Cycling Festival Europe: fietsen in Europese hoofdsteden
Nederland promoot tijdens het EU-voorzitterschap i fietsen in heel Europa. Tijdens het Cycling Europe Festival van 14 tot april en met 30 juni organiseren de Nederlandse ambassades en de Opleiding Ambtenaar Internationaal Beleid (OAIB) verschillende fietsactiviteiten in de Europese hoofdsteden.
Diverse fietsactiviteiten in Europa
De meeste Nederlandse ambassadeurs zetten zich al in om het fietsen meer onder de aandacht te brengen in de landen waar zij gepost zijn. Zij bundelen hun krachten met de OAIB, de initiatiefnemer van het festival. Met een scala aan fietsactiviteiten (zoals fietstours, innovatieve stadsontwikkeling, virtual reality games en workshops) laten ze in een aantal weken zien hoe fietsers een plek kunnen krijgen in het verkeer. De ambassadeurs gaan zelf ook fietsen en moedigen zoveel mogelijk andere mensen aan om hetzelfde te doen.
Meest milieuvriendelijke transportmethode
Het Cycling Europe Festival gaat op 14 april van start tijdens de informele voorzitterschapsbijeenkomst voor milieu- en transportministers. Bij de vorige informele bijeenkomst, tijdens het voorzitterschap van Luxemburg, werd een verklaring aangenomen om fietsen te promoten als de meest milieuvriendelijke transportmethode. De organisatie van het festival grijpt de bijeenkomst in Amsterdam dan ook aan om de daad bij het woord te voegen.
Kansen voor Nederlandse bedrijfsleven
Waar Nederland enkele decennia investeren in veilige fietsinfrastructuur achter zich heeft, staan de meeste Europese steden aan het begin van dit proces. Het festival brengt de internationale vraag naar kennis en expertise en aanbod vanuit Nederland bij elkaar. Dat betekent kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven in het buitenland. ‘De fiets biedt niet alleen voordelen voor milieu, verkeersdoorstroming en gezondheid. Nederlandse bedrijven kunnen innovatieve fietsstallingen, fietspaden en fietsrotondes ontwerpen en aanleggen’, zegt het OAIB.
Imago van de fiets verbeteren
Met het Cycling Festival Europe willen de organisatoren het imago van de fiets als transportmiddel verbeteren. Een tweede doelstelling is om kennis en best practices uit te wisselen via workshops en seminars met Nederlandse experts. Het derde doel is om de Europese steden met elkaar te verbinden door zoveel mogelijk selfies, foto’s en beelden uit te wisselen via sociale media.