Uitvoeringsverordening 2019/365 - Technische uitvoeringsnormen met betrekking tot de procedures en formulieren voor de uitwisseling van informatie over sancties, maatregelen en onderzoeken overeenkomstig Verordening 2015/2365
Inhoudsopgave van deze pagina:
officiële titel
Uitvoeringsverordening (EU) 2019/365 van de Commissie van 13 december 2018 tot vaststelling van technische uitvoeringsnormen met betrekking tot de procedures en formulieren voor de uitwisseling van informatie over sancties, maatregelen en onderzoeken overeenkomstig Verordening (EU) 2015/2365 van het Europees Parlement en de Raad (Voor de EER relevante tekst.)officiële Engelstalige titel
Commission Implementing Regulation (EU) 2019/365 of 13 December 2018 laying down implementing technical standards with regard to the procedures and forms for exchange of information on sanctions, measures and investigations in accordance with Regulation (EU) 2015/2365 of the European Parliament and of the Council (Text with EEA relevance.)Rechtsinstrument | Uitvoeringsverordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Uitvoeringsverordening 2019/365 |
Celex-nummer i | 32019R0365 |
Document | 13-12-2018; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 22-03-2019; PB L 81 p. 128-133 |
Inwerkingtreding | 11-04-2019; in werking datum publicatie +20 zie art 3 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
22.3.2019 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 81/128 |
UITVOERINGSVERORDENING (EU) 2019/365 VAN DE COMMISSIE
van 13 december 2018
tot vaststelling van technische uitvoeringsnormen met betrekking tot de procedures en formulieren voor de uitwisseling van informatie over sancties, maatregelen en onderzoeken overeenkomstig Verordening (EU) 2015/2365 van het Europees Parlement en de Raad
(Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) 2015/2365 van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2015 betreffende de transparantie van effectenfinancieringstransacties en van hergebruik en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 648/2012 (1), en met name artikel 25, lid 4,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Om ervoor te zorgen dat de Europese Autoriteit voor effecten en markten (ESMA) volledige en nauwkeurige informatie ontvangt betreffende administratieve en strafrechtelijke maatregelen die zijn opgelegd en strafrechtelijke onderzoeken in verband met inbreuken op Verordening (EU) 2015/2365, moeten gemeenschappelijke procedures en formulieren voor het indienen van die informatie worden vastgesteld. |
(2) |
Om mogelijke dubbele rapportage en bevoegdheidsconflicten tussen meerdere rapporterende autoriteiten in een lidstaat te vermijden, moet binnen elke lidstaat een gemeenschappelijk contactpunt worden aangewezen voor de uitwisseling van informatie met ESMA. |
(3) |
Om in de door ESMA te publiceren jaarverslagen over sancties, maatregelen en onderzoeken zinvolle informatie op te nemen, moet in de door de bevoegde autoriteiten gerapporteerde informatie door middel van specifieke formulieren duidelijk worden aangegeven op welke bepalingen van Verordening (EU) 2015/2365 inbreuk is gemaakt. |
(4) |
De bevoegde autoriteit moet ESMA een afschrift van het besluit waarbij de administratieve sanctie of maatregel wordt opgelegd en een duidelijke samenvatting van de essentiële elementen van dat besluit verstrekken. Om de rapportagelast te beperken dient de bevoegde autoriteit echter, wanneer een bepaalde administratieve sanctie of maatregel reeds aan ESMA is gerapporteerd op grond van artikel 25, lid 3, van Verordening (EU) 2015/2365, alleen te worden verplicht een duidelijke verwijzing naar die sanctie of maatregel op te nemen. |
(5) |
Deze verordening is gebaseerd op de ontwerpen van technische uitvoeringsnormen die door ESMA ingevolge de procedure in artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1095/2010 van het Europees Parlement en de Raad (2) bij de Europese Commissie zijn ingediend. |
(6) |
Overeenkomstig artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1095/2010 heeft ESMA geen open publieke raadplegingen gehouden over de ontwerpen van technische uitvoeringsnormen waarop deze verordening is gebaseerd, en evenmin de potentiële kosten en baten geanalyseerd die gerelateerd zijn aan de invoering van de modelformulieren en standaardprocedures voor de betrokken bevoegde autoriteiten, omdat dat gezien het toepassingsgebied en de impact ervan onevenredig zou zijn, rekening houdend met het feit dat de adressaten van de technische uitvoeringsnormen de bevoegde nationale autoriteiten in de lidstaten zijn en geen marktdeelnemers. |
(7) |
ESMA heeft de bij artikel 37 van Verordening (EU) nr. 1095/2010 opgerichte Stakeholdergroep effecten en markten om advies verzocht, |
HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:
Artikel 1
Contactpunten
-
1.De Europese Autoriteit voor effecten en markten (ESMA) wijst een gemeenschappelijk contactpunt aan voor het ontvangen van de in artikel 25, leden 1 en 2, van Verordening (EU) 2015/2365 bedoelde informatie en voor alle mededelingen over aangelegenheden in verband met de ontvangst van dergelijke informatie. Gegevens over het contactpunt...
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.