EP-rapporteur dieselschandaal: betere controles en Europese boetes nodig

Met dank overgenomen van Europees Parlement (EP) i, gepubliceerd op donderdag 9 februari 2017, 17:54.

Het schandaal wat betreft de manipulatie van emissietests heeft de zwakte van het huidige certificatiesysteem voor auto's in de EU aangetoond. Donderdag gat de commissie Interne markt goedkeuring aan voorstellen voor verbetering van de tests en controles op auto's al in omloop. De plenaire vergadering is nu aan zet om te stemmen. We spraken met de rapporteur, het Britse ECR-lid Daniel Dalton i.

Het uitstootschandaal liet zien dat het huidige systeem gevoelig is voor manipulatie. Wat moet er worden gedaan?

De veranderingen die vandaag werden goedgekeurd, gaan over hoe de tests worden uitgevoerd: de bevoegdheid van het lab om een certificering te geven. waardoor de nationale autoriteiten goedkeuring kunnen geven de auto in omloop te brengen.

Het gaat echter niet alleen over typegoedkeuring, het gaat ook om het testsysteem. Voorheen werden auto’s in een overdekte faciliteit getest en niet onder verschillende wegomstandigheden. Er nu een nieuwe betere test die al is goedgekeurd en de komende jaren in gebruik wordt genomen.

Welke wijzigingen worden voorgesteld?

Er komt veel meer controle op de nationale instanties. De Europese Commissie zal in staat zijn nationale agentschappen te controleren. De instanties zullen ook op een forum ervaringen kunnen uitwisselen.

Zodra de auto op de weg is, zullen nationale autoriteiten onaangekondigde controles kunnen uitvoeren. Dit is nu nog niet mogelijk.

Komen er boetes voor autofabrikanten die de regels overtreden?

We hebben voorgesteld de Commissie de bevoegdheid te geven boetes te kunnen uitdelen.

REF. : 20170206STO61357


1.

Relevante EU dossiers