Scorebord vervoer 2016: Nederland aan top

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op donderdag 27 oktober 2016.

De Europese Commissie publiceert vandaag het EU-scorebord vervoer 2016, waarin de vervoersprestaties van de lidstaten worden vergeleken in 30 categorieën.

Aan de hand van het scorebord kunnen de lidstaten vaststellen waar zij het dringendst moeten investeren en maatregelen moeten nemen. Het scorebord illustreert de verdere verdieping van de Europese vervoersmarkt en stimuleert de verschuiving naar een koolstofarme mobiliteit, twee prioriteiten van de Commissie-Juncker i.

Violeta Bulc i, EU-commissaris voor vervoer: "Mijn doel is een hoogwaardig, koolstofarm, volledig geïntegreerd en efficiënt vervoerssysteem. Het scorebord wijst ons hierbij de weg en geeft aan welke afstand we nog moeten afleggen. Het is een nuttig instrument waarmee wij, de lidstaten en de belanghebbenden kunnen vaststellen op welk vlak we het goed doen en waar we nog meer moeten investeren en actie moeten ondernemen. Het is bijzonder verheugend om te zien dat de inspanningen van deze Commissie om de investeringskloof in de vervoerssector te overbruggen, vruchten beginnen af te werpen.”

Nederland voert het scorebord voor het derde jaar op rij aan met hoge scores in 15 categorieën, gevolgd door Zweden, Duitsland en Oostenrijk. Hoewel hun sterke punten verschillen, hebben die landen allemaal een robuust investeringskader, scoren ze goed voor veiligheid en hebben ze een goede reputatie wat de uitvoering van Europese wetten betreft.

Belangrijkste bevindingen:

  • 1. 
    Koolstofarme mobiliteit

De EU evolueert naar een duurzame en milieuvriendelijke mobiliteit, onder meer door een groter aandeel van hernieuwbare energie en auto's op alternatieve brandstoffen. Dat aandeel is echter nog beperkt. Sommige landen zijn duidelijk koplopers, andere moeten meer vaart zetten achter de overgang naar een koolstofarme mobiliteit. Daarom heeft de Commissie in juli 2016 een Europese strategie voor emissiearme mobiliteit vastgesteld.

  • 2. 
    Infrastructuur

Investeren in vervoersinfrastructuur levert pas na enige tijd resultaten op. Toch zijn er al positieve effecten op de kwaliteit van de vervoersinfrastructuur merkbaar. Die effecten zullen de komende jaren nog duidelijker worden door extra investeringen, met name via de financieringsfaciliteit voor Europese verbindingen en het investeringsplan voor Europa van de Commissie.

  • 3. 
    Mensen
  • De consumententevredenheid over de verschillende vervoerswijzen (stadsvervoer, spoor, luchtvaart) is in heel Europa gestegen. Dat bewijst dat we weten wat de mensen willen en dat we de juiste investeringsbeslissingen nemen.
  • Het aantal verkeersdoden stagneert. Maar hoewel de Europese wegen veruit de veiligste ter wereld zijn, moeten de lidstaten meer inspanningen leveren om de doelstelling voor 2020 te verwezenlijken, namelijk een halvering van het aantal verkeersdoden.
  • In de vervoerssector werken steeds meer vrouwen, maar in het algemeen blijft hun aandeel laag. Er moet op alle niveaus actie worden ondernomen om meer vrouwen een baan in het vervoer te geven. De Commissie denkt na over geschikte initiatieven.

In het scorebord zijn gegevens uit diverse openbare bronnen samengebracht (Eurostat i, het Europees Milieuagentschap i en het Economisch Wereldforum). Het kan worden geraadpleegd per land of onderwerp (interne markt, investeringen en infrastructuur, energie-unie en innovatie, mensen).

In de tabellen zijn de vijf bovenste landen in het groen aangegeven, de vijf onderste in het rood. De volgende tabel toont hoeveel maal een land tot de bovenste of onderste behoort. De totaalscore is berekend door de negatieve scores af te trekken van de positieve.

 
Figuur 1
Bron: Europese Commissie: Rapid persberichten

Meer informatie

Zie de MEMO voor informatie per lidstaat.

Meertalige landspecifieke fiches

Een Europese strategie voor een emissiearme mobiliteit

IP/16/3541

 

Contactpersoon voor de pers:

Voor het publiek: Europe Direct per telefoon 00 800 67 89 10 11 of e-mail