Gedelegeerde verordening 2018/414 - Aanvulling van Richtlijn 2014/90/EU voor wat betreft de identificatie van specifieke artikelen van de uitrusting van zeeschepen die in aanmerking komen voor elektronische labels
Inhoudsopgave van deze pagina:
officiële titel
Gedelegeerde Verordening (EU) 2018/414 van de Commissie van 9 januari 2018 ter aanvulling van Richtlijn 2014/90/EU van het Europees Parlement en de Raad voor wat betreft de identificatie van specifieke artikelen van de uitrusting van zeeschepen die in aanmerking komen voor elektronische labels (Voor de EER relevante tekst. )officiële Engelstalige titel
Commission Delegated Regulation (EU) 2018/414 of 9 January 2018 supplementing Directive 2014/90/EU of the European Parliament and of the Council as regards the identification of specific items of marine equipment which can benefit from electronic tagging (Text with EEA relevance. )Rechtsinstrument | Gedelegeerde verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Gedelegeerde verordening 2018/414 |
Celex-nummer i | 32018R0414 |
Document | 09-01-2018; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 19-03-2018; PB L 75 p. 3-17 |
Inwerkingtreding | 08-04-2018; in werking datum publicatie +20 zie art 2 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
19.3.2018 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 75/3 |
GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) 2018/414 VAN DE COMMISSIE
van 9 januari 2018
ter aanvulling van Richtlijn 2014/90/EU van het Europees Parlement en de Raad voor wat betreft de identificatie van specifieke artikelen van de uitrusting van zeeschepen die in aanmerking komen voor elektronische labels
(Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Richtlijn 2014/90/EU van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 inzake uitrusting van zeeschepen en tot intrekking van Richtlijn 96/98/EG van de Raad (1), en met name artikel 11, lid 3,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Om het vrijwillige gebruik van elektronische labels door marktdeelnemers mogelijk te maken, om gemakkelijker toezicht te kunnen houden op de markt en om de namaak van specifieke artikelen te voorkomen, machtigt Richtlijn 2014/90/EU de Commissie om gedelegeerde handelingen vast te stellen teneinde te bepalen welke specifieke artikelen van de uitrusting van zeeschepen in aanmerking komen voor elektronische labels. |
(2) |
Het is belangrijk ervoor te zorgen dat de doelstellingen van Richtlijn 2014/90/EU op uniforme wijze worden bereikt in alle lidstaten. Een verordening is hiervoor het meest geschikt. Dit instrument biedt immers rechtszekerheid aan alle belanghebbenden, met inbegrip van fabrikanten van uitrusting van zeeschepen, bevoegde autoriteiten, scheepsbouwers en scheepsexploitanten. Een verordening garandeert een samenhangend kader voor alle marktdeelnemers en is de beste garantie op een gelijk speelveld en uniforme concurrentievoorwaarden. Ze zorgt er ook voor dat de lijst van specifieke uitrusting die in aanmerking komt voor elektronische labels direct toepasselijk is. Aangezien een verordening niet hoeft te worden omgezet op nationaal niveau, krijgen de overheidsdiensten van de lidstaten bovendien te maken met minder administratieve rompslomp. |
(3) |
Overeenkomstig Richtlijn 2014/90/EU moet de Commissie een kosten-batenanalyse uitvoeren van het gebruik van elektronische labels als aanvulling op of ter vervanging van de stuurwielmarkering. |
(4) |
Uit de kosten-batenanalyse is gebleken dat elektronische labels voor uitrusting van zeeschepen tot gevolg hebben dat fabrikanten beter beschermd zijn tegen namaak, dat scheepseigenaars en -exploitanten in staat zijn hun uitrusting gemakkelijker te volgen en hun voorraad gemakkelijker te beheren, en dat de markttoezichtautoriteiten directe en eenvoudige toegang krijgen tot de relevante gegevensbanken, hetgeen de valideringscontroles van certificaten zal verbeteren. |
(5) |
De kosten-batenanalyse kwam tot de conclusie dat de totale investeringen laag zullen zijn in vergelijking met de verwachte voordelen, en dat de kosten voor de autoriteiten en de sector betaalbaar zijn door een eventuele stapsgewijze vrijwillige tenuitvoerlegging. Verdere publieke en private investeringen kunnen aanvullende voordelen opleveren. |
(6) |
In het kader van de kosten-batenanalyse heeft de Commissie diverse raadplegingen, workshops en demonstratieprojecten met deskundigen en belanghebbenden uit de lidstaten georganiseerd. |
(7) |
Tijdens dat overleg waren de belanghebbenden het erover eens dat het technisch mogelijk is om een label aan te brengen op uitrusting van zeeschepen die aan boord van een EU-schip is geïnstalleerd of zal worden geïnstalleerd en waarvoor de goedkeuring van de overheid van de vlaggenstaat vereist is uit hoofde van de in artikel 2 van Richtlijn 2014/90/EU vermelde internationale instrumenten, door gebruik te maken van verschillende manieren van labeling. Dergelijke uitrusting komt dus in aanmerking voor elektronische labels, |
HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:
Artikel 1
De...
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.