CO2 emissions of lorries, buses and coaches: provisional agreement with Parliament on new rules for monitoring and reporting

Met dank overgenomen van Raad van de Europese Unie (Raad) i, gepubliceerd op dinsdag 27 maart 2018.

Op 26 maart heeft het Bulgaarse voorzitterschap i met het Europees Parlement i een informeel akkoord bereikt over een verordening betreffende de monitoring en de rapportering van de CO2-emissies en het brandstofverbruik van nieuwe zware bedrijfsvoertuigen. Deze verordening past binnen het bredere streven van de EU om de CO2-emissies te verminderen en is een volgende stap in de richting van een concurrerende koolstofarme economie.

De voorlopige tekst zal voor analyse en goedkeuring aan de ambassadeurs bij de EU worden voorgelegd. Na die goedkeuring zal de wetgeving voor stemming aan het Europees Parlement worden voorgelegd en vervolgens voor definitieve aanneming aan de Raad i. De wetgeving treedt in werking 20 dagen na de bekendmaking ervan in het Publicatieblad.

Het nieuwe monitorings- en rapporteringssysteem zal worden gebruikt voor het vaststellen en handhaven van normen voor CO2‑emissies en brandstofverbruik, en is voorloper van een aanvullend wetgevingsvoorstel dat de Commissie later dit jaar wil indienen.

Voor auto’s en bestelwagens zijn al regels van kracht. De verordening waarover nu een voorlopig akkoord is bereikt, is gericht op nieuwe vrachtwagens, bussen en touringcars. Voor het eerst zullen de emissies van in de EU geregistreerde zware bedrijfsvoertuigen op gestandaardiseerde wijze worden gemeten en gemonitord. De verordening zal het mogelijk maken een centraal EU-register op te zetten waarin autoriteiten en fabrikanten gegevens over CO2-emissies en brandstofverbruik verstrekken. Met het oog op transparantie en een betere vergelijkbaarheid van verschillende voertuigmodellen, zullen deze gegevens voor iedereen toegankelijk zijn. Uitzonderingen kunnen alleen worden gerechtvaardigd door de noodzaak om privégegevens te beschermen of om eerlijke concurrentie te waarborgen.

Achtergrond en volgende stappen

Tijdens zijn zitting van 28 juni 2007 heeft de Raad Milieu opgeroepen tot een versterkte strategie om de CO2-emissies van wegvoertuigen, waaronder zware bedrijfsvoertuigen, te verminderen. Naar aanleiding daarvan heeft de Europese Commissie op 1 juni 2017 een voorstel ingediend voor de invoering van een verplicht EU‑breed systeem voor de monitoring en rapportering van de CO2‑emissies en het brandstofverbruik van nieuwe zware bedrijfsvoertuigen.

Op 15 december 2017 hebben de ambassadeurs bij de EU overeenstemming bereikt over een mandaat voor onderhandelingen met het Europees Parlement.

Het Bulgaarse voorzitterschap heeft de onderhandelingen met het Europees Parlement gestart op 27 februari en al tijdens de tweede trialoog op 26 maart is een akkoord bereikt.

Volgens het Europees Milieuagentschap i lagen in 2015 de emissies van broeikasgassen door het wegvervoer 19% boven het niveau van 1990. In 2015 was het wegvervoer verantwoordelijk voor bijna 73% van de totale broeikasgasemissies door vervoer - de luchtvaart en de internationale scheepvaart meegerekend. Van deze emissies was 44,5% afkomstig van personenauto's en 18,8% van zware bedrijfsvoertuigen. Om de doelstellingen van het klimaatbeleidskader voor 2030 te halen, streeft de EU er echter naar de broeikasgasemissies door vervoer tegen 2030 terug te dringen tot ongeveer 20% onder het niveau van 2008.

Download als PDF


1.

Relevante EU dossiers