Concentraties: Commissie start diepgaand onderzoek naar geplande overname van GrandVision door EssilorLuxottica
De Europese Commissie start een diepgaand onderzoek om de geplande overname van GrandVision door EssilorLuxottica te toetsen aan de EU-concentratieverordening. De Commissie is bezorgd dat de overname de concurrentie in het groothandelsaanbod van brillenglazen en brillen en in het retailaanbod van oogoptische producten kan verminderen.
Uitvoerend vicevoorzitter Margrethe Vestager i, belast met het mededingingsbeleid: "EssilorLuxottica is de grootste aanbieder van brillen ter wereld, terwijl GrandVision de grootste optiekketen (retail) van Europa is. In deze consoliderende markt moeten we zorgvuldig nagaan of de geplande overname ertoe zou leiden dat de consumenten meer moeten betalen of minder keuze hebben wanneer ze naar hun lokale opticien gaan."
De geplande overname zou twee leiders in de optieksector samenbrengen. EssilorLuxottica is de grootste aanbieder van brillenglazen en brillen, zowel in Europa als wereldwijd, en heeft zeer bekende merken als Ray-Ban en Oakley in portefeuille. Daarnaast is EssilorLuxottica actief in de retaildistributie, met name in het Verenigd Koninkrijk en Italië. GrandVision is een retailer van brillen die wereldwijd actief is en enkele van de grootste optiekketens in Europa in handen heeft, zoals GrandOptical en Pearle. EssilorLuxottica verkoopt haar producten aan optiekretailers, waaronder GrandVision, die deze aan eindverbruikers doorverkopen.
De voorlopige bezwaren van de Commissie wat de concurrentie betreft
Het initiële marktonderzoek van de Commissie bracht verschillende problemen aan het licht, vooral wat betreft de combinatie van de sterke marktpositie van EssilorLuxottica in het groothandelsaanbod van oogoptische producten (met name brillenglazen en brillen) en de leiderspositie van GrandVision in de retaildistributie van deze producten.
In dit stadium is de Commissie bezorgd dat de transactie kan leiden tot minder concurrentie in de retailmarkten voor oogoptische producten. Meer bepaald zal de Commissie bij haar diepgaande onderzoek de volgende punten nagaan:
(i) Zal EssilorLuxottica haar sterke aanwezigheid op de markt voor brillenglazen en brillen gebruiken om de prijzen te verhogen of om de voorwaarden waarop aan concurrerende retailers van GrandVision wordt geleverd, te verslechteren?
(ii) Wat is het effect van de combinatie van de activiteiten van EssilorLuxottica en Grandvision in de retailhandel, voornamelijk in de landen en gebieden waar zij momenteel elkaars concurrent zijn?
(iii) Kan de door de overname ontstane entiteit de toegang van concurrerende aanbieders van brillenglazen of brillen tot de winkels van GrandVision beperken, die het grootste distributienetwerk van oogoptische producten in Europa vormen en een belangrijk verkoopkanaal voor concurrerende aanbieders zijn?
De Commissie zal onderzoeken of die veranderingen in het concurrentielandschap van de optieksector negatieve gevolgen kunnen hebben voor de concurrentie, in de vorm van hogere prijzen of minder keuze in oogoptische producten voor eindverbruikers.
De transactie is op 23 december 2019 bij de Commissie aangemeld. EssilorLuxotica en GrandVision hebben ervoor gekozen om tijdens het initiële onderzoek geen toezeggingen te doen om de eerste bezwaren die de Commissie had geconstateerd, weg te nemen. De Commissie heeft nu 90 werkdagen de tijd, tot 22 juni 2020, om een besluit te nemen. Dat een diepgaand onderzoek wordt ingeleid, zegt nog niets over de uitkomst van het onderzoek.
Ondernemingen en producten
EssilorLuxottica is een Frans-Italiaanse verticaal geïntegreerde multinational met zetel in Parijs. Zij is ‘s werelds grootste aanbieder van brillen en heeft wereldwijd meer dan 9 100 winkels. De onderneming is op 1 oktober 2018 ontstaan uit het samengaan van de Italiaanse Luxottica Group en het Franse Essilor International. De Commissie had deze transactie op 1 maart 2018 zonder verdere voorwaarden goedgekeurd.
GrandVision is een in Nederland gevestigde mondiale speler in de optiekretail, die wereldwijd vooral oogzorg aan klanten levert. GrandVision heeft meer dan 7 000 winkels in meer dan 40 verschillende landen in Europa, Noord- en Latijns-Amerika en Azië.
Concentratiecontrole - regels en procedures
Het is de taak van de Commissie om fusies en acquisities te beoordelen wanneer de omzet van de betrokken ondernemingen bepaalde drempels overschrijdt (zie artikel 1 van de EU-concentratieverordening) en om concentraties te voorkomen die de daadwerkelijke mededinging in de EER (of een wezenlijk deel daarvan) op significante wijze zouden belemmeren.
Het overgrote deel van de concentraties die worden aangemeld, levert geen mededingingsbezwaren op en wordt na een routinebeoordeling goedgekeurd. Wanneer een transactie is aangemeld, heeft de Commissie normaal gesproken 25 werkdagen de tijd om de transactie goed te keuren (fase I) of een diepgaand onderzoek te beginnen (fase II).
Naast deze transactie zijn er vijf andere fase II-onderzoeken aan de gang: de geplande overname van DSME door HHIH, de geplande overname van Metallo door Aurubis, de geplande overname van Chantiers de l'Atlantique door Fincantieri, de geplande oprichting van twee joint ventures door Boeing en Embraer, en de geplande overname van Lotos door PKN Orlen.
Meer informatie over deze zaak komt op de website van DG Concurrentie van de Commissie beschikbaar in het publieke zaakregister onder zaaknummer M.9569.