De Commissie keurt nieuwe afzetbevorderingsprogramma’s voor landbouwproducten goed

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op donderdag 12 november 2015.

De Commissie heeft 33 nieuwe programma's goedgekeurd om de afzet van landbouwproducten te bevorderen. Deze programma's, ter waarde van 108 miljoen euro, zullen bijdragen tot de ontsluiting van nieuwe markten voor EU-producten en tot een verhoging van de consumptie in de EU.

De Europese Commissie i heeft 33 nieuwe programma's goedgekeurd om de afzet van EU-landbouwproducten in de Europese Unie en in derde landen te stimuleren. Deze programma’s hebben een waarde van 108 miljoen euro over drie jaar. De helft van dat bedrag (54 miljoen euro) is afkomstig uit de EU-begroting. De programma’s zullen bijdragen tot de ontsluiting van nieuwe markten en de verhoging van de consumptie van de producten waarvan de afzet binnen en buiten de EU wordt bevorderd. Bij de gefinancierde maatregelen kan het gaan om diverse soorten afzetbevorderingscampagnes die de voordelen van de EU-producten belichten vanuit het oogpunt van met name kwaliteit, voedselveiligheid en ‑hygiëne, voedingswaarde, etikettering, dierenwelzijn of milieuvriendelijke productiemethoden.

EU-commissaris voor landbouw en plattelandsontwikkeling Phil Hogan i zei hierover het volgende: "Ik ben ingenomen met deze nieuwe programma's, vooral in de context van de recente marktmoeilijkheden. Dergelijke programma’s zijn belangrijk om nieuwe marktmogelijkheden te creëren, vooral op markten buiten de EU, en dragen bij tot het stimuleren van groei en werkgelegenheid in de agrovoedingssector."

De geselecteerde programma’s hebben betrekking op een breed scala aan productcategorieën, met name die welke door de recente marktmoeilijkheden zijn getroffen, zoals zuivelproducten, maar ook vlees, verse en verwerkte groenten en fruit, kwaliteitsproducten (namelijk die welke in het kader van de drie EU-regelingen voor geografische aanduidingen zijn beschermd), olijfolie en biologische producten.

20 van de 33 geselecteerde programma’s zijn gericht op de interne markt en 13 op derde landen en regio’s: China, het Midden-Oosten, Noord-Amerika, Zuidoost-Azië, Japan, Zuid-Korea, Afrika, Rusland, Wit-Rusland, Kazachstan, Australië, Noorwegen en de Balkanlanden die geen EU-lid zijn. Hiermee wordt de trend voortgezet waarbij de afzet van EU-producten op de markten van derde landen wordt bevorderd. Deze trend werd gezet bij de goedkeuring van programma’s tijdens de eerste afzetbevorderingsronde van 2015.Voorts zijn twee van de aanvaarde programma’s zogenoemde multiprogramma’s: programma’s van organisaties uit verschillende lidstaten die samen een afzetbevorderingscampagne voeren. In het kader van het hervormde afzetbevorderingsbeleid, dat vanaf 1 december in werking treedt, zal dit soort afzetbevorderingscampagnes zelfs nog sterker worden aangemoedigd. De volledige lijst van programma's en budgetten die vandaag zijn goedgekeurd, is in de bijlage opgenomen.

Het bedrag van 54 miljoen euro voor afzetbevorderingsactiviteiten uit de EU-begroting maakt deel uit van het pakket van 118 miljoen euro dat door de EU in 2015 is toegewezen. De huidige programma’s vormen de laatste programmaronde in het kader van de "oude" regeling (Verordening 3/2008). Vanaf 1 december worden, met de nieuwe afzetbevorderingsregels, belangrijke wijzigingen doorgevoerd (onder meer een ruimer toepassingsgebied wat begunstigden en in aanmerking komende producten betreft, wijzigingen in de procedures, de invoering van een jaarlijks werkprogramma en oproepen tot het indienen van voorstellen, en een verhoging van het budget en van de EU-cofinancieringspercentages). Voor 2016 wordt een budget van 111 miljoen euro ter beschikking gesteld.

IP/15/6061

 

Contactpersoon voor de pers:

Voor het publiek: Europe Direct per telefoon 00 800 67 89 10 11 of e-mail