comité van Permanente Vertegenwoordigers (Coreper) i, raadswerkgroepen i of een andere Raadsformatie i al overeenstemming is bereikt. Dit in tegenstelling tot B-punten i, waarover wel discussie plaatsvindt.

 
 

2.

Gegevens

vergadering Raadsvergadering VERVOER, TELECOMMUNICATIE EN ENERGIE
datum 2005-06-28
puntnummer 6.
soort behandeling A-punt
oorspronkelijke titel ERKENT dat de zogenoemde "open skies"-arresten van 5 november 2002 van het Europees Hof van Justitie de respectieve bevoegdheden van de lidstaten en de Gemeenschap op het vlak van de externe luchtvaartbetrekkingen hebben verduidelijkt; 7. BEKLEMTOONT BIJGEVOLG dat de lidstaten en de Commissie hun samenwerking en coördinatie verder moeten intensiveren en elkaar ten volle moeten steunen bij het nastreven van het gemeenschappelijk doel om al die bilaterale overeenkomsten inzake luchtdiensten zo spoedig mogelijk in overeenstemming te brengen met het Gemeenschapsrecht, en daarbij de rechtszekerheid voor luchtvervoerders uit de Gemeenschap en uit derde landen op inter- nationale routes te herstellen; 8. ONDERSTREEPT in dit verband dat de Commissie en de lidstaten eensgezind moeten samenwerken, en daarbij van alle beschikbare middelen gebruik moeten maken, om onderbrekingen in de bilaterale overeenkomsten tussen de lidstaten en derde landen te voorkomen; 9. IS VERHEUGD OVER: - de aanzienlijke vooruitgang die door de Commissie met de "horizontale" onderhandelingen is geboekt, waardoor een toenemend aantal "horizontale" overeenkomsten met derde landen kon worden geparafeerd; - de aanzienlijke resultaten die de lidstaten in de context van hun bilaterale betrekkingen hebben behaald om hun bilaterale overeenkomsten in overeenstemming te brengen met het Gemeenschapsrecht; - de overeenstemming die is bereikt over de communautaire standaardbepalingen die in bilaterale overeenkomsten inzake luchtdiensten moeten worden opgenomen als bepaald in Verordening (EG) nr. 847/2004; 10. ERKENT dat er weliswaar veel vooruitgang is geboekt, maar dat de aanpassing van het grote aantal bestaande bilaterale overeenkomsten aan het Gemeenschapsrecht nog enige tijd zal vergen en dat de vervoerders uit de Gemeenschap gedurende die tijd hun internationale bedrijf moeten kunnen exploiteren en ontwikkelen, om hun commerciële positie ten opzichte van concurrenten niet in gevaar te brengen; 11. BENADRUKT DERHALVE dat de lidstaten en de Commissie Verordening (EG) nr. 847/2004, en met name de artikelen 1 en 4, zodanig moeten toepassen dat de continuïteit van de luchtdiensten wordt gevrijwaard en deze verder kunnen worden ontwikkeld; in dit verband dient evenveel aandacht te worden besteed aan de overeenkomsten en afspraken die de lidstaten tussen 5 november 2002 en de datum van vaststelling van Verordening (EG) nr. 847/2004 met derde landen hebben gesloten c.q. gemaakt; Algemene beginselen inzake overeenkomsten/onderhandelingen tussen de Gemeenschap en derde landen 12. IS INGENOMEN met de algemene beginselen die met betrekking tot alomvattende overeenkomsten aan de mededeling van de Commissie ten grondslag liggen, namelijk dat er twee onderling onlosmakelijk verbonden doelstellingen voor alomvattende overeenkomsten inzake een open luchtvaartruimte moeten zijn: enerzijds het opengaan van markten, waardoor nieuwe economische en investeringskansen ontstaan, en anderzijds een proces van convergentie van de regelgeving waardoor een bevredigend gelijk speelveld met eerlijke en billijke concurrentievoorwaarden gegarandeerd wordt; 10566/05 pau/YEN/ls 19 BIJLAGE II CAB NL