Richtlijn 2015/652 - Berekeningsmethoden en rapportageverplichtingen overeenkomstig Richtlijn 98/70/EG betreffende de kwaliteit van benzine en van dieselbrandstof
25.4.2015 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 107/26 |
RICHTLIJN (EU) 2015/652 VAN DE RAAD
van 20 april 2015
tot vaststelling van berekeningsmethoden en rapportageverplichtingen overeenkomstig Richtlijn 98/70/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de kwaliteit van benzine en van dieselbrandstof
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Richtlijn 98/70/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 oktober 1998 betreffende de kwaliteit van benzine en van dieselbrandstof en tot wijziging van Richtlijn 93/12/EEG van de Raad (1), en met name artikel 7 bis, lid 5,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
De krachtens artikel 7 bis, lid 5, van Richtlijn 98/70/EG vast te stellen methode voor de berekening van broeikasgasemissies van brandstoffen en andere energie van niet-biologische bronnen moet een voldoende nauwkeurige rapportage opleveren om de Commissie in staat te stellen de prestaties van de leveranciers bij het nakomen van hun verplichtingen uit hoofde van artikel 7 bis, lid 2, van die richtlijn kritisch te beoordelen. De berekeningsmethode moet zorgen voor nauwkeurigheid en daarbij terdege rekening houden met de complexiteit van de bijbehorende administratieve voorschriften. Tegelijkertijd moet de methode de leveranciers ertoe aanzetten de broeikasgasintensiteit van de door hen geleverde brandstoffen te verminderen. Voorts moet bijzondere aandacht gaan naar de gevolgen van de berekeningsmethode voor raffinaderijen in de Unie. De berekeningsmethode moet derhalve worden gebaseerd op gemiddelde broeikasgasintensiteiten die overeenkomen met een voor de industrie typische gemiddelde waarde voor een bepaalde brandstof. Dat zou het voordeel bieden van geringere administratieve lasten voor leveranciers en lidstaten. De voorgenomen berekeningsmethode dient vooralsnog niet in te houden dat de broeikasgasintensiteit van brandstoffen moet worden gedifferentieerd naar de bron van de grondstoffen, aangezien dit nadelige gevolgen zou hebben voor de lopende investeringen in bepaalde raffinaderijen in de Unie. |
(2) |
Voor zover dat in het kader van artikel 7 bis, lid 1, van Richtlijn 98/70/EG mogelijk is, moeten de rapportageverplichtingen voor leveranciers die kleine of middelgrote ondernemingen (kmo's) in de zin van Aanbeveling 2003/361/EG van de Commissie (2) zijn, tot een minimum worden beperkt. In dezelfde geest moeten importeurs van benzine en diesel die buiten de Unie is geraffineerd, er niet toe worden verplicht gedetailleerde informatie te verschaffen over de bronnen van de voor de productie van die brandstoffen gebruikte ruwe olie, aangezien die informatie wellicht niet beschikbaar of moeilijk te verkrijgen is. |
(3) |
Om aan te zetten tot verdere broeikasgasemissiereducties, moeten besparingen die ingevolge upstreamemissiereducties (UER's) worden geclaimd, met inbegrip van besparingen ingevolge affakkelen en ontluchten, in de berekening van de broeikasgasemissies gedurende de levenscyclus van de leveranciers worden meegenomen. Om het de leveranciers gemakkelijker te maken om UER's te claimen, moeten zij voor de berekening en certificering van emissiereducties gebruik kunnen maken van diverse emissieregelingen. Alleen projecten voor UER's die na de in artikel 7 bis, lid 5, onder b), van Richtlijn 98/70/EG bedoelde vaststellingsdatum van de uitgangsnorm voor brandstoffen, d.w.z. 1 januari 2011, van start gaan, moeten in aanmerking kunnen worden genomen. |
(4) |
Gewogen gemiddelde standaardwaarden voor broeikasgassen, representatief voor het verbruik van ruwe olie in de Unie, vormen een eenvoudige berekeningsmethode waarmee leveranciers het broeikasgasgehalte van de door hen in de handel gebrachte brandstoffen kunnen bepalen. |
(5) |
UER's moeten worden geschat en gevalideerd overeenkomstig de beginselen en normen die zijn neergelegd in internationale normen, en met name in ISO 14064, ISO 14065 en ISO 14066. |
(6) |
Voorts dienen de lidstaten hulp te krijgen bij het uitvoeren van wetgeving betreffende UER's, met inbegrip van het affakkelen en ontluchten. Daartoe moeten, alvorens de voor de omzetting in artikel 7 van deze richtlijn bepaalde termijn verstrijkt, onder auspiciën van de Commissie niet-wetgevingsrichtsnoeren worden opgesteld inzake benaderingen voor het kwantificeren, verifiëren, valideren, monitoren en rapporteren van die UER's (met inbegrip van van het affakkelen en ontluchten in olieproductie-installaties). |
(7) |
Overeenkomstig artikel 7 bis, lid 5, onder b), van Richtlijn 98/70/EG moet een methode worden vastgesteld ter bepaling van de uitgangsnorm voor brandstoffen op basis van de broeikasgasemissies gedurende de levenscyclus per eenheid energie van fossiele brandstoffen in 2010. Deze uitgangsnorm voor brandstoffen moet worden gebaseerd op de verbruikte hoeveelheden diesel, benzine, niet voor het wegverkeer bestemde gasolie, vloeibaar petroleumgas (LPG) en samengeperst aardgas (CNG), met gebruikmaking van de in 2010 officieel in het kader van het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering (United Nations Framework Convention on Climate Change — UNFCCC) door de lidstaten gerapporteerde gegevens. De uitgangsnorm voor brandstoffen mag niet de waarde voor de vergelijking met fossiele brandstof zijn die wordt gebruikt voor de berekening van de broeikasgasbesparingen ingevolge het gebruik van biobrandstoffen; dat „fossiele alternatief” moet de waarde blijven als vastgesteld in bijlage IV bij Richtlijn 98/70/EG. |
(8) |
Aangezien de samenstelling van de relevante fossielebrandstoffenmix van jaar tot jaar maar weinig verandert, zal ook de geaggregeerde variatie in de broeikasgasintensiteit van de fossiele brandstoffen van jaar tot jaar gering zijn. Het is daarom passend de uitgangsnorm voor brandstoffen te baseren op de gegevens betreffende het gemiddelde verbruik in de EU voor 2010 die door de lidstaten zijn gerapporteerd in het kader van het UNFCCC. |
(9) |
De uitgangsnorm voor brandstoffen moet een gemiddelde waarde voor de upstreambroeikasgasintensiteit en de intensiteit van de brandstof van een raffinaderij van gemiddelde complexiteit voor fossiele brandstoffen weergeven. De uitgangsnorm voor brandstoffen moet daarom worden berekend aan de hand van de gemiddelde standaardwaarden voor de respectieve brandstoffen. De uitgangsnorm voor brandstoffen moet ongewijzigd blijven gedurende de periode tot 2020, om de leveranciers rechtszekerheid te bieden met betrekking tot hun verplichtingen om de broeikasgasintensiteit van de door hen geleverde brandstoffen te verminderen. |
(10) |
Overeenkomstig artikel 7 bis, lid 5, onder d), van Richtlijn 98/70/EG moet een methode worden vastgesteld voor de berekening van de bijdrage van elektrische wegvoertuigen om de broeikasgasemissies gedurende de levenscyclus te verminderen. Op grond van dat artikel moet die berekeningsmethode in overeenstemming zijn met artikel 3, lid 4, van Richtlijn 2009/28/EG van het Europees Parlement en de Raad (3). Om die overeenstemming te waarborgen, moet voor de efficiëntie van de aandrijflijn dezelfde aanpassingsfactor worden gebruikt. |
(11) |
Overeenkomstig artikel 7 bis, lid 1, van Richtlijn 98/70/EG kan voor gebruik in het wegverkeer geleverde elektriciteit door de leveranciers gerapporteerd worden in het kader van hun jaarlijkse verslag aan de lidstaten. Om de administratieve kosten te beperken, is het passend bij de vaststelling van de berekeningsmethode uit te gaan van het rapporteren door de leverancier van het elektriciteitsverbruik van elektrische wegvoertuigen of elektrische motorfietsen op basis van een schatting in plaats van een daadwerkelijke meting. |
(12) |
Het is passend een gedetailleerde aanpak op te nemen voor de schatting van de hoeveelheid en de broeikasgasintensiteit van biobrandstoffen in gevallen waarin de verwerking van een biobrandstof en een fossiele brandstof in hetzelfde proces plaatsvindt. Een specifieke methode is nodig omdat de resulterende hoeveelheid biobrandstof niet meetbaar is, zoals bij gelijktijdige waterstofbehandeling van plantaardige oliën en een fossiele brandstof. In artikel 7 quinquies, lid 1, van Richtlijn 98/70/EG is bepaald dat de broeikasgasemissies van biobrandstoffen gedurende de levenscyclus met het oog op de toepassing van artikel 7 bis en artikel 7 ter, lid 2, van die richtlijn, volgens dezelfde methode moeten worden berekend. De certificering van broeikasgasemissies in het kader van erkende vrijwillige regelingen is derhalve evenzeer geldig voor de toepassing van artikel 7 bis als voor de toepassing van artikel 7 ter, lid 2, van Richtlijn 98/70/EG. |
(13) |
De in artikel 7 bis, lid 1, van Richtlijn 98/70/EG vastgelegde rapportageverplichting van de leverancier moet worden aangevuld met een geharmoniseerd model voor en geharmoniseerde definities van de te rapporteren gegevens. Aangezien de gegevens belangrijke inputs vormen voor een krachtens artikel 7 bis, lid 5, onder a), van Richtlijn 98/70/EG geharmoniseerde berekeningsmethode, is het nodig de definities van de gegevens te harmoniseren zodat de broeikasgasintensiteit in verband met de rapportageverplichtingen van een individuele leverancier correct kan worden berekend. Tot deze gegevens behoren de identificatie van de leverancier en de hoeveelheid en de soort in de handel gebrachte brandstof of energie. |
(14) |
De in artikel 7 bis, lid 1, van Richtlijn 98/70/EG bedoelde rapportageverplichting van de leverancier moet worden aangevuld met geharmoniseerde rapportageverplichtingen, een rapportagemodel en geharmoniseerde definities voor de rapportage door de lidstaten aan de Commissie met betrekking tot de broeikasgasprestaties van de in de Unie verbruikte brandstoffen. Met name zullen deze rapportageverplichtingen het bijwerken van de in bijlage IV, punt 19, bij Richtlijn 98/70/EG en bijlage V, deel C, punt 19, bij Richtlijn 2009/28/EG bedoelde waarde voor de vergelijking met fossiele brandstof mogelijk maken, en deze zullen de krachtens artikel 8, lid 3, en artikel 9, lid 2, van Richtlijn 98/70/EG vereiste verslaglegging vereenvoudigen, alsook het makkelijker maken om de berekeningsmethode aan de technische en wetenschappelijke vooruitgang aan te passen, zodat deze aan het beoogde doel voldoet. Deze gegevens moeten de hoeveelheid in de handel gebrachte brandstof of energie en de soort brandstof of energie, de plaats van aankoop en de oorsprong van de in de handel gebrachte brandstof of energie omvatten. |
(15) |
Teneinde de administratieve lasten te verminderen, dienen de lidstaten de leveranciers toe te staan hun rapportageverplichtingen na te komen door terug te grijpen op gelijkwaardige gegevens die worden verzameld op grond van andere wetgeving van de Unie of nationale wetgeving, op voorwaarde dat de rapportage in overeenstemming met de voorschriften van bijlage IV en de definities van de bijlagen I en III plaatsvindt. |
(16) |
Teneinde de rapportage door groepen leveranciers op grond van Richtlijn 98/70/EG, artikel 7 bis, lid 4, te vergemakkelijken, kunnen op grond van lid 5, onder c), van datzelfde artikel alle maatregelen die nodig zijn worden vastgesteld. Teneinde verstoring van fysieke verplaatsingen van brandstoffen te voorkomen, is het wenselijk die rapportage te vergemakkelijken, aangezien de verschillende leveranciers verschillende brandstoffen in verschillende verhoudingen in de handel brengen en dus wellicht in verschillende mate middelen moeten inzetten om te voldoen aan de reductiedoelstelling voor broeikasgassen. Derhalve is het nodig de definities voor de identificatie van de leverancier, de hoeveelheid in de handel gebrachte brandstof of energie, de soort brandstof of energie, de plaats van aankoop en de oorsprong van de in de handel gebrachte brandstof of energie te harmoniseren. Teneinde bij gezamenlijke rapportage door leveranciers krachtens artikel 7 bis, lid 4, dubbeltelling te voorkomen, dient bovendien de uitvoering van de berekeningsmethoden en rapportagemethoden in de lidstaten, inclusief de rapportage aan de Commissie, geharmoniseerd te worden, zodat de door een groep leveranciers te verstrekken informatie betrekking heeft op een specifieke lidstaat. |
(17) |
Overeenkomstig artikel 8, lid 3, van Richtlijn 98/70/EG moeten de lidstaten een jaarlijks rapport indienen met de nationale gegevens over de brandstofkwaliteit van het voorafgaande kalenderjaar, volgens het model dat is vastgesteld bij Beschikking 2002/159/EG van de Commissie (4). Teneinde rekening te houden met de bij Richtlijn 2009/30/EG van het Europees Parlement en de Raad (5) in Richtlijn 98/70/EG aangebrachte wijzigingen en met de daaruit voortvloeiende bijkomende rapportageverplichtingen van de lidstaten, en in het belang van de doeltreffendheid en de harmonisatie, is het nodig duidelijk te bepalen welke informatie moet worden gerapporteerd en tevens een model vast te stellen voor het indienen van gegevens door de leveranciers en de lidstaten. |
(18) |
Op 23 februari 2012 heeft de Commissie een ontwerpmaatregel voorgelegd aan het comité dat bij Richtlijn 98/70/EG is opgericht. Het comité was niet in staat met de benodigde gekwalificeerde meerderheid een advies vast te stellen. Het is derhalve passend dat de Commissie krachtens artikel 5 bis, lid 4, van Besluit 1999/468/EG van de Raad (6) een voorstel indient bij de Raad, |
HEEFT DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD:
Artikel 1
Onderwerp — Toepassingsgebied
-
1.Bij deze richtlijn worden berekeningsmethoden en rapportageverplichtingen vastgesteld overeenkomstig Richtlijn 98/70/EG.
-
2.Deze richtlijn is van toepassing op brandstoffen die worden gebruikt voor de aandrijving van wegvoertuigen en niet voor de weg bestemde mobiele machines (met inbegrip van binnenschepen wanneer deze niet op zee varen), landbouw- en bosbouwtrekkers, en pleziervaartuigen wanneer deze niet op zee varen, en op elektriciteit voor gebruik in wegvoertuigen.
Artikel 2
Definities
Naast de reeds in Richtlijn 98/70/EG opgenomen definities gelden voor de toepassing van deze richtlijn de volgende definities:
-
1)„upstreamemissies”: alle broeikasgasemissies die optreden voordat de grondstoffen een raffinaderij of een verwerkingsinrichting waar de brandstof, zoals bedoeld in bijlage I, is geproduceerd, binnenkomen;
-
2)„natuurlijk bitumen”: een bron van raffinaderijgrondstoffen:
a) |
die een API-dichtheid (als gedefinieerd door het American Petroleum Institute — API) van hoogstens 10 graden hebben, volgens de testmethode D287 van de American Society for Testing and Materials (ASTM) (7) gemeten in een reservoirformatie op de plaats waar zij worden gewonnen; |
b) |
die een jaarlijkse gemiddelde viscositeit bij reservoirtemperatuur hebben welke groter is dan de waarde berekend met de vergelijking: viscositeit (in centipoise) = 518,98e-0,038T; waarbij T de temperatuur in graden Celsius is; |
c) |
die onder de definitie van bitumineus zand van GN-code 2714 overeenkomstig Verordening (EEG) nr. 2658/87 van de Raad (8) vallen; en |
d) |
waarvan de bron door middel van mijnbouw of warmtegestimuleerde zwaartekrachtdrainage wordt ontsloten, waarbij de thermische energie hoofdzakelijk afkomstig is van andere bronnen dan de basismateriaalbron zelf; |
-
3)„olieschalie”: een bron van raffinaderijgrondstof die zich in een geologische formatie bevindt die vast kerogeen bevat en die valt onder de definitie van bitumineuze leisteen van GN-code 2714 overeenkomstig Verordening (EEG) nr. 2658/87. De grondstofbron wordt ontsloten door middel van mijnbouw of warmtegestimuleerde zwaartekrachtdrainage;
-
4)„uitgangsnorm voor brandstoffen”: een uitgangsnorm voor brandstoffen gebaseerd op de broeikasgasemissies gedurende de gehele levenscyclus per eenheid energie uit fossiele brandstoffen in 2010;
-
5)„conventionele ruwe olie”: raffinaderijgrondstof met een API-dichtheid van meer dan 10 graden, gemeten in een reservoirformatie op de plaats van oorsprong met testmethode D287 van de ASTM, en die niet valt onder de definitie van GN-code 2714 overeenkomstig Verordening (EEG) nr. 2658/87.
Artikel 3
Methode voor de berekening van de broeikasgasintensiteit van andere brandstoffen en energiedragers dan biobrandstoffen en rapportage door de leveranciers
-
1.Met het oog op de toepassing van artikel 7 bis, lid 2, van Richtlijn 98/70/EG, zien de lidstaten erop toe dat de leveranciers gebruikmaken van de in bijlage I bij deze richtlijn beschreven berekeningsmethode om de broeikasgasintensiteit van de door hen geleverde brandstoffen te bepalen.
-
2.Met het oog op de toepassing van artikel 7 bis, lid 1, tweede alinea, en lid 2, van Richtlijn 98/70/EG verlangen de lidstaten van de leveranciers dat zij gegevens rapporteren met gebruikmaking van de definities en de berekeningsmethode in bijlage I. De gegevens worden jaarlijks gerapporteerd volgens het model in bijlage IV.
-
3.Met het oog op de toepassing van artikel 7 bis, lid 4, van Richtlijn 98/70/EG, ziet iedere lidstaat erop toe dat een groep leveranciers die ervoor kiest als één enkele leverancier te worden beschouwt, zijn verplichting krachtens artikel 7 bis, lid 2, op het grondgebied van die lidstaat nakomt.
-
4.Voor leveranciers die kmo's zijn, passen de lidstaten de in bijlage I bij deze richtlijn vermelde vereenvoudigde methode toe.
Artikel 4
Berekening van de uitgangsnorm voor brandstoffen en de broeikasgasintensiteitsreductie
Met het oog op het verifiëren van het nakomen door de leveranciers van hun verplichting krachtens artikel 7 bis, lid 2, van Richtlijn 98/70/EG, verlangen de lidstaten van de leveranciers dat zij de door hen bereikte reducties van de broeikasgasemissies gedurende de levenscyclus van brandstoffen of elektriciteit vergelijken met de in bijlage II vastgestelde uitgangsnorm voor brandstoffen.
Artikel 5
Rapportage door de lidstaten
-
1.In de rapporten die de lidstaten overeenkomstig artikel 8, lid 3, van Richtlijn 98/70/EG bij de Commissie indienen, verschaffen zij de Commissie ook gegevens over de inachtneming van artikel 7 bis van die richtlijn, zoals vastgesteld in bijlage III bij deze richtlijn.
-
2.De lidstaten maken voor de indiening van de in bijlage III vastgestelde gegevens gebruik van de ReportNet-instrumenten van het Europees Milieuagentschap die krachtens Verordening (EG) nr. 401/2009 van het Europees Parlement en de Raad (9) ter beschikking worden gesteld. De lidstaten verzenden de gegevens door middel van elektronische gegevensoverdracht naar het centrale gegevensarchief dat door het Europees Milieuagentschap wordt beheerd.
-
3.De gegevens worden jaarlijks volgens het in bijlage IV voorgeschreven model verstrekt. De lidstaten stellen de Commissie in kennis van de datum van de gegevensoverdracht en de naam van de contactpersoon bij de bevoegde instantie die verantwoordelijk is voor de controle en de rapportage aan de Commissie van de gegevens.
Artikel 6
Sancties
De lidstaten stellen de regels vast voor de sancties die van toepassing zijn op inbreuken op krachtens deze richtlijn vastgestelde nationale bepalingen en nemen alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat deze ten uitvoer worden gelegd. De sancties moeten doeltreffend, evenredig en afschrikkend zijn. De lidstaten stellen de Commissie uiterlijk op 21 april 2017 van die bepalingen in kennis en stellen haar onverwijld in kennis van eventuele latere wijzigingen.
Artikel 7
Omzetting
-
1.De lidstaten doen de nodige wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in werking treden om uiterlijk op 21 april 2017 aan deze richtlijn te voldoen. Zij delen de Commissie de tekst van die bepalingen onverwijld mede.
-
2.Wanneer de lidstaten die bepalingen aannemen, wordt in die bepalingen zelf of bij de officiële bekendmaking ervan naar deze richtlijn verwezen. De regels voor die verwijzing worden vastgesteld door de lidstaten.
-
3.De lidstaten delen de Commissie de tekst van de belangrijkste bepalingen van intern recht mede die zij op het onder deze richtlijn vallende gebied vaststellen.
Artikel 8
Inwerkingtreding
Deze richtlijn treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Artikel 9
Geadresseerden
Deze richtlijn is gericht tot de lidstaten.
Gedaan te Luxemburg, 20 april 2015.
Voor de Raad
De voorzitter
-
J.DŪKLAVS
-
Aanbeveling 2003/361/EG van de Commissie van 6 mei 2003 betreffende de definitie van kleine, middelgrote en micro-ondernemingen (PB L 124 van 20.5.2003, blz. 36).
-
Richtlijn 2009/28/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen en houdende wijziging en intrekking van Richtlijn 2001/77/EG en Richtlijn 2003/30/EG (PB L 140 van 5.6.2009, blz. 16).
-
Beschikking 2002/159/EG van de Commissie van 18 februari 2002 betreffende een gemeenschappelijk model voor de indiening van samenvattingen van nationale gegevens over de brandstofkwaliteit (PB L 53 van 23.2.2002, blz. 30).
-
Richtlijn 2009/30/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 tot wijziging van Richtlijn 98/70/EG met betrekking tot de specificatie van benzine, dieselbrandstof en gasolie en tot invoering van een mechanisme om de emissies van broeikasgassen te monitoren en te verminderen, tot wijziging van Richtlijn 1999/32/EG van de Raad met betrekking tot de specificatie van door binnenschepen gebruikte brandstoffen en tot intrekking van Richtlijn 93/12/EEG (PB L 140 van 5.6.2009, blz. 88).
-
Besluit 1999/468/EG van de Raad van 28 juni 1999 tot vaststelling van de voorwaarden voor de uitoefening van de aan de Commissie verleende uitvoeringsbevoegdheden (PB L 184 van 17.7.1999, blz. 23).
-
American Society for Testing and Materials, http://www.astm.org/index.shtml.
-
Verordening (EEG) nr. 2658/87 van de Raad van 23 juli 1987 met betrekking tot de tarief- en statistieknomenclatuur en het gemeenschappelijk douanetarief (PB L 256 van 7.9.1987, blz. 1).
-
Verordening (EG) nr. 401/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 inzake het Europees Milieuagentschap en het Europees milieuobservatie- en -informatienetwerk (PB L 126 van 21.5.2009, blz. 13).
BIJLAGE I
METHODE VOOR DE BEREKENING EN RAPPORTAGE DOOR DE LEVERANCIERS VAN DE BROEIKASGASINTENSITEIT GEDURENDE DE LEVENSCYCLUS VAN BRANDSTOFFEN EN ENERGIE
Deel 1
Berekening van de broeikasgasintensiteit van brandstoffen en energie van een leverancier
De broeikasgasintensiteit van brandstoffen en energie wordt uitgedrukt in gram kooldioxide-equivalent per megajoule brandstof (gCO2eq/MJ).
1. |
Voor de berekening van de broeikasgasintensiteit van brandstoffen worden de broeikasgassen kooldioxide (CO2), distikstofoxide (N2O) en methaan (CH4) in aanmerking genomen. Voor de berekening van de CO2-equivalentie worden de emissies van deze gassen als volgt in CO2-equivalente emissies gewogen:
|
2. |
Emissies die verband houden met de vervaardiging van machines en uitrusting voor de winning, productie, raffinage en consumptie van fossiele brandstoffen worden niet in aanmerking genomen bij de berekening van de broeikasgassen. |
3. |
De broeikasgasintensiteit van een leverancier, die betrekking heeft op de levenscyclus van broeikasgasemissies van alle geleverde brandstoffen en energie, wordt volgens de onderstaande formule berekend: waarbij |
a) |
b) |
c) |
i) |
De hoeveelheid van elke brandstof per soort brandstof Deze wordt afgeleid uit de overeenkomstig bijlage I, tabel 1, punt 17, vakken d, f, en o, bij Verordening (EG) nr. 684/2009 gerapporteerde gegevens. Hoeveelheden biobrandstof worden volgens de in bijlage III bij Richtlijn 2009/28/EG vermelde energiedichtheden omgezet in hun energie-inhoud (de calorische onderwaarde). Hoeveelheden brandstof van niet-biologische oorsprong worden volgens de in aanhangsel I van het „Well-to-Tank”-rapport van het Gemeenschappelijk Centrum voor onderzoek EUCAR-CONCAWE (JEC-consortium) (3) (versie 4) van juli 2013 (4) vermelde energiedichtheden omgezet in hun energie-inhoud (de calorische onderwaarde); |
ii) |
Gelijktijdige verwerking van fossiele brandstoffen en biobrandstoffen Verwerking omvat elke verandering gedurende de levenscyclus van een geleverde brandstof of energiedrager die tot een verandering in de moleculaire structuur van het product leidt. De toevoeging van een denatureringsmiddel valt niet onder deze verwerking. De hoeveelheid biobrandstoffen die gelijktijdig zijn verwerkt met brandstoffen van niet-biologische oorsprong geeft de toestand van de biobrandstof na de verwerking weer. De hoeveelheid gelijktijdig verwerkte biobrandstof wordt overeenkomstig bijlage IV, deel C, punt 17, bij Richtlijn 98/70/EG aan de hand van de energiebalans en de efficiëntie van het gelijktijdigeverwerkingsproces bepaald. Wanneer meerdere biobrandstoffen met fossiele brandstoffen worden gemengd, wordt de hoeveelheid en de soort van elke biobrandstof meegenomen in de berekening en door de leveranciers aan de lidstaten gerapporteerd. De hoeveelheid geleverde biobrandstof die niet voldoet aan de duurzaamheidscriteria van artikel 7 ter, lid 1, van Richtlijn 98/70/EG, wordt als fossiele brandstof gerekend. Ten behoeve van artikel 6 van Verordening (EG) nr. 443/2009 van het Europees Parlement en de Raad (5) worden E85-benzine-ethanol-mengsels als afzonderlijke brandstof gerekend. Indien de hoeveelheden niet overeenkomstig Verordening (EG) nr. 684/2009 worden verzameld, verzamelen de lidstaten gelijkwaardige gegevens overeenkomstig een nationaal vastgesteld rapportagesysteem voor accijnsrechten. |
iii) |
Hoeveelheid verbruikte elektriciteit Dit is de hoeveelheid door wegvoertuigen of motorfietsen verbruikte elektriciteit wanneer een leverancier deze hoeveelheid energie aan de betrokken instantie in elke lidstaat rapporteert volgens de volgende formule: verbruikte elektriciteit = afgelegde afstand (km) × efficiëntie van het elektriciteitsverbruik (MJ/km); |
d)
Upstreamemissiereductie (UER)
„UER”= de door een leverancier geclaimde upstreambroeikasgasemissiereductie, gemeten in gCO2eq, wanneer deze overeenkomstig de volgende voorschriften wordt gekwantificeerd en gerapporteerd:
i) |
Criteria om in aanmerking genomen te worden UER's worden alleen verrekend op het deel van de gemiddelde standaardwaarden voor benzine, diesel, cng of lpg dat de upstreamemissies betreft. In gelijk welk land tot stand gebrachte UER's kunnen als broeikasgasemissiereducties verrekend worden voor uit alle basismateriaalbronnen verkregen brandstoffen die door gelijk welke leverancier geleverd zijn. UERS's worden alleen meegeteld indien zij verband houden met projecten die na 1 januari 2011 van start zijn gegaan. Het is niet nodig te bewijzen dat de UER's niet zou hebben plaatsgevonden zonder de rapportageverplichting opgenomen in artikel 7 bis van Richtlijn 98/70/EG; |
ii) |
Berekening UER's worden geschat en gevalideerd overeenkomstig de beginselen en normen die zijn neergelegd in internationale normen, en met name in ISO 14064, ISO 14065 en ISO 14066. De UER's en de uitgangswaarden van de emissies moeten worden bewaakt, gerapporteerd en geverifieerd overeenkomstig ISO 14064, en de behaalde resultaten moeten even betrouwbaar zijn als het in Verordening (EU) nr. 600/2012 van de Commissie (6) en Verordening (EU) nr. 601/2012 van de Commissie (7) behaalde resultaat. De verificatie van methoden voor het schatten van UER's moet plaatsvinden overeenkomstig ISO 14064-3, en de organisatie die de verificatie uitvoert, moet zijn geaccrediteerd volgens ISO 14065; |
e)
„GHGix” = de broeikasgasintensiteit per eenheid van brandstof of energie x, uitgedrukt in gCO2eq/MJ. De leveranciers berekenen de broeikasgasintensiteit van elke brandstof of energie als volgt:
i) |
De broeikasgasintensiteit van brandstoffen van niet-biologische oorsprong is de „gewogen broeikasgasintensiteit gedurende de levenscyclus per eenheid” per soort brandstof, opgenomen in de laatste kolom van de tabel in deel 2, punt 5), van deze bijlage. |
ii) |
Elektriciteit word berekend zoals beschreven in deel 2, punt 6). |
iii) |
Broeikasgasintensiteit van biobrandstoffen De broeikasgasintensiteit van biobrandstoffen die voldoen aan de duurzaamheidscriteria van artikel 7 ter, lid 1, van Richtlijn 98/70/EG wordt berekend overeenkomstig artikel 7 quinquies van die richtlijn. Indien gegevens over de broeikasgasemissies gedurende de levenscyclus van biobrandstoffen zijn verkregen overeenkomstig een overeenkomst of regeling ten aanzien waarvan een besluit uit hoofde van artikel 7 quater, lid 4, van Richtlijn 98/70/EG is genomen dat artikel 7 ter, lid 2, van die richtlijn bestrijkt, worden deze gegevens ook gebruikt om de broeikasgasintensiteit van biobrandstoffen overeenkomstig artikel 7 ter, lid 1, van die richtlijn vast te stellen. De broeikasgasintensiteit van biobrandstoffen die niet voldoen aan de duurzaamheidscriteria van artikel 7 ter, lid 1, van Richtlijn 98/70/EG is gelijk aan de broeikasgasintensiteit van de overeenkomstige, uit conventionele ruwe olie of gas gewonnen, fossiele brandstof. |
iv) |
Gelijktijdige verwerking van brandstoffen van niet-biologische oorsprong en biobrandstoffen De broeikasgasintensiteit van biobrandstoffen die gelijktijdig zijn verwerkt met fossiele brandstoffen geeft de toestand van de biobrandstof na de verwerking weer; |
f)
„AF” = de aanpassingsfactoren voor de efficiëntie van de aandrijving:
Deel 2
Rapportage door de leveranciers voor andere brandstoffen dan biobrandstoffen
-
1.UER's van fossiele brandstoffen
Om UER's in aanmerking te laten nemen voor de rapportage en de berekeningsmethode, rapporteren de leveranciers aan de door de lidstaten aangewezen instantie het volgende:
a) |
de startdatum van het project, die na 1 januari 2011 moet liggen; |
b) |
de jaarlijkse emissiereducties in gCO2eq; |
c) |
de duur van de periode waarin de geclaimde reducties hebben plaatsgevonden; |
d) |
de het dichtst bij de emissiebron gelegen projectplaats met vermelding van de lengte- en breedtecoördinaten in graden tot op de vierde decimaal nauwkeurig; |
e) |
de uitgangswaarde van de jaarlijkse emissies vóór de reductiemaatregelen en de jaarlijkse emissies na de tenuitvoerlegging van de reductiemaatregelen in gCO2eq/MJ voor het geproduceerde basismateriaal; |
f) |
het niet herbruikbare certificaatnummer waarmee de regeling en de geclaimde broeikasgasemissiereducties eenduidig geïdentificeerd worden; |
g) |
het niet herbruikbare nummer waarmee de berekeningsmethode en de bijbehorende regeling eenduidig geïdentificeerd worden; |
h) |
bij projecten in verband met oliewinning, de historische gemiddelde jaarlijkse waarde en waarde voor het rapportagejaar van de gas-olieverhouding (GOR) in de oplossing, de reservoirdruk, de diepte en de productiesnelheid van ruwe olie per oliebron. |
-
2.Oorsprong
Onder de „oorsprong” wordt de in de lijst van deel 2, punt 7), van deze bijlage opgenomen handelsnaam van het basismateriaal verstaan, maar alleen wanneer de leveranciers over de nodige informatie beschikken omdat zij:
a) |
een persoon of onderneming zijn die ruwe olie invoert uit derde landen of een leverantie van ruwe aardolie uit een andere lidstaat ontvangt overeenkomstig artikel 1 van Verordening (EG) nr. 2964/95 van de Raad (8); of |
b) |
met andere leveranciers een overeenkomst heeft gesloten om informatie te delen. |
In alle andere gevallen heeft de oorsprong betrekking op de vraag of de brandstof van oorsprong uit de EU dan wel uit een derde land is.
De door de leveranciers verzamelde en aan de lidstaten gerapporteerde informatie over de oorsprong van brandstoffen is vertrouwelijk, maar dit vormt geen beletsel voor de bekendmaking door de Commissie van algemene of beknopte informatie zonder specifieke gegevens over individuele ondernemingen.
Voor biobrandstoffen heeft de oorsprong betrekking op het productietraject van biobrandstoffen overeenkomstig bijlage IV bij Richtlijn 98/70/EG.
Wanneer meerdere basismaterialen worden gebruikt, rapporteren de leveranciers de hoeveelheid in metrieke ton eindproduct voor elk basismateriaal dat gedurende het rapportagejaar in de desbetreffende verwerkingsinrichting is geproduceerd.
-
3.Plaats van aankoop
Onder de „plaats van aankoop” worden het land en de naam van de verwerkingsinrichting verstaan waar de brandstof of energie de laatste ingrijpende be- of verwerking heeft ondergaan die overeenkomstig Verordening (EEG) nr. 2454/93 van de Commissie (9) het karakter van product van oorsprong verleent aan de brandstof of energie.
-
4.Kmo's
Bij wijze van afwijking geldt voor leveranciers die kmo's zijn, dat de „oorsprong” en „plaats van aankoop” betrekking hebben op de EU dan wel een derde land, al naargelang het geval, ongeacht of zij ruwe olie invoeren of ruwe aardolie en olie uit bitumineuze materialen leveren.
-
5.Gemiddelde broeikasgasintensiteitsstandaardwaarden gedurende de levenscyclus voor andere brandstoffen dan biobrandstoffen en elektriciteit
Grondstofbron en proces |
In de handel gebrachte brandstof |
Broeikasgasintensiteit gedurende de levenscyclus (gCO2eq/MJ) |
Gewogen broeikasgasintensiteit gedurende de levenscyclus (gCO2eq/MJ) |
Conventionele ruwe olie |
Benzine |
93,2 |
93,3 |
Vloeibaar gemaakt aardgas |
94,3 |
||
Vloeibaar gemaakte steenkool |
172 |
||
Natuurlijk bitumen |
107 |
||
Olieschalie |
131,3 |
||
Conventionele ruwe olie |
Diesel of gasolie |
95 |
95,1 |
Vloeibaar gemaakt aardgas |
94,3 |
||
Vloeibaar gemaakte steenkool |
172 |
||
Natuurlijk bitumen |
108,5 |
||
Olieschalie |
133,7 |
||
Alle fossiele bronnen |
Vloeibaar petroleumgas in een motor met elektrische ontsteking |
73,6 |
73,6 |
Aardgas, EU-mix |
Samengeperst aardgas in een motor met elektrische ontsteking |
69,3 |
69,3 |
Aardgas, EU-mix |
Vloeibaar gas in een motor met elektrische ontsteking |
74,5 |
74,5 |
Sabatier-proces met waterstof uit elektrolyse met behulp van niet-biologische hernieuwbare energie |
Samengeperst synthetisch methaan in een motor met elektrische ontsteking |
3,3 |
3,3 |
Aardgas met stoomreforming |
Samengeperste waterstof in een brandstofcel |
104,3 |
104,3 |
Elektrolyse uitsluitend met behulp van niet-biologische hernieuwbare energie |
Samengeperste waterstof in een brandstofcel |
9,1 |
9,1 |
Steenkool |
Samengeperste waterstof in een brandstofcel |
234,4 |
234,4 |
Steenkool met afvang en opslag van CO2 uit procesemissies |
Samengeperste waterstof in een brandstofcel |
52,7 |
52,7 |
Kunststofafval afkomstig van fossiele basismaterialen |
Benzine, diesel of gasolie |
86 |
86 |
-
6.Elektriciteit
Voor de rapportering door de energieleveranciers van de door elektrische voertuigen en motorfietsen verbruikte elektriciteit, moeten de lidstaten nationale gemiddelde standaardwaarden gedurende de levenscyclus berekenen in overeenstemming met relevante internationale normen.
De lidstaten kunnen er ook voor kiezen hun leveranciers toe te staan broeikasgasintensiteitswaarden (in gCO2eq/MJ) voor elektriciteit vast te stellen aan de hand van gegevens die door de lidstaten zijn gerapporteerd op grond van:
a) |
Verordening (EG) nr. 1099/2008 van het Europees Parlement en de Raad (10); |
b) |
Verordening (EU) nr. 525/2013 van het Europees Parlement en de Raad (11); of |
c) |
Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 666/2014 van de Commissie (12). |
-
7.Handelsnaam basismateriaal
Land |
Handelsnaam basismateriaal |
API |
Zwavel (gewichtspercentage) |
Abu Dhabi |
Al Bunduq |
38,5 |
1,1 |
Abu Dhabi |
Mubarraz |
38,1 |
0,9 |
Abu Dhabi |
Murban |
40,5 |
0,8 |
Abu Dhabi |
Zakum (Lower Zakum/Abu Dhabi Marine) |
40,6 |
1 |
Abu Dhabi |
Umm Shaif (Abu Dhabi Marine) |
37,4 |
1,5 |
Abu Dhabi |
Arzanah |
44 |
0 |
Abu Dhabi |
Abu Al Bu Khoosh |
31,6 |
2 |
Abu Dhabi |
Murban Bottoms |
21,4 |
Niet beschikbaar (n.b.) |
Abu Dhabi |
Top Murban |
21 |
n.b. |
Abu Dhabi |
Upper Zakum |
34,4 |
1,7 |
Algerije |
Arzew |
44,3 |
0,1 |
Algerije |
Hassi Messaoud |
42,8 |
0,2 |
Algerije |
Zarzaitine |
43 |
0,1 |
Algerije |
Algerian |
44 |
0,1 |
Algerije |
Skikda |
44,3 |
0,1 |
Algerije |
Saharan Blend |
45,5 |
0,1 |
Algerije |
Hassi Ramal |
60 |
0,1 |
Algerije |
Algerian Condensate |
64,5 |
n.b. |
Algerije |
Algerian Mix |
45,6 |
0,2 |
Algerije |
Algerian Condensate (Arzew) |
65,8 |
0 |
Algerije |
Algerian Condensate (Bejaia) |
65,0 |
0 |
Algerije |
Top Algerian |
24,6 |
n.b. |
Angola |
Cabinda |
31,7 |
0,2 |
Angola |
Takula |
33,7 |
0,1 |
Angola |
Soyo Blend |
33,7 |
0,2 |
Angola |
Mandji |
29,5 |
1,3 |
Angola |
Malongo (West) |
26 |
n.b. |
Angola |
Cavala-1 |
42,3 |
n.b. |
Angola |
Sulele (South-1) |
38,7 |
n.b. |
Angola |
Palanca |
40 |
0,14 |
Angola |
Malongo (North) |
30 |
n.b. |
Angola |
Malongo (South) |
25 |
n.b. |
Angola |
Nemba |
38,5 |
0 |
Angola |
Girassol |
31,3 |
n.b. |
Angola |
Kuito |
20 |
n.b. |
Angola |
Hungo |
28,8 |
n.b. |
Angola |
Kissinje |
30,5 |
0,37 |
Angola |
Dalia |
23,6 |
1,48 |
Angola |
Gimboa |
23,7 |
0,65 |
Angola |
Mondo |
28,8 |
0,44 |
Angola |
Plutonio |
33,2 |
0,036 |
Angola |
Saxi Batuque Blend |
33,2 |
0,36 |
Angola |
Xikomba |
34,4 |
0,41 |
Argentinië |
Tierra del Fuego |
42,4 |
n.b. |
Argentinië |
Santa Cruz |
26,9 |
n.b. |
Argentinië |
Escalante |
24 |
0,2 |
Argentinië |
Canadon Seco |
27 |
0,2 |
Argentinië |
Hidra |
51,7 |
0,05 |
Argentinië |
Medanito |
34,93 |
0,48 |
Armenië |
Armenian Miscellaneous |
n.b. |
n.b. |
Australië |
Jabiru |
42,3 |
0,03 |
Australië |
Kooroopa (Jurassic) |
42 |
n.b. |
Australië |
Talgeberry (Jurassic) |
43 |
n.b. |
Australië |
Talgeberry (Up Cretaceous) |
51 |
n.b. |
Australië |
Woodside Condensate |
51,8 |
n.b. |
Australië |
Saladin-3 (Top Barrow) |
49 |
n.b. |
Australië |
Harriet |
38 |
n.b. |
Australië |
Skua-3 (Challis Field) |
43 |
n.b. |
Australië |
Barrow Island |
36,8 |
0,1 |
Australië |
Northwest Shelf Condensate |
53,1 |
0 |
Australië |
Jackson Blend |
41,9 |
0 |
Australië |
Cooper Basin |
45,2 |
0,02 |
Australië |
Griffin |
55 |
0,03 |
Australië |
Buffalo Crude |
53 |
n.b. |
Australië |
Cossack |
48,2 |
0,04 |
Australië |
Elang |
56,2 |
n.b. |
Australië |
Enfield |
21,7 |
0,13 |
Australië |
Gippsland (Bass Strait) |
45,4 |
0,1 |
Azerbeidzjan |
Azeri Light |
34,8 |
0,15 |
Bahrein |
Bahrain Miscellaneous |
n.b. |
n.b. |
Belarus |
Belarus Miscellaneous |
n.b. |
n.b. |
Benin |
Seme |
22,6 |
0,5 |
Benin |
Benin Miscellaneous |
n.b. |
n.b. |
Belize |
Belize Light Crude |
40 |
n.b. |
Belize |
Belize Miscellaneous |
n.b. |
n.b. |
Bolivia |
Bolivian Condensate |
58,8 |
0,1 |
Brazilië |
Garoupa |
30,5 |
0,1 |
Brazilië |
Sergipano |
25,1 |
0,4 |
Brazilië |
Campos Basin |
20 |
n.b. |
Brazilië |
Urucu (Upper Amazon) |
42 |
n.b. |
Brazilië |
Marlim |
20 |
n.b. |
Brazilië |
Brazil Polvo |
19,6 |
1,14 |
Brazilië |
Roncador |
28,3 |
0,58 |
Brazilië |
Roncador Heavy |
18 |
n.b. |
Brazilië |
Albacora East |
19,8 |
0,52 |
Brunei |
Seria Light |
36,2 |
0,1 |
Brunei |
Champion |
24,4 |
0,1 |
Brunei |
Champion Condensate |
65 |
0,1 |
Brunei |
Brunei LS Blend |
32 |
0,1 |
Brunei |
Brunei Condensate |
65 |
n.b. |
Brunei |
Champion Export |
23,9 |
0,12 |
Kameroen |
Kole Marine Blend |
34,9 |
0,3 |
Kameroen |
Lokele |
21,5 |
0,5 |
Kameroen |
Moudi Light |
40 |
n.b. |
Kameroen |
Moudi Heavy |
21,3 |
n.b. |
Kameroen |
Ebome |
32,1 |
0,35 |
Kameroen |
Cameroon Miscellaneous |
n.b. |
n.b. |
Canada |
Peace River Light |
41 |
n.b. |
Canada |
Peace River Medium |
33 |
n.b. |
Canada |
Peace River Heavy |
23 |
n.b. |
Canada |
Manyberries |
36,5 |
n.b. |
Canada |
Rainbow Light and Medium |
40,7 |
n.b. |
Canada |
Pembina |
33 |
n.b. |
Canada |
Bells Hill Lake |
32 |
n.b. |
Canada |
Fosterton Condensate |
63 |
n.b. |
Canada |
Rangeland Condensate |
67,3 |
n.b. |
Canada |
Redwater |
35 |
n.b. |
Canada |
Lloydminster |
20,7 |
2,8 |
Canada |
Wainwright- Kinsella |
23,1 |
2,3 |
Canada |
Bow River Heavy |
26,7 |
2,4 |
Canada |
Fosterton |
21,4 |
3 |
Canada |
Smiley-Coleville |
22,5 |
2,2 |
Canada |
Midale |
29 |
2,4 |
Canada |
Milk River Pipeline |
36 |
1,4 |
Canada |
Ipl-Mix Sweet |
40 |
0,2 |
Canada |
Ipl-Mix Sour |
38 |
0,5 |
Canada |
Ipl Condensate |
55 |
0,3 |
Canada |
Aurora Light |
39,5 |
0,4 |
Canada |
Aurora Condensate |
65 |
0,3 |
Canada |
Reagan Field |
35 |
0,2 |
Canada |
Synthetic Canada |
30,3 |
1,7 |
Canada |
Cold Lake |
13,2 |
4,1 |
Canada |
Cold Lake Blend |
26,9 |
3 |
Canada |
Canadian Federated |
39,4 |
0,3 |
Canada |
Chauvin |
22 |
2,7 |
Canada |
Gcos |
23 |
n.b. |
Canada |
Gulf Alberta L & M |
35,1 |
1 |
Canada |
Light Sour Blend |
35 |
1,2 |
Canada |
Lloyd Blend |
22 |
2,8 |
Canada |
Peace River Condensate |
54,9 |
n.b. |
Canada |
Sarnium Condensate |
57,7 |
n.b. |
Canada |
Saskatchewan Light |
32,9 |
n.b. |
Canada |
Sweet Mixed Blend |
38 |
0,5 |
Canada |
Syncrude |
32 |
0,1 |
Canada |
Rangeland — South L & M |
39,5 |
0,5 |
Canada |
Northblend Nevis |
34 |
n.b. |
Canada |
Canadian Common Condensate |
55 |
n.b. |
Canada |
Canadian Common |
39 |
0,3 |
Canada |
Waterton Condensate |
65,1 |
n.b. |
Canada |
Panuke Condensate |
56 |
n.b. |
Canada |
Federated Light and Medium |
39,7 |
2 |
Canada |
Wabasca |
23 |
n.b. |
Canada |
Hibernia |
37,3 |
0,37 |
Canada |
BC Light |
40 |
n.b. |
Canada |
Boundary |
39 |
n.b. |
Canada |
Albian Heavy |
21 |
n.b. |
Canada |
Koch Alberta |
34 |
n.b. |
Canada |
Terra Nova |
32,3 |
n.b. |
Canada |
Echo Blend |
20,6 |
3,15 |
Canada |
Western Canadian Blend |
19,8 |
3 |
Canada |
Western Canadian Select |
20,5 |
3,33 |
Canada |
White Rose |
31,0 |
0,31 |
Canada |
Access |
22 |
n.b. |
Canada |
Premium Albian Synthetic Heavy |
20,9 |
n.b. |
Canada |
Albian Residuum Blend (ARB) |
20,03 |
2,62 |
Canada |
Christina Lake |
20,5 |
3 |
Canada |
CNRL |
34 |
n.b. |
Canada |
Husky Synthetic Blend |
31,91 |
0,11 |
Canada |
Premium Albian Synthetic (PAS) |
35,5 |
0,04 |
Canada |
Seal Heavy (SH) |
19,89 |
4,54 |
Canada |
Suncor Synthetic A (OSA) |
33,61 |
0,178 |
Canada |
Suncor Synthetic H (OSH) |
19,53 |
3,079 |
Canada |
Peace Sour |
33 |
n.b. |
Canada |
Western Canadian Resid |
20,7 |
n.b. |
Canada |
Christina Dilbit Blend |
21,0 |
n.b. |
Canada |
Christina Lake Dilbit |
38,08 |
3,80 |
Tsjaad |
Doba Blend (Early Production) |
24,8 |
0,14 |
Tsjaad |
Doba Blend (Later Production) |
20,8 |
0,17 |
Chili |
Chile Miscellaneous |
n.b. |
n.b. |
China |
Taching (Daqing) |
33 |
0,1 |
China |
Shengli |
24,2 |
1 |
China |
Beibu |
n.b. |
n.b. |
China |
Chengbei |
17 |
n.b. |
China |
Lufeng |
34,4 |
n.b. |
China |
Xijiang |
28 |
n.b. |
China |
Wei Zhou |
39,9 |
n.b. |
China |
Liu Hua |
21 |
n.b. |
China |
Boz Hong |
17 |
0,282 |
China |
Peng Lai |
21,8 |
0,29 |
China |
Xi Xiang |
32,18 |
0,09 |
Colombia |
Onto |
35,3 |
0,5 |
Colombia |
Putamayo |
35 |
0,5 |
Colombia |
Rio Zulia |
40,4 |
0,3 |
Colombia |
Orito |
34,9 |
0,5 |
Colombia |
Cano-Limon |
30,8 |
0,5 |
Colombia |
Lasmo |
30 |
n.b. |
Colombia |
Cano Duya-1 |
28 |
n.b. |
Colombia |
Corocora-1 |
31,6 |
n.b. |
Colombia |
Suria Sur-1 |
32 |
n.b. |
Colombia |
Tunane-1 |
29 |
n.b. |
Colombia |
Casanare |
23 |
n.b. |
Colombia |
Cusiana |
44,4 |
0,2 |
Colombia |
Vasconia |
27,3 |
0,6 |
Colombia |
Castilla Blend |
20,8 |
1,72 |
Colombia |
Cupiaga |
43,11 |
0,082 |
Colombia |
South Blend |
28,6 |
0,72 |
Congo (Brazzaville) |
Emeraude |
23,6 |
0,5 |
Congo (Brazzaville) |
Djeno Blend |
26,9 |
0,3 |
Congo (Brazzaville) |
Viodo Marina-1 |
26,5 |
n.b. |
Congo (Brazzaville) |
Nkossa |
47 |
0,03 |
Congo (Kinshasa) |
Muanda |
34 |
0,1 |
Congo (Kinshasa) |
Congo/Zaire |
31,7 |
0,1 |
Congo (Kinshasa) |
Coco |
30,4 |
0,15 |
Ivoorkust |
Espoir |
31,4 |
0,3 |
Ivoorkust |
Lion Cote |
41,1 |
0,101 |
Denemarken |
Dan |
30,4 |
0,3 |
Denemarken |
Gorm |
33,9 |
0,2 |
Denemarken |
Danish North Sea |
34,5 |
0,26 |
Dubai |
Dubai (Fateh) |
31,1 |
2 |
Dubai |
Margham Light |
50,3 |
0 |
Ecuador |
Oriente |
29,2 |
1 |
Ecuador |
Quito |
29,5 |
0,7 |
Ecuador |
Santa Elena |
35 |
0,1 |
Ecuador |
Limoncoha-1 |
28 |
n.b. |
Ecuador |
Frontera-1 |
30,7 |
n.b. |
Ecuador |
Bogi-1 |
21,2 |
n.b. |
Ecuador |
Napo |
19 |
2 |
Ecuador |
Napo Light |
19,3 |
n.b. |
Egypte |
Belayim |
27,5 |
2,2 |
Egypte |
El Morgan |
29,4 |
1,7 |
Egypte |
Rhas Gharib |
24,3 |
3,3 |
Egypte |
Gulf of Suez Mix |
31,9 |
1,5 |
Egypte |
Geysum |
19,5 |
n.b. |
Egypte |
East Gharib (J-1) |
37,9 |
n.b. |
Egypte |
Mango-1 |
35,1 |
n.b. |
Egypte |
Rhas Budran |
25 |
n.b. |
Egypte |
Zeit Bay |
34,1 |
0,1 |
Egypte |
East Zeit Mix |
39 |
0,87 |
Equatoriaal-Guinea |
Zafiro |
30,3 |
n.b. |
Equatoriaal-Guinea |
Alba Condensate |
55 |
n.b. |
Equatoriaal-Guinea |
Ceiba |
30,1 |
0,42 |
Gabon |
Gamba |
31,8 |
0,1 |
Gabon |
Mandji |
30,5 |
1,1 |
Gabon |
Lucina Marine |
39,5 |
0,1 |
Gabon |
Oguendjo |
35 |
n.b. |
Gabon |
Rabi-Kouanga |
34 |
0,6 |
Gabon |
T'Catamba |
44,3 |
0,21 |
Gabon |
Rabi |
33,4 |
0,06 |
Gabon |
Rabi Blend |
34 |
n.b. |
Gabon |
Rabi Light |
37,7 |
0,15 |
Gabon |
Etame Marin |
36 |
n.b. |
Gabon |
Olende |
17,6 |
1,54 |
Gabon |
Gabonian Miscellaneous |
n.b. |
n.b. |
Georgië |
Georgian Miscellaneous |
n.b. |
n.b. |
Ghana |
Bonsu |
32 |
0,1 |
Ghana |
Salt Pond |
37,4 |
0,1 |
Guatemala |
Coban |
27,7 |
n.b. |
Guatemala |
Rubelsanto |
27 |
n.b. |
India |
Bombay High |
39,4 |
0,2 |
Indonesië |
Minas (Sumatron Light) |
34,5 |
0,1 |
Indonesië |
Ardjuna |
35,2 |
0,1 |
Indonesië |
Attaka |
42,3 |
0,1 |
Indonesië |
Suri |
18,4 |
0,2 |
Indonesië |
Sanga Sanga |
25,7 |
0,2 |
Indonesië |
Sepinggan |
37,9 |
0,9 |
Indonesië |
Walio |
34,1 |
0,7 |
Indonesië |
Arimbi |
31,8 |
0,2 |
Indonesië |
Poleng |
43,2 |
0,2 |
Indonesië |
Handil |
32,8 |
0,1 |
Indonesië |
Jatibarang |
29 |
0,1 |
Indonesië |
Cinta |
33,4 |
0,1 |
Indonesië |
Bekapai |
40 |
0,1 |
Indonesië |
Katapa |
52 |
0,1 |
Indonesië |
Salawati |
38 |
0,5 |
Indonesië |
Duri (Sumatran Heavy) |
21,1 |
0,2 |
Indonesië |
Sembakung |
37,5 |
0,1 |
Indonesië |
Badak |
41,3 |
0,1 |
Indonesië |
Arun Condensate |
54,5 |
n.b. |
Indonesië |
Udang |
38 |
0,1 |
Indonesië |
Klamono |
18,7 |
1 |
Indonesië |
Bunya |
31,7 |
0,1 |
Indonesië |
Pamusian |
18,1 |
0,2 |
Indonesië |
Kerindigan |
21,6 |
0,3 |
Indonesië |
Melahin |
24,7 |
0,3 |
Indonesië |
Bunyu |
31,7 |
0,1 |
Indonesië |
Camar |
36,3 |
n.b. |
Indonesië |
Cinta Heavy |
27 |
n.b. |
Indonesië |
Lalang |
40,4 |
n.b. |
Indonesië |
Kakap |
46,6 |
n.b. |
Indonesië |
Sisi-1 |
40 |
n.b. |
Indonesië |
Giti-1 |
33,6 |
n.b. |
Indonesië |
Ayu-1 |
34,3 |
n.b. |
Indonesië |
Bima |
22,5 |
n.b. |
Indonesië |
Padang Isle |
34,7 |
n.b. |
Indonesië |
Intan |
32,8 |
n.b. |
Indonesië |
Sepinggan — Yakin Mixed |
31,7 |
0,1 |
Indonesië |
Widuri |
32 |
0,1 |
Indonesië |
Belida |
45,9 |
0 |
Indonesië |
Senipah |
51,9 |
0,03 |
Iran |
Iranian Light |
33,8 |
1,4 |
Iran |
Iranian Heavy |
31 |
1,7 |
Iran |
Soroosh (Cyrus) |
18,1 |
3,3 |
Iran |
Dorrood (Darius) |
33,6 |
2,4 |
Iran |
Rostam |
35,9 |
1,55 |
Iran |
Salmon (Sassan) |
33,9 |
1,9 |
Iran |
Foroozan (Fereidoon) |
31,3 |
2,5 |
Iran |
Aboozar (Ardeshir) |
26,9 |
2,5 |
Iran |
Sirri |
30,9 |
2,3 |
Iran |
Bahrgansar/Nowruz (SIRIP Blend) |
27,1 |
2,5 |
Iran |
Bahr/Nowruz |
25,0 |
2,5 |
Iran |
Iranian Miscellaneous |
n.b. |
n.b. |
Irak |
Basrah Light (Pers. Gulf) |
33,7 |
2 |
Irak |
Kirkuk (Pers. Gulf) |
35,1 |
1,9 |
Irak |
Mishrif (Pers. Gulf) |
28 |
n.b. |
Irak |
Bai Hasson (Pers. Gulf) |
34,1 |
2,4 |
Irak |
Basrah Medium (Pers. Gulf) |
31,1 |
2,6 |
Irak |
Basrah Heavy (Pers. Gulf) |
24,7 |
3,5 |
Irak |
Kirkuk Blend (Pers. Gulf) |
35,1 |
2 |
Irak |
|
34,3 |
2 |
Irak |
Ras el Behar |
33 |
n.b. |
Irak |
Basrah Light (Red Sea) |
33,7 |
2 |
Irak |
Kirkuk (Red Sea) |
36,1 |
1,9 |
Irak |
Mishrif (Red Sea) |
28 |
n.b. |
Irak |
Bai Hasson (Red Sea) |
34,1 |
2,4 |
Irak |
Basrah Medium (Red Sea) |
31,1 |
2,6 |
Irak |
Basrah Heavy (Red Sea) |
24,7 |
3,5 |
Irak |
Kirkuk Blend (Red Sea) |
34 |
1,9 |
Irak |
|
34,3 |
2 |
Irak |
Ratawi |
23,5 |
4,1 |
Irak |
Basrah Light (Turkey) |
33,7 |
2 |
Irak |
Kirkuk (Turkey) |
36,1 |
1,9 |
Irak |
Mishrif (Turkey) |
28 |
n.b. |
Irak |
Bai Hasson (Turkey) |
34,1 |
2,4 |
Irak |
Basrah Medium (Turkey) |
31,1 |
2,6 |
Irak |
Basrah Heavy (Turkey) |
24,7 |
3,5 |
Irak |
Kirkuk Blend (Turkey) |
34 |
1,9 |
Irak |
|
34,3 |
2 |
Irak |
FAO Blend |
27,7 |
3,6 |
Kazachstan |
Kumkol |
42,5 |
0,07 |
Kazachstan |
CPC Blend |
44,2 |
0,54 |
Koeweit |
Mina al Ahmadi (Kuwait Export) |
31,4 |
2,5 |
Koeweit |
Magwa (Lower Jurassic) |
38 |
n.b. |
Koeweit |
Burgan (Wafra) |
23,3 |
3,4 |
Libië |
Bu Attifel |
43,6 |
0 |
Libië |
Amna (high pour) |
36,1 |
0,2 |
Libië |
Brega |
40,4 |
0,2 |
Libië |
Sirtica |
43,3 |
0,43 |
Libië |
Zueitina |
41,3 |
0,3 |
Libië |
Bunker Hunt |
37,6 |
0,2 |
Libië |
El Hofra |
42,3 |
0,3 |
Libië |
Dahra |
41 |
0,4 |
Libië |
Sarir |
38,3 |
0,2 |
Libië |
Zueitina Condensate |
65 |
0,1 |
Libië |
El Sharara |
42,1 |
0,07 |
Maleisië |
Miri Light |
36,3 |
0,1 |
Maleisië |
Tembungo |
37,5 |
n.b. |
Maleisië |
Labuan Blend |
33,2 |
0,1 |
Maleisië |
Tapis |
44,3 |
0,1 |
Maleisië |
Tembungo |
37,4 |
0 |
Maleisië |
Bintulu |
26,5 |
0,1 |
Maleisië |
Bekok |
49 |
n.b. |
Maleisië |
Pulai |
42,6 |
n.b. |
Maleisië |
Dulang |
39 |
0,037 |
Mauritanië |
Chinguetti |
28,2 |
0,51 |
Mexico |
Isthmus |
32,8 |
1,5 |
Mexico |
Maya |
22 |
3,3 |
Mexico |
Olmeca |
39 |
n.b. |
Mexico |
Altamira |
16 |
n.b. |
Mexico |
Topped Isthmus |
26,1 |
1,72 |
Nederland |
Alba |
19,59 |
n.b. |
Neutrale zone |
Eocene (Wafra) |
18,6 |
4,6 |
Neutrale zone |
Hout |
32,8 |
1,9 |
Neutrale zone |
Khafji |
28,5 |
2,9 |
Neutrale zone |
Burgan (Wafra) |
23,3 |
3,4 |
Neutrale zone |
Ratawi |
23,5 |
4,1 |
Neutrale zone |
Neutral Zone Mix |
23,1 |
n.b. |
Neutrale zone |
Khafji Blend |
23,4 |
3,8 |
Nigeria |
Forcados Blend |
29,7 |
0,3 |
Nigeria |
Escravos |
36,2 |
0,1 |
Nigeria |
Brass River |
40,9 |
0,1 |
Nigeria |
Qua Iboe |
35,8 |
0,1 |
Nigeria |
Bonny Medium |
25,2 |
0,2 |
Nigeria |
Pennington |
36,6 |
0,1 |
Nigeria |
Bomu |
33 |
0,2 |
Nigeria |
Bonny Light |
36,7 |
0,1 |
Nigeria |
Brass Blend |
40,9 |
0,1 |
Nigeria |
Gilli Gilli |
47,3 |
n.b. |
Nigeria |
Adanga |
35,1 |
n.b. |
Nigeria |
Iyak-3 |
36 |
n.b. |
Nigeria |
Antan |
35,2 |
n.b. |
Nigeria |
OSO |
47 |
0,06 |
Nigeria |
Ukpokiti |
42,3 |
0,01 |
Nigeria |
Yoho |
39,6 |
n.b. |
Nigeria |
Okwori |
36,9 |
n.b. |
Nigeria |
Bonga |
28,1 |
n.b. |
Nigeria |
ERHA |
31,7 |
0,21 |
Nigeria |
Amenam Blend |
39 |
0,09 |
Nigeria |
Akpo |
45,17 |
0,06 |
Nigeria |
EA |
38 |
n.b. |
Nigeria |
Agbami |
47,2 |
0,044 |
Noorwegen |
Ekofisk |
43,4 |
0,2 |
Noorwegen |
Tor |
42 |
0,1 |
Noorwegen |
Statfjord |
38,4 |
0,3 |
Noorwegen |
Heidrun |
29 |
n.b. |
Noorwegen |
Norwegian Forties |
37,1 |
n.b. |
Noorwegen |
Gullfaks |
28,6 |
0,4 |
Noorwegen |
Oseberg |
32,5 |
0,2 |
Noorwegen |
Norne |
33,1 |
0,19 |
Noorwegen |
Troll |
28,3 |
0,31 |
Noorwegen |
Draugen |
39,6 |
n.b. |
Noorwegen |
Sleipner Condensate |
62 |
0,02 |
Oman |
Oman Export |
36,3 |
0,8 |
Papoea-Nieuw-Guinea |
Kutubu |
44 |
0,04 |
Peru |
Loreto |
34 |
0,3 |
Peru |
Talara |
32,7 |
0,1 |
Peru |
High Cold Test |
37,5 |
n.b. |
Peru |
Bayovar |
22,6 |
n.b. |
Peru |
Low Cold Test |
34,3 |
n.b. |
Peru |
Carmen Central-5 |
20,7 |
n.b. |
Peru |
Shiviyacu-23 |
20,8 |
n.b. |
Peru |
Mayna |
25,7 |
n.b. |
Filipijnen |
Nido |
26,5 |
n.b. |
Filipijnen |
Philippines Miscellaneous |
n.b. |
n.b. |
Qatar |
Dukhan |
41,7 |
1,3 |
Qatar |
Qatar Marine |
35,3 |
1,6 |
Qatar |
Qatar Land |
41,4 |
n.b. |
Ras al Khaimah |
Rak Condensate |
54,1 |
n.b. |
Ras al Khaimah |
Ras Al Khaimah Miscellaneous |
n.b. |
n.b. |
Rusland |
Urals |
31 |
2 |
Rusland |
Russian Export Blend |
32,5 |
1,4 |
Rusland |
M100 |
17,6 |
2,02 |
Rusland |
M100 Heavy |
16,67 |
2,09 |
Rusland |
Siberian Light |
37,8 |
0,4 |
Rusland |
E4 (Gravenshon) |
19,84 |
1,95 |
Rusland |
E4 Heavy |
18 |
2,35 |
Rusland |
Purovsky Condensate |
64,1 |
0,01 |
Rusland |
Sokol |
39,7 |
0,18 |
Saudi-Arabië |
Light (Pers. Gulf) |
33,4 |
1,8 |
Saudi-Arabië |
Heavy (Pers. Gulf) (Safaniya) |
27,9 |
2,8 |
Saudi-Arabië |
Medium (Pers. Gulf) (Khursaniyah) |
30,8 |
2,4 |
Saudi-Arabië |
Extra Light (Pers. Gulf) (Berri) |
37,8 |
1,1 |
Saudi-Arabië |
Light (Yanbu) |
33,4 |
1,2 |
Saudi-Arabië |
Heavy (Yanbu) |
27,9 |
2,8 |
Saudi-Arabië |
Medium (Yanbu) |
30,8 |
2,4 |
Saudi-Arabië |
Berri (Yanbu) |
37,8 |
1,1 |
Saudi-Arabië |
Medium (Zuluf/Marjan) |
31,1 |
2,5 |
Sharjah |
Mubarek Sharjah |
37 |
0,6 |
Sharjah |
Sharjah Condensate |
49,7 |
0,1 |
Singapore |
Rantau |
50,5 |
0,1 |
Spanje |
Amposta Marina North |
37 |
n.b. |
Spanje |
Casablanca |
34 |
n.b. |
Spanje |
El Dorado |
26,6 |
n.b. |
Syrië |
Syrian Straight |
15 |
n.b. |
Syrië |
Thayyem |
35 |
n.b. |
Syrië |
Omar Blend |
38 |
n.b. |
Syrië |
Omar |
36,5 |
0,1 |
Syrië |
Syrian Light |
36 |
0,6 |
Syrië |
Souedie |
24,9 |
3,8 |
Thailand |
Erawan Condensate |
54,1 |
n.b. |
Thailand |
Sirikit |
41 |
n.b. |
Thailand |
Nang Nuan |
30 |
n.b. |
Thailand |
Bualuang |
27 |
n.b. |
Thailand |
Benchamas |
42,4 |
0,12 |
Trinidad en Tobago |
Galeota Mix |
32,8 |
0,3 |
Trinidad en Tobago |
Trintopec |
24,8 |
n.b. |
Trinidad en Tobago |
Land/Trinmar |
23,4 |
1,2 |
Trinidad en Tobago |
Calypso Miscellaneous |
30,84 |
0,59 |
Tunesië |
Zarzaitine |
41,9 |
0,1 |
Tunesië |
Ashtart |
29 |
1 |
Tunesië |
El Borma |
43,3 |
0,1 |
Tunesië |
Ezzaouia-2 |
41,5 |
n.b. |
Turkije |
Turkish Miscellaneous |
n.b. |
n.b. |
Oekraïne |
Ukraine Miscellaneous |
n.b. |
n.b. |
Verenigd Koninkrijk |
Auk |
37,2 |
0,5 |
Verenigd Koninkrijk |
Beatrice |
38,7 |
0,05 |
Verenigd Koninkrijk |
Brae |
33,6 |
0,7 |
Verenigd Koninkrijk |
Buchan |
33,7 |
0,8 |
Verenigd Koninkrijk |
Claymore |
30,5 |
1,6 |
Verenigd Koninkrijk |
S.V. (Brent) |
36,7 |
0,3 |
Verenigd Koninkrijk |
Tartan |
41,7 |
0,6 |
Verenigd Koninkrijk |
Tern |
35 |
0,7 |
Verenigd Koninkrijk |
Magnus |
39,3 |
0,3 |
Verenigd Koninkrijk |
Dunlin |
34,9 |
0,4 |
Verenigd Koninkrijk |
Fulmar |
40 |
0,3 |
Verenigd Koninkrijk |
Hutton |
30,5 |
0,7 |
Verenigd Koninkrijk |
N.W. Hutton |
36,2 |
0,3 |
Verenigd Koninkrijk |
Maureen |
35,5 |
0,6 |
Verenigd Koninkrijk |
Murchison |
38,8 |
0,3 |
Verenigd Koninkrijk |
Ninian Blend |
35,6 |
0,4 |
Verenigd Koninkrijk |
Montrose |
40,1 |
0,2 |
Verenigd Koninkrijk |
Beryl |
36,5 |
0,4 |
Verenigd Koninkrijk |
Piper |
35,6 |
0,9 |
Verenigd Koninkrijk |
Forties |
36,6 |
0,3 |
Verenigd Koninkrijk |
Brent Blend |
38 |
0,4 |
Verenigd Koninkrijk |
Flotta |
35,7 |
1,1 |
Verenigd Koninkrijk |
Thistle |
37 |
0,3 |
Verenigd Koninkrijk |
S.V. (Ninian) |
38 |
0,3 |
Verenigd Koninkrijk |
Argyle |
38,6 |
0,2 |
Verenigd Koninkrijk |
Heather |
33,8 |
0,7 |
Verenigd Koninkrijk |
South Birch |
38,6 |
n.b. |
Verenigd Koninkrijk |
Wytch Farm |
41,5 |
n.b. |
Verenigd Koninkrijk |
Cormorant North |
34,9 |
0,7 |
Verenigd Koninkrijk |
Cormorant South (Cormorant „A”) |
35,7 |
0,6 |
Verenigd Koninkrijk |
Alba |
19,2 |
n.b. |
Verenigd Koninkrijk |
Foinhaven |
26,3 |
0,38 |
Verenigd Koninkrijk |
Schiehallion |
25,8 |
n.b. |
Verenigd Koninkrijk |
Captain |
19,1 |
0,7 |
Verenigd Koninkrijk |
Harding |
20,7 |
0,59 |
Verenigde Staten, Alaska |
ANS |
n.b. |
n.b. |
Verenigde Staten, Colorado |
Niobrara |
n.b. |
n.b. |
Verenigde Staten, New Mexico |
Four Corners |
n.b. |
n.b. |
Verenigde Staten, North Dakota |
Bakken |
n.b. |
n.b. |
Verenigde Staten, North Dakota |
North Dakota Sweet |
n.b. |
n.b. |
Verenigde Staten, Texas |
WTI |
n.b. |
n.b. |
Verenigde Staten, Texas |
Eagle Ford |
n.b. |
n.b. |
Verenigde Staten, Utah |
Covenant |
n.b. |
n.b. |
Verenigde Staten, federaal, Outer Continental Shelf |
Bèta |
n.b. |
n.b. |
Verenigde Staten, federaal, Outer Continental Shelf |
Carpinteria |
n.b. |
n.b. |
Verenigde Staten, federaal, Outer Continental Shelf |
Dos Cuadras |
n.b. |
n.b. |
Verenigde Staten, federaal, Outer Continental Shelf |
Hondo |
n.b. |
n.b. |
Verenigde Staten, federaal, Outer Continental Shelf |
Hueneme |
n.b. |
n.b. |
Verenigde Staten, federaal, Outer Continental Shelf |
Pescado |
n.b. |
n.b. |
Verenigde Staten, federaal, Outer Continental Shelf |
Point Arguello |
n.b. |
n.b. |
Verenigde Staten, federaal, Outer Continental Shelf |
Point Pedernales |
n.b. |
n.b. |
Verenigde Staten, federaal, Outer Continental Shelf |
Sacate |
n.b. |
n.b. |
Verenigde Staten, federaal, Outer Continental Shelf |
Santa Clara |
n.b. |
n.b. |
Verenigde Staten, federaal, Outer Continental Shelf |
Sockeye |
n.b. |
n.b. |
Oezbekistan |
Uzbekistan Miscellaneous |
n.b. |
n.b. |
Venezuela |
Jobo (Monagas) |
12,6 |
2 |
Venezuela |
Lama Lamar |
36,7 |
1 |
Venezuela |
Mariago |
27 |
1,5 |
Venezuela |
Ruiz |
32,4 |
1,3 |
Venezuela |
Tucipido |
36 |
0,3 |
Venezuela |
Venez Lot 17 |
36,3 |
0,9 |
Venezuela |
Mara 16/18 |
16,5 |
3,5 |
Venezuela |
Tia Juana Light |
32,1 |
1,1 |
Venezuela |
Tia Juana Med 26 |
24,8 |
1,6 |
Venezuela |
Officina |
35,1 |
0,7 |
Venezuela |
Bachaquero |
16,8 |
2,4 |
Venezuela |
Cento Lago |
36,9 |
1,1 |
Venezuela |
Lagunillas |
17,8 |
2,2 |
Venezuela |
La Rosa Medium |
25,3 |
1,7 |
Venezuela |
San Joaquin |
42 |
0,2 |
Venezuela |
Lagotreco |
29,5 |
1,3 |
Venezuela |
Lagocinco |
36 |
1,1 |
Venezuela |
Boscan |
10,1 |
5,5 |
Venezuela |
Leona |
24,1 |
1,5 |
Venezuela |
Barinas |
26,2 |
1,8 |
Venezuela |
Sylvestre |
28,4 |
1 |
Venezuela |
Mesa |
29,2 |
1,2 |
Venezuela |
Ceuta |
31,8 |
1,2 |
Venezuela |
Lago Medio |
31,5 |
1,2 |
Venezuela |
Tigre |
24,5 |
n.b. |
Venezuela |
Anaco Wax |
41,5 |
0,2 |
Venezuela |
Santa Rosa |
49 |
0,1 |
Venezuela |
Bombai |
19,6 |
1,6 |
Venezuela |
Aguasay |
41,1 |
0,3 |
Venezuela |
Anaco |
43,4 |
0,1 |
Venezuela |
BCF-Bach/Lag17 |
16,8 |
2,4 |
Venezuela |
BCF-Bach/Lag21 |
20,4 |
2,1 |
Venezuela |
BCF-21.9 |
21,9 |
n.b. |
Venezuela |
BCF-24 |
23,5 |
1,9 |
Venezuela |
BCF-31 |
31 |
1,2 |
Venezuela |
BCF Blend |
34 |
1 |
Venezuela |
Bolival Coast |
23,5 |
1,8 |
Venezuela |
Ceuta/Bach 18 |
18,5 |
2,3 |
Venezuela |
Corridor Block |
26,9 |
1,6 |
Venezuela |
Cretaceous |
42 |
0,4 |
Venezuela |
Guanipa |
30 |
0,7 |
Venezuela |
Lago Mix Med. |
23,4 |
1,9 |
Venezuela |
Larosa/Lagun |
23,8 |
1,8 |
Venezuela |
Menemoto |
19,3 |
2,2 |
Venezuela |
Cabimas |
20,8 |
1,8 |
Venezuela |
BCF-23 |
23 |
1,9 |
Venezuela |
Oficina/Mesa |
32,2 |
0,9 |
Venezuela |
Pilon |
13,8 |
2 |
Venezuela |
Recon (Venez) |
34 |
n.b. |
Venezuela |
102 Tj (25) |
25 |
1,6 |
Venezuela |
Tjl Cretaceous |
39 |
0,6 |
Venezuela |
Tia Juana Pesado (Heavy) |
12,1 |
2,7 |
Venezuela |
Mesa-Recon |
28,4 |
1,3 |
Venezuela |
Oritupano |
19 |
2 |
Venezuela |
Hombre Pintado |
29,7 |
0,3 |
Venezuela |
Merey |
17,4 |
2,2 |
Venezuela |
Lago Light |
41,2 |
0,4 |
Venezuela |
Laguna |
11,2 |
0,3 |
Venezuela |
Bach/Ceuta Mix |
24 |
1,2 |
Venezuela |
Bachaquero 13 |
13 |
2,7 |
Venezuela |
Ceuta — 28 |
28 |
1,6 |
Venezuela |
Temblador |
23,1 |
0,8 |
Venezuela |
Lagomar |
32 |
1,2 |
Venezuela |
Taparito |
17 |
n.b. |
Venezuela |
BCF-Heavy |
16,7 |
n.b. |
Venezuela |
BCF-Medium |
22 |
n.b. |
Venezuela |
Caripito Blend |
17,8 |
n.b. |
Venezuela |
Laguna/Ceuta Mix |
18,1 |
n.b. |
Venezuela |
Morichal |
10,6 |
n.b. |
Venezuela |
Pedenales |
20,1 |
n.b. |
Venezuela |
Quiriquire |
16,3 |
n.b. |
Venezuela |
Tucupita |
17 |
n.b. |
Venezuela |
Furrial-2 (E. Venezuela) |
27 |
n.b. |
Venezuela |
Curazao Blend |
18 |
n.b. |
Venezuela |
Santa Barbara |
36,5 |
n.b. |
Venezuela |
Cerro Negro |
15 |
n.b. |
Venezuela |
BCF22 |
21,1 |
2,11 |
Venezuela |
Hamaca |
26 |
1,55 |
Venezuela |
Zuata 10 |
15 |
n.b. |
Venezuela |
Zuata 20 |
25 |
n.b. |
Venezuela |
Zuata 30 |
35 |
n.b. |
Venezuela |
Monogas |
15,9 |
3,3 |
Venezuela |
Corocoro |
24 |
n.b. |
Venezuela |
Petrozuata |
19,5 |
2,69 |
Venezuela |
Morichal 16 |
16 |
n.b. |
Venezuela |
Guafita |
28,6 |
0,73 |
Vietnam |
Bach Ho (White Tiger) |
38,6 |
0 |
Vietnam |
Dai Hung (Big Bear) |
36,9 |
0,1 |
Vietnam |
Rang Dong |
37,7 |
0,5 |
Vietnam |
Ruby |
35,6 |
0,08 |
Vietnam |
Su Tu Den (Black Lion) |
36,8 |
0,05 |
Jemen |
North Yemeni Blend |
40,5 |
n.b. |
Jemen |
Alif |
40,4 |
0,1 |
Jemen |
Maarib Lt. |
49 |
0,2 |
Jemen |
Masila Blend |
30-31 |
0,6 |
Jemen |
Shabwa Blend |
34,6 |
0,6 |
Algemeen |
Olieschalie |
n.b. |
n.b. |
Algemeen |
Schalieolie |
n.b. |
n.b. |
Algemeen |
Aardgas: pijptransport vanuit bron |
n.b. |
n.b. |
Algemeen |
Aardgas: uit lng |
n.b. |
n.b. |
Algemeen |
Schaliegas: pijptransport vanuit bron |
n.b. |
n.b. |
Algemeen |
Steenkool |
n.b. |
n.b. |
-
Verordening (EG) nr. 684/2009 van de Commissie van 24 juli 2009 tot uitvoering van Richtlijn 2008/118/EG van de Raad wat betreft de geautomatiseerde procedures voor de overbrenging van accijnsgoederen onder schorsing van accijns (PB L 197 van 29.7.2009, blz. 24).
-
Richtlijn 2008/118/EG van de Raad van 16 december 2008 houdende een algemene regeling inzake accijns en houdende intrekking van Richtlijn 92/12/EEG (PB L 9 van 14.1.2009, blz. 12).
-
Het JEC-consortium brengt het Gemeenschappelijk Centrum voor onderzoek van de Europese Commissie (JRC), EUCAR (European Council for Automotive R&D) en CONCAWE (de door de oliemaatschappijen opgerichte European association for environment, health and safety in refining and distribution) samen.
-
http://iet.jrc.ec.europa.eu/about-jec/sites/about-jec/files/documents/report_2013/wtt_report_v4_july_2013_final.pdf
-
Verordening (EG) nr. 443/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 tot vaststelling van emissienormen voor nieuwe personenauto's, in het kader van de communautaire geïntegreerde benadering om de CO2-emissies van lichte voertuigen te beperken (PB L 140 van 5.6.2009, blz. 1).
-
Verordening (EU) nr. 600/2012 van de Commissie van 21 juni 2012 inzake de verificatie van broeikasgasemissie- en tonkilometerverslagen en de accreditatie van verificateurs krachtens Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad (PB L 181 van 12.7.2012, blz. 1).
-
Verordening (EU) nr. 601/2012 van de Commissie van 21 juni 2012 inzake de monitoring en rapportage van de emissies van broeikasgassen overeenkomstig Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad (PB L 181 van 12.7.2012, blz. 30).
-
Verordening (EG) nr. 2964/95 van de Raad van 20 december 1995 houdende instelling van een registratie in de Gemeenschap van de invoer en leveranties van ruwe aardolie (PB L 310 van 22.12.1995, blz. 5).
-
Verordening (EEG) nr. 2454/93 van de Commissie van 2 juli 1993 houdende vaststelling van enkele bepalingen ter uitvoering van Verordening (EEG) nr. 2913/92 van de Raad tot vaststelling van het communautair douanewetboek (PB L 253 van 11.10.1993, blz. 1).
-
Verordening (EG) nr. 1099/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 22 oktober 2008 betreffende energiestatistieken (PB L 304 van 14.11.2008, blz. 1).
-
Verordening (EU) nr. 525/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2013 betreffende een bewakings- en rapportagesysteem voor de uitstoot van broeikasgassen en een rapportagemechanisme voor overige informatie op nationaal niveau en op het niveau van de Unie met betrekking tot klimaatverandering, en tot intrekking van Beschikking nr. 280/2004/EG (PB L 165 van 18.6.2013, blz. 13).
-
Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 666/2014 van de Commissie van 12 maart 2014 tot vaststelling van de materiële voorschriften voor een inventarisatiesysteem van de Unie en teneinde rekening te houden met wijzigingen in de aardopwarmingsvermogens en internationaal overeengekomen richtsnoeren voor inventarisering overeenkomstig Verordening (EU) nr. 525/2013 van het Europees Parlement en de Raad (PB L 179 van 19.6.2014, blz. 26).
BIJLAGE II
BEREKENING VAN DE UITGANGSNORM VOOR BRANDSTOFFEN VAN FOSSIELE BRANDSTOFFEN
Berekeningsmethode
a) |
De uitgangsnorm voor brandstoffen wordt als volgt berekend op basis van het gemiddelde Unieverbruik van de fossiele brandstoffen benzine, diesel, gasolie, lpg en cng: waarbij: x= de verschillende brandstoffen en energieën die binnen het toepassingsgebied van deze richtlijn vallen en in onderstaande tabel zijn opgenomen. GHGix = de broeikasgasintensiteit van de jaarlijks op de markt verkochte hoeveelheid brandstof x of energie die binnen het toepassingsgebied van deze richtlijn valt, uitgedrukt in gCO2eq/MJ. De in bijlage I, deel 2, punt 5), opgenomen waarden voor fossiele brandstoffen worden gebruikt; MJx = de totale geleverde energiehoeveelheid, omgerekend uit de gerapporteerde volumes van brandstof x en uitgedrukt in megajoules. |
b) |
Verbruiksgegevens Voor de berekening van de waarde worden onderstaande verbruiksgegevens gebruikt:
|
Broeikasgasintensiteit
De uitgangsnorm voor brandstoffen voor 2010 bedraagt: 94,1 gCO2eq/MJ
BIJLAGE III
RAPPORTAGE DOOR DE LIDSTATEN AAN DE COMMISSIE
1. |
Op uiterlijk 31 december van elk jaar, moeten de lidstatende in punt 3 vermelde gegevens rapporteren. Die gegevens moeten voor alle in elke lidstaat in de handel gebrachte brandstoffen en energie worden gerapporteerd. Wanneer verschillende biobrandstoffen bij de fossiele brandstoffen worden gemengd, moeten de gegevens voor elke biobrandstof worden opgegeven. |
2. |
De in punt 3 vermelde gegevens moeten apart worden gerapporteerd voor brandstof of energie die door leveranciers binnen een bepaalde lidstaat in de handel zijn gebracht (met inbegrip van gemeenschappelijke leveranciers die in één lidstaat werkzaam zijn). |
3. |
Voor elke brandstof en energie rapporteren de lidstaten de volgende gegevens aan de Commissie, zoals geaggregeerd overeenkomstig punt 2 en zoals gedefinieerd in bijlage I:
|
BIJLAGE IV
MODEL VOOR DE RAPPORTAGE VAN INFORMATIE TEN BEHOEVE VAN DE SAMENHANG VAN DE GERAPPORTEERDE GEGEVENS
Brandstof — Enkele leveranciers
Nr. |
Gezamenlijke rapportage (JA/NEE) |
Land |
Leverancier1 |
Soort brandstof7 |
GN-code brandstof7 |
Hoeveelheid2 |
Gemiddelde broeikasgasintensiteit |
Upstream-emissiereductie5 |
Reductie t.o.v. gemiddelde 2010 |
|
in liter |
in energie |
|||||||||
1 |
||||||||||
GN-code |
Broeikasgasintensiteit4 |
Basismateriaal |
GN-code |
Broeikasgasintensiteit4 |
Duurzaam (JA/NEE) |
|||||
Component F.1 (fossiele-brandstofcomponent) |
Component B.1 (biobrandstofcomponent) |
|||||||||
Component F.n (fossiele-brandstofcomponent) |
Component B.m (biobrandstofcomponent) |
|||||||||
k |
||||||||||
GN-code2 |
Broeikasgasintensiteit4 |
Basismateriaal |
GN-code2 |
Broeikasgasintensiteit 4 |
Duurzaam (JA/NEE) |
|||||
Component F.1 (fossiele-brandstofcomponent) |
Component B.1 (biobrandstofcomponent) |
|||||||||
Component F.n (fossiele-brandstofcomponent) |
Component B.m (biobrandstofcomponent) |
|||||||||
Brandstof — gemeenschappelijke leveranciers
Nr. |
Gezamenlijke rapportage (JA/NEE) |
Land |
Leverancier1 |
Soort brandstof7 |
GN-code brandstof7 |
Hoeveelheid2 |
Gemiddelde broeikasgasintensiteit |
Upstream-emissiereductie5 |
Reductie t.o.v. gemiddelde 2010 |
|
in liter |
in energie |
|||||||||
I |
JA |
|||||||||
JA |
||||||||||
Subtotaal |
||||||||||
GN-code |
Broeikasgas-intensiteit4 |
Basis-materiaal |
GN-code |
Broeikasgas-intensiteit4 |
Duurzaam (JA/NEE) |
|||||
Component F.1 (fossiele-brandstofcomponent) |
Component B.1 (biobrandstofcomponent) |
|||||||||
Component F.1 (fossiele-brandstofcomponent) |
Component B.1 (biobrandstofcomponent) |
|||||||||
X |
JA |
|||||||||
JA |
||||||||||
Subtotaal |
||||||||||
GN-code2 |
Broeikasgas-intensiteit4 |
Basis-materiaal |
GN-code2 |
Broeikasgas-intensiteit4 |
Duurzaam (JA/NEE) |
|||||
Component F.1 (fossiele-brandstofcomponent) |
Component B.1 (biobrandstofcomponent) |
|||||||||
Component F.n (fossiele-brandstofcomponent) |
Component B.m (biobrandstofcomponent) |
|||||||||
Elektriciteit
Gezamenlijke rapportage (JA/NEE) |
Land |
Leverancier1 |
Soort energie7 |
Hoeveelheid6 |
Broeikasgas-intensiteit |
Reductie t.o.v. gemiddelde 2010 |
in energie |
||||||
NEE |
Informatie gezamenlijke leveranciers |
||||||
Land |
Leverancier1 |
Soort energie7 |
Hoeveelheid6 |
Broeikasgas-intensiteit |
Reductie t.o.v. gemiddelde 2010 |
|
in energie |
||||||
JA |
||||||
JA |
||||||
Subtotaal |
Oorsprong — Enkele leveranciers8
Nr. 1 |
component F.1 |
Nr. 1 |
component F.n |
Nr. k |
component F.1 |
Nr. k |
component F.n |
||||
Handels-naam basis-materiaal |
API-dichtheid3 |
Ton |
Handels-naam basis-materiaal |
API-dichtheid3 |
Ton |
Handels-naam basis-materiaal |
API-dichtheid3 |
Ton |
Handels-naam basis-materiaal |
API-dichtheid3 |
Ton |
Nr. 1 |
component B.1 |
Nr. 1 |
component B.m |
Nr. k |
component B.1 |
Nr. k |
component B.m |
||||
Productie-traject bio-brandstof |
API-dichtheid3 |
Ton |
Productie-traject bio-brandstof |
API-dichtheid3 |
Ton |
Productie-traject bio-brandstof |
API-dichtheid3 |
Ton |
Productie-traject bio-brandstof |
API-dichtheid3 |
Ton |
Oorsprong — Gemeenschappelijke leveranciers8
Nr. I |
component F.1 |
Nr. I |
component F.n |
Nr. X |
component F.1 |
Nr. X |
component F.n |
||||
Handels-naam basis-materiaal |
API-dichtheid3 |
Ton |
Handels-naam basis-materiaal |
API-dichtheid3 |
Ton |
Handels-naam basis-materiaal |
API-dichtheid3 |
Ton |
Handels-naam basis-materiaal |
API-dichtheid3 |
Ton |
Nr. I |
component B.1 |
Nr. I |
component B.m |
Nr. X |
component B.1 |
Nr. X |
component B.m |
||||
Productie-traject bio-brandstof |
API-dichtheid3 |
Ton |
Productie-traject bio-brandstof |
API-dichtheid3 |
Ton |
Productie-traject bio-brandstof |
API-dichtheid3 |
Ton |
Productie-traject bio-brandstof |
API-dichtheid3 |
Ton |
Plaats van aankoop9
Nr. |
Component |
Namen raffinaderij/verwer-kings-inrichting |
Land |
Namen raffinaderij/verwer-kings-inrichting |
Land |
Namen raffinaderij/verwer-kings-inrichting |
Land |
Namen raffinaderij/verwer-kings-inrichting |
Land |
Namen raffinaderij/verwer-kings-inrichting |
Land |
Namen raffinaderij/verwer-kings-inrichting |
Land |
1 |
F.1 |
||||||||||||
1 |
F.n |
||||||||||||
1 |
B.1 |
||||||||||||
1 |
B.m |
||||||||||||
k |
F.1 |
||||||||||||
k |
F.n |
||||||||||||
k |
B.1 |
||||||||||||
k |
B.m |
||||||||||||
l |
F.1 |
||||||||||||
l |
F.n |
||||||||||||
l |
B.1 |
||||||||||||
l |
B.m |
||||||||||||
X |
F.1 |
||||||||||||
X |
F.n |
||||||||||||
X |
B.1 |
||||||||||||
X |
B.m |
Totale gerapporteerde energie en bereikte reductie per lidstaat
Volume (in energie)10 |
Broeikasgasintensiteit |
Reductie t.o.v. gemiddelde 2010 |
Opmerkingen bij het model
Het model voor de rapportage door de leveranciers is identiek aan het model voor de rapportage door de lidstaten.
Grijze cellen hoeven niet te worden ingevuld.
1. |
De identificatie van de leverancier is in bijlage I, deel 1, punt 3 a), gedefinieerd. |
2. |
De hoeveelheid brandstof is in bijlage I, deel 1, punt 3 c), gedefinieerd. |
3. |
De API-dichtheid is overeenkomstig testmethode ASTM D287 gedefinieerd; |
4. |
De broeikasgasintensiteit is in bijlage I, deel 1, punt 3 e), gedefinieerd. |
5. |
De UER is in bijlage I, deel 1, punt 3 d), gedefinieerd; de specificaties voor de rapportage zijn in bijlage I, deel 2, punt 1), gedefinieerd. |
6. |
De hoeveelheid elektriciteit is in bijlage I, deel 2, punt 6), gedefinieerd. |
7. |
De soorten brandstof en de overeenkomstige GN-codes worden gedefinieerd in bijlage I, deel 1, punt 3 b). |
8. |
De oorsprong is in bijlage I, deel 2, punt 2), en punt 4), gedefinieerd. |
9. |
De plaats van aankoop is in bijlage I, deel 2, punt 3), en punt 4), gedefinieerd. |
10. |
De totale hoeveelheid verbruikte energie (brandstof of elektriciteit). |
Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.