Zo maakt Eickhout de transportsector klimaatvriendelijk
“Het is simpel: voor het Parijsakkoord hebben we een radicale omslag in de Europese transportsector nodig”, zegt Europarlementariër Bas Eickhout. “Het is nu de tijd om dat momentum te gebruiken en om vooruitgang te boeken.” De transportcommissie van het Europarlement stemt donderdag over zijn plannen om de uitstoot van broeikasgassen door de transportsector omlaag te brengen.
Eickhout: “Europese politici steunden het klimaatakkoord massaal, maar nog steeds is er een mismatch tussen die mooie statements en concrete actie.”
De transportsector moet - als we het klimaatakkoord serieus nemen - in 2050 CO2-neutraal zijn en dat is een enorme uitdaging. “Maar wel een uitdaging die, als we het grondig aanpakken, niet alleen goed is voor klimaat en luchtkwaliteit, maar ook een boost geeft aan groene industrie in Europa”, aldus Eickhout.
Elektrisch rijden
Voor de auto-industrie in Europa is het dringend tijd is om in te zetten op elektrisch rijden. “Auto’s met verbrandingsmotoren zijn op hun retour, maar dat gaat me nog niet snel genoeg”, aldus Eickhout. “Doelstellingen voor het percentage elektrische auto’s en strikte CO2-limieten voor zowel vracht- als personenvervoer zullen zorgen voor een snelle overgang naar schoon vervoer.”
Strikte limieten zijn het meest effectief om op korte termijn een snelle reductie van CO2 te realiseren. Een doelstelling voor elektrische voertuigen geeft vervolgens een duidelijke richting voor de langere termijn. “Zo vermijden we dat de Europese industrie de boot mist. Verschillende andere landen waaronder China zijn al volop aan het innoveren.”
Eerlijke prijzen
Een ander belangrijk element dat Eickhout in zijn voorstellen aanpakt is de noodzaak voor eerlijke beprijzing van de verschillende transportvormen: “Nog steeds krijgt de luchtvaart en scheepvaart een gigantische voorkeursbehandeling, terwijl er voldoende duurzame alternatieven beschikbaar zijn.” Ook een kilometerheffing voor niet alleen vrachtwagens maar ook voor personenvervoer en busjes moet bijdragen tot bewuster gebruik.
Eickhout wijst erop dat naast het stimuleren van zuinigere auto’s ook het bewuster omgaan met een auto een oplossing kan bieden voor files en luchtkwaliteitsproblemen waar Europese steden mee te kampen hebben. “Niet alleen schone auto’s zijn een oplossing voor ons mobiliteitssysteem, ook een bewuster gebruik en daarmee dus een verschuiving naar duurzame alternatieven zoals de trein, moet dé voor de hand liggende en betaalbare optie worden voor iedereen.”