Gedelegeerde verordening 2020/419 - Afwijking van Gedelegeerde Verordening (EU) 2016/1149 tot aanvulling van Verordening 1308/2013 wat de nationale steunprogramma’s in de wijnsector betreft
Inhoudsopgave van deze pagina:
officiële titel
Gedelegeerde Verordening (EU) 2020/419 van de Commissie van 30 januari 2020 tot afwijking van Gedelegeerde Verordening (EU) 2016/1149 tot aanvulling van Verordening (EU) nr. 1308/2013 van het Europees Parlement en de Raad wat de nationale steunprogramma’s in de wijnsector betreftofficiële Engelstalige titel
Commission Delegated Regulation (EU) 2020/419 of 30 January 2020 derogating from Delegated Regulation (EU) 2016/1149 supplementing Regulation (EU) No 1308/2013 of the European Parliament and of the Council as regards the national support programmes in the wine sectorRechtsinstrument | Gedelegeerde verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Gedelegeerde verordening 2020/419 |
Celex-nummer i | 32020R0419 |
Document | 30-01-2020; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 20-03-2020; PB L 84 p. 1-4 |
Inwerkingtreding | 23-03-2020; in werking datum publicatie +3 zie art 5 |
Deadline | 15-10-2023; ten laatste zie art 2 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
20.3.2020 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 84/1 |
GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) 2020/419 VAN DE COMMISSIE
van 30 januari 2020
tot afwijking van Gedelegeerde Verordening (EU) 2016/1149 tot aanvulling van Verordening (EU) nr. 1308/2013 van het Europees Parlement en de Raad wat de nationale steunprogramma’s in de wijnsector betreft
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) nr. 1308/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 tot vaststelling van een gemeenschappelijke ordening van de markten voor landbouwproducten en tot intrekking van de Verordeningen (EEG) nr. 922/72, (EEG) nr. 234/79, (EG) nr. 1037/2001 en (EG) nr. 1234/2007 van de Raad (1), en met name artikel 53, onder b) en h),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Op 2 oktober 2019 heeft de Wereldhandelsorganisatie (WTO) een arbitraal vonnis gewezen in Europese Gemeenschappen en bepaalde lidstaten — Measures Affecting Trade in Large Civil Aircraft, WT/DS316/ARB. Het arbitrale vonnis gaf de Verenigde Staten van Amerika (VS) het recht om toestemming te vragen om tegenmaatregelen ter waarde van maximaal 7,5 miljard USD per jaar in te stellen als reactie op subsidies van de Unie aan Airbus. Op 18 oktober 2019 heeft de VS een ad-valoreminvoerrecht van 25 % ingesteld op, onder meer, door Duitsland, Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk naar de VS uitgevoerde niet-mousserende wijnen. Deze uitzonderlijke, onbillijke en onvoorspelbare situatie heeft een ernstige en schadelijke impact op de wereldwijde handel in alle wijnen uit de Unie. De VS heeft er verder mee gedreigd een ad-valoreminvoerrecht van 100 % in te stellen op Franse mousserende wijnen als reactie op de Franse digitaledienstenbelasting (GAFA-belasting). |
(2) |
De door de VS opgelegde invoerrechten hebben een rechtstreekse en ernstige impact op de handel in wijn uit de Unie op de markt van de VS, de grootste uitvoermarkt van de Unie voor landbouwproducten, en voor wijn in het bijzonder, in termen van zowel waarde als volume van de uitvoer. In 2018 bedroeg de uitvoer van wijn uit de Unie naar de VS in totaal 6,5 miljoen hectoliter, goed voor 4 miljard EUR. De uitvoer van wijn uit de Unie naar de VS vertegenwoordigt doorgaans tussen 30 % en 40 % van de totale waarde van de uitvoer van wijn uit de Unie. |
(3) |
De verhoogde invoerrechten die door de VS worden opgelegd, zijn nadelig voor alle wijn uit de Unie, niet enkel voor niet-mousserende wijnen uit de vier lidstaten die aan de verhoogde invoerrechten onderworpen zijn. De reputatie van en handel in alle wijn uit de Unie die op de markt van de VS aanwezig is, wordt daardoor nadelig beïnvloed. De reputatie van een wijn wordt niet enkel bepaald door de kwaliteit ervan, maar ook door de prijs en de gepercipieerde prijs-kwaliteitsverhouding. Dit is met name het geval voor wijnen in het lage en middelste prijssegment, die, in absolute termen, zwaarder worden getroffen door een invoerrecht van 25 % dan duurdere wijnen, die worden gekocht door kenners op wie een prijsstijging geen afschrikkende werking heeft. Wijnen uit de Unie concurreren op de markt van de VS met wijnen met een andere herkomst zoals Zuid-Amerika, Australië of Zuid-Afrika. In het licht van deze felle en intense concurrentie speelt de perceptie van de algemene prijsniveaus een belangrijke rol. Wanneer de consument ervan op de hoogte is dat de prijs van wijn uit bepaalde lidstaten van de Unie aan een verhoogd invoerrecht is onderworpen, heeft dit een negatieve impact op de algemene perceptie van het prijsniveau van de wijnen van de Unie als dusdanig, waardoor de consumentenvraag zich naar producten van andere oorsprong verlegt. In het licht van de marktomstandigheden en de daling van de totale opbrengsten voor de producenten die daaruit resulteert, is het gerechtvaardigd om de gevolgen van de invoerrechten aan te... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.