Verordening 2021/1149 - Fonds voor interne veiligheid
Inhoudsopgave van deze pagina:
officiële titel
Verordening (EU) 2021/1149 van het Europees Parlement en de Raad van 7 juli 2021 tot oprichting van het Fonds voor interne veiligheidofficiële Engelstalige titel
Regulation (EU) 2021/1149 of the European Parliament and of the Council of 7 July 2021 establishing the Internal Security FundRechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2021/1149 |
Origineel voorstel | COM(2018)472 |
Celex-nummer i | 32021R1149 |
Document | 07-07-2021; datum van ondertekening |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 15-07-2021; PB L 251 p. 94-131 |
Ondertekening | 07-07-2021 |
Inwerkingtreding | 01-01-2021; Toepassing zie art 35 15-07-2021; in werking datum publicatie zie art 35 |
Deadline | 15-02-2023; zie art 30.1 15-02-2024; zie art 34.4(e) 31-12-2024; zie art 29.1 31-12-2027; zie art 32.2 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
15.7.2021 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 251/94 |
VERORDENING (EU) 2021/1149 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 7 juli 2021
tot oprichting van het Fonds voor interne veiligheid
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 82, lid 1, artikel 84 en artikel 87, lid 2,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),
Na raadpleging van het Comité van de Regio’s,
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (2),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Hoewel de nationale veiligheid een exclusieve bevoegdheid van de lidstaten blijft, vereist de bescherming ervan samenwerking en coördinatie op het niveau van de Unie. Het doel van de Unie om binnen de ruimte van vrijheid, veiligheid en recht een hoog niveau van veiligheid te waarborgen krachtens artikel 67, lid 3, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU), moet onder meer worden bereikt door middel van maatregelen ter voorkoming en bestrijding van criminaliteit, alsmede maatregelen inzake coördinatie en samenwerking tussen de rechtshandhavingsautoriteiten en andere bevoegde autoriteiten van de lidstaten, met inbegrip van coördinatie en samenwerking met relevante agentschappen van de Unie en andere relevante organen van de Unie, en met relevante derde landen en internationale organisaties, alsmede met hulp van de particuliere sector en het maatschappelijk middenveld. |
(2) |
Voor de periode van 2015 tot 2020 hebben de Commissie, de Raad van de Europese Unie en het Europees Parlement gemeenschappelijke prioriteiten bepaald, die in de Europese veiligheidsagenda van april 2015 zijn beschreven en die door de Raad in de vernieuwde interneveiligheidsstrategie van juni 2015 en door het Europees Parlement in zijn resolutie van juli 2015 zijn bevestigd, met name het voorkomen en bestrijden van terrorisme en radicalisering, zware en georganiseerde criminaliteit, en cybercriminaliteit. Deze gemeenschappelijke prioriteiten zijn opnieuw bevestigd voor de periode van 2020 tot 2025 in de mededeling van 24 juli 2020 van de Commissie aan het Europees Parlement, de Europese Raad, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s met als titel “de EU-strategie voor de veiligheidsunie”. |
(3) |
De leiders van 27 lidstaten, de Europese Raad, het Europees Parlement en de Europese Commissie hebben in de op 25 maart 2017 ondertekende Verklaring van Rome hun belofte bevestigd toe te werken naar een veilig en zeker Europa en een Unie te bouwen waar alle burgers zich veilig voelen en zich vrij kunnen bewegen, een Unie waarvan de buitengrenzen beveiligd zijn, een Unie met een efficiënt, verantwoord en duurzaam migratiebeleid, met eerbied voor de internationale normen, een Europa dat vastbesloten is het terrorisme en de georganiseerde criminaliteit te bestrijden. |
(4) |
De Europese Raad heeft op 15 december 2016 gevraagd dat continu wordt gewerkt aan de interoperabiliteit van informatiesystemen en databanken. De Europese Raad heeft op 23 juni 2017 onderstreept dat de interoperabiliteit tussen databanken moet worden verbeterd, en de Commissie heeft op 12 december 2017 een voorstel ingediend voor een verordening tot vaststelling van een kader voor interoperabiliteit tussen de Unie-informatiesystemen (politiële en justitiële samenwerking, asiel en migratie). |
(5) |
Om het Schengenacquis veilig te stellen en bij te dragen aan een hoog niveau van veiligheid in de Unie, zijn de lidstaten er sinds 6 april 2017 toe verplicht om burgers van de Unie die de buitengrenzen van de Unie overschrijden, systematisch te controleren aan de hand van relevante databanken. Voorts... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.