Europese Commissie bekroont winnaars van EU-prijs voor productveiligheid
Vandaag heeft de Europese Commissie i de winnaars bekend gemaakt van de EU-prijs voor productveiligheid 2021. Elf bedrijven uit acht verschillende landen werden in het zonnetje gezet vanwege hun innovaties en investeringen op het gebied van consumentenbescherming. In deze tweede editie van de prijs ligt de nadruk op twee aspecten: het beschermen van kwetsbare consumentengroepen en het gebruik van nieuwe technologieën om de veiligheid van consumenten te vergroten.
Er waren afzonderlijke prijzen voor kleine en middelgrote ondernemingen (kmo's) en grote bedrijven. De prijs voor productveiligheid is geen geldprijs, maar betekent voor winnaars brede erkenning. Door de aandacht te vestigen op beste praktijken wil de Europese Commissie andere bedrijven inspireren om consumenten beter te beschermen. Tegelijkertijd heeft de prijs tot doel consumenten bewuster te maken van hun recht op uitsluitend veilige producten op de markt.
Gastheer Didier Reynders i, commissaris voor Justitie, sprak tijdens de prijsuitreiking als volgt: “De winnaars van de EU-prijs voor productveiligheid leggen de lat hoog voor innovaties die producten veiliger maken. Ik hoop dat hun inspanningen om Europese consumenten te beschermen andere bedrijven zullen inspireren. De prijs is een bewijs van de vaardigheid, vindingrijkheid en visie van de mensen die in deze organisaties werken.”
De winnaars van de EU-prijs voor productveiligheid 2021 zijn:
Gouden, zilveren en bronzen onderscheidingen gaan naar zes kleine en middelgrote ondernemingen (kmo's) en vijf grote bedrijven die uitblinken in de bescherming van kwetsbare consumentengroepen of doordat ze veiligheid combineren met nieuwe technologieën.
BESCHERMING VAN KWETSBARE CONSUMENTENGROEPEN
Kmo's
-
-GOUD: T.FIRST POOL SAFETY LTD (Cyprus), voor het bevorderen van de veiligheid van zwembaden met een serie betaalbare, veilige en gemakkelijk te gebruiken omheiningen.
-
-ZILVER: ONANOFF EUROPE BV (Nederland), voor het beschermen van jonge oortjes met innovatieve veiligheidsfuncties voor koptelefoons en voorlichting over veilige luistergewoonten.
-
-BRONS: BESAFE (Noorwegen), omdat zij autozitjes nog veiliger hebben gemaakt met een slimme en eenvoudige sluiting voor gordels.
Grote bedrijven
-
-GOUD: IKEA OF SWEDEN AB (Zweden), voor hun speciale assortiment betaalbare huishoudproducten voor de veiligheid van kwetsbare consumenten.
-
-ZILVER: MAXI-COSI - DOREL JUVENILE (Nederland), omdat zij de veiligheid van autostoeltjes voor baby's hebben gecombineerd met het gemak van draagstoeltjes.
-
-BRONS: TAMPAX - PROCTER & GAMBLE (Frankrijk), voor hun productinnovatie en voorlichtingscampagnes over het veilig gebruik van tampons door jonger tieners.
VEILIGHEID COMBINEREN MET NIEUWE TECHNOLOGIEËN
Kmo's
-
-GOUD: TERRAINQ SOLUTIONS (Duitsland), voor het verbeteren van de productveiligheid op online marktplaatsen met behulp van een systeem dat automatisch de technische documentatie controleert.
-
-ZILVER: SPREAD & COLE (Frankrijk), voor hun samenwerkingsplatform om gevaarlijke producten sneller en efficiënter te kunnen verwijderen.
-
-BRONS: LUDO PLAYGROUNDS (Griekenland), omdat zij speeltuinen veiliger hebben gemaakt met behulp van slimme technologie om veiligheidsproblemen te detecteren.
Grote bedrijven
-
-GOUD: TEM (Italië), voor hun promotie van veilige en groene mobiliteit door technologie voor botsingswaarschuwingen in eScooters in te bouwen.
-
-ZILVER: POSITEC (Duitsland), omdat zij met behulp van slimme en baanbrekende technologie automatische grasmaaiers veiliger voor kinderen en dieren hebben gemaakt.
Achtergrond
De EU-prijs voor productveiligheid die om de twee jaar door de Europese Commissie wordt toegekend, zet bedrijven in het zonnetje die met hun initiatieven een stap verder gaan om consumenten te beschermen en voor heel Europa de lat hoog leggen als het gaat om productveiligheid voor consumenten. De tweede editie van de EU-prijs voor productveiligheid stond open voor bedrijven die zijn gevestigd in een van de EU-lidstaten plus IJsland, Liechtenstein en Noorwegen. Kleine en grote bedrijven uit 15 verschillende Europese landen hebben hun inzendingen ingediend. Na een toelatingsonderzoek koos een jury van beleids- en veiligheidsdeskundigen de finalisten voor elke categorie. Alle finalisten werden vervolgens getoetst aan internationaal erkende criteria voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. De winnaars werden gekozen op basis van vier factoren: innovatie, impact, inspiratiepotentieel en productveiligheidsprocessen van het bedrijf.
Meer informatie
EU-prijs voor productveiligheid