Sleutelrol voor transportsector in Green Deal
gewijzigd
DEN HAAG (PDC i) - De Europese transportsector moet flink hervormen om de klimaatdoelstellingen van de Commissie i te realiseren. Vandaag presenteert Frans Timmermans i, binnen de Commissie verantwoordelijk voor klimaat, zijn eerste versie van de Deal in het Europees Parlement i. De Green Deal bevat de plannen van de Commissie om de EU i voor 2050 volledig klimaatneutraal te maken. Om dit te bereiken moet zowel de scheepvaart- als de luchtvaartsector belasting gaan betalen op brandstof. Daarnaast wil Timmermans driekwart van het transport over de weg verplaatsen naar spoor en waterwegen.
Ook op gebied van productie zijn de plannen vergaand. Tegen 2030 moeten alle verpakking recyclebaar zijn en de staalproductie CO2-neutraal. De textiel- en plasticsector mogen dan geen microplastics meer gebruiken. Een 'recht op reparatie' moet een stokje steken voor de productie van producten die snel kapot gaan. Bovendien moeten bedrijven die zich onterecht profileren als 'groen' beboet kunnen worden.
Overige maatregelen zijn de realisatie van een miljoen extra laadpunten voor elektrische auto's en een drastische reductie van het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen in de landbouw. Verder wordt een subsidiestelsel in het leven worden geroepen voor de renovatie van huizen, scholen en andere gebouwen.
Sommige lidstaten, zoals Polen, Hongarije en Tsjechië, zijn voor hun welvaart nog sterk afhankelijk van fossiele brandstoffen. Om deze lidstaten tegemoet te komen, wordt een Just Transition Fund ter waarde van 100 miljard euro opgericht, waarmee de mogelijke economische verliezen door de hervormingen gecompenseerd moeten worden. Een andere mogelijk probleem is dat producten die elders op minder duurzame wijze worden geproduceerd tegen een lagere prijs op de Europese markt worden aangeboden. Om dit tegen te gaan wil Timmermans een CO2-belasting aan de EU-grens invoeren.
Bron: Het Financieele Dagblad