Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

De EU Monitor is een betaalde dienst van PDC Informatie Architectuur, en stelt u in staat op eenvoudige wijze het Europese proces van wet- en regelgeving op de voet te volgen: van de indiening van het voorstel tot en met de uiteindelijke stemmingen in het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie.


Gedelegeerde verordening 2016/908 - Aanvulling van Verordening 596/2014 met technische reguleringsnormen betreffende de criteria, de procedure en de vereisten voor de vaststelling van een geaccepteerde marktpraktijk en de voorwaarden voor het handhaven, stopzetten of wijzigen van de acceptatievoorwaarden daarvan

Inhoudsopgave van deze pagina:

1.

Stand van zaken

Deze gedelegeerde verordening is op 10 juni 2016 gepubliceerd en is op 11 juni 2016 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Gedelegeerde Verordening (EU) 2016/908 van de Commissie van 26 februari 2016 tot aanvulling van Verordening (EU) nr. 596/2014 van het Europees Parlement en de Raad met technische reguleringsnormen betreffende de criteria, de procedure en de vereisten voor de vaststelling van een geaccepteerde marktpraktijk en de voorwaarden voor het handhaven, stopzetten of wijzigen van de acceptatievoorwaarden daarvan

officiële Engelstalige titel

Commission Delegated Regulation (EU) 2016/908 of 26 February 2016 supplementing Regulation (EU) No 596/2014 of the European Parliament and of the Council laying down regulatory technical standards on the criteria, the procedure and the requirements for establishing an accepted market practice and the requirements for maintaining it, terminating it or modifying the conditions for its acceptance
 
Rechtsinstrument Gedelegeerde verordening
Wetgevingsnummer Gedelegeerde verordening 2016/908
Celex-nummer i 32016R0908

3.

Key dates

Document 26-02-2016; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 10-06-2016; PB L 153 p. 3-12
Inwerkingtreding 11-06-2016; in werking datum publicatie +1 zie art 14
03-07-2016; Toepassing zie art 14
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

10.6.2016   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 153/3

 

GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) 2016/908 VAN DE COMMISSIE

van 26 februari 2016

tot aanvulling van Verordening (EU) nr. 596/2014 van het Europees Parlement en de Raad met technische reguleringsnormen betreffende de criteria, de procedure en de vereisten voor de vaststelling van een geaccepteerde marktpraktijk en de voorwaarden voor het handhaven, stopzetten of wijzigen van de acceptatievoorwaarden daarvan

(Voor de EER relevante tekst)

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EU) nr. 596/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014 betreffende marktmisbruik (verordening marktmisbruik) en houdende intrekking van Richtlijn 2003/6/EG van het Europees Parlement en de Raad en Richtlijnen 2003/124/EG, 2003/125/EG en 2004/72/EG van de Commissie (1), en met name artikel 13, lid 7, derde alinea,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

De specificatie van gemeenschappelijke criteria, procedures en vereisten moet bijdragen tot de ontwikkeling van eenvormige regelingen in de sfeer van geaccepteerde marktpraktijken, het rechtskader verduidelijken op grond waarvan deze praktijken zijn toegestaan, en een eerlijk en efficiënt gedrag van marktdeelnemers in de hand werken. Dit zou ook de ordelijke marktwerking en de marktintegriteit ten goede moeten komen.

 

(2)

Om te voorkomen dat geaccepteerde marktpraktijken innovatie en de voortgaande dynamische ontwikkeling van financiële markten ondermijnen, mogen nieuwe of opkomende markttendensen die in nieuwe marktpraktijken kunnen resulteren, niet automatisch onaanvaardbaar worden geacht door de bevoegde autoriteiten. De betrokken bevoegde autoriteiten moeten daarentegen nagaan of dergelijke marktpraktijken aan de in deze verordening en in Verordening (EU) nr. 596/2014 vastgelegde criteria voldoen.

 

(3)

Geaccepteerde marktpraktijken moeten op zodanige wijze worden verricht dat de marktintegriteit en de bescherming van de belegger worden gegarandeerd, zonder dat er risico's voor andere marktdeelnemers en andere betrokken markten ontstaan. Er dient derhalve de nodige aandacht te worden geschonken aan transparantie en aan de voorwaarden die gelden voor de marktpraktijken die voor aanmerking als geaccepteerde marktpraktijken worden voorgesteld. Bij het beoordelen in hoeverre de marktpraktijken die als geaccepteerde marktpraktijken worden voorgesteld transparant zijn voor zowel het publiek als de bevoegde autoriteiten, moeten de bevoegde autoriteiten de diverse stadia in ogenschouw nemen die bij het verrichten van de potentiële geaccepteerde marktpraktijken worden doorlopen. Het verdient bijgevolg ook aanbeveling specifieke transparantievereisten vast te stellen voor die stadia, namelijk voordat de geaccepteerde marktpraktijk door marktdeelnemers wordt verricht, tijdens het verrichten ervan, en wanneer de marktdeelnemers de geaccepteerde marktpraktijk staken.

 

(4)

De soort en aard van de marktpraktijken die door de bevoegde autoriteiten als geaccepteerde marktpraktijken kunnen worden vastgesteld, kunnen verschillen. Bij de vaststelling van een marktpraktijk als een geaccepteerde marktpraktijk dient een bevoegde autoriteit na te gaan of de frequentie van informatieverstrekking die wordt geëist van alle personen die de praktijk zullen verrichten, aangepast is aan en passend is voor de beschouwde marktpraktijk. Bij de vaststelling van de frequentie van informatieverstrekking moet worden gestreefd naar een evenwicht tussen, enerzijds, de noodzaak het publiek te informeren en de bevoegde autoriteit van de nodige informatie voor het uitoefenen van permanente controle te voorzien, en, anderzijds, de lasten die de periodieke informatieverstrekking meebrengt voor degenen die de geaccepteerde marktpraktijk verrichten. Bij het beoordelen van een marktpraktijk...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

5.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.