Consumentenregels EU: Europese Commissie en consumenteninstanties EU zetten Airbnb onder druk

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op maandag 16 juli 2018.

De Europese Commissie i en de consumenteninstanties van de EU dringen er bij Airbnb op aan de voorwaarden in overeenstemming te brengen met de Europese regels voor consumentenbescherming en transparant te zijn over de presentatie van de tarieven.

Commissaris voor Justitie, Consumentenzaken en Gendergelijkheid Jourová i: „Meer en meer consumenten boeken hun vakantieverblijf online en deze sector biedt vakantiegangers veel nieuwe mogelijkheden. Maar populariteit kan geen excuus zijn om de consumentenregels van de EU in de wind te slaan. Consumenten moeten gemakkelijk kunnen begrijpen hoeveel en waarvoor zij geacht worden te betalen voor de diensten. Zij hebben bijvoorbeeld recht op eerlijke regels voor het geval dat het verblijf door de eigenaar wordt geannuleerd. Ik verwacht dat Airbnb spoedig met de juiste oplossingen komt.”

De huidige prijsweergave door Airbnb en een aantal voorwaarden voldoen niet aan de richtlijn oneerlijke handelspraktijken, de richtlijn oneerlijke bedingen en de verordening betreffende de rechterlijke bevoegdheid in burgerlijke en handelszaken. De Europese consumenteninstanties en de Commissie willen daarom dat Airbnb een aantal wijzigingen aanbrengt. De onderneming heeft tot eind augustus de tijd om voorstellen in te dienen. Zodra Airbnb oplossingen heeft voorgesteld om deze problemen te corrigeren, zullen de Commissie en de consumenteninstanties in de EU de voorgestelde wijzigingen beoordelen. Als de voorstellen niet voldoen, kunnen handhavingsmaatregelen tegen Airbnb worden genomen.

Prijstransparantie en oneerlijke handelspraktijken

De prijsweergave door Airbnb en de manier waarop het bedrijf onderscheid maakt tussen particuliere en professionele gastverblijven, stroken niet met de vereisten van het EU-recht, in het bijzonder de richtlijn oneerlijke handelspraktijken.

Airbnb moet:

  • de wijze waarop na een zoekopdracht op de website de prijs wordt weergegeven, aanpassen zodat de consument bij elk aangeboden verblijf de totale prijs ziet, inclusief alle verplichte kosten en vergoedingen, zoals dienst- en onderhoudskosten. Als de totale prijs niet vooraf kan worden berekend, moet de consument duidelijke informatie krijgen over mogelijke bijkomende kosten;
  • duidelijk aangeven of het gastenverblijf aangeboden wordt door een particuliere of een bedrijf, aangezien de regels inzake consumentenbescherming in dat geval van elkaar verschillen.

Verduidelijking van voorwaarden en schrappen van illegale voorwaarden

De gebruiksvoorwaarden van Airbnb moeten in overeenstemming worden gebracht met de Europese consumentenwetgeving. Volgens de richtlijn oneerlijke bedingen mogen de standaardvoorwaarden het evenwicht tussen de rechten en verplichtingen van de partijen niet aanzienlijk verstoren ten nadele van de consument. De richtlijn schrijft ook voor dat voorwaarden duidelijk en begrijpelijk worden geformuleerd, zodat consumenten in klare taal worden geïnformeerd over hun rechten.

Met betrekking tot Airbnb betekent dit bijvoorbeeld:

  • Airbnb mag consumenten niet misleiden door zich te baseren op de rechtsregels van een ander land dan het land waar de consument verblijft;
  • Airbnb mag niet zomaar eenzijdig bepalen welke voorwaarden geldig kunnen blijven wanneer de overeenkomst wordt beëindigd;
  • Airbnb mag consumenten niet het basisrecht ontnemen om de aanbieders van het gastverblijf te dagvaarden bij persoonlijk letsel of andere schade;
  • Airbnb mag de voorwaarden niet eenzijdig wijzigen zonder de consumenten er vooraf duidelijk over te informeren en zonder de mogelijkheid te bieden de overeenkomst op te zeggen;
  • in de gebruiksvoorwaarden mag niet worden bepaald dat Airbnb de onbeperkte bevoegdheid heeft om naar eigen goeddunken inhoud te verwijderen;
  • de beëindiging of opschorting van een overeenkomst door Airbnb moet aan de consument worden uitgelegd en onderworpen zijn aan duidelijke regels. De consument moet recht hebben op een passende schadevergoeding of het recht om in beroep te gaan;
  • het beleid van Airbnb wat betreft terugbetaling, schadevergoeding en inning van schadeclaims moet duidelijk worden gedefinieerd en mag consumenten niet het recht ontnemen om gebruik te maken van de beschikbare rechtsmiddelen.

Tot slot moet op de website van Airbnb een gemakkelijk vindbare link staan naar het online geschillenbeslechtingsplatform (ODR) en alle noodzakelijke informatie met betrekking tot geschillenbeslechting, overeenkomstig de ODR-verordening.

Volgende stappen

Airbnb heeft nu tot eind augustus de tijd om gedetailleerde oplossingen voor te stellen om zijn beleid in overeenstemming te brengen met de consumentenwetgeving. De Commissie en de consumenteninstanties zullen zo nodig in september met Airbnb om de tafel gaan zitten om eventuele problemen op te lossen. Als de voorstellen van het bedrijf ontoereikend blijken, kunnen de consumenteninstanties beslissen handhavingsmaatregelen te nemen.

Achtergrond

De EU-verordening over samenwerking met betrekking tot consumentenbescherming brengt nationale consumenteninstanties samen in een Europees handhavingsnetwerk. Dankzij dit kader kan een nationale instantie in een EU-land de hulp van haar collega-instantie in een ander EU-land vragen om grensoverschrijdende inbreuken op het consumentenrecht van de EU te stoppen.

Er kan worden samengewerkt bij de uitvoering van verschillende onderdelen van de EU-consumentenwetgeving, zoals de richtlijn oneerlijke handelspraktijken, de richtlijn consumentenrechten en de richtlijn oneerlijke bedingen.

Het netwerk voor samenwerking op het gebied van consumentenbescherming (SCB) heeft in juni 2018 een gezamenlijke beoordeling (gezamenlijk standpunt) uitgevoerd van de zakelijke praktijken van Airbnb onder coördinatie van de Noorse consumentenautoriteit (Forbrukertilsynet). Deze actie is ondersteund door de Europese Commissie.

Meer informatie

Brief met het gezamenlijke standpunt van de autoriteiten van het SCB-netwerk

Meer informatie over de handhavingsmaatregelen

IP/18/4453

 

Contactpersoon voor de pers:

Voor het publiek: Europe Direct per telefoon 00 800 67 89 10 11 of e-mail