Hoofdpunten van de handelsovereenkomst tussen de EU en Mexico

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op zaterdag 21 april 2018.

Op 21 april 2018 hebben de Europese Unie i en Mexico een akkoord bereikt over een nieuwe handelsovereenkomst. Met dit akkoord, dat onderdeel zal zijn van een bredere gemoderniseerde Algemene Overeenkomst tussen de EU en Mexico, wordt het toepassingsgebied van een bestaande handelsovereenkomst uit 1997 verdiept en verbreed.

De Europese Commissie i heeft over de overeenkomst onderhandeld op basis van een mandaat dat door de regeringen van de EU-lidstaten unaniem was goedgekeurd. Tijdens de onderhandelingen stond transparantie voorop voor de Commissie. Op basis van het huidige beginselakkoord zullen onderhandelaars van beide partijen blijven werken om een oplossing te vinden voor alle resterende technische vraagstukken en tot een definitieve versie van de tekst van de overeenkomst te komen. De Commissie zorgt vervolgens voor de juridische controle van de overeenkomst en de vertaling ervan in alle officiële talen van de EU, waarna de overeenkomst ter goedkeuring wordt voorgelegd aan het Europees Parlement i en de Raad i.

De EU is de op twee na grootste handelspartner van Mexico en Mexico is, met zijn 128 miljoen inwoners, de op één na grootste handelspartner van de EU in Latijns-Amerika, na Brazilië. In totaal wordt tussen de EU en Mexico jaarlijks ter waarde van 62 miljard EUR aan goederen (2017) en 15 miljard EUR aan diensten (2016) verhandeld. De EU voert jaarlijks ter waarde van 38 miljard EUR aan goederen (2017) en 10 miljard EUR aan diensten (2016) uit naar Mexico.

Zo'n 400 000 banen in de EU houden op een of andere manier verband met de EU-uitvoer naar Mexico. Dankzij de overeenkomst worden handel en investeringen tussen de EU en Mexico gemakkelijker, waardoor dit cijfer naar verwachting nog verder zal stijgen. Elk miljard euro aan EU-uitvoer ondersteunt zo'n 14 000 banen in Europa, dus hoe meer Europa uitvoert, hoe meer banen kunnen worden gewaarborgd en gecreëerd.

Zodra de overeenkomst van kracht is, zal zij:

  • ondernemingen, werknemers en consumenten in heel Europa ten goede komen;
  • een stimulans vormen voor de waarden die de EU met haar handelsbeleid wil uitdragen; en
  • de rest van de wereld een signaal sturen waaruit blijkt dat de EU en Mexico openstaan voor handel en protectionisme afwijzen.

Om dit te verwezenlijken, zullen beide zijden:

  • 1. 
    Resterende douanerechten schrappen

In de overeenkomst tussen de EU en Mexico van 1997 ontbraken veel van de bepalingen inzake de handel in goederen die sindsdien standaard zijn geworden in handelsovereenkomsten. Ook werd een aantal productcategorieën, met name landbouw- en visserijproducten, buiten beschouwing gelaten. Met de nieuwe overeenkomst worden deze lacunes opgevuld.

Dankzij de nieuwe overeenkomst zal 99 % van de producten rechtenvrij worden verhandeld tussen de EU en Mexico. Voor 98 % van de goederen zullen de douanerechten met de inwerkingtreding van de overeenkomst worden geschrapt.

Voor de overige items worden de douanerechten in de loop van de tijd of voor een beperkte, als quotum gedefinieerde hoeveelheid geschrapt. Dit betreft onder meer zuivel- en vleesproducten uit zowel de EU als Mexico.

De overeenkomst zal het voor Europese exporteurs veel gemakkelijker maken om hun producten in Mexico te verkopen en zal jaarlijks tot 100 miljoen EUR aan besparingen aan douanerechten opleveren.

Mexico zal zijn hoge douanetarieven op belangrijke levensmiddelen uit de EU schrappen, zoals op pasta (tarief momenteel tot 20 %), chocolade en snoepgoed (tarieven van meer dan 20 %), blauwschimmelkazen (tot 20 %), appels en perziken in blik (tot 20 %), vrijwel alle varkensvleesproducten (tot 45 %) en economisch relevante pluimveeproducten (tot 100 %).

Voor andere producten zullen dankzij de overeenkomst belangrijke nieuwe mogelijkheden voor toegang tot de markt binnen bepaalde jaarlijkse contingenten ontstaan; zo wordt bijvoorbeeld voor melkpoeder (tot nu toe tarief tot 50 %) een jaarlijks contingent van 50 000 ton, voor verse kazen en smeltkazen (tarieven momenteel tot 45 %) een contingent van 5 000 ton en voor andere kazen (bestaande tarief tot 45 %) een contingent van 20 000 ton vastgelegd.

Het wordt ook gemakkelijker om handel te drijven in wijn en gedistilleerde dranken, waarvan de uitvoer zowel voor de EU als voor Mexico belangrijk is.

  • 2. 
    Duurzaamheid garanderen en de strijd aangaan tegen corruptie

De waarden die de EU met haar handelsbeleid wil uitdragen, worden in de overeenkomst met concrete acties onderbouwd. De EU en Mexico leggen gemeenschappelijke verwachtingen en doelstellingen vast voor open en eerlijke handelsbetrekkingen, gebaseerd op de principes van duurzame ontwikkeling in combinatie met de erkenning van handel als motor van de economie.

De overeenkomst bevat bindende toezeggingen om:

  • de rechten van werknemers te beschermen - op basis van de verdragen van de Internationale Arbeidsorganisatie; en
  • milieu en klimaat te beschermen - op basis van multilaterale milieuovereenkomsten.

Met betrekking tot de Overeenkomst van Parijs inzake klimaatverandering ondersteunt de overeenkomst:

  • de strijd tegen klimaatverandering, en
  • de overgang naar een duurzame koolstofarme economie.

De EU en Mexico zijn tevens overeengekomen om maatschappelijk verantwoord ondernemen in overeenstemming met internationaal overeengekomen normen te bevorderen.

De overeenkomst bevat ook maatregelen om corruptie te voorkomen en te bestrijden, bijvoorbeeld door:

  • omkoping strafbaar te maken voor ambtenaren;
  • interne controles, externe audits en financiële verslaglegging te versterken; en
  • het witwassen van geld aan te pakken.

Eventuele geschillen over deze kwesties moeten worden opgelost door overleg op regeringsniveau

of door een panel van deskundigen en de publicatie van een verslag.

De overeenkomst bevat verbintenissen op het vlak van het duurzame beheer van bossen

en visbestanden.

  • 3. 
    Strenge normen op het vlak van gezondheid en hygiëne handhaven voor levensmiddelen

Dankzij de overeenkomst zal de handel sneller, maar nog steeds veilig kunnen verlopen.

Zowel de EU als Mexico behouden het recht om het beschermingsniveau dat zij gepast achten te verzekeren.

De overeenkomst bevat ook een uitdrukkelijke verwijzing naar het voorzorgsbeginsel dat de basis vormt voor de besluitvorming van beide partijen. Dit betekent dat de EU, zoals reeds verankerd in de EU-Verdragen, producten uit haar markt kan blijven weren zolang er geen wetenschappelijke zekerheid bestaat over hun veiligheid.

De overeenkomst voorziet in:

  • verhoogde transparantie en informatie-uitwisseling aan beide zijden,
  • technisch overleg en samenwerking tussen instanties,
  • voortzetting van certificering en invoercontroles, en
  • transparante goedkeuringsprocedures voor de invoer, met duidelijke tijdschema's.

De EU zal door Mexico ook als één enkele partij worden beschouwd, zodat niet aan elke lidstaat afzonderlijke procedures worden opgelegd.

  • 4. 
    Formaliteiten voor de handel in industriële producten verminderen

De douanerechten op industriële producten zijn al afgeschaft. Exporteurs van deze producten zullen evenwel nog steeds baat hebben bij de overeenkomst dankzij verbeteringen op het vlak van technische vereisten en verminderde formaliteiten.

Met de overeenkomst wordt beoogd het gebruik van internationale normen te versterken met behoud van het beschermingsniveau dat elke partij passend acht. Dit betekent dat EU-exporteurs geen afzonderlijke productielijnen zullen hoeven op te zetten voor goederen die ze naar Mexico uitvoeren.

In het kader van de overeenkomst zal Mexico ook productcertificeringen erkennen die in de EU zijn uitgevoerd. Dit maakt het voor ondernemingen in de EU gemakkelijker om te bewijzen dat ze aan de Mexicaanse normen en voorschriften voldoen. Uiteraard zullen Mexicaanse exporteurs nog steeds moeten voldoen aan de strenge normen en voorschriften van de EU, zoals dat nu al het geval is.

Ook dankzij de overeenkomst:

  • zal de uitvoer van auto's en auto-onderdelen profiteren van de convergentie van technische voorschriften; en
  • zal de handel in medische hulpmiddelen makkelijker worden dankzij de vereenvoudigde handel in gereviseerde en omgebouwde machines.

De overeenkomst bevat ook bepalingen inzake vergoedingen en formaliteiten, en in- en uitvoervergunningen. Hierdoor wordt het bijvoorbeeld gemakkelijker om goederen voor een herstelling tussen Mexico en de EU op en af te zenden.

  • 5. 
    Douaneprocedures vergemakkelijken

Het hoofdstuk over handelsfacilitatie heeft tot doel de handel tussen de EU en Mexico te stimuleren met nieuwe regels voor betere douaneprocedures waardoor:

  • procedures worden gestroomlijnd, zodat ze efficiënter worden en zowel tijd als geld helpen besparen;
  • gemeenschappelijke beginselen worden vastgesteld en een betere samenwerking en informatie-uitwisseling tussen de douaneautoriteiten van de EU en Mexico tot stand wordt gebracht; en
  • uitgebreide bepalingen inzake transparantie ervoor zorgen dat handelaars en het publiek toegang hebben tot informatie over wetgeving, besluiten of administratieve maatregelen op het gebied van douane.
  • 6. 
    Mexicaanse overheidsopdrachten openstellen voor ondernemingen uit de EU

In het kader van de nieuwe overeenkomst zal Mexico zijn markt voor overheidsopdrachten meer openstellen voor bedrijven uit de EU dan voor welke andere handelspartner dan ook. Bedrijven uit de EU zullen kunnen meedingen voor het leveren van goederen en diensten aan Mexicaanse openbare instellingen die nog nooit eerder inschrijvingen van niet-Mexicaanse bedrijven toelieten.

Mexico heeft zich er ook toe verbonden onderhandelingen aan te knopen met de Mexicaanse deelstaten om te bewerkstelligen dat bedrijven uit de EU tegen de tijd dat de overeenkomst wordt ondertekend ook mee zullen kunnen dingen naar contracten op deelstaatniveau. Het zal voor het eerst zijn dat Mexico zijn openbare aanbestedingen op deelstaatniveau openstelt voor niet-Mexicaanse bedrijven.

In 2015 waren openbare aanbestedingen in Mexico goed voor 5 % van de nationale productie en 21 % van de totale overheidsuitgaven. De aanbestedingen van de federale Mexicaanse overheid vertegenwoordigen zo'n 30 miljard EUR per jaar.

  • 7. 
    Investeringen aanmoedigen en de transparante en controleerbare oplossing van geschillen garanderen middels een stelsel van investeringsgerechten

De overeenkomst opent deuren op het vlak van buitenlandse directe investeringen en beschermt investeringen tussen de EU en Mexico, zowel in de dienstensector als in andere sectoren.

De bepalingen inzake investeringsbescherming bieden basisgaranties zoals:

  • niet-discriminatie,
  • geen onteigening zonder snelle, toereikende schadevergoeding, en
  • een algemene garantie van eerlijke en billijke behandeling en fysieke veiligheid.

In de overeenkomst wordt de nieuwe aanpak van de EU inzake investeringsbescherming en de beslechting van investeringsgeschillen volledig toegepast door het oude mechanisme voor geschillenbeslechting tussen investeerders en staten (ISDS) te vervangen door het nieuwe stelsel van investeringsgerechten, waardoor transparantie en het recht van overheden om regelgeving vast te stellen in het openbaar belang worden verzekerd. Dit is dezelfde aanpak die de EU ook al opnam in haar recente overeenkomsten met Canada (CETA), Singapore en Vietnam.

Het feit dat de nieuwe EU-aanpak op dit gebied nu opnieuw in een handelsovereenkomst is opgenomen, zal verder steun verlenen aan de doelstelling van de EU om een multilateraal investeringsgerecht op te richten dat dergelijke geschillen kan behandelen.

  • 8. 
    Nieuwe kansen creëren in de dienstensector

De EU voert elk jaar zo'n 10 miljard EUR aan diensten uit naar Mexico.

De overeenkomst zal het voor bedrijven uit de EU gemakkelijker maken om diensten aan te bieden op de snel groeiende Mexicaanse markt, maar bevestigt tevens het recht van de EU en Mexico tot regulering. In het kader van de overeenkomst zullen zowel de lidstaten van de EU als Mexico ook:

  • het recht behouden om openbare diensten openbaar te houden; en
  • kunnen dereguleren én diensten die door de privésector worden verstrekt terug naar de openbare sector kunnen brengen.
  • 9. 
    Regels voor digitale handel vaststellen

De overeenkomst stelt horizontale voorschriften vast voor alle vormen van handel die langs elektronische weg plaatsvinden. De voorschriften gaan dus verder dan louter de handel in diensten.

De bepalingen hebben tot doel:

  • ongerechtvaardigde belemmeringen voor het elektronisch handelsverkeer op te heffen door een verbod op douanerechten op elektronische transmissies en een verbod op overbodige vergunningsprocedures;
  • ondernemingen rechtszekerheid te bieden door de rechtsgeldigheid en de rechtsgevolgen van elektronische contracten en van elektronische authenticatie- en vertrouwensdiensten te garanderen; en
  • te zorgen voor een veilige online-omgeving voor consumenten.
  • 10. 
    Innovaties en creatieve werken beter beschermen

De overeenkomst bevat een uitgebreid hoofdstuk over alle belangrijke intellectuele-eigendomsrechten (IER). Zij waarborgt een hoge mate van bescherming en handhaving van intellectuele eigendom, die verder gaat dan wat in de overeenkomst van de Wereldhandelsorganisatie inzake de handelsaspecten van de intellectuele eigendom (TRIPS) is bepaald.

De overeenkomst is goed voor de Europese IER-intensieve sectoren en IER-houders. De bepalingen inzake auteursrechten en naburige rechten hebben betrekking op alle door het EU-recht beschermde rechten, met inbegrip van volgrechten, en weerspiegelen de hoge normen van de EU wat betreft de duur van bescherming.

Op het gebied van tekeningen en modellen zal de overeenkomst:

  • de EU-definitie van tekeningen en modellen van nijverheid bevatten, met inbegrip van complexe tekeningen en modellen; en
  • geregistreerde tekeningen en modellen tot 25 jaar beschermen.

Wat betreft farmaceutische octrooien en plantbeschermingsoctrooien zal de overeenkomst voorzien in vergoedingen voor onredelijke vertraging in de vergunningsprocedure voor het in de handel brengen.

De overeenkomst bevat eveneens de belangrijkste onderdelen van het EU-recht inzake het toepassingsgebied van de bescherming van handelsgeheimen en de relevante procedurele voorschriften.

  • 11. 
    Traditionele levensmiddelen tegen namaak beschermen

De EU is een belangrijke producent van bijzondere regionale levensmiddelen en dranken. Deze producten genieten een bijzondere status, bekend als "geografische aanduiding".

In het kader van de nieuwe overeenkomst heeft Mexico ermee ingestemd om nog eens 340 extra Europese geografische aanduidingen op wijnen en voedingsmiddelen te beschermen, zodat enkel de originele, uit de EU afkomstige producten in Mexico onder de desbetreffende naam kunnen worden verkocht. In het kader van de huidige overeenkomst beschermt Mexico reeds 80 gedistilleerde dranken met geografische aanduidingen.

Hierdoor wordt het dus illegaal om namaak van producten als Comté-kaas uit Frankrijk, Queijo São Jorge-kaas uit Portugal, Szegedi szalámi uit Hongarije en Magiun de prune Topoloveni-pruimen uit Roemenië in Mexico te verkopen.

Dit zal Europese exporteurs helpen en Mexicaanse consumenten de garantie bieden dat zij een authentiek Europees product kopen.

  • 12. 
    Eerlijke voorwaarden voor handel en zakendoen garanderen

De overeenkomst bevat regels inzake handelsbeschermende maatregelen. Dit zijn procedures om oneerlijke handelspraktijken aan banden te leggen, zoals antidumping- of antisubsidieprocedures, maar ook internationale en bilaterale waarborgen. De EU en Mexico bevestigen ook hun rechten en plichten in het kader van de overeenkomsten van de Wereldhandelsorganisatie en zijn overeengekomen om zich transparanter op te stellen en meer overleg te plegen.

In de overeenkomst wordt ook erkend dat bepaalde vormen van subsidie een belemmering kunnen vormen voor de mededinging en de handel. De overeenkomst verbiedt uitvoersubsidies en bevat regels om de mogelijke negatieve gevolgen van andere subsidies te beperken. Meer bepaald:

  • heeft Mexico ermee ingestemd niet enkel transparantie te garanderen met betrekking tot subsidies voor goederen, maar ook met betrekking tot subsidies voor diensten. Dit gaat verder dan de voorschriften van de Wereldhandelsorganisatie;
  • hebben ondernemingen de mogelijkheid hun overheden te attenderen op subsidies die negatieve gevolgen voor hen zouden kunnen hebben. Als de negatieve gevolgen van de subsidie worden erkend, zullen beide zijden trachten tot een bevredigende oplossing te komen.

In de overeenkomst is bepaald dat ondernemingen die actief zijn in Mexico dezelfde basisbeginselen inzake mededinging moeten respecteren als in Europa:

  • geen misbruik van een machtspositie,
  • geen afspraken tussen ondernemingen om de mededinging te beperken, en
  • onderzoek van de gevolgen van een fusie op het vlak van mededinging.

De overeenkomst garandeert Mexicaanse en Europese bedrijven dat:

  • hun rechten in mededingingszaken in acht zullen worden genomen (procedurele billijkheid); en
  • zij hun respectieve mededingingsautoriteiten kunnen verzoeken de mededingingswetgeving te handhaven.

Wat overheidsbedrijven betreft, hebben de EU en Mexico overeenstemming bereikt over regels om ervoor te zorgen dat particuliere ondernemingen op een gelijk speelveld kunnen concurreren met overheidsbedrijven.

Tezelfdertijd zal de overeenkomst:

  • de regeringen van EU-lidstaten toelaten om bestaande overheidsbedrijven of -monopolies, alsook bestaande rechten of privileges te behouden; en
  • zowel de lidstaten van de EU als Mexico toelaten om zelf te beslissen hoe zij hun overheidsdiensten willen organiseren.
  • 13. 
    Focussen op de behoeften van kleinere ondernemingen

In het kader van de overeenkomst wordt zowel van de EU als van Mexico verwacht dat zij een website opzetten met informatie die kleine en middelgrote ondernemingen van de andere partij nodig hebben om hun markt te betreden.

Contactpunten in de EU en Mexico zullen samenwerken om rekening te houden met de specifieke behoeften van kleinere ondernemingen en manieren in kaart te brengen waarop zij kunnen profiteren van nieuwe kansen in beide markten.

  • 14. 
    De regels afdwingbaar maken via het mechanisme voor de beslechting van geschillen tussen staten

De overeenkomst stelt de procedures vast om eventuele geschillen tussen de EU en Mexico over de interpretatie of de toepassing van een handelsgerelateerde bepaling op te lossen.

Dit mechanisme wordt geactiveerd wanneer een partij van oordeel is dat de andere partij zich niet heeft gehouden aan de verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst.

Als dit gebeurt, zullen de EU en Mexico een panel oprichten om uitspraak te doen. De procedures voor geschillenbeslechting zijn gebaseerd op de beginselen van behoorlijke procedure en transparantie, op grond waarvan belanghebbenden in de gelegenheid worden gesteld deel te nemen aan hoorzittingen en hun eigen stukken bij het panel in te dienen.

Meer informatie:

Beginselakkoord

Persbericht

Gezamenlijke verklaring

Speciale webpagina

Factsheets

Ervaringen van exporteurs

Handelsbetrekkingen tussen de EU en Mexico

MEMO/18/1447

 

Contactpersoon voor de pers:

Voor het publiek: Europe Direct per telefoon 00 800 67 89 10 11 of e-mail