Verordening 2021/558 - Wijziging van Verordening (EU) nr. 575/2013 wat betreft aanpassingen aan het securitisatiekader ter ondersteuning van het economisch herstel in respons op de COVID-19-crisis
Inhoudsopgave van deze pagina:
officiële titel
Verordening (EU) 2021/558 van het Europees Parlement en de Raad van 31 maart 2021 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 575/2013 wat betreft aanpassingen aan het securitisatiekader ter ondersteuning van het economisch herstel in respons op de COVID-19-crisisofficiële Engelstalige titel
Regulation (EU) 2021/558 of the European Parliament and of the Council of 31 March 2021 amending Regulation (EU) No 575/2013 as regards adjustments to the securitisation framework to support the economic recovery in response to the COVID-19 crisisRechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2021/558 |
Origineel voorstel | COM(2020)283 |
Celex-nummer i | 32021R0558 |
Document | 31-03-2021; datum van ondertekening |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 06-04-2021; PB L 116 p. 25-32 |
Ondertekening | 31-03-2021 |
Inwerkingtreding | 09-04-2021; in werking datum publicatie +3 zie art 2 10-04-2022; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 2 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
6.4.2021 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 116/25 |
VERORDENING (EU) 2021/558 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 31 maart 2021
tot wijziging van Verordening (EU) nr. 575/2013 wat betreft aanpassingen aan het securitisatiekader ter ondersteuning van het economisch herstel in respons op de COVID-19-crisis
(Voor de EER relevante tekst)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 114,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Gezien het advies van de Europese Centrale Bank (1),
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (2),
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (3),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
De COVID-19-crisis heeft zware gevolgen voor mensen, bedrijven, de gezondheidszorgstelsels en de economieën van de lidstaten. In haar mededeling van 27 mei 2020 getiteld “Het moment van Europa: herstel en voorbereiding voor de volgende generatie” benadrukt de Commissie dat liquiditeit en toegang tot financiering in de komende maanden knelpunten zullen blijven. Het is daarom van cruciaal belang dat het herstel van de zware economische schok die door de COVID-19-pandemie is veroorzaakt, wordt ondersteund door in bestaande financiële wetgeving gerichte wijzigingen aan te brengen. |
(2) |
Voor kredietinstellingen en beleggingsondernemingen (“instellingen”) is een sleutelrol weggelegd door hun bijdrage aan het herstel. Tegelijkertijd zullen zij waarschijnlijk ook de gevolgen ondervinden van de verslechterende economische situatie. Bevoegde autoriteiten hebben instellingen tijdelijke versoepelingen toegestaan wat betreft kapitaal, liquiditeit en bepaalde operationele aspecten, zodat deze hun rol kunnen blijven spelen bij het financieren van de reële economie in een omgeving die een stevigere uitdaging vormt. Met hetzelfde doel hebben het Europees Parlement en de Raad reeds bepaalde gerichte aanpassingen in de Verordeningen (EU) nr. 575/2013 (4) en (EU) 2019/876 (5) van het Europees Parlement en de Raad aangebracht in reactie op de COVID-19-crisis. |
(3) |
Securitisatie is een belangrijk onderdeel van goed functionerende financiële markten omdat zij bijdraagt tot diversificatie van de financieringsbronnen van instellingen en tot vrijmaking van toetsingsvermogen waarmee vervolgens een uitbreiding van de kredietverlening kan worden gesteund. Bovendien biedt securitisatie extra beleggingsmogelijkheden aan instellingen en andere marktdeelnemers, waardoor portefeuilles kunnen worden gediversifieerd en de financiering van ondernemingen en particulieren, zowel binnen lidstaten als grensoverschrijdend binnen de Unie, vlotter kan verlopen. |
(4) |
Het is van belang dat de capaciteit van de instellingen om de nodige financiering te verschaffen aan de reële economie in de nasleep van de COVID-19-pandemie wordt versterkt, waarbij er gezorgd wordt voor adequate prudentiële waarborgen om de financiële stabiliteit te bewaren. Gerichte wijzigingen van Verordening (EU) nr. 575/2013 wat betreft het securitisatiekader moeten bijdragen tot de verwezenlijking van deze doelstellingen en moeten de samenhang en de complementariteit van dat kader met de verscheidene maatregelen op Unie- en nationaal niveau versterken om de COVID-19-crisis te bestrijden. |
(5) |
De sluitstenen van het Bazel III-kader dat op 7 december 2017 is gepubliceerd, leggen in het geval van securitisatieblootstellingen een minimumkredietbeoordeling op aan slechts een beperkt aantal verschaffers van protectie, namelijk aan entiteiten die geen soevereine entiteiten, entiteiten uit de publieke sector, instellingen of andere uit prudentieel oogpunt gereglementeerde financiële instellingen zijn. Bijgevolg moet artikel 249, lid 3... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.