EP: Verbeter toegang tot onderwijs voor kinderen in crisissituaties

Met dank overgenomen van Europees Parlement (EP) i, gepubliceerd op donderdag 26 november 2015, 12:41.

Het EP i roept lidstaten op het Commissievoorstel om 4 procent van de Europese humanitaire fondsen te gebruiken voor onderwijs aan kinderen in crisissituaties te steunen. Gastlanden moeten bovendien vluchtelingenkinderen in hun onderwijssystemen integreren, zo stelt het EP in een resolutie die donderdag is aangenomen. Onderwijs verkleint het risico op extremisme, zo luidt de onderbouwing.

Het Parlement verwelkomt het Commissievoorstel om per 2019 4 procent van het EU geld voor humanitaire hulp aan te wenden voor onderwijs.

Integreer minderjarige vluchtelingen in nationale onderwijssystemen

EP-leden roepen gastlanden op vluchtelingenkinderen volledige toegang te verlenen tot onderwijs en hun integratie in nationale onderwijssystemen te stimuleren. Ze roepen ook internationale donororganisaties op om onderwijs als speerpunt te hanteren in programma's die erop zijn gericht kinderen te betrekken en psychologisch te ondersteunen. Om beter te integreren, moet ook het leren van de taal van het gastland gestimuleerd worden.

Breek de spiraal van geweld en extremisme

Parlementariërs wijzen erop dat jonge mensen tussen 12 en 20 binnen de vluchtelingengemeenschap maar weinig ontplooiingsmogelijkheden hebben, terwijl ze aan de andere kant een gemakkelijke prooi zijn voor militaire diensten en partijen die betrokken zijn bij gewapende conflicten.

Ze willen dat de EU met partnerlanden en andere donoren samenwerkt om de onderwijsmogelijkheden voor jonge mensen in noodsituaties te verbeteren. Deze jongeren kunnen een cruciale rol spelen in het creëren van stabiliteit na conflicten en het risico dat deze jongeren vervallen in uitzichtloze situaties die weer leiden tot sociale oproer en geweld vermindert hierdoor, zo stelt de resolutie.

Noot voor redacties

Volgens schattingen van de VN leven er één miljard kinderen in conflictgebieden, waaronder 250 miljoen nog geen vijf jaar oud zijn en die geen toegang hebben tot onderwijs. Naar schatting 65 miljoen kinderen tussen 3 en 15 jaar zijn het meest geraakt door noodsituaties en langdurige crises en hebben te kampen met onderbrekingen in hun onderwijs. Ongeveer 37 miljoen kinderen die naar het primaire of secundair onderwijs zouden moeten, gaan helemaal niet naar school in crisisgebieden.

REF. : 20151120IPR03619