Gedelegeerde verordening 2017/751 - Wijziging van de Gedelegeerde Verordeningen (EU) 2015/2205, (EU) 2016/592 en (EU) 2016/1178 wat betreft de uiterste datum voor de naleving van clearingverplichtingen door bepaalde tegenpartijen die in otc-derivaten handelen
Inhoudsopgave van deze pagina:
officiële titel
Gedelegeerde Verordening (EU) 2017/751 van de Commissie van 16 maart 2017 tot wijziging van de Gedelegeerde Verordeningen (EU) 2015/2205, (EU) 2016/592 en (EU) 2016/1178 wat betreft de uiterste datum voor de naleving van clearingverplichtingen door bepaalde tegenpartijen die in otc-derivaten handelen (Voor de EER relevante tekst. )officiële Engelstalige titel
Commission Delegated Regulation (EU) 2017/751 of 16 March 2017 amending Delegated Regulations (EU) 2015/2205, (EU) 2016/592 and (EU) 2016/1178 as regards the deadline for compliance with clearing obligations for certain counterparties dealing with OTC derivatives (Text with EEA relevance. )Rechtsinstrument | Gedelegeerde verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Gedelegeerde verordening 2017/751 |
Celex-nummer i | 32017R0751 |
Document | 16-03-2017; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 29-04-2017; PB L 113 p. 15-17 |
Inwerkingtreding | 19-05-2017; in werking datum publicatie +20 zie art 4 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
29.4.2017 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 113/15 |
GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) 2017/751 VAN DE COMMISSIE
van 16 maart 2017
tot wijziging van de Gedelegeerde Verordeningen (EU) 2015/2205, (EU) 2016/592 en (EU) 2016/1178 wat betreft de uiterste datum voor de naleving van clearingverplichtingen door bepaalde tegenpartijen die in otc-derivaten handelen
(Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) nr. 648/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 4 juli 2012 betreffende otc-derivaten, centrale tegenpartijen en transactieregisters (1), en met name artikel 5, lid 2,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
In de Gedelegeerde Verordeningen (EU) 2015/2205 (2), (EU) 2016/592 (3) en (EU) 2016/1178 (4) van de Commissie worden 4 categorieën tegenpartijen onderscheiden ten behoeve van het vaststellen van de data waarop hun respectieve clearingverplichtingen een aanvang nemen. De tegenpartijen worden in categorieën ingedeeld volgens het niveau van hun juridische en operationele capaciteit en volgens hun handelsactiviteit met betrekking tot otc-derivaten. |
(2) |
Teneinde een tijdige en ordelijke toepassing van de clearingverplichting te garanderen, zijn voor deze verschillende categorieën tegenpartijen in de tijd gespreide infaseringstermijnen vastgesteld. |
(3) |
Bij de vaststelling van de datum vanaf wanneer de clearingverplichting voor tegenpartijen van categorie 3 in werking treedt, is rekening gehouden met het feit dat het merendeel van die tegenpartijen enkel toegang tot een centrale tegenpartij (CTP) kan krijgen door ofwel een cliënt, ofwel een indirecte cliënt van een clearinglid te worden. |
(4) |
Tegenpartijen met de laagste otc-derivatenactiviteit maken deel uit van categorie 3. Uit recente gegevens blijkt dat tegenpartijen van die categorie met ernstige problemen worden geconfronteerd bij het treffen van de nodige regelingen voor de clearing van dergelijke derivatencontracten. Dit is toe te schrijven aan de complexiteit van beide soorten toegang tot clearingregelingen, nl. cliëntclearing en indirectecliëntclearing. |
(5) |
Wat ten eerste de regelingen voor cliëntclearing betreft, lijken er voor clearingleden als gevolg van kostenkwesties weinig stimulansen te bestaan om hun aanbod inzake cliëntclearing sterk uit te breiden. Dat geldt zelfs nog meer voor tegenpartijen met een beperkte otc-derivatenactiviteit. Daarbij komt nog dat een herziening aan de gang is van het regelgevingskader betreffende de kapitaalvereisten die op cliëntclearingactiviteiten van toepassing zijn, wat leidt tot onzekerheden die op hun beurt een rem zetten op het uitbouwen door clearingleden van het aanbod inzake cliëntclearing. |
(6) |
Wat ten tweede de regelingen voor indirectecliëntclearing betreft, zijn tegenpartijen wegens een onbestaand aanbod momenteel niet in staat toegang tot CTP's te krijgen door een indirecte cliënt van een clearinglid te worden. |
(7) |
In het licht van deze moeilijkheden en om die tegenpartijen extra tijd te gunnen om de nodige clearingregelingen te voltooien, is het raadzaam de data waarop de clearingverplichting in werking treedt, uit te stellen voor tegenpartijen van categorie 3. Er is echter wel al rekening gehouden met de stimulansen voor het centraliseren binnen een groep van het beheer van aan intragroeptransacties verbonden risico's. Het uitstel van deze data heeft dan ook geen gevolgen voor die stimulansen en voor de data van transacties in bepaalde otc-derivaten die tussen tegenpartijen van dezelfde groep worden gesloten. |
(8) |
Gezien de positieve gevolgen die uit de invoering van clearingregelingen voortvloeien en teneinde dubbel werk bij de voorbereiding van de clearing van verschillende aan de... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.