Voorzitter speciale belastingcommissie: "De digitale economie wordt niet belast op het niveau dat zij verdient"

Met dank overgenomen van Europees Parlement (EP) i, gepubliceerd op maandag 11 juni 2018.

Een nieuwe parlementaire commissie voor financiële misdrijven en belastingfraude zal zich ook richten op de digitale economie, die volgens haar voorzitter niet wordt belast zoals zou moeten.

De speciale belastingcommissie (TAX3), die tot maart volgend jaar zal bestaan, zal het werk van de vorige PANA-commissie opvolgen, maar zal ook nieuwe kwesties op het gebied van belastingen onderzoeken. We spraken over de taken die in het verschiet liggen met commissievoorzitter Petr Ježek (ALDE, Tsjechië).

De nieuwe commissie zal zich concentreren op financiële misdaden, belastingontduiking en belastingontwijking. Kunt u een paar concrete voorbeelden geven?

Het mandaat van deze commissie is breder dan voorheen. We hadden de TAX1- en TAX2-comités, die alleen belastingafspraken behandelden. De PANA-commissie behandelde de onthullingen die werden ontdekt in de Panama Papers, waaronder het witwassen van geld, belastingontduiking en belastingontwijking. Deze vierde commissie moet allereerst voortbouwen op het werk van deze vorige commissies om te zien hoe hun aanbevelingen worden geadresseerd en uitgevoerd, maar TAX3 zal ook kijken naar de belastingfraude die is ontdekt in de Paradise Papers en digitale belastingkwesties, evenals de kwestie van lidstaten die burgerschap verkopen.

U was rapporteur voor de PANA-commissie, die ook keek naar witwaspraktijken en belastingfraude. Wat moet de EU na het werk van PANA nog doen?

Het is een continu proces. De vorige commissie kwam met aanbevelingen en deze commissie zal bekijken hoe ze worden aangepakt of geïmplementeerd.

We zullen ook onderzoeken hoe we de digitale economie kunnen belasten omdat deze nu niet wordt belast zoals zou moeten. Het is geen misdaad, maar de huidige wet stelt de digitale economie niet in staat om te worden belast op het niveau dat zij verdient. De belastingtarieven voor digitale bedrijven zijn een fractie van wat normale bedrijven betalen. En sommige Amerikaanse digitale bedrijven verdienen meer dan de helft van hun inkomsten buiten de VS, maar worden bijna uitsluitend in de VS belast.

De afgelopen jaren zijn klokkenluiders en onderzoeksjournalisten van cruciaal belang geweest bij het blootleggen van belastingfraude en financiële misdaden. Wat kan de EU nog meer doen om klokkenluiders te beschermen zodat ze naar voren durven te blijven komen?

We zijn nog niet tot een formele conclusie gekomen, maar de Commissie heeft onlangs een ontwerprichtlijn over de bescherming van klokkenluiders gepubliceerd. Er zijn verschillende maatregelen om te overwegen, zoals financiële compensatie en wettelijk waarborgen (als ze bijvoorbeeld hun baan verliezen vanwege het klokkenluiden). Er is meer inspanning nodig om dit probleem te onderzoeken, deels omdat de situatie in de verschillende lidstaten anders is.

Als het gaat om vertrouwen in onze financiële en fiscale systemen, waar zijn we dan?

Het hangt er van af. In mijn land bijvoorbeeld, Tsjechië, denk ik dat niemand geïnteresseerd is in deze kwesties, maar in een aantal lidstaten lees ik dat belastingontwijking en belastingontduiking grote problemen voor de burgers zijn. Als burgers het gevoel hebben dat ze oneerlijk worden behandeld en dat bepaalde personen en bedrijven belastingheffing kunnen vermijden, ondermijnt dit natuurlijk het vertrouwen in het hele financiële systeem en misschien zelfs in het bestuur als geheel. Aan de andere kant, als we het goed doen met betrekking tot belastingen, door het system rechtvaardiger te maken, kan dit helpen de kloof te dichten met diegenen die zich achtergelaten voelen door de globalisering.

Sommige voorbeelden met de grote multinationals zijn opvallend. Het zou niet mogelijk moeten zijn dat ze hun producten, bijvoorbeeld auto’s of data, verkopen in een EU-land terwijl ze voornamelijk belasting betalen in een ander EU-land of een land buiten de EU. Dat is duidelijk niet eerlijk. Het is ook niet logisch, maar globalisering en nieuwe technologieën maken dat mogelijk. Dit moet worden opgelost. Er zijn wetgevingsvoorstellen die nu bij de lidstaten en de Raad i liggen. Het is aan hen of zij een gemeenschappelijke geconsolideerde heffingsgrondslag voor de vennootschapsbelasting (CCCTB) zullen steunen. Er zijn nog steeds landen die profiteren van lastige belastingregelingen en zij hebben de neiging om voorstellen te blokkeren, maar ik hoop dat de druk van andere lidstaten, het Parlement en met name burgers het vroeg of laat mogelijk maaakt de nieuwe regels vast te stellen.

Productinformatie

REF.: 20180601STO04819

Gecreëerd: 11-06-2018 - 15:46