Raad Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken, 14-15 juni 2021 - Voornaamste resultaten
Voornaamste resultaten
Infographic - Europese kindergarantie: hoe beschermt de EU kinderen?
Werkgelegenheid en Sociale Zaken (maandag 14 juni)
Europese kindergarantie
De Raad heeft een aanbeveling waarmee een Europese kindergarantie wordt opgezet aangenomen. Doel is sociale uitsluiting van kinderen in nood te voorkomen en bestrijden via toegang tot een reeks essentiële diensten. Ook wordt voor de rechten van het kind opgekomen door kinderarmoede tegen te gaan en gelijke kansen te bevorderen.
Met name wordt de lidstaten aanbevolen te zorgen voor doeltreffende en gratis toegang tot voor- en vroegschoolse educatie en opvang, onderwijs en schoolgerelateerde activiteiten, ten minste 1 gezonde maaltijd per schooldag en gezondheidszorg, en tot gezonde voeding en fatsoenlijke huisvesting.
Ook moet elke lidstaat een nationale kindergarantiecoördinator aanwijzen die, uiterlijk 9 maanden na de aanneming van de aanbeveling, een actieplan voor de periode tot 2030 bij de Commissie indient ter uitvoering van deze aanbeveling.
Dit is een overwinning voor het Portugese voorzitterschap, maar vooral voor de 18 miljoen kinderen in de Europese Unie die het risico lopen op armoede of sociale uitsluiting. Het is een overwinning om onderwijs, kinderopvang, goede gezondheidszorg en fatsoenlijke huisvesting voor alle kinderen in Europa te garanderen.
Ana Mendes Godinho, Portugese minister van Arbeid, Solidariteit en Sociale Zekerheid
Aanbeveling van de Raad tot instelling van een Europese kindergarantie
Telewerk
Sinds de uitbraak van COVID‑19 is het aantal telewerkers enorm toegenomen. Volgens een enquête van Eurofound werkte in juli 2020 34% van de respondenten uitsluitend van thuis uit. In 2019 lag dat percentage in de hele EU op 5,4%. De Raad heeft in zijn conclusies hierover benadrukt dat de mogelijkheden, beperkingen en risico's van telewerken alle aandacht verdienen. De lidstaten wordt onder meer verzocht na te denken over:
het ontwikkelen van nationale actieplannen of strategieën over de mogelijkheden en risico's van telewerken, met aandacht voor het genderperspectief, of dit punt op te nemen in bestaande of toekomstige strategieën
wijziging van hun beleid voor telewerk of het bieden van richtsnoeren over bijvoorbeeld de organisatie van en het toezicht op arbeidstijd, risico's voor de gelijkheid van vrouwen en mannen, en eventuele tegemoet-komingen in de kosten van telewerken
het opzetten of verbeteren van initiatieven die de arbeidsinspectie en de gezondheid en veiligheid op het werk versterken in verband met de risico's van telewerk
De Raad verzoekt de Commissie ook om een analyse van de context en de gevolgen van telewerk in de EU, en in hoeverre de huidige sociale en arbeidswetgeving in de EU fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden voor telewerkers waarborgt.
Telewerken is voor miljoenen Europeanen normaal geworden en zal na de pandemie in een hybride vorm blijven bestaan. Werknemers hebben voordeel bij de flexibiliteit en autonomie van telewerk, en bij de tijdsbesparing omdat woon-werkverkeer niet nodig is. Maar we moeten de nadelen, zoals de vervaging van de grens tussen werk en privéleven of het isolement van werknemers, niet uit het oog verliezen. In onze conclusies van vandaag roepen we de lidstaten op om in hun nationale strategieën en beleid zowel de kansen van telewerk te grijpen, als de risico's ervan aan te pakken.
Ana Mendes Godinho, Portugese minister van Arbeid, Solidariteit en Sociale Zekerheid
Conclusies van de Raad over telewerken
Gevolgen van COVID‑19 voor gendergelijkheid
De Raad heeft conclusies aangenomen waarin de lidstaten (of de Commissie) wordt verzocht stappen te zetten om nadelige langetermijn gevolgen die vrouwen door de coronacrisis ervaren te beperken, en van gendergelijkheid een stuwende kracht voor herstel te maken.
Die stappen betreffen onder meer:
het bevorderen van gendergelijkheid en gelijke kansen bij de herstelmaatregelen, o.a. door werknemers in zwaar getroffen economische sectoren, zoals de detailhandel, horeca en toerisme, te steunen, met aandacht voor de specifieke behoeften van vrouwen wat betreft opleidingsniveau, werktijden, inactiviteit, werkloosheid en vaardigheden
het aanpakken van de combinatie werk, gezin en privéleven voor zowel vrouwen als mannen, waarbij alle werknemers - dus ook telewerkers - dezelfde carrièremogelijkheden hebben, met gelijke toegang tot leidinggevende en besluitvormingsposities
het bevorderen van gelijke toegang tot alle onderwijsgebieden en loopbaantrajecten, met aandacht voor de digitale genderkloof, het verbeteren van digitale vaardigheden en deelname aan technologische, technische, exact-wetenschappelijke en wiskundige opleidingen, met name ICT
het ontwikkelen en verspreiden van meer naar geslacht uitgesplitste gegevens, informatie en onderzoek over de impact van COVID‑19 op gendergelijkheid
Door de al bestaande structurele genderongelijkheid op de arbeidsmarkt en in de samenleving in haar geheel (de loon- en zorgkloof) worden vrouwen nog steeds onevenredig zwaar getroffen door de coronapandemie en de inperkingsmaatregelen. Tussen de 76% en 95% van de gezondheidswerkers zijn vrouw. Zij lopen dus een groter risico om met COVID‑19 besmet te raken. Ondertussen dragen vrouwen een buitensporig deel van het onbetaalde werk (huishoudelijke en zorgtaken), en dat is tijdens de coronacrisis alleen maar toegenomen.
Net als bij eerdere crises zijn ook bij de coronapandemie de gevolgen voor mannen en vrouwen niet gelijk en worden vrouwen harder getroffen. We zien dat vrouwen in de frontlijn, zoals gezondheidswerkers, verzorgers, kinderverzorgers, leerkrachten of schoonmaakpersoneel, daarnaast vaak ook voor hun gezin zorgen en extra onbetaald werk doen, en dat ze problemen hebben werk en privéleven te combineren. We hebben echter geen duidelijk beeld in hoeverre dit de participatie van vrouwen op de arbeidsmarkt beperkt en of dit de bestaande loon- en zorgkloven vergroot. En wat we niet duidelijk zien, kunnen we ook niet veranderen. Nu we werken aan herstel en ons voorbereiden op de toekomst, moeten we ervoor zorgen dat onze maatregelen op concrete gegevens berusten, zodat we een duidelijk beeld hebben van wat we moeten veranderen, weloverwogen beslissingen kunnen nemen en ongelijkheden kunnen corrigeren.
Mariana Vieira da Silva - minister van Staat en het voorzitterschap van Portugal
Conclusies van de Raad over de sociaal-economische gevolgen van COVID‑19 voor gendergelijkheid
Strategie voor personen met een handicap
Ongeveer 87 miljoen mensen in de EU hebben een of andere handicap en meer dan de helft (52%) van hen voelt zich gediscrimineerd in hun dagelijks leven. In maart 2021 nam de Europese Commissie de strategie inzake de rechten van personen met een handicap 2021‑2030 aan.
De Raad heeft de conclusies hierover aangenomen. Hierin wordt de lidstaten verzocht nationale strategieën en beleidsmaatregelen verder te ontwikkelen om het Verdrag van de Verenigde Naties inzake de rechten van personen met een handicap (UNCRPD) uit te voeren. Daarnaast moet de EU‑wetgeving over de toegankelijkheid van producten, diensten, media, vervoer en gebouwen worden omgezet, en moeten persoonsgerichte sociale voorzieningen, het zelfstandig wonen en de deelname aan het politieke en openbare leven worden bevorderd. De strategie moet worden meegenomen bij het vaststellen van vrijwillige nationale doelen in het kader van het actieplan van de Europese pijler van sociale rechten en voor een optimaal gebruik van passende EU‑financiering.
Het Portugese voorzitterschap hecht groot belang aan de rechten van personen met een handicap. De conclusies zijn een uitgelezen kans om woorden in daden om te zetten en ervoor te zorgen dat niemand aan zijn lot wordt overgelaten. Zoals we al zeiden: dit is de tijd om resultaten te boeken. We moeten ons allemaal inzetten voor de Europese strategie voor de rechten van personen met een handicap 2021‑2030, in overeenstemming met het UNCRPD.
Ana Mendes Godinho, Portugese minister van Arbeid, Solidariteit en Sociale Zekerheid
Conclusies van de Raad over de strategie inzake de rechten van personen met een handicap 2021‑2030
Infographic - Naar een sterker sociaal Europa
Toereikende minimumlonen
De ministers werden geïnformeerd over de stand van zaken van de richtlijn betreffende toereikende minimumlonen. Hierna wisselden ze van gedachten over de verbeteringen die zij van de richtlijn verwachten en wat eventuele knelpunten zijn, hetgeen de verdere onderhandelingen op weg naar een akkoord kan vereenvoudigen.
Voortgangsverslag - voorstel voor een richtlijn betreffende toereikende minimumlonen
Sociale top in Porto
De sociale top van Porto van 7 en 8 mei 2021 was een sleutelmoment voor een sociaal Europa. Op 7 mei hebben het Europees Parlement, de Commissie, het Portugese voorzitterschap, de sociale partners van de EU en het Sociaal Platform het sociaal engagement van Porto ondertekend, en op 8 mei bereikten de EU‑leiders overeenstemming over de Verklaring van Porto. Hierin zeggen zij toe de uitvoering van de Europese pijler van sociale rechten te versterken en zijn zij positief over de kerndoelen van het actieplan voor 2030 over werkgelegenheid, vaardigheden en armoedebestrijding. Hierop aansluitend spraken de ministers nu over de streefcijfers en het monitoren van de geboekte vooruitgang bij de uitvoering van de beginselen van de pijler op nationaal niveau via het Europees Semester.
Uitdagingen voor de sociale dialoog en de collectieve onderhandelingen
Ook hielden de ministers een oriënterend debat over de rol van de sociale partners bij het herstel via de herstel- en veerkrachtplannen, en de beste benadering van de sociale dialoog en collectieve onderhandelingen in het kader van een snellere digitale transitie. Het is belangrijk dat hier ook rekening wordt gehouden met werknemers in atypische vormen van werk en hun recht van vereniging.
Vandaag bespraken we onze ervaringen en wisselden we ideeën uit over de uitdagingen die voor ons liggen op de korte, middenlange en lange termijn, en hoe we die belangrijke en actuele zaken gaan aanpakken.
Ana Mendes Godinho, Portugese minister van Arbeid, Solidariteit en Sociale Zekerheid
Loontransparantie en gelijke behandeling
De ministers kregen te horen hoe het staat met 2 lopende wetgevingsdossiers: een voorstel voor een richtlijn ter versterking van de toepassing van het beginsel van gelijke beloning van mannen en vrouwen voor gelijke of gelijkwaardige arbeid, en een voorstel voor een richtlijn van de Raad die erop gericht is de bescherming tegen discriminatie op grond van godsdienst of overtuiging, handicap, leeftijd of seksuele gerichtheid uit te breiden tot andere gebieden dan arbeid. Het voorzitterschap presenteerde een verslag met een samenvatting van de besprekingen over deze voorstellen tussen de lidstaten, en met mogelijke stappen om tot een akkoord te komen.
Voortgangsverslag - Richtlijn bindende loontransparantiemaatregelen
Europees Semester, langdurige zorg en pensioenen
De Raad heeft de beoordeling van de uitvoering van de landspecifieke aanbevelingen voor 2020 en 2019 goedgekeurd, evenals het advies van het Comité voor de werkgelegenheid en het Comité voor sociale bescherming voor een herzien sociaal scorebord, met nieuwe kernindicatoren. Beide hebben betrekking op het Europees Semester, het EU‑kader voor de coördinatie van het economisch beleid in de hele Europese Unie. Ook keurden de ministers de conclusies goed over een verslag over langdurige zorg van 2021 en een verslag over de toereikendheid van de pensioenen van 2021, beide opgesteld door het Comité voor sociale bescherming en de Europese Commissie.
Volksgezondheid (dinsdag 15 juni)
Toegang tot geneesmiddelen en medische hulpmiddelen
De ministers namen conclusies aan over de toegang tot geneesmiddelen en medische hulpmiddelen voor een sterkere en veerkrachtige EU. Hoewel op veel ziektegebieden opmerkelijke resultaten zijn geboekt, moet er meer worden gedaan voor tijdige toegang tot innovatieve geneesmiddelen en medische hulpmiddelen, met name op gebieden als de ontwikkeling van nieuwe antimicrobiële stoffen. De conclusies sporen de Commissie aan om de potentiële en reeds bestaande totale productiecapaciteit in Europa voor essentiële geneesmiddelen, medische hulpmiddelen en andere medische producten volledig in kaart te brengen.
Deze pandemie heeft opnieuw de aandacht gevestigd op de drievoudige uitdaging van toegankelijkheid, beschikbaarheid en betaalbaarheid van geneesmiddelen. Ik ben blij dat de ministers vandaag eensgezind hebben opgeroepen te werken aan structurele behoeften, en te zorgen dat tijdige toegang tot innovatieve geneesmiddelen zowel patiënten als gezondheidszorgstelsels ten goede komt.
Marta Temido, minister van Volksgezondheid van Portugal
Sterker mandaat voor Europees Geneesmiddelenbureau
De Raad heeft een akkoord bereikt over ontwerpregels voor een sterkere rol van het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) bij crisisparaatheid en -beheer voor geneesmiddelen en medische hulpmiddelen.
De Raad gaat nu met het Europees Parlement onderhandelen om tot een gemeenschappelijk standpunt te komen.
Algemene oriëntatie - Voorstel voor een sterkere rol van het Europees Geneesmiddelenbureau
EU-burgers beschermen tegen grensoverschrijdende gezondheidsbedreigingen (achtergrondinformatie)
Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding en grensoverschrijdende bedreigingen van de gezondheid
Het voorzitterschap lichtte toe hoe het staat met 2 lopende wetgevingsdossiers: het voorstel tot wijziging van de verordening tot oprichting van een Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC), en het voorstel inzake ernstige grensoverschrijdende bedreigingen van de gezondheid.
Het eerste betreft een sterker mandaat van het ECDC, zodat dit centrum de lidstaten en de Commissie beter kan bijstaan met onder meer het in real time monitoren van de epidemiologische situatie, en het mobiliseren van EU‑taskforces voor gezondheid, die lokaal kunnen inspringen. Het tweede voorstel stelt een EU‑paraatheidsplan voor gezondheidscrises en pandemieën voor, en doet aanbevelingen voor het ontwikkelen van nationale plannen (die worden beoordeeld en getest).
Informatie over de zitting
Zitting nr. 3802
Luxemburg
14-15 juni 2021
Vooraf (documenten)
Lijst van A-punten, wetgevingsberaadslagingen
Lijst van A-punten, Niet-wetgevingswerkzaamheden
Achtergrondnota Dit document is momenteel alleen beschikbaar in de volgende talen:
Na afloop (documenten)
Resultaten van de Raadszitting
Videobeelden Dit document is momenteel alleen beschikbaar in de volgende talen:
Deelnemerslijst 15.6.2021 Dit document is momenteel alleen beschikbaar in de volgende talen: