PAKKET TOERISME EN VERVOER
-
1.Wat stelt de Commissie vandaag precies voor?
Het pakket van de Commissie inzake toerisme en vervoer voor 2020 en daarna bestaat uit drie richtsnoeren en een aanbeveling. Het pakket is bedoeld om de EU-landen te helpen bij het geleidelijk opheffen van de reisbeperkingen en het heropenen van de bedrijven, en om ervoor te zorgen dat de burgers in Europa na maanden van afzondering van een veilige en ontspannende zomer kunnen genieten. Dit alles met inachtneming van de nodige preventieve gezondheidsmaatregelen.
Het pakket omvat:
-
-een overkoepelende mededeling over toerisme en vervoer in 2020 en daarna;
-
-een gemeenschappelijke aanpak voor de geleidelijke en gecoördineerde opheffing van de beperkingen van het vrije verkeer aan de binnengrenzen van de EU, evenwijdig aan de geleidelijke opheffing van de nationale beperkingen;
-
-een gemeenschappelijk kader ter ondersteuning van de geleidelijke heropstart van het vervoer, waarbij de veiligheid van de passagiers en het personeel wordt gewaarborgd;
-
-een aanbeveling die is bedoeld om van reisvouchers een aantrekkelijk alternatief te maken voor de terugbetaling in geld;
-
-gemeenschappelijke criteria en beginselen voor het geleidelijk en veilig hervatten van toeristische activiteiten, met name op het gebied van gezondheidsprotocollen voor de horeca (hotels enz.).
-
I.HERSTEL VAN HET VRIJE VERKEER VAN PERSONEN
-
2.Kan ik deze zomer naar het buitenland reizen?
Veel families zijn gedurende een lange periode van elkaar gescheiden om de verspreiding van het virus te helpen beperken. Zodra de epidemiologische situatie het toelaat, moeten de mensen weer veilig kunnen reizen om met hun gezin te worden herenigd, maar ook voor zaken of voor vrije tijd. Hiervoor moet allereerst de binnenlandse epidemiologische situatie het toelaten om de beperkingen op het binnenlandse vrije verkeer te versoepelen.
Reizen naar het buitenland zal afhangen van de ontwikkeling van de gezondheidssituatie in de lidstaten. Een algemene opheffing van de beperkingen zou wenselijk zijn als de gezondheidssituatie in de Unie zich voldoende positief ontwikkelt. De Commissie verwacht echter dat een gefaseerde en gecoördineerde aanpak nodig zal zijn. Die zou beginnen met het opheffen van beperkingen en controles tussen regio's en lidstaten waarvan de epidemiologische situatie voldoende vergelijkbaar is. De aanpak moet ook flexibel zijn, waarbij tevens de mogelijkheid bestaat bepaalde maatregelen opnieuw in te voeren als de gezondheidssituatie dat vereist.
De Commissie nodigt de lidstaten uit om op basis van de volgende drie criteria te starten met het proces van de heropening van het onbeperkte grensoverschrijdende verkeer binnen de Unie:
-
1)een epidemiologisch criterium, met in de eerste plaats aandacht voor de gebieden en lidstaten waar de situatie zich verbetert, op basis van de regionale kaart die door het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding wordt ontwikkeld;
-
2)het vermogen om inperkingsmaatregelen (zoals afstand houden en hygiënemaatregelen) toe te passen tijdens de gehele reis, ook bij grensovergangen; en
-
3)economische en sociale overwegingen, waarbij voorrang wordt gegeven aan grensoverschrijdend verkeer voor belangrijke activiteiten op gezondheids- sociaal en economisch gebied.
In de eerste fase geldt de opheffing van beperkingen aan de grenzen voor regio's of lidstaten met vergelijkbare epidemiologische situaties. Het gaat hier niet alleen om aan elkaar grenzende lidstaten: als beperkingen tussen twee regio's worden opgeheven, moet dezelfde behandeling worden uitgebreid tot alle regio's in Europa waar de gezondheidssituatie vergelijkbaar is.
Het non-discriminatiebeginsel moet worden geëerbiedigd: wanneer een lidstaat besluit zijn beperkingen voor verplaatsingen van en naar een andere lidstaat of een regio of gebied daarvan op te heffen, moet die beslissing zonder onderscheid van toepassing zijn op alle EU-burgers en op alle inwoners van die lidstaat, ongeacht hun nationaliteit, en moet zij van toepassing zijn op alle delen van de Unie met een vergelijkbare epidemiologische situatie.
-
3.Op wie is de aanbeveling van toepassing?
De aanbevelingen hebben betrekking op het vrije verkeer van personen en de opheffing van de controles aan de binnengrenzen en zijn derhalve gericht tot alle EU-lidstaten — ongeacht of zij deel uitmaken van het Schengengebied — en tot alle met Schengen geassocieerde landen.
De Commissie is tevens bereid de Westelijke Balkan nauw te betrekken bij de uitvoering van haar gezamenlijk Europees stappenplan voor de opheffing van de inperkingsmaatregelen, in overeenstemming met de mededeling van de Commissie over de “steun aan de Westelijke Balkan bij de aanpak van COVID-19 en het herstel na de pandemie”.
-
4.Op welke soorten reizen is de aanbeveling van toepassing?
De Commissie stelt een geleidelijke aanpak voor de opheffing van de reisbeperkingen voor, bestaande uit drie fasen.
In fase 0, de huidige situatie, gelden voor niet-essentiële reizen verschillende reisbeperkingen. De lidstaten moeten wel toestaan dat werknemers, met name werknemers in de vervoerssector, grensarbeiders, gedetacheerde en seizoenarbeiders en dienstverleners de grenzen overschrijden en vrije toegang hebben tot de plaats waar zij werken, met name voor essentiële diensten en het vervoer van goederen.
In fase 1 moeten de reisbeperkingen en de grenscontroles geleidelijk worden opgeheven in de hele EU, te beginnen bij regio's, gebieden en lidstaten waar de epidemiologische situatie voldoende vergelijkbaar is en zich positief ontwikkelt. In deze fase moet de vlotte doorgang worden vergemakkelijkt voor beroeps- en persoonlijke redenen, en voor het toerisme.
In fase 2 moeten alle beperkingen en controles aan de binnengrenzen die in verband met het coronavirus zijn opgelegd, worden opgeheven, met behoud van de nodige gezondheidsmaatregelen. Reizen voor alle doeleinden moeten in de hele Unie worden toegestaan.
De overgang van fase 0 - de huidige stand van zaken - naar de volgende fasen moet op flexibele wijze gebeuren, waarbij desnoods een stap terug moet worden gezet wanneer de epidemiologische situatie verslechtert.
-
5.Hoe krijg ik informatie over waar er nog beperkingen gelden?
De lidstaten moeten regelmatig communiceren over de stand van zaken van de beperkingen. Dit is nodig om te waarborgen dat personen die de grenzen overschrijden, plannen kunnen maken en kunnen handelen op basis van transparante informatie en een volledig begrip van de situatie, zodat zij hun individuele verantwoordelijkheid kunnen nemen en de aanbevelingen op het gebied van de gezondheid kunnen volgen wanneer zij op reis zijn.
De Commissie zal deze communicatie-inspanning ondersteunen door op haar website een actuele lijst bij te houden van de controles die op dat moment gelden aan de binnengrenzen, met links naar andere relevante informatie voor reizigers (over de plaatselijke gezondheidssituatie, gezondheidsdiensten, toepasselijke gezondheidsprotocollen, enz.).
II. HEROPSTART VAN VEILIG VERVOER
-
6.Welke gezondheids- en veiligheidsprotocollen zijn van toepassing tijdens het reizen?
De gezondheid van de burgers blijft de belangrijkste prioriteit. Met het oog op de bescherming van de reizigers en de werknemers in de vervoerssector, beveelt de Commissie in haar richtsnoeren betreffende het geleidelijk herstel van vervoersdiensten en connectiviteit verschillende maatregelen aan:
-
-om het contact bij vertrek tot een minimum te beperken, worden de passagiers aangespoord om tickets online te kopen en online in te checken. Bij de veiligheidscontroles en het inchecken en ophalen van de bagage moet voldoende afstand worden gehouden;
-
-er mogen minder passagiers aan boord van bijvoorbeeld bussen, treinen of veerboten worden toegelaten zodat voldoende afstand kan worden bewaard. Passagiers die niet tot hetzelfde gezin behoren, komen waar mogelijk apart te zitten;
-
-wanneer het moeilijk is om voldoende afstand te bewaren, moeten aanvullende maatregelen worden genomen zoals het dragen van gezichtsmaskers. Het personeel van de vervoersmaatschappijen moet adequate beschermingsmiddelen krijgen;
-
-vervoerbedrijven kunnen afschermingen plaatsen, bijvoorbeeld tussen de passagiers en de bestuurder, en u kunt worden verzocht via een achterdeur in te stappen;
-
-de deuren moeten bij elke halte automatisch of op afstand door de bestuurder worden geopend, zodat u geen knoppen of deurkrukken hoeft aan te raken;
-
-in de voertuigen en in de vervoersknooppunten moet reinigende/ontsmettende gel beschikbaar zijn;
-
-de voertuigen moeten regelmatig worden gereinigd en ontsmet;
-
-voedsel, drank en andere goederen mogen niet meer aan boord worden verkocht om het contact tot een minimum te beperken;
-
-de ventilatie moet worden verbeterd, bijvoorbeeld door gebruik te maken van geschikte luchtfilters, en waar mogelijk moet de voorkeur worden gegeven aan natuurlijke ventilatie;
-
-vervoerbedrijven wordt aangeraden procedures op te stellen voor gevallen waarin een passagier tijdens de reis ziek wordt of symptomen van COVID-19 vertoont.
Voor werknemers is verdere informatie over werkplekken ook beschikbaar in de richtsnoeren van het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk.
-
7.Moet ik een masker dragen in het openbaar vervoer? Wat voor masker?
Passagiers moeten gezichtsmaskers dragen in de vervoersknooppunten en in de voertuigen voor openbaar vervoer, met name wanneer maatregelen inzake afstand houden niet te allen tijde volledig kunnen worden nageleefd. Dit hoeven geen medische maskers te zijn. De nationale gezondheids- en veiligheidsinstanties zullen op basis van het epidemiologische risico in dat land, de beschikbaarheid van maskers en andere overwegingen voor elke vervoerswijze de exacte eisen aangeven. Aanbevolen wordt de werknemers in de vervoerssector te voorzien van adequate persoonlijke beschermingsmiddelen.
-
8.Hoe en wanneer worden alle aansluitingen hervat zoals vóór de coronaviruspandemie?
Reis- en operationele beperkingen zullen geleidelijk worden versoepeld om de gezondheid te beschermen, maar ook om ervoor te zorgen dat de vervoersystemen en -diensten en andere aanverwante systemen (bv. grenscontroles tussen EU- en niet-EU-landen) zich opnieuw kunnen aanpassen naarmate meer mensen opnieuw gaan reizen.
De geleidelijke heropstart van vervoersdiensten en connectiviteit zal volledig afhankelijk zijn van de versoepeling van de reisbeperkingen, van de epidemiologische beoordelingen en van het advies van medisch deskundigen op het gebied van gezondheids- en hygiënische bescherming.
-
9.Welke maatregelen moeten worden genomen om het risico van overdracht tijdens vliegreizen te beperken?
Onze prioriteit is het beschermen van de passagiers, de bemanning en de medewerkers op de luchthaven wanneer het luchtvervoer weer van start gaat. We benaderen de verdeling van de zitplaatsen zoals we alle andere aspecten van de hervatting van reizen benaderen: we willen het risico beperken - we kunnen het niet volledig uitsluiten.
In de richtsnoeren van de Commissie wordt een aantal preventieve maatregelen aanbevolen, zoals persoonlijke beschermingsmiddelen (gezichtsmaskers), hygiëne- en reinigingsmaatregelen, minder interactie aan boord en het gebruik van robuustere filter- en luchtstroomsystemen in de vliegtuigcabines, waardoor het risico van overdracht wordt beperkt. In het toekomstige gezondheids- en veiligheidsprotocol dat door het Agentschap van de Europese Unie voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) en het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC) wordt ontwikkeld, worden aanvullende risicobeperkende maatregelen gespecificeerd met betrekking tot het bewaren van voldoende afstand. Vóór de reis moet toegankelijke informatie over de procedures in de luchthaven en het beleid van de luchtvaartmaatschappij aan de passagiers worden verstrekt.
III. VEILIGE HERVATTING VAN TOERISTISCHE DIENSTEN
-
10.Hoe wordt ik beschermd tijdens mijn verblijf in het hotel, tijdens bezoeken aan restaurants of in toeristische gebieden in de openlucht?
Om de lidstaten te helpen, heeft de Commissie richtsnoeren opgesteld voor de veilige en geleidelijke hervatting van toeristische activiteiten en voor de ontwikkeling van gezondheidsprotocollen in horeca-ondernemingen zoals hotels en andere vormen van accommodatie, met inbegrip van binnen- en buitenruimten, restaurants en cafés. De Commissie moedigt de lidstaten aan rekening te houden met deze protocollen wanneer zij hun eigen protocollen aan de nationale, regionale en lokale omstandigheden aanpassen.
De richtsnoeren omvatten een reeks overwegingen voor de toeristische sector met betrekking tot de preventie en bestrijding van het coronavirus, waarbij rekening wordt gehouden met de specifieke situaties in verschillende delen van de EU/EER. Die overwegingen zijn ook gericht tot personeel en tot klanten vóór, tijdens en na hun verblijf in een hotel en tijdens bezoeken aan restaurants, koffiehuizen of bars.
Het is belangrijk om te benadrukken dat reizen een zeker risico inhoudt zolang er een risico bestaat op besmetting. Om de gezondheid van de gasten en de werknemers te beschermen, is het van essentieel belang de infectiepreventiemaatregelen, zoals afstand bewaren, hygiëne, hoest-/niesetiquette, het gebruik van gezichtsmaskers en reiniging en ontsmetting, te volgen.
In de richtsnoeren wordt ook aanbevolen dat de horecagelegenheden de informatie over alle toegepaste en te volgen maatregelen op een duidelijke en zichtbare manier verstrekken. Ten slotte moeten de gasten alle noodzakelijke informatie vóór hun aankomst én ter plaatse in de horecagelegenheid krijgen; de informatie moet alle geldende richtsnoeren van de lokale volksgezondheidsinstanties omvatten alsook specifieke maatregelen die zijn genomen en die een invloed op hun aankomst, verblijf en vertrek hebben.
IV. VOORLICHTING VAN REIZIGERS EN BESCHERMING VAN HUN RECHTEN
-
11.Hoe kunnen verschillende digitale toepassingen mij en mijn familie tegen het coronavirus helpen beschermen?
De lidstaten zijn met de steun van de Commissie richtsnoeren overeengekomen voor de interoperabiliteit van mobiele apps die helpen bij de tracering van contacten en die gebruikers erop attent maken dat zij mogelijk aan het virus zijn blootgesteld. Zo worden de burgers gewaarschuwd voor een mogelijke besmetting met het coronavirus, ook wanneer zij in de EU reizen. Deze richtsnoeren bouwen voort op de beginselen van de gezamenlijke EU-toolbox en de richtsnoeren van de Commissie in verband met gegevensbescherming.
Traceringapps moeten vrijwillig, transparant, tijdelijk en cyberveilig zijn en gepseudonimiseerde gegevens gebruiken. Zij moeten gebruikmaken van bluetooth en moeten over de grenzen heen en met verschillende besturingssystemen kunnen worden gebruikt. Dergelijke apps moeten bijvoorbeeld een gemeenschappelijke benadering hebben om de nabijheid van toestellen te detecteren en moeten ervoor zorgen dat personen die in een andere lidstaat in roaming zijn, op de hoogte worden gebracht van de relevante informatie in een taal die zij begrijpen. Het waarborgen van interoperabiliteit is van cruciaal belang. Zo kan een wijdverspreid en vrijwillig gebruik van nationale traceringapps bijdragen aan de versoepeling van de inperkingsmaatregelen en de opheffing van de beperkingen op het vrije verkeer in de hele EU. Het gebruik van contacttraceringapps mag niet als voorwaarde worden gesteld voor toegang tot grensoverschrijdende vluchten of reizen in het algemeen.
-
12.Hoe zit het met de bescherming van mijn privégegevens?
Als contacttraceringapps volledig in overeenstemming met de EU-regels zijn en de inzet ervan goed wordt gecoördineerd, kunnen zij een belangrijke rol spelen in de strategie om de inperkingsmaatregelen in te trekken en kunnen zij andere maatregelen zoals de uitbreiding van de testcapaciteit aanvullen. Traceringapps kunnen hun volle potentieel pas verwezenlijken als ze door zoveel mogelijk EU-burgers worden gebruikt. Het gebruik ervan moet altijd vrijwillig en in de tijd beperkt zijn, en bij de ontwikkeling ervan moet ernaar worden gestreefd de meest recente privacybevorderende technologische oplossingen te gebruiken.
Zij zijn gebaseerd op de bluetooth-technologie en kunnen de locatie van mensen niet volgen. Bovendien mogen alleen de gezondheidsautoriteiten toegang tot dergelijke gegevens hebben. Indien maatregelen voor de opsporing van contacten worden ingevoerd, moeten die strikt beperkt blijven tot het aanpakken van de uitbraak van het coronavirus en moeten zij worden opgezet in overeenstemming met de EU-toolbox voor traceringapps, de richtsnoeren van de Commissie in verband met gegevensbescherming en de richtsnoeren van het Europees Comité voor gegevensbescherming.
-
13.Welke maatregelen heeft de Commissie tijdens de coronaviruspandemie reeds genomen met betrekking tot pakketreizen en de rechten van passagiers?
De Commissie roept de lidstaten, reisorganisatoren en vervoersmaatschappijen op om pragmatische en flexibele oplossingen te vinden die het recht van passagiers en reizigers op terugbetaling van geannuleerde vervoersdiensten of pakketreizen tijdens de huidige coronaviruspandemie eerbiedigen.
In maart 2020 heeft de Commissie interpretatieve richtsnoeren betreffende de EU-verordeningen inzake passagiersrechten in de context van de ontwikkeling van COVID-19 en adviesrichtsnoeren betreffende EU-regels voor pakketreizen in de context van COVID-19 gepubliceerd. De Commissie komt vandaag met een aanbeveling over reisvouchers voor passagiers en reizigers als alternatief voor de terugbetaling van geannuleerde reis- en vervoersdiensten, die een stap verder gaat. De lidstaten wordt verzocht een gezamenlijke aanpak te volgen, waarbij de consumenten een aantrekkelijke en betrouwbare keuze wordt geboden tussen een terugbetaling in geld of het aanvaarden van een voucher.
-
14.Wat zijn mijn rechten als passagier wanneer een vervoersdienst of een pakketreis in het kader van de coronaviruspandemie wordt geannuleerd?
Passagiers en reizigers kunnen er zeker van zijn dat hun rechten worden beschermd. Krachtens de EU-verordeningen inzake passagiersrechten beschikken passagiers over bepaalde rechten in geval van de annulering van vervoersdiensten. De pakketreizenrichtlijn biedt reizigers die een pakketreis bij een touroperator hebben geboekt, de nodige bescherming. In het geval van annulering door de vervoersmaatschappij hebben de passagiers de keuze tussen terugbetaling of een alternatieve route. Omdat het aanbieden van een alternatieve route in de huidige omstandigheden nauwelijks mogelijk is, moet meestal worden gekozen tussen verschillende mogelijke vormen van terugbetaling.
Krachtens de verordeningen inzake passagiersrechten moet het ticket in geval van vervoer door de lucht, over zee en over binnenwateren 7 dagen nadat de passagier hierom verzoekt volledig worden terugbetaald. In het geval van vervoer per autobus of touringcar is dit 14 dagen nadat de keuze is aangeboden of het verzoek is ontvangen, en in het geval van vervoer per spoor is dit een maand na het verzoek van de passagier. Volgens de toepasselijke regels kan de terugbetaling plaatsvinden in geld of in de vorm van een voucher. Terugbetaling door middel van een voucher is echter alleen toegestaan als de passagier ermee instemt.
Indien een pakketreis wordt geannuleerd wegens “onvermijdbare en buitengewone omstandigheden” hebben de reizigers in het kader van de richtlijn pakketreizen het recht op de volledige terugbetaling van alle voor de pakketreis betaalde bedragen zonder onnodige vertraging en in elk geval binnen 14 dagen na de beëindiging van de overeenkomst. In dit verband kan de organisator de reiziger terugbetaling aanbieden in de vorm van een voucher. In beide gevallen geldt dat de mogelijkheid om een voucher te krijgen niet betekent dat de reizigers hun recht op terugbetaling in geld verliezen.
-
15.Wat moet er bij een voucher worden geboden?
Vouchers kunnen een goed en aantrekkelijk alternatief vormen voor de terugbetaling van pakketreizen en vervoersdiensten die in de context van de coronaviruspandemie zijn geannuleerd. De aanbeveling die vandaag wordt gepresenteerd, bevat de belangrijkste elementen om ervoor te zorgen dat vouchers die in de plaats van terugbetaling worden aangeboden, een betrouwbaar en aantrekkelijk alternatief zijn voor de consument. Dat wil zeggen:
-
-ze zijn gedekt door bescherming bij insolventie — als de vervoersmaatschappij of de organisator insolvabel wordt voordat de voucher is gebruikt, moet de partij die namens de vervoersmaatschappij/organisator garant staat voor de bescherming bij insolventie de reiziger of passagier terugbetalen. Het systeem voor bescherming bij insolventie moet op nationaal niveau worden opgezet, door de openbare of de particuliere sector (dit kan een fonds of verzekeraar zijn);
-
-ze kunnen worden terugbetaald als ze niet worden gebruikt: passagiers en reizigers moeten het recht hebben uiterlijk vanaf 12 maanden na de afgifte van de desbetreffende voucher en op elk ogenblik daarna te verzoeken om terugbetaling in geld. Vervoersmaatschappijen en organisatoren kunnen overwegen om de vouchers vroeger terugbetaalbaar te maken indien de passagier of de reiziger daarom verzoekt. De vouchers (of het resterende bedrag) moeten ook automatisch worden terugbetaald: uiterlijk 14 dagen na het einde van de geldigheid van de voucher indien deze niet is gebruikt.
In de aanbeveling worden ook andere belangrijke elementen genoemd die voor flexibiliteit zorgen.
Wat het gamma aan diensten betreft: met de vouchers moet het mogelijk zijn dezelfde route onder dezelfde voorwaarden te boeken als de oorspronkelijke boeking of een pakketreis te boeken met dezelfde kenmerken als de geannuleerde pakketreis;
Wat de touroperator betreft met wie de nieuwe boeking kan worden verricht: vervoersmaatschappijen en organisatoren moeten overwegen om het gebruik van de vouchers uit te breiden zodat ook kan worden geboekt bij andere entiteiten die deel uitmaken van dezelfde ondernemingsgroep;
Wat de overdraagbaarheid betreft: vouchers voor vervoersdiensten moeten zonder extra kosten op een andere passagier overdraagbaar zijn.
-
16.Wat kan ik als consument doen als ik alleen een voucher krijg, maar ik wil dat mijn geld wordt terugbetaald?
U kunt verzoeken om terugbetaling. Bij wet heeft u de keuze tussen de terugbetaling in geld of een voucher. Gezien de liquiditeitsproblemen van de vervoersmaatschappijen en organisatoren kunt u overwegen een voucher te kiezen als de voorwaarden aantrekkelijk zijn (zoals bescherming bij insolventie van de uitgever, of terugbetaling indien de voucher niet binnen een bepaalde periode wordt gebruikt).
Indien u binnen de wettelijke of aanbevolen termijn geen antwoord heeft ontvangen van de vervoersmaatschappij of als u niet tevreden bent met het antwoord, kunt u een klacht indienen bij de desbetreffende nationale handhavingsinstantie voor passagiersrechten. U krijgt dan een niet-bindend juridisch advies over de verdere mogelijkheden.
U kunt ook proberen uw geschil op te lossen via buitengerechtelijke procedures of een entiteit voor alternatieve geschillenbeslechting. Als u uw ticket online heeft gekocht, kunt u uw klacht indienen via het platform voor onlinegeschillenbeslechting. Beide opties zijn alleen beschikbaar voor inwoners van de EU.
U kunt ook formele gerechtelijke stappen ondernemen en een schadeclaim indienen volgens de EU-regels door de Europese procedure voor geringe vorderingen te gebruiken of de zaak aanhangig te maken bij de nationale rechterlijke instanties. Meer informatie vindt u hier of hier. De Europese consumentencentra kunnen passagiers ook helpen en adviseren bij problemen in verband met de rechten van luchtvaartpassagiers.
-
V.HET TOERISME WEER OP DE RAILS ZETTEN
-
17.Ik heb een bedrijf in de toeristische sector. Welke financiële steun kan ik krijgen en hoe?
Een aantal lidstaten heeft in het kader van de in maart 2020 aangenomen tijdelijke kaderregeling inzake staatssteun reeds maatregelen genomen om rechtstreekse subsidies tot 800 000 EUR of leningen of waarborgen tegen zeer gunstige voorwaarden voor grotere bedragen te verstrekken, of in sommige gevallen compensatie toe te kennen aan bedrijven voor de schade die zij als gevolg van de pandemie hebben geleden.
De EU heeft bovendien 1 miljard EUR vrijgemaakt als garantie voor het Europees Investeringsfonds, die als hefboom zal dienen voor een leninggarantie van 8 miljard EUR om 100 000 kleine en middelgrote ondernemingen, onder meer in de toeristische sector, in de hele EU te helpen. De nationale of regionale autoriteiten die de structuur- en cohesiefondsen van de EU beheren, kunnen besluiten om gebruik te maken van de financiering in het kader van de investeringsinitiatieven voor coronavirusrespons (CRII en CRII +), onder gedeeld beheer met de lidstaten, om de onmiddellijke liquiditeitstekorten van kleine of middelgrote ondernemingen in de toeristische sector aan te pakken. Hiermee kunnen onder meer kosten met betrekking tot arbeid, materialen, operationele inputs, voorraden en algemene kosten, huur en nutsvoorzieningen worden gedekt.
-
18.Wat doet de Commissie om banen in de toeristische sector te redden?
Op 2 april heeft de Commissie een voorstel gedaan voor een nieuw instrument voor tijdelijke steun om het risico op werkloosheid in noodsituaties te beperken (SURE). Hierdoor kan tot 100 miljard EUR aan financiële steun worden verstrekt in de vorm van leningen van de EU aan getroffen lidstaten ter ondersteuning van regelingen voor werktijdverkorting.
SURE zal beschikbaar zijn voor lidstaten die aanzienlijke financiële middelen moeten vrijmaken om de negatieve economische en sociale gevolgen van de coronavirusuitbraak op hun grondgebied te bestrijden. Het instrument zal financiële bijstand verlenen aan lidstaten om plotse stijgingen in de overheidsuitgaven voor het behoud van de werkgelegenheid op te vangen.
SURE zal fungeren als een tweede verdedigingslinie, ter ondersteuning van regelingen voor werktijdverkorting en soortgelijke maatregelen, om de lidstaten te helpen bij de bescherming van banen en om werknemers en zelfstandigen te beschermen tegen het risico op werkloosheid en inkomstenverlies.
19.Wat doet de Commissie om lokaal toerisme te bevorderen?
Als gevolg van de recente epidemische crisis zal het binnenlands en intra-EU toerisme op korte termijn waarschijnlijk het overwicht hebben. De Commissie werkt aan de versterking van de inspanningen van de lidstaten en regio's om het transnationale en transregionale toeristische aanbod te bevorderen, aangezien het promoten van bestemmingen overwegend onder de bevoegdheid van de nationale/regionale toeristische diensten valt.
Tegelijkertijd draagt de Commissie bij aan de diversificatie van het lokale toeristische aanbod en moedigt zij de burgers aan om de diversiteit en rijkdom van de Europese natuur en cultuur te ontdekken. Zij zal de lidstaten blijven ondersteunen bij het herstarten van het toerisme tijdens deze gezondheidscrisis. De Commissie zal werken aan de bevordering van een systeem van steunwaardebonnen waarmee de consumenten hun favoriete lokale toeristische ondernemingen kunnen steunen en waarmee zij Europeana kunnen ondersteunen, het Europees platform voor digitaal cultureel erfgoed dat cultureel toerisme, duurzaam kust- en maritiem toerisme en plattelands- en agrotoerisme bevordert.
De Commissie zal ook voortbouwen op lopende initiatieven zoals de Europese hoofdsteden van slim toerisme, waarmee innovatief en slim toerisme in Europese steden wordt beloond, de Europese topbestemmingen (EDEN), minder bekende bestemmingen buiten de begane paden die zich inzetten voor duurzaam toerisme in Europa, trans-Europese thematische toerismeproducten zoals trans-Europese thematische routes langs werelderfgoedlocaties, World Heritage Journeys Europe, de door de Raad van Europa gecertificeerde Europese culturele routes en de Culturele Hoofdsteden van Europa.
-
20.Wat zijn steunwaardebonnen en hoe zullen zij het toerisme helpen?
Klanten kunnen steunwaardebonnen kopen bij kleine ondernemers in de toeristische sector die als gevolg van de coronaviruscrisis gesloten zijn (zoals restaurants, B&B's, kleine hotels). Zij kunnen die waardebonnen later inwisselen voor diensten zodra de zaken weer open zijn. De kleine ondernemers ontvangen onmiddellijk het voor de waardebon betaalde geld, wat hen helpt wat liquiditeiten betreft. Voor de consument bieden de steunwaardebonnen een kans om hun favoriete ondernemers te ondersteunen en hen te helpen de huidige crisis te overleven. De waardebonnen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de instandhouding van het Europese ecosysteem van hotels en restaurants.
-
21.Wat is het perspectief op lange termijn om de toeristische sector te helpen? Zal het toeristische ecosysteem van de EU herstellen?
De EU zal samen met de lidstaten alles in het werk stellen om het toeristische ecosysteem van Europa te helpen herstellen van de crisis. Om het ecosysteem veerkrachtiger te maken, zullen we samen moeten nadenken over de geleerde lessen en over de nieuwe trends die zich aftekenen. Het is onze gezamenlijke ambitie om ervoor te zorgen dat Europa de leidende bestemming blijft wat kwaliteit, waarde, duurzaamheid en innovatie betreft. Dat is alleen mogelijk als we streven naar een duurzame en digitale transitie en als dit streven op alle niveaus plaatsvindt, van het Europese tot het lokale niveau.
Om de doelstellingen van de Europese Green Deal voor een duurzamer toerisme na te streven, moeten we werk maken van duurzaam vervoer en duurzame connectiviteit, moeten we de toeristenstromen slim beheren en de effecten ervan meten en moeten we het toeristische aanbod diversifiëren en de natuurlijke hulpbronnen en de lokale gemeenschappen beschermen. De digitale transitie zal nieuwe, innovatieve mogelijkheden bieden om bijvoorbeeld reis- en toeristenstromen te beheren, beter gebruik te maken van big data en innovatie te stimuleren. Vooral de kleine en middelgrote ondernemingen moeten bij deze transitie worden ondersteund.
Zodra de gezondheidssituatie het toelaat, zal de Commissie een Europese toerismeconventie organiseren om samen met de EU-instellingen, de sector van het toerisme, de regio's, steden en andere belanghebbenden na te denken over de toekomst van een duurzaam, innovatief en veerkrachtig Europees ecosysteem voor toerisme — de “Europese agenda voor toerisme 2050”.