Gedelegeerde verordening 2020/1817 - Aanvulling van Verordening 2016/1011 wat betreft de minimuminhoud van de toelichting over de wijze waarop de ecologische, sociale en governancefactoren in de benchmarkmethodologie worden weerspiegeld
Inhoudsopgave van deze pagina:
officiële titel
Gedelegeerde Verordening (EU) 2020/1817 van de Commissie van 17 juli 2020 tot aanvulling van Verordening (EU) 2016/1011 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de minimuminhoud van de toelichting over de wijze waarop de ecologische, sociale en governancefactoren in de benchmarkmethodologie worden weerspiegeldofficiële Engelstalige titel
Commission Delegated Regulation (EU) 2020/1817 of 17 July 2020 supplementing Regulation (EU) 2016/1011 of the European Parliament and of the Council as regards the minimum content of the explanation on how environmental, social and governance factors are reflected in the benchmark methodologyRechtsinstrument | Gedelegeerde verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Gedelegeerde verordening 2020/1817 |
Regdoc-nummer | C(2020)4748 |
Celex-nummer i | 32020R1817 |
Document | 17-07-2020; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 03-12-2020; PB L 406 p. 12-16 |
Inwerkingtreding | 23-12-2020; in werking datum publicatie +20 zie art 3 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
3.12.2020 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 406/12 |
GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) 2020/1817 VAN DE COMMISSIE
van 17 juli 2020
tot aanvulling van Verordening (EU) 2016/1011 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de minimuminhoud van de toelichting over de wijze waarop de ecologische, sociale en governancefactoren in de benchmarkmethodologie worden weerspiegeld
(Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) 2016/1011 van het Europees Parlement en de Raad van 8 juni 2016 betreffende indices die worden gebruikt als benchmarks voor financiële instrumenten en financiële overeenkomsten of om de prestatie van beleggingsfondsen te meten en tot wijziging van Richtlijnen 2008/48/EG en 2014/17/EU en Verordening (EU) nr. 596/2014 (1), en met name artikel 13, lid 2 bis,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
De in het kader van het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering aangenomen Overeenkomst van Parijs, die op 5 oktober 2016 door de Unie is goedgekeurd (2), heeft als doel de reactie op de klimaatverandering te versterken, onder meer door investeringsstromen in lijn te brengen met een traject naar broeikasgasarme emissies en klimaatveerkrachtige ontwikkeling. |
(2) |
Op 11 december 2019 heeft de Commissie haar mededeling aan het Europees Parlement, de Europese Raad, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s “De Europese Green Deal” goedgekeurd (3). De Europese Green Deal omvat een nieuwe groeistrategie die de EU moet omvormen tot een eerlijke en welvarende samenleving met een moderne, hulpbronnenefficiënte en concurrerende economie, waar vanaf 2050 netto geen broeikasgassen meer worden uitgestoten en de economische groei is losgekoppeld van het gebruik van hulpbronnen. Bij de uitvoering van de Europese Green Deal moeten beleggers duidelijke, op de lange termijn gerichte signalen krijgen om gestrande activa te voorkomen en duurzame financiering aan te trekken. |
(3) |
Volgens Verordening (EU) 2016/1011 moeten benchmarkbeheerders toelichten hoe voor elke aangeboden en gepubliceerde benchmark de essentiële aspecten van de methodologie ecologische, sociale en governancefactoren (ESG-factoren) weerspiegelen. |
(4) |
Wanneer voor elke benchmark of benchmarkgroep op verschillende wijze zou worden toegelicht hoe de essentiële aspecten van de benchmarkmethodologie ESG-factoren weerspiegelen, zou dit leiden tot een gebrek aan vergelijkbaarheid tussen benchmarks en een gebrek aan duidelijkheid over de reikwijdte en doelstellingen van de ESG-factoren. Het is derhalve noodzakelijk de minimuminhoud van dergelijke toelichtingen vast te stellen, alsook een model dat moet worden gebruikt. |
(5) |
Om de informatie beter op de beleggers af te stemmen, moet de vereiste om toe te lichten hoe de essentiële aspecten van de methodologie voor elke aangeboden en gepubliceerde benchmark of benchmarkgroep de ESG-factoren weerspiegelen, rekening houden met de onderliggende activa waarop de benchmarks zijn gebaseerd. Deze verordening dient niet van toepassing te zijn op benchmarks die geen onderliggende activa hebben met gevolgen voor de klimaatverandering, zoals rentevoetbenchmarks en valutawisselingsbenchmarks. Overeenkomstig artikel 19 van Verordening (EU) 2016/1011 dient deze verordening niet van toepassing te zijn op grondstoffenbenchmarks. |
(6) |
De toelichting over de wijze waarop essentiële aspecten van de benchmarkmethodologie ESG-factoren weerspiegelen, moet betrekking hebben op een geaggregeerde gewogen gemiddelde waarde en mag niet openbaar worden gemaakt voor elk onderdeel van de benchmarks. Waar nodig en passend, moeten benchmarkbeheerders aanvullende ESG-informatie kunnen verstrekken. |
(7) |
Om... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.