De Commissie verhoogt het budget voor afzetbevordering van landbouwproducten uit de EU

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op donderdag 10 november 2016.

In 2017 wordt een verhoogd budget van 133 miljoen euro vrijgemaakt waarmee producenten uit de EU i hun landbouwproducten binnen en buiten de EU kunnen promoten en nieuwe afzetmarkten kunnen blijven zoeken.

De Commissie heeft de afzetbevorderingsstrategie 2017 voor EU-landbouwproducten aangenomen. Voor volgend jaar is een totaal budget van 133 miljoen euro beschikbaar, tegenover 111 miljoen euro voor 2016. Met dat bedrag worden verschillende programma's gecofinancierd, die vooral gericht zijn op derde landen en regio's, waaronder China, het Midden-Oosten, Noord-Amerika, Zuidoost-Azië en Japan. Daarmee wordt kracht bijgezet aan het eerder dit jaar door commissaris Hogan ingezette diplomatiek offensief om nieuwe markten aan te boren en de consumptie van EU-producten in het buitenland te bevorderen.

Net teruggekeerd van een handelsmissie naar Vietnam en Indonesië, zei EU-commissaris voor Landbouw en Plattelandsontwikkeling Phil Hogan i: "Ik ben ingenomen met deze nieuwe programma's, vooral in de context van de recente marktmoeilijkheden. Ik was net in Azië in het kader van onze inspanningen om de export van landbouwproducten en levensmiddelen te stimuleren, en ik ben aangenaam verrast door de belangstelling van importeurs en consumenten in dit deel van de wereld. De verdere uitbreiding van onze afzetbevorderingsprogramma's volgend jaar is ook van bijzonder belang omdat ze de groei en werkgelegenheid in de agrovoedingssector helpt stimuleren. Op het niveau van de EU zien we dat een toename van de export met 1 miljard euro goed is voor ongeveer 14 000 banen. Ik ben ook bijzonder verheugd dat er ruimte is voor een nieuw initiatief om producten van de duurzame landbouw te stimuleren."

Vóór eind januari 2017 komt er een oproep tot het indienen van voorstellen voor steun in het kader van het budget voor afzetbevordering voor 2017. Indienende organisaties kunnen een aanvraag doen om hun campagnes, die gewoonlijk drie jaar bestrijken, door de Europese Commissie i voor 70 tot 85% te laten cofinancieren.

Als blijk van steun voor de EU-producenten van landbouwproducten en levensmiddelen, is het budget voor 2017 beduidend hoger dan de 111 miljoen euro voor dit jaar. De afzetbevorderingscampagne voor 2016 verloopt geheel volgens plan: de uiteindelijke begunstigden zijn geselecteerd en zullen begin volgend jaar met hun campagnes van start kunnen gaan. De geselecteerde campagnes (waaronder 60 monoprogramma's en 6 multiprogramma's*) zijn diverser en breder dan ooit. Samen bestrijken zij 32 derde landen, tegenover 23 vorig jaar. In de twee belangrijkste daarvan - de Verenigde Staten en China - wordt ook lang niet meer alleen gemikt op New York en Peking. De campagnes beogen vooral promotie te maken voor groenten en fruit (30% van de programma's), gevolgd door vlees (17%) en zuivelproducten (15%). Daaruit blijkt het belang dat in het afzetbevorderingsbeleid wordt gehecht aan de ondersteuning van sectoren die met marktproblemen kampen, zoals de zuivel- en de varkensvleessector.

Infografiek over het afzetbevorderingsbeleid van de EU (in het Engels).

Meer informatie over het afzetbevorderingsbeleid in de landbouwsector (in het Engels).

Achtergrond van het werkprogramma 2017 voor afzetbevordering

Volgend jaar gaan op het gebied van afzetbevordering een aantal wijzigingen in. Niet alleen wordt het budget verhoogd van 111 miljoen euro in 2016 tot 133 miljoen euro voor 2017 (met een cofinancieringspercentage van 70 tot 85%), er wordt ook 9,5 miljoen euro beschikbaar gesteld voor afzetbevorderingsacties onder direct beheer van de Commissie (bijvoorbeeld EU-paviljoenen op beurzen in derde landen of missies op hoog niveau). Ongeveer 63 miljoen euro is bestemd voor monoprogramma's voor afzetbevordering op markten van derde landen. De nadruk van het werkprogramma ligt op producten die onder EU-kwaliteitsregelingen vallen, die afkomstig zijn uit ultraperifere regio's of die biologisch geproduceerd zijn. Daarnaast is er ook aandacht voor sectoren die marktproblemen ondervinden, zoals de zuivel- en de varkens- en rundvleessector, en wordt een extra bedrag van 4,5 miljoen euro vrijgemaakt voor sectoren die met een onverwachte crisis worden geconfronteerd. Ook nieuw in 2017 is een vergoeding (15 miljoen euro) voor afzetbevorderingsprogramma's die het bewustzijn vergroten inzake duurzame landbouw en de rol die landbouw op de interne markt speelt ten aanzien van klimaatmaatregelen.

De oproep tot het indienen van voorstellen voor 2017 wordt vóór eind januari 2017 bekendgemaakt.

 
 

Geplande bedragen - in miljoen euro

MONOPROGRAMMA'S op de interne markt

22,5

  • 1. 
    Kwaliteitsregelingen

12,375

  • 2. 
    Algemeen

10,125

MONOPROGRAMMA'S in derde landen

63

  • 3. 
    China, Zuidoost-Azië

14,75

  • 4. 
    Verenigde Staten, Canada, Mexico

11,6

  • 5. 
    Afrika, Midden-Oosten

8,45

  • 6. 
    Andere regio's

11,6

  • 7. 
    Zuivel en varkensvlees

12,6

  • 8. 
    Rundvlees

4

Marktverstoringen/aanvullende oproep tot het indienen van voorstellen

4,5

Totaal MONO

90

MULTIPROGRAMMA'S

in miljoen euro

Afzetbevorderingsprogramma's die het bewustzijn vergroten inzake duurzame landbouw en de rol die landbouw op de interne markt speelt ten aanzien van klimaatmaatregelen

15,05

Voorlichting over EU-kwaliteitsregelingen

15,05

Programma's die de aandacht vestigen op de specifieke kenmerken van de landbouwmethoden in de Unie en de kenmerken van de Europese landbouwproducten en levensmiddelen

12,9

Totaal MULTI

43

TOTAAL MONO- EN MULTIPROGRAMMA'S

133

Eigen initiatieven van de Commissie

9,5

TOTAAL AFZETBEVORDERINGSACTIES

142,5

  • Een monoprogramma is een afzetbevorderingsprogramma dat wordt ingediend door een of meer indienende organisaties uit eenzelfde lidstaat. Een multiprogramma is een programma dat wordt ingediend door ten minste twee indienende organisaties uit ten minste twee lidstaten of door een of meerdere Europese organisaties.

IP/16/3627

 

Contactpersoon voor de pers:

Voor het publiek: Europe Direct per telefoon 00 800 67 89 10 11 of e-mail