Uitvoering Europese migratieagenda: Commissie presenteert actieplan voor integratie en hervormt blauwekaartregeling voor hooggekwalificeerde arbeidskrachten van buiten de EU

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op dinsdag 7 juni 2016.

De Europese Commissie presenteert vandaag een actieplan ter ondersteuning van de lidstaten bij de integratie van onderdanen van derde landen en hun economische en sociale bijdrage aan de EU.

De Europese Commissie presenteert vandaag een actieplan ter ondersteuning van de lidstaten bij de integratie van onderdanen van derde landen en hun economische en sociale bijdrage aan de EU, alsmede een wetgevingsvoorstel tot hervorming van de regels over hooggekwalificeerde migranten die in de EU komen werken. Dit zal Europese bedrijven ondersteunen bij het aantrekken van gekwalificeerde en getalenteerde mensen uit de hele wereld. Deze initiatieven bouwen voort op de toezegging in de politieke beleidslijnen van voorzitter Juncker waarin legale migratie als een prioriteit voor de Commissie wordt aangewezen.

Dimitris Avramopoulos i, commissaris voor Migratie, Binnenlandse Zaken en Burgerschap: “Als we migratie op lange termijn willen beheersen, moeten we die investeringen nu doen, in ons aller belang. De vroege en doeltreffende integratie van onderdanen van derde landen is van cruciaal belang om van migratie een voordeel te maken voor de economie en de samenhang van onze samenleving. Tegelijkertijd moeten we onze systemen beter uitrusten om het hoofd te bieden aan toekomstige tekorten aan arbeidskrachten en vaardigheden. De herziene blauwekaartregeling van de EU zal het voor hooggekwalificeerde onderdanen van derde landen gemakkelijker en aantrekkelijker maken om in de EU te komen werken en onze economische groei te versterken.”

Een EU-actieplan voor integratie

Het vandaag gepresenteerde actieplan voorziet in een gemeenschappelijk beleidskader en ondersteunende maatregelen die de lidstaten zouden moeten helpen bij de verdere ontwikkeling en versterking van hun nationale integratiebeleid voor onderdanen van derde landen. De lidstaten - op nationaal, regionaal en lokaal niveau - spelen een vooraanstaande rol op het gebied van integratie. Het actieplan bevat de concrete beleidsondersteuning, en operationele en financiële steun op EU-niveau voor hun inspanningen.

Ervoor zorgen dat onderdanen van derde landen economisch en sociaal kunnen bijdragen aan hun gastgemeenschappen, is van essentieel belang voor het toekomstig welzijn, de welvaart en de samenhang van de Europese samenlevingen. Een vandaag door de diensten van de Commissie gepubliceerde studie bevestigt dat onderdanen van derde landen, mits zij goed en snel integreren, een bijdrage kunnen leveren aan een beter werkende arbeidsmarkt, demografische uitdagingen kunnen helpen aanpakken en fiscale duurzaamheid kunnen helpen verbeteren. Er bestaat een duidelijk risico dat de kosten van niet-integratie hoger zullen zijn dan de kosten van investeringen in integratiebeleid.

Ondanks de inspanningen van de lidstaten blijven migranten en erkende vluchtelingen uit derde landen die legaal in de EU verblijven, kampen met een verhoogd risico op armoede of sociale uitsluiting.

Hoewel integratiebeleid grotendeels een nationale bevoegdheid blijft, worden veel EU-lidstaten in de huidige context geconfronteerd met soortgelijke uitdagingen en kan het EU-niveau toegevoegde waarde hebben via de structurele en financiële ondersteuning die op dat niveau wordt geboden.

Er worden acties voorgesteld op belangrijke gebieden, zoals: integratiemaatregelen vóór vertrek en vóór aankomst, met name voor personen die duidelijk internationale bescherming nodig hebben en worden hervestigd; onderwijs, werkgelegenheid en beroepsopleiding; toegang tot basisvoorzieningen; en actieve participatie en sociale insluiting. Er wordt ook een meer strategische en gecoördineerde aanpak voorgesteld voor het gebruik van EU-middelen ter ondersteuning van nationale integratiemaatregelen.

In het kader van de agenda voor nieuwe vaardigheden voor Europa zal de Commissie met verschillende instrumenten ook arbeidsmarktintegratie ondersteunen om de vaardigheden van migranten te verbeteren en hun bestaande kwalificaties te erkennen en ten nutte te maken.

Acties ter ondersteuning van de integratie van onderdanen van derde landen hoeven niet, en mogen niet ten koste gaan van maatregelen ten gunste van andere kwetsbare of kansarme groepen of minderheden.

Het aantrekken van hooggekwalificeerde migranten: een hervorming van de Europese "blauwe kaart"

De blauwekaartregeling van de EU, die in 2009 werd goedgekeurd, is tot dusver ontoereikend en onaantrekkelijk gebleken en werd dus te weinig gebruikt. Beperkende toelatingsvoorwaarden en het bestaan van parallelle voorschriften, voorwaarden en procedures op nationaal niveau hebben het gebruik van de EU-regeling beperkt. Slechts 31 % van de hoogopgeleide migranten die naar OESO-landen komen, kiest de EU als bestemming, hetgeen betekent dat gekwalificeerde arbeidskrachten kiezen voor andere bestemmingen die economisch met de EU concurreren.

Het voorstel van vandaag vernieuwt de bestaande regels en heeft als doel de EU beter in staat te stellen hooggekwalificeerde onderdanen van derde landen aan te trekken en te behouden, aangezien uit demografische patronen blijkt dat zelfs met de beter gekwalificeerde EU-arbeidskrachten die de agenda voor nieuwe vaardigheden tot doel heeft, de behoefte zal blijven bestaan om in de toekomst aanvullend talent aan te trekken.

  • Het nieuwe voorstel voorziet in een voor de hele EU geldende uniforme regeling ter vervanging van parallelle nationale regelingen op het gebied van hooggekwalificeerde arbeidskrachten, om kandidaten en werkgevers meer duidelijkheid te bieden, en de regeling meer zichtbaar en concurrerend te maken.
  • Het bevordert de mobiliteit binnen de EU door de procedures te vergemakkelijken en kortere zakenreizen van maximaal 90 dagen mogelijk te maken in de lidstaten die de blauwekaartregeling toepassen.
  • Het verlaagt de salarisdrempel door het creëren van een flexibele marge waarbinnen de lidstaten de salarisdrempel kunnen afstemmen op de context van hun arbeidsmarkt, en voorziet in beter aangepaste voorwaarden voor uit derde landen afkomstige recentelijk afgestudeerden en werknemers in sectoren met een tekort aan arbeidskrachten.
  • In het kader van de nieuwe blauwekaartregeling zullen hooggekwalificeerde personen die internationale bescherming genieten, een blauwe kaart kunnen aanvragen.
  • Het voorstel versterkt de rechten van zowel de houders van een blauwe EU-kaart (een snellere toegang tot de status van langdurig ingezetene, onmiddellijke en flexibeler toegang tot de arbeidsmarkt) als hun gezinsleden (zij kunnen de houder van de Europese blauwe kaart vergezellen), waardoor de EU aantrekkelijker wordt als bestemming voor hooggekwalificeerde werknemers die onze economie nodig heeft.

De nieuwe blauwekaartregeling zou naar schatting jaarlijks tussen € 1,4 miljard en € 6,2 miljard aan economische voordelen opleveren, doordat extra hooggekwalificeerde arbeidskrachten in de EU komen werken. De lidstaten zouden verantwoordelijk blijven om te bepalen hoeveel onderdanen van derde landen op hun grondgebied worden toegelaten om werk te zoeken, in overeenstemming met het Verdrag. Zij kunnen ook een arbeidsmarkttoets uitvoeren indien de arbeidsmarkt geconfronteerd wordt met ernstige verstoringen, zoals een hoge werkloosheid in een bepaald beroep of sector, onder meer in een deel van hun grondgebied.

Het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Denemarken nemen niet deel aan de aanneming van deze richtlijn, die dan ook niet verbindend is voor, noch van toepassing op het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Denemarken.

Achtergrond

Actieplan voor de integratie van onderdanen van derde landen: hoewel de verantwoordelijkheid voor integratie in de eerste plaats bij de lidstaten ligt, heeft de EU maatregelen getroffen om de lidstaten stimulansen te geven en hen te steunen bij hun inspanningen ter bevordering van de integratie van onderdanen van derde landen. Het gaat onder meer om specifieke middelen en instrumenten voor de aanpak van de sociale en economische cohesie tussen de lidstaten. Het vandaag gepresenteerde actieplan maakt deel uit van de reeks maatregelen die zijn aangekondigd in de Europese migratieagenda en in de mededeling van de Commissie van 6 april 2016.

Hervorming van de blauwekaartrichtlijn van de EU: in april 2014 stelde Jean-Claude Juncker in het kader van zijn verkiezingscampagne een vijfpuntenplan over migratie voor, met onder meer onder een oproep aan Europa om meer politieke vastberadenheid te tonen op het gebied van legale migratie. In zijn politieke beleidslijnen heeft voorzitter Juncker zijn voornemen bekendgemaakt om een nieuw Europees beleid voor legale migratie te bevorderen om vaardigheidstekorten aan te pakken en talenten aan te trekken, teneinde beter het hoofd te kunnen bieden aan de demografische uitdagingen van de EU, onder meer door herziening van de Europese blauwekaartregeling.

De EU kampt al met aanzienlijke structurele vaardigheidstekorten in bepaalde sectoren, die kunnen leiden tot een beperking van groei, productiviteit en innovatie in de EU (bijv. gezondheidszorg, ICT en engineering). In de toekomst zullen structurele veranderingen in de economieën van de EU de vraag naar meer gekwalificeerde arbeidskrachten die niet onmiddellijk op de arbeidsmarkt beschikbaar zijn, verder doen toenemen, waardoor nog meer vaardigheidstekorten zullen ontstaan die de bestaande beroepsbevolking van de EU niet kan dekken. Het aantal hooggekwalificeerde arbeidskrachten uit derde landen dat momenteel naar de 25 EU-lidstaten komt die de blauwekaartregeling toepassen, is bij lange na niet voldoende om deze tekorten aan arbeidskrachten en vaardigheden te dekken, ondanks de inspanningen ter versterking van de vaardigheden van EU-onderdanen die in het kader van de nieuwe agenda voor vaardigheden wordt voorgesteld. Het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Denemarken passen de blauwekaartrichtlijn niet toe.

Meer informatie

Vaak gestelde vragen: Actieplan voor integratie en de verbeterde blauwekaartregeling van de EU

FACTSHEET: Blauwe kaart

FACTSHEET: Actieplan voor de integratie van onderdanen van derde landen

Richtlijn betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van onderdanen van derde landen met het oog op een hooggekwalificeerde baan

Actieplan voor de integratie van onderdanen van derde landen

Werkdocument van de diensten van de Commissie: "An economic take on the refugee crisis"

Openbare raadpleging over de Europese blauwe kaart

Nieuwe specifieke afdeling over de blauwe kaart van de EU op de portaalsite van de EU over immigratie

Europese website over integratie

Analyse van het EU-beleid voor arbeidsmigratie, onderdeel van het gezamenlijke project van DG HOME-OESO "Review of Labour Migration Policy in Europe”

IP/16/2041

 

Contactpersoon voor de pers:

Voor het publiek: Europe Direct per telefoon 00 800 67 89 10 11 of e-mail


1.

Relevante EU dossiers