Raad Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken, 14-15 juni 2021 - Voornaamste resultaten

Met dank overgenomen van Raad van de Europese Unie (Raad) i, gepubliceerd op maandag 14 juni 2021, 21:00.

Voornaamste resultaten

Infographic - Europese kindergarantie: hoe beschermt de EU kinderen?

Illustratie: Europese kindergarantie: hoe beschermt de EU kinderen? Zie volledige infographic

Werkgelegenheid en Sociale Zaken (maandag 14 juni)

Europese kindergarantie

De Raad heeft een aanbeveling waarmee een Europese kinder­garantie wordt opgezet aangenomen. Doel is sociale uitsluiting van kinderen in nood te voorkomen en bestrijden via toegang tot een reeks essentiële diensten. Ook wordt voor de rechten van het kind opgekomen door kinder­armoede tegen te gaan en gelijke kansen te bevorderen.

Met name wordt de lidstaten aanbevolen te zorgen voor doel­treffende en gratis toegang tot voor- en vroeg­schoolse educatie en opvang, onder­wijs en school­gerelateerde activiteiten, ten minste 1 gezonde maaltijd per schooldag en gezondheids­zorg, en tot gezonde voeding en fatsoenlijke huisvesting.

Ook moet elke lidstaat een nationale kinder­garantie­coördinator aanwijzen die, uiterlijk 9 maanden na de aanneming van de aanbeveling, een actieplan voor de periode tot 2030 bij de Commissie indient ter uitvoering van deze aanbeveling.

Ana Mendes Godinho, Portugese minister van Arbeid, Solidariteit en Sociale Zekerheid

Dit is een overwinning voor het Portugese voorzitter­schap, maar vooral voor de 18 miljoen kinderen in de Europese Unie die het risico lopen op armoede of sociale uitsluiting. Het is een overwinning om onder­wijs, kinder­opvang, goede gezondheids­zorg en fatsoenlijke huisvesting voor alle kinderen in Europa te garanderen.

Ana Mendes Godinho, Portugese minister van Arbeid, Solidariteit en Sociale Zekerheid

Aanbeveling van de Raad tot instelling van een Europese kindergarantie

Toegang tot essentiële diensten voor kinderen in nood: Raad keurt Europese kinder­garantie goed (pers­mededeling, 14 juni 2021)

Telewerk

Sinds de uitbraak van COVID‑19 is het aantal tele­werkers enorm toegenomen. Volgens een enquête van Eurofound werkte in juli 2020 34% van de respondenten uitsluitend van thuis uit. In 2019 lag dat percentage in de hele EU op 5,4%. De Raad heeft in zijn conclusies hierover benadrukt dat de mogelijk­heden, beperkingen en risico's van telewerken alle aandacht verdienen. De lidstaten wordt onder meer verzocht na te denken over:

het ontwikkelen van nationale actie­plannen of strategieën over de mogelijk­heden en risico's van tele­werken, met aandacht voor het gender­perspectief, of dit punt op te nemen in bestaande of toekomstige strategieën

wijziging van hun beleid voor telewerk of het bieden van richt­snoeren over bijvoorbeeld de organisatie van en het toezicht op arbeids­tijd, risico's voor de gelijkheid van vrouwen en mannen, en eventuele tegemoet-komingen in de kosten van telewerken

het opzetten of verbeteren van initiatieven die de arbeids­inspectie en de gezond­heid en veilig­heid op het werk versterken in verband met de risico's van telewerk

De Raad verzoekt de Commissie ook om een analyse van de context en de gevolgen van tele­werk in de EU, en in hoeverre de huidige sociale en arbeids­wetgeving in de EU fatsoenlijke arbeids­voorwaarden voor tele­werkers waarborgt.

Telewerken is voor miljoenen Europeanen normaal geworden en zal na de pandemie in een hybride vorm blijven bestaan. Werknemers hebben voordeel bij de flexibiliteit en autonomie van telewerk, en bij de tijds­besparing omdat woon-werk­verkeer niet nodig is. Maar we moeten de nadelen, zoals de vervaging van de grens tussen werk en privé­leven of het isolement van werknemers, niet uit het oog verliezen. In onze conclusies van vandaag roepen we de lid­staten op om in hun nationale strategieën en beleid zowel de kansen van telewerk te grijpen, als de risico's ervan aan te pakken.

Ana Mendes Godinho, Portugese minister van Arbeid, Solidariteit en Sociale Zekerheid

Conclusies van de Raad over telewerken

Gevolgen van COVID‑19 voor gendergelijkheid

De Raad heeft conclusies aangenomen waarin de lidstaten (of de Commissie) wordt verzocht stappen te zetten om nadelige lange­termijn gevolgen die vrouwen door de corona­crisis ervaren te beperken, en van gender­gelijkheid een stuwende kracht voor herstel te maken.

Die stappen betreffen onder meer:

het bevorderen van gender­gelijkheid en gelijke kansen bij de herstel­maatregelen, o.a. door werk­nemers in zwaar getroffen economische sectoren, zoals de detail­handel, horeca en toerisme, te steunen, met aandacht voor de specifieke behoeften van vrouwen wat betreft opleidings­niveau, werk­tijden, inactiviteit, werkloos­heid en vaardigheden

het aanpakken van de combinatie werk, gezin en privé­leven voor zowel vrouwen als mannen, waarbij alle werk­nemers - dus ook telewerkers - dezelfde carrière­mogelijkheden hebben, met gelijke toegang tot leiding­gevende en besluit­vormings­posities

het bevorderen van gelijke toegang tot alle onderwijs­gebieden en loopbaan­trajecten, met aandacht voor de digitale gender­kloof, het verbeteren van digitale vaardig­heden en deelname aan technologische, technische, exact-weten­schappelijke en wiskundige opleidingen, met name ICT

het ontwikkelen en verspreiden van meer naar geslacht uitgesplitste gegevens, informatie en onderzoek over de impact van COVID‑19 op gender­gelijkheid

Door de al bestaande structurele gender­ongelijkheid op de arbeids­markt en in de samen­leving in haar geheel (de loon- en zorgkloof) worden vrouwen nog steeds onevenredig zwaar getroffen door de corona­pandemie en de inperkings­maatregelen. Tussen de 76% en 95% van de gezondheids­werkers zijn vrouw. Zij lopen dus een groter risico om met COVID‑19 besmet te raken. Ondertussen dragen vrouwen een buitensporig deel van het onbetaalde werk (huis­houdelijke en zorg­taken), en dat is tijdens de corona­crisis alleen maar toegenomen.

Mariana Vieira da Silva - minister van Staat en het voorzitterschap van Portugal

Net als bij eerdere crises zijn ook bij de coronapandemie de gevolgen voor mannen en vrouwen niet gelijk en worden vrouwen harder getroffen. We zien dat vrouwen in de frontlijn, zoals gezondheids­werkers, verzorgers, kinder­verzorgers, leer­krachten of schoon­maak­personeel, daarnaast vaak ook voor hun gezin zorgen en extra onbetaald werk doen, en dat ze problemen hebben werk en privé­leven te combineren. We hebben echter geen duidelijk beeld in hoeverre dit de participatie van vrouwen op de arbeids­markt beperkt en of dit de bestaande loon- en zorg­kloven vergroot. En wat we niet duidelijk zien, kunnen we ook niet veranderen. Nu we werken aan herstel en ons voorbereiden op de toekomst, moeten we ervoor zorgen dat onze maat­regelen op concrete gegevens berusten, zodat we een duidelijk beeld hebben van wat we moeten veranderen, wel­overwogen beslissingen kunnen nemen en ongelijk­heden kunnen corrigeren.

Mariana Vieira da Silva - minister van Staat en het voorzitterschap van Portugal

Conclusies van de Raad over de sociaal-economische gevolgen van COVID‑19 voor gender­gelijkheid

Strategie voor personen met een handicap

Ongeveer 87 miljoen mensen in de EU hebben een of andere handicap en meer dan de helft (52%) van hen voelt zich gediscrimineerd in hun dagelijks leven. In maart 2021 nam de Europese Commissie de strategie inzake de rechten van personen met een handicap 2021‑2030 aan.

De Raad heeft de conclusies hierover aangenomen. Hierin wordt de lidstaten verzocht nationale strategieën en beleids­maatregelen verder te ontwikkelen om het Verdrag van de Verenigde Naties inzake de rechten van personen met een handicap (UNCRPD) uit te voeren. Daarnaast moet de EU‑wetgeving over de toegankelijk­heid van producten, diensten, media, vervoer en gebouwen worden omgezet, en moeten persoons­gerichte sociale voor­zieningen, het zelfstandig wonen en de deelname aan het politieke en openbare leven worden bevorderd. De strategie moet worden mee­genomen bij het vast­stellen van vrijwillige nationale doelen in het kader van het actie­plan van de Europese pijler van sociale rechten en voor een optimaal gebruik van passende EU‑financiering.

Het Portugese voorzitterschap hecht groot belang aan de rechten van personen met een handicap. De conclusies zijn een uitgelezen kans om woorden in daden om te zetten en ervoor te zorgen dat niemand aan zijn lot wordt overgelaten. Zoals we al zeiden: dit is de tijd om resultaten te boeken. We moeten ons allemaal inzetten voor de Europese strategie voor de rechten van personen met een handicap 2021‑2030, in overeenstemming met het UNCRPD.

Ana Mendes Godinho, Portugese minister van Arbeid, Solidariteit en Sociale Zekerheid

Conclusies van de Raad over de strategie inzake de rechten van personen met een handicap 2021‑2030

Infographic - Naar een sterker sociaal Europa

Illustratie: Naar een sterker sociaal Europa. Zie volledige infographic

Toereikende minimumlonen

De ministers werden geïnformeerd over de stand van zaken van de richtlijn betreffende toereikende minimum­lonen. Hierna wisselden ze van gedachten over de verbeteringen die zij van de richtlijn verwachten en wat eventuele knel­punten zijn, hetgeen de verdere onder­handelingen op weg naar een akkoord kan vereenvoudigen.

Voortgangsverslag - voorstel voor een richtlijn betreffende toereikende minimumlonen

Sociale top in Porto

De sociale top van Porto van 7 en 8 mei 2021 was een sleutel­moment voor een sociaal Europa. Op 7 mei hebben het Europees Parlement, de Commissie, het Portugese voorzitter­schap, de sociale partners van de EU en het Sociaal Platform het sociaal engagement van Porto ondertekend, en op 8 mei bereikten de EU‑leiders overeenstemming over de Verklaring van Porto. Hierin zeggen zij toe de uitvoering van de Europese pijler van sociale rechten te versterken en zijn zij positief over de kern­doelen van het actie­plan voor 2030 over werk­gelegenheid, vaardig­heden en armoede­bestrijding. Hierop aansluitend spraken de ministers nu over de streef­cijfers en het monitoren van de geboekte vooruit­gang bij de uitvoering van de beginselen van de pijler op nationaal niveau via het Europees Semester.

Uitdagingen voor de sociale dialoog en de collectieve onderhandelingen

Ook hielden de ministers een oriënterend debat over de rol van de sociale partners bij het herstel via de herstel- en veerkracht­plannen, en de beste benadering van de sociale dialoog en collectieve onder­handelingen in het kader van een snellere digitale transitie. Het is belangrijk dat hier ook rekening wordt gehouden met werk­nemers in atypische vormen van werk en hun recht van vereniging.

Vandaag bespraken we onze ervaringen en wisselden we ideeën uit over de uitdagingen die voor ons liggen op de korte, midden­lange en lange termijn, en hoe we die belangrijke en actuele zaken gaan aanpakken.

Ana Mendes Godinho, Portugese minister van Arbeid, Solidariteit en Sociale Zekerheid

Loontransparantie en gelijke behandeling

De ministers kregen te horen hoe het staat met 2 lopende wetgevings­dossiers: een voorstel voor een richtlijn ter versterking van de toepassing van het beginsel van gelijke beloning van mannen en vrouwen voor gelijke of gelijk­waardige arbeid, en een voorstel voor een richtlijn van de Raad die erop gericht is de bescherming tegen discriminatie op grond van godsdienst of overtuiging, handicap, leeftijd of seksuele gericht­heid uit te breiden tot andere gebieden dan arbeid. Het voorzitter­schap presenteerde een verslag met een samenvatting van de besprekingen over deze voor­stellen tussen de lidstaten, en met mogelijke stappen om tot een akkoord te komen.

Voortgangsverslag - Richtlijn bindende loon­transparantie­maatregelen

Voortgangsverslag - richtlijn van de Raad betreffende de toepassing van het beginsel van gelijke behandeling

Europees Semester, langdurige zorg en pensioenen

De Raad heeft de beoordeling van de uitvoering van de land­specifieke aanbevelingen voor 2020 en 2019 goedgekeurd, evenals het advies van het Comité voor de werk­gelegenheid en het Comité voor sociale bescherming voor een herzien sociaal score­bord, met nieuwe kern­indicatoren. Beide hebben betrekking op het Europees Semester, het EU‑kader voor de coördinatie van het economisch beleid in de hele Europese Unie. Ook keurden de ministers de conclusies goed over een verslag over lang­durige zorg van 2021 en een verslag over de toereikend­heid van de pensioenen van 2021, beide opgesteld door het Comité voor sociale bescherming en de Europese Commissie.

Goedkeuring - Europees Semester - Evaluatie van de uitvoering van de land­specifieke aanbevelingen voor 2020 en de relevante land­specifieke aanbevelingen voor 2019 - Advies van het Comité voor de werk­gelegenheid en het Comité voor sociale bescherming

Goedkeuring - Europees Semester - Advies van het Comité voor de werk­gelegenheid en het Comité voor sociale bescherming voor een herzien sociaal scorebord

Goedkeuring - Belangrijkste conclusies betreffende het verslag over lang­durige zorg van 2021 van het Comité voor sociale bescherming en de Europese Commissie

Goedkeuring - Belangrijkste conclusies betreffende het verslag over de toereikend­heid van de pensioenen van 2021 van het Comité voor sociale bescherming en de Europese Commissie

Volksgezondheid (dinsdag 15 juni)

Toegang tot geneesmiddelen en medische hulpmiddelen

De ministers namen conclusies aan over de toegang tot genees­middelen en medische hulp­middelen voor een sterkere en veer­krachtige EU. Hoewel op veel ziektegebieden opmerkelijke resultaten zijn geboekt, moet er meer worden gedaan voor tijdige toegang tot innovatieve genees­middelen en medische hulp­middelen, met name op gebieden als de ontwikkeling van nieuwe anti­microbiële stoffen. De conclusies sporen de Commissie aan om de potentiële en reeds bestaande totale productie­capaciteit in Europa voor essentiële genees­middelen, medische hulp­middelen en andere medische producten volledig in kaart te brengen.

Marta Temido, minister van Volks­gezondheid van Portugal

Deze pandemie heeft opnieuw de aandacht gevestigd op de drie­voudige uitdaging van toegankelijk­heid, beschikbaar­heid en betaalbaar­heid van genees­middelen. Ik ben blij dat de ministers vandaag eensgezind hebben opgeroepen te werken aan structurele behoeften, en te zorgen dat tijdige toegang tot innovatieve genees­middelen zowel patiënten als gezondheids­zorg­stelsels ten goede komt.

Marta Temido, minister van Volks­gezondheid van Portugal

Conclusies van de Raad over de toegang tot genees­middelen en medische hulp­middelen voor een sterkere en veer­krachtige EU

Sterker mandaat voor Europees Genees­middelen­bureau

De Raad heeft een akkoord bereikt over ontwerp­regels voor een sterkere rol van het Europees Genees­middelen­bureau (EMA) bij crisis­paraatheid en -beheer voor genees­middelen en medische hulp­middelen.

De Raad gaat nu met het Europees Parlement onderhandelen om tot een gemeen­schappelijk standpunt te komen.

Algemene oriëntatie - Voorstel voor een sterkere rol van het Europees Genees­middelen­bureau

Akkoord van de Raad effent weg voor sterker Europees Geneesmiddelen­bureau (pers­mededeling, 15 juni 2021)

EU-burgers beschermen tegen grensoverschrijdende gezondheidsbedreigingen (achtergrondinformatie)

Europees Centrum voor ziekte­preventie en -bestrijding en grensoverschrijdende bedreigingen van de gezondheid

Het voorzitterschap lichtte toe hoe het staat met 2 lopende wet­gevings­dossiers: het voorstel tot wijziging van de verordening tot oprichting van een Europees Centrum voor ziekte­preventie en -bestrijding (ECDC), en het voorstel inzake ernstige grens­overschrijdende bedreigingen van de gezondheid.

Het eerste betreft een sterker mandaat van het ECDC, zodat dit centrum de lid­staten en de Commissie beter kan bijstaan met onder meer het in real time monitoren van de epidemio­logische situatie, en het mobiliseren van EU‑taskforces voor gezond­heid, die lokaal kunnen inspringen. Het tweede voorstel stelt een EU‑paraatheids­plan voor gezondheids­crises en pandemieën voor, en doet aanbevelingen voor het ontwikkelen van nationale plannen (die worden beoordeeld en getest).

Voortgangsverslag - Voorstel tot wijziging van de verordening tot oprichting van een Europees Centrum voor ziekte­preventie en ‑bestrijding

Voortgangsverslag - Voorstel voor een verordening over ernstige grens­overschrijdende bedreigingen van de gezondheid

Informatie over de zitting

Zitting nr. 3802

Luxemburg

14-15 juni 2021

Vooraf (documenten)

Voorlopige agenda

Lijst van A-punten, wetgevingsberaadslagingen

Lijst van A-punten, Niet-wetgevingswerkzaamheden

Achtergrondnota Dit document is momenteel alleen beschikbaar in de volgende talen:

EN FR

Na afloop (documenten)

Resultaten van de Raadszitting

Videobeelden Dit document is momenteel alleen beschikbaar in de volgende talen:

EN

Deelnemerslijst 15.6.2021 Dit document is momenteel alleen beschikbaar in de volgende talen:

EN

Stemuitslagen zitting


1.

Relevante EU dossiers