Money laundering and terrorist financing: Presidency and Parliament reach agreement

Met dank overgenomen van Raad van de Europese Unie (Raad) i, gepubliceerd op woensdag 20 december 2017.

Op 20 december 2017 hebben de EU-ambassadeurs ingestemd met het politiek akkoord tussen het voorzitterschap en het Europees Parlement over aangescherpte EU-regels ter voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme.

De ontwerprichtlijn heeft 2 grote doelstellingen:

  • voorkomen van het gebruik van het financiële stelsel voor de financiering van criminele activiteiten;
  • versterken van de transparantieregels om het grootschalig achterhouden van middelen te voorkomen.

Doel is de toegang van criminelen tot financiering af te sluiten zonder dat de normale werking van financiële markten en betalingssystemen wordt belemmerd. In de overeengekomen tekst, die strekt tot wijziging van Richtlijn (EU) 2015/849, wordt de behoefte aan meer veiligheid in evenwicht gebracht met de noodzaak om de grondrechten en de economische vrijheden te vrijwaren.

Het voorstel maakt deel uit van een actieplan van de Commissie tegen terrorismefinanciering, dat in 2016 na een golf van terroristische aanslagen in Europa werd opgesteld.

"Het akkoord van vandaag is belangrijk om de toegang van terroristen tot financiële middelen af te sluiten", aldus Toomas Tõniste, minister van Financiën van Estland, dat momenteel het voorzitterschap van de Raad bekleedt. "Het bevat nieuwe maatregelen die de autoriteiten zullen helpen om een beter beeld te krijgen van de financiële stromen en de financiering van criminele netwerken te doorbreken."

De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van Richtlijn (EU) 2015/849 hebben betrekking op het volgende:

  • betere toegang tot registers van uiteindelijk begunstigden, teneinde de transparantie in de eigendomsstructuur van vennootschappen en trusts te verbeteren. De registers zullen ook aan elkaar gekoppeld zijn, teneinde de samenwerking tussen de lidstaten te vergemakkelijken. Toegang tot informatie over uiteindelijk begunstigden ziet er als volgt uit:
  • toegang van het publiek tot informatie over de uiteindelijk begunstigden van bedrijven;
  • toegang op basis van een "gerechtvaardigd belang" tot informatie over de uiteindelijk begunstigden van trusts en soortgelijke juridische constructies;
  • openbare toegang op schriftelijk verzoek tot informatie over de uiteindelijke begunstigden van trusts die eigenaar zijn van een bedrijf dat niet is opgericht in de EU;

De lidstaten behouden het recht om conform hun nationaal recht in een ruimere toegang tot informatie te voorzien.

  • aanpakken van de risico’s in verband met prepaidkaarten en virtuele valuta. De drempel voor het identificeren van de houders van prepaidkaarten wordt verlaagd van € 250 naar € 150, en de vereisten inzake cliëntenidentificatie worden uitgebreid. Wisselplatforms voor virtuele valuta en aanbieders van bewaarportemonnees zullen cliëntenonderzoeksprocedures moeten toepassen, om aldus een einde te maken aan de anonimiteit die met dergelijke uitwisselingen gepaard gaat;
  • nauwere samenwerking tussen de financiële-inlichtingeneenheden van de lidstaten. Financiële-inlichtingeneenheden zullen toegang hebben tot informatie in centrale registers van bank- en betaalrekeningen, zodat zij rekeninghouders kunnen identificeren;
  • betere controle van riskante derde landen. De Commissie heeft een geharmoniseerde lijst vastgesteld van derde landen met tekortkomingen in hun antiwitwasregelingen, en zij werkt deze regelmatig bij. Aanvullende zorgvuldigheidsmaatregelen zullen vereist zijn voor financiële stromen uit die landen. De lijst bouwt voort op de lijst die op internationaal niveau is vastgesteld door de Financial Action Task Force.

Volgende stappen

Het Parlement en de Raad wordt nu verzocht de voorgestelde richtlijn in eerste lezing aan te nemen.

In de Raad is een gekwalificeerde meerderheid nodig. (Rechtsgrondslag: artikel 114 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.)

Download als PDF


1.

Relevante EU dossiers