Aanpak van de vluchtelingencrisis: nu te nemen operationele, budgettaire en wetgevende maatregelen in het kader van de Europese migratieagenda

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op woensdag 23 september 2015.

Aanpak van de vluchtelingencrisis: nu te nemen operationele, budgettaire en wetgevende maatregelen in het kader van de Europese migratieagenda

De plotselinge stijging van het aantal mensen die zich gedwongen zien het geweld te ontvluchten en een veilig toevluchtsoord te zoeken, stelt de Europese Unie i danig op de proef. In mei heeft de Europese Commissie i een Europese migratieagenda gepresenteerd met brede maatregelen om migratie beter te beheren. Een aantal van die maatregelen is al ingevoerd: onder andere twee noodregelingen om 160 000 personen die internationale bescherming nodig hebben vanuit de meest getroffen lidstaten over te brengen naar andere lidstaten van de EU. De vluchtelingencrisis vereist echter onmiddellijke verdere actie. Het college van commissarissen komt vandaag met een reeks prioritaire maatregelen die binnen de komende zes maanden moeten worden getroffen (bijlage 1). Voorzitter Juncker zal deze maatregelen vandaag op een informele top voorstellen aan de Europese staatshoofden en regeringsleiders.

Voorzitter van de Europese Commissie Jean-Claude Juncker i: “Onze kwetsbaarheid en onze ingebeelde zwakheden ten spijt is het Europa waar mensen heen trekken op zoek naar een toevluchtsoord en een veilige omgeving. Dat moet ons trots maken, hoewel het niet zonder slag of stoot gaat. Onze eerste prioriteit is nu de aanpak van de vluchtelingencrisis. Het besluit om 160 000 mensen uit de meest getroffen lidstaten te herplaatsen is een historisch unicum en een prijzenswaardige uiting van echte Europese solidariteit. De zaak is hiermee echter nog niet bekeken. Het is tijd dat de Europese Unie, haar instellingen en alle lidstaten doortastend, vastberaden en in onderling overleg optreden.”

Resultaten tot nu toe

Europa heeft de afgelopen maanden brede en besliste actie ondernomen:

  • we zijn driemaal zo sterk aanwezig op zee: de gezamenlijke Frontex-operaties Poseidon en Triton hebben driemaal zoveel middelen en materieel tot hun beschikking gekregen. Meer dan 122 000 levens zijn inmiddels gered. Elk leven dat verloren gaat, is er een te veel, maar het aantal mensen dat anders zou zijn omgekomen en nu is gered, is door deze inspanningen aanzienlijk gestegen - met 250 %;
  • we hebben EU-financiering geregeld voor steun aan de meest getroffen lidstaten: ruim 70 miljoen euro aan noodhulp is uitgetrokken bovenop de 7 miljard euro aan meerjarige financiering die voor de periode 2014-2020 aan de lidstaten is toegewezen om hun optreden op het gebied van migratie en grensbeheer te ondersteunen (bijlage 2);
  • we hebben onze inspanningen verdubbeld om smokkelaars aan te pakken en groepen die zich schuldig maken aan mensenhandel te ontmantelen. Omdat goedkope schepen nu moeilijker te krijgen zijn, daalt het aantal mensen dat de levensgevaarlijke oversteek waagt in gammele, niet-zeewaardige boten. Het aantal mensen dat via de centrale Middellandse Zeeroute komt, is daardoor gestabiliseerd op ca. 115 000 in augustus - hetzelfde aantal als vorig jaar;
  • de Europese Unie is ook de grootste donor in de wereldwijde inspanningen om de Syrische vluchtelingencrisis te verlichten. De Europese Commissie en de lidstaten hebben ca. 4 miljard euro vrijgemaakt om humanitaire, economische, ontwikkelings- en stabilisatiesteun ter beschikking te stellen voor Syriërs in hun eigen land en voor zowel vluchtelingen als gastgemeenschappen in de omringende landen Libanon, Jordanië, Irak, Turkije en Egypte. De Europese Commissie heeft ook 1,8 miljard euro EU-geld uitgetrokken voor een noodtrustfonds voor stabiliteit en de aanpak van de diepere oorzaken van illegale migratie in Afrika;
  • we zijn samen de verbintenis aangegaan om ruim 22 000 mensen van buiten Europa te hervestigen en solidariteit te tonen met onze buren;
  • met de goedkeuring gisteren van het tweede herplaatsingsvoorstel van de Commissie hebben de lidstaten hun solidariteit getoond: 160 000 personen die duidelijk internationale bescherming nodig hebben, zullen worden herplaatst vanuit de meest getroffen lidstaten naar andere lidstaten van de EU.

Prioritaire maatregelen voor de komende zes maanden

Het meest dringend is nu de lidstaten te helpen die op hun grondgebied ongekende aantallen vluchtelingen opvangen. Daarvoor moet zowel binnen als buiten de EU actie worden ondernomen.

1. Operationele maatregelen

  • Volledige uitvoering van de herplaatsingsregeling en inzet van de ondersteuningsteams voor migratiebeheer in hotspots: de inzet van de ondersteuningsteams heeft onmiddellijk effect op het meest kritieke punt, namelijk dat voor de meest getroffen lidstaten het aantal nieuwkomers eenvoudigweg te groot is om doeltreffend te kunnen verwerken. Medewerkers en nationale deskundigen van andere EU-lidstaten worden ingezet door de EU-agentschappen Frontex, het Europees Ondersteuningsbureau voor asielzaken EASO en Europol om te helpen bij het identificeren, screenen en registreren van migranten bij binnenkomst in de EU en om de terugkeer voor te bereiden en te organiseren van migranten die geen verblijfsrecht hebben in de EU. De ondersteuningsteams kunnen alleen optreden in samenwerking met de nationale autoriteiten. De lidstaten die onder druk staan, moeten nu allereerst samen met de Commissie hun stappenplannen voor de ondersteuningsteams die op de hotspots worden ingezet afronden, en uiterlijk aan het eind van deze week beginnen met de uitvoering ervan. De lidstaten moeten ook uiterlijk aan het eind van deze week een netwerk van verbindingsfunctionarissen opzetten voor alle betrokken lokale en nationale overheidsinstanties, zodat de eerste herplaatsingsbesluiten vlot kunnen worden uitgevoerd.
  • Activering van het mechanisme voor civiele bescherming of de snelle-grensinterventieteams voor onmiddellijke praktische steun van de EU en de andere EU-lidstaten:

o op het EU-mechanisme voor civiele bescherming kan een beroep worden gedaan voor allerlei vormen van bijstand in natura, zoals modules voor teams en hun uitrusting, noodonderdak, medische goederen en andere non-foodartikelen, alsmede expertise;

o de lidstaten kunnen ook vragen om de inzet van snelle-grensinterventieteams voor onmiddellijke ondersteuning van de grenswacht bij plotselinge of uitzonderlijke migratiedruk. Via het mechanisme kan voor beperkte tijd operationele steun worden verleend. Frontex zorgt voor de financiering en inzet van nationale technische hulpmiddelen en medewerkers die door de lidstaten worden geleverd.

  • Normalisering van de situatie in het Schengengebied en opheffing van de controles aan de binnengrenzen: de grenscontroles die enkele lidstaten de afgelopen weken tijdelijk hebben ingevoerd, zijn volgens de Schengengrenscode te rechtvaardigen in crisissituaties. Het moet echter een tijdelijke maatregel blijven. Actie moet nu worden ondernomen om het normale migratiebeheer zo snel mogelijk te herstellen. Als deze maatregelen worden verlengd of om aanvullende maatregelen wordt gevraagd, zal de Commissie haar oordeel over de situatie formaliseren door op basis van de Schengengrenscode advies uit te brengen.
  • Intensivering van de diplomatieke aanpak en de samenwerking met derde landen: de migratietop die op 11 en 12 november 2015 in Valletta (Malta) zal worden gehouden, biedt de gelegenheid om te laten zien dat migratievraagstukken in de betrekkingen van de EU met de Afrikaanse partners nu prioritair zijn; op de conferentie op hoog niveau over de westelijke Balkanroute (oktober 2015) zal worden gesproken over onze gemeenschappelijke taak om de huidige migratiedruk aan te pakken en de stabiliteit in het beheer van de migratie via die route te herstellen. De EU zal bij de aanpak van de vluchtelingencrisis op mondiaal niveau ook nauw blijven samenwerken met belangrijke internationale organisaties zoals de UNHCR, het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties, de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) en het Rode Kruis.

2. Budgettaire steun

  • Verhoging van de noodfinanciering voor de meest getroffen lidstaten: de noodfinanciering uit de EU-begroting is dit jaar al verdubbeld en bedraagt nu 73 miljoen euro, maar dat bedrag is niet meer toereikend. De Commissie komt volgende week met een voorstel om dit budget voor 2015 met 100 miljoen euro te verhogen.
  • Verhoging van de financiering voor de drie betrokken EU-agentschappen met 1,3 miljoen euro, waarmee in 2015 60 medewerkers voor Frontex, 30 voor EASO en 30 voor Europol kunnen worden bekostigd. Daarnaast wordt de noodfinanciering voor de meest getroffen lidstaten en de financiering voor Frontex, EASO en Europol voor 2016 met 600 miljoen euro verhoogd. De agentschappen van de EU spelen een essentiële rol om de samenwerking mogelijk te maken en de beschikbare expertise zo goed mogelijk te benutten. Zij moeten nu hun activiteiten op het terrein veel sterker uitbreiden dan oorspronkelijk de bedoeling was. De EU-agentschappen die op migratiegerelateerde gebieden actief zijn, hebben daarom een forse financiële injectie nodig.
  • Verhoging van de financiering voor voedselhulp via het Wereldvoedselprogramma tot het peil van 2014. De meeste lidstaten van de EU hebben hun bijdrage aan het Wereldvoedselprogramma verlaagd, sommige met maar liefst 99% (bijlage 3). De Commissie zal de middelen voor humanitaire noodhulp en civiele bescherming voor 2015 met 200 miljoen euro verhogen, zodat onmiddellijk kan worden ingegaan op verzoeken van de UNHCR, het Wereldvoedselprogramma en andere betrokken organisaties om vluchtelingen snel hulp te bieden.
  • Verhoging van de humanitaire hulp met 300 miljoen euro in 2016 om te kunnen voorzien in de essentiële behoeften van de vluchtelingen, zoals voedsel en onderdak.
  • Uitbreiding van de steun aan Syrische vluchtelingen: de Commissie zal volgende week voorstellen om de financiering van het Europees nabuurschapsinstrument (ENI) in 2015 met 300 miljoen euro te verhogen. Daarmee kan het regionale trustfonds van de EU worden versterkt in verband met de Syrische crisis en kan hulp worden geboden aan derde landen die Syrische vluchtelingen opvangen. Dit gaat samen met een verdere verschuiving van de middelen van het pretoetredingsinstrument, zodat het totale niveau van de EU-financiering voor het trustfonds in deze fase op ruim 500 miljoen euro komt. De bijdragen van de lidstaten zouden in overeenstemming moeten zijn met de steun die de EU biedt, zodat het fonds in totaal op ten minste 1 miljard euro kan rekenen. Dit zou een krachtig internationaal signaal geven van de bereidheid van de EU om de Syrische vluchtelingen te helpen.
  • Aanpak van het tekort aan financiering voor de Syriëcrisis: slechts 38% van de financieringsvereisten is tot dusver geregeld. De gevolgen van dit tekort zijn dramatisch: volgens Unicef zijn de afgelopen maanden tot vijf miljoen mensen (voor de helft kinderen) getroffen door grote onderbrekingen van de watervoorziening, met als gevolg een groot risico op de uitbraak van ziekten. De EU en de lidstaten zouden zich ertoe moeten verbinden om de helft van de kosten te dekken.
  • Samenwerking met onze buren: de druk op Turkije, Libanon en Jordanië neemt al vele jaren toe doordat miljoen mensen uit Syrië zijn gevlucht. De aanpak van de politieke chaos is uiterst complex en we zullen onze inspanningen moeten verdubbelen: de EU is bereid om 1 miljard euro te mobiliseren voor Turkije en 17 miljoen euro voor Servië en de voormalige Joegoslavische republiek Macedonië om deze landen te helpen bij de aanpak van de migratieproblemen.
  • Hulp voor Afrika: Het nieuwe noodtrustfonds, dat over een aanvangskapitaal van 1,8 miljard euro kan beschikken, is een tastbare indicatie van de bijdrage die de EU zal leveren. De lidstaten moeten dit bedrag nu met hun eigen bijdrage aanvullen.

3. Uitvoering van de EU-wetgeving

  • Gebrekkige uitvoering van de Europese asielwetgeving belemmert de voortgang van de maatregelen. De Europese Commissie heeft vandaag 40 inbreukprocedures ingeleid tegen 19 lidstaten (zie IP/15/5699).
  • Met name zal de Commissie samen met de Griekse autoriteiten streven naar normalisatie, binnen de komende zes maanden, van de situatie die is ontstaan sinds de opschorting van de Dublinoverdrachten in 2010. Griekenland zal er vooral voor moeten zorgen dat voldoende medewerkers worden aangesteld voor de asieldienst en de dienst voor eerste opvang, dat een doeltreffend terugkeerstelsel in het leven wordt geroepen, dat de absorptie van de EU-middelen wordt verbeterd en dat wordt voorzien in de opvangbehoeften die door de toegenomen migratiestromen zijn ontstaan.

4. Verdere maatregelen: een solide en toekomstbestendig systeem

  • Bescherming van de grenzen van de EU: dit betekent versterking van Frontex en verruiming van het mandaat ervan, en ambitieuze stappen in de richting van een Europese grens- en kustwacht. De Commissie komt in december 2015 met een voorstel.
  • Een structureel EU-breed systeem voor hervestiging en herplaatsing: de Commissie zal in maart 2016 met een voorstel voor een permanente hervestigingsregeling komen. Een voorstel voor een permanente herplaatsingsregeling is al ingediend. De Commissie zal in maart 2016 een verdere hervorming van de Dublinverordening voorstellen.
  • Een geloofwaardig en doeltreffend terugkeerbeleid: als de maatregelen van het recente actieplan van de Commissie over terugkeer volledig worden uitgevoerd, zou dat de geloofwaardigheid van de terugkeerregeling van de EU herstellen. Dit betekent dat informatie beter moet worden gedeeld, dat meer middelen beschikbaar moeten komen op zowel EU-niveau als nationaal niveau, dat de rol van Frontex moet worden versterkt en dat er in onze betrekkingen met derde landen een sterker accent op overname moet komen.
  • Zorgen dat er meer legale migratiemogelijkheden komen: de Commissie zal in maart met een voorstel komen voor een pakket inzake legale migratie, inclusief een herziening van de blauwekaartregeling.

Achtergrond

Jean-Claude Juncker presenteerde op 23 april 2014 in Malta een vijfpuntenplan over immigratie. In het kader van zijn campagne om tot voorzitter van de Europese Commissie te worden benoemd, riep hij op tot meer solidariteit in het migratiebeleid van de EU.

Toen voorzitter Juncker zijn functie aanvaardde, belastte hij een van de commissarissen met de speciale verantwoordelijkheid om een nieuw migratiebeleid uit te werken. Dat was een van de tien prioriteiten van zijn politieke beleidslijnen, waarin hij het politieke programma uiteenzette op basis waarvan het Europees Parlement de Commissie koos.

Op 13 mei 2015 stelde de Europese Commissie haar Europese migratieagenda voor. Daarin zet zij een alomvattende aanpak uiteen die moet zorgen voor een beter beheer van alle aspecten van migratie.

Op 27 mei 2015 heeft de Commissie al een eerste pakket uitvoeringsmaatregelen voor de Europese migratieagenda voorgesteld, waaronder voorstellen voor herplaatsing en hervestiging, en een EU-actieplan tegen mensensmokkelaars.

Op 25-26 juni 2015 is de Europese Raad overeengekomen werk te maken van de voorstellen die de Europese Commissie in de Europese migratieagenda heeft opgenomen, met bijzondere aandacht voor herplaatsing en hervestiging, terugkeer en samenwerking met de landen van herkomst en doorreis.

Op 20 juli 2015 heeft de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken in beginsel ingestemd met de maatregelen die in de Europese migratieagenda zijn voorgesteld. Dit betreft met name de herplaatsing van mensen die duidelijk internationale bescherming nodig hebben uit Italië en Griekenland in de komende twee jaar, te beginnen met de herplaatsing van 32 256 personen, en de hervestiging van 22 504 ontheemden van buiten de EU.

Op 9 september 2015 heeft de Commissie een nieuwe reeks maatregelen voorgesteld, waaronder een noodherplaatsingsregeling voor 120 000 vluchtelingen en concrete middelen om lidstaten te helpen bij de behandeling van verzoeken, de terugzending van economische migranten en de aanpak van de onderliggende oorzaken van de vluchtelingencrisis.

Op 14 september 2015 hebben de lidstaten ingestemd met het besluit om 40 000 vluchtelingen die duidelijk internationale bescherming nodig hebben, vanuit Italië en Griekenland te herplaatsen.

Op 23 september 2015 hebben de lidstaten ingestemd met het besluit om 120 000 vluchtelingen die duidelijk internationale bescherming nodig hebben, vanuit Italië, Griekenland en andere door de vluchtelingencrisis getroffen lidstaten te herplaatsen.

Meer informatie

Mededeling van de Europese Commissie: Aanpak van de vluchtelingencrisis: operationele en budgettaire maatregelen in het kader van de Europese migratieagenda

IP/15/5699: Verantwoordelijker beheer van de vluchtelingencrisis: Europese Commissie opent 40 inbreukprocedures om het Europees asielstelsel te verbeteren

Factsheets: De Europese migratieagenda

Factsheet over terugkeer

Website van het directoraat-generaal Migratie en Binnenlandse Zaken

BIJLAGE I: Prioritaire maatregelen in het kader van de Europese migratieagenda, uit te voeren in de komende zes maanden

Operationele maatregelen

Taken van de Commissie en de EU-agentschappen:

  • de lidstaten helpen bij de uitvoering van alle noodzakelijke stappen voor de uitvoering van de herplaatsingsbesluiten, de organisatie van de coördinatie ter plaatse en de oprichting van een netwerk van nationale contactpunten; werken aan de actiepunten die zijn afgesproken op de bijeenkomst over herplaatsing die deze week met de lidstaten heeft plaatsgevonden;
  • steun bieden voor de doelstelling om de ondersteuningsteams voor de hotspots deze week operationeel te maken. De agentschappen zullen rechtstreekse expertise bieden op gebieden als de correcte identificatie van migranten, terwijl de Commissie zorgt voor de coördinatie tussen de diverse betrokken instanties;
  • de komende twee weken zullen met de lidstaten en de UNHCR praktische afspraken worden gemaakt voor de uitvoering van de hervestigingsregeling.

Taken van de lidstaten die migratiedruk ondervinden:

  • hun stappenplannen voor de ondersteuningsteams die op de hotspots worden ingezet afronden en deze week beginnen met de uitvoering ervan; deze week een netwerk van verbindingsfunctionarissen opzetten voor alle betrokken lokale en nationale overheidsinstanties;
  • het mechanisme voor civiele bescherming activeren of een beroep doen op snelle-grensinterventieteams voor onmiddellijke praktische steun van de EU en de andere EU-lidstaten.

Taken van alle lidstaten:

  • deze week nationale contactpunten voor herplaatsing opzetten, zodat de kandidaten snel kunnen worden geïdentificeerd en overgebracht; een verbindingsfunctionaris uitzenden naar Italië en Griekenland voor ondersteuning van de screening ter plaatse; melden welke opvangcapaciteit voor te herplaatsen personen kan worden ingezet;
  • binnen een week na de afronding van het nationale stappenplan voor de ondersteuningsteams die op de hotspots zullen worden ingezet, aan Frontex en het Europees Ondersteuningsbureau voor asielzaken melden wat voor nationale expertise ter beschikking zal worden gesteld;
  • een noodreserve van grensbewakingsmaterieel identificeren voor snelle-grensinterventieteams die dit jaar worden opgeroepen, en Frontex daarvan uiterlijk eind september op de hoogte stellen;
  • de Commissie uiterlijk eind september melden welk materieel voor civiele bescherming in gereedheid zal worden gehouden om te worden ingezet in het kader van het mechanisme voor civiele bescherming, mocht dat dit jaar nodig zijn;
  • dit jaar een noodplanningsysteem opzetten voor het geval dat het aantal asielverzoeken stijgt;
  • bevestigen dat de steun voor de gezamenlijke Frontex-operatie Triton wordt voortgezet en met spoed ingaan op de oproep om materieel ter beschikking te stellen voor de operatie Poseidon;
  • met Frontex contact opnemen inzake de coördinatie en de financiële ondersteuning die dit jaar nog beschikbaar zijn voor gezamenlijke terugkeervluchten en bijstand voorafgaand aan de terugkeer.

Verhoging van de budgettaire steun

De Commissie zal volgende week de nodige voorstellen indienen bij het Europees Parlement en de Raad.De instellingen wordt verzocht de voorstellen voor 2015 volgens een versnelde procedure vast te stellen:

  • verhoging van de financiering van het fonds voor noodhulp in het kader van het Fonds voor asiel, migratie en integratie en het Buitengrenzenfonds met respectievelijk 80 miljoen euro en 20 miljoen euro. Deze middelen zullen worden gebruikt om de opvangcapaciteit te vergroten, de administratieve capaciteit voor de behandeling van asielverzoeken te versterken en de capaciteit voor de respons op pressie aan de buitengrenzen te ondersteunen;
  • versterking van het personeel van de drie belangrijkste EU-agentschappen met 120 extra posten met ingang van 2015: 60 posten voor Frontex, 30 voor EASO en 30 voor Europol in 2015;
  • verhoging van de middelen voor humanitaire noodhulp met 200 miljoen euro, zodat onmiddellijk kan worden ingegaan op verzoeken van de UNHCR, het Wereldvoedselprogramma en andere betrokken organisaties om vluchtelingen snel hulp te bieden;
  • de financiering van het Europees nabuurschapsinstrument (ENI) in 2015 met 300 miljoen euro verhogen; daarmee kan het regionale trustfonds van de EU voor de Syrische crisis (het Madadfonds) worden versterkt en kan hulp worden geboden aan derde landen die Syrische vluchtelingen opvangen. In combinatie met een verdere verschuiving van de middelen van het pretoetredingsinstrument komt het totale niveau van de EU-financiering voor het trustfonds in deze fase op ruim 500 miljoen euro.

De Commissie zal de komende weken bij het Europees Parlement en de Raad voorstellen indienen voor de volgende wijzigingen van de voorgestelde begroting voor 2016:

  • een nieuw pakket van 600 miljoen euro ter verhoging van het noodfinancieringsbudget van het Fonds voor asiel, migratie en integratie en het Fonds voor interne veiligheid (grenzen) en ter financiering van de extra middelen voor Frontex, EASO en Europol zodat kan worden voorzien in de onmiddellijke behoeften op het gebied van migratiebeheer, opvang, terugkeer en grenscontrole;
  • verhoging van de humanitaire hulp met 300 miljoen euro om te kunnen voorzien in de essentiële behoeften van de vluchtelingen, zoals voedsel en onderdak.

De EU zou de toewijzing van EU-middelen aan Turkije moeten herzien, zodat in totaal 1 miljard euro ter beschikking kan worden gesteld voor maatregelen ten behoeve van de vluchtelingen in 2015 en 2016.

De lidstaten zouden zich onmiddellijk moeten verbinden tot:

  • verhoging van de financiering voor voedselhulp via het Wereldvoedselprogramma tot het peil van 2014, zodat de voedselvoorziening aan Syrische vluchtelingen kan worden gestabiliseerd;
  • de bijdrage uit de EU-begroting aan het regionale trustfonds van de EU voor de Syrische crisis (het Madadfonds) evenaren, zodat in totaal ten minste 1 miljard euro ter beschikking komt voor de ondersteuning van Syrische vluchtelingen (in landen buiten de EU);
  • de bijdrage van de EU van 1,8 miljard euro voor het noodtrustfonds voor stabiliteit en de aanpak van de diepere oorzaken van onregelmatige migratie en ontheemding in Afrika evenaren;
  • de voorfinancieringsmiddelen (ruim 300 miljoen euro) die momenteel naar de lidstaten worden overgeboekt, onmiddellijk inzetten voor de uitvoering van de nationale programma’s in het kader van het Fonds voor asiel, migratie en integratie en het Fonds voor interne veiligheid (grenzen);
  • onderzoeken hoe hun huidige programma’s in het kader van de structuurfondsen kunnen worden ingezet voor de ondersteuning van migratiegerelateerde maatregelen, en naar aanleiding daarvan voorstellen doen aan de Commissie.

Uitvoering van de asielwetgeving van de EU

De lidstaten zouden zich ertoe moeten verbinden met spoed stappen te ondernemen voor de omzetting, uitvoering en volledige toepassing van de EU-wetgeving waarop het Europees asielstelsel berust, zoals betreffende opvangvoorzieningen, asielprocedures en personen die voor asiel in aanmerking komen.

Volgende stappen op wetgevingsgebied

  • Het Europees Parlement en de Raad zouden de volgende voorstellen van de Commissie versneld moeten behandelen:
  • veilige landen van herkomst, waaronder Turkije;
  • wijziging van de Dublinverordening door invoering van een mechanisme voor crisisherplaatsing.

De Commissie zal de volgende nieuwe voorstellen versneld indienen:

  • oprichting van een Europese grens- en kustwacht en uitbreiding van het mandaat van Frontex (december 2015);
  • pakket inzake legale migratie, inclusief herziening van de blauwekaartregeling (maart 2016);
  • verdere hervorming van de Dublinverordening (maart 2016);
  • gestructureerd hervestigingsstelsel (maart 2016).

BIJLAGE 2: Financiële steun aan de lidstaten

 
Bron: Europese Commissie: Rapid persberichten

Bijlage 3: Bijdragen van de lidstaten en de Commissie aan het Wereldvoedselprogramma

 

x 1 000 EUR

31.12.2014

13.9.2015

Gemiddelde over 5 jaar

       

Oostenrijk

946

0

653

België

20.436

9.253

19.223

Bulgarije

111

101

73

Cyprus

8

4

4

Kroatië

0

0

6

Tsjechië

121

90

169

Denemarken

54.770

40.428

41.684

Estland

151

0

104

Finland

27.892

17.345

22.232

Frankrijk

18.392

14.164

20.588

Duitsland

240.947

117.315

158.172

Griekenland

30

0

51

Hongarije

41

0

30

Ierland

17.069

13.869

16.766

Italië

25.311

19.734

18.458

Letland

0

0

4

Litouwen

32

10

16

Luxemburg

9.709

8.487

8.806

Malta

0

0

0

Nederland

70.969

75.099

61.637

Polen

0

0

219

Portugal

8

0

18

Roemenië

0

0

6

Slowakije

12

0

10

Slovenië

33

28

48

Spanje

6.174

3.653

14.790

Zweden

74.770

3.775

60.800

Verenigd Koninkrijk

327.453

230.733

231.297

       

TOTAAL

895.386

554.087

675.863

       
       

EU

297.340

157.190

238.933

       
       

EU + lidstaten

1.192.726

711.277

914.796

(voor 2014 en 2015, situatie op 13/9) [bron: website WVP]

IP/15/5700

 

Contactpersoon voor de pers:

Voor het publiek: Europe Direct per telefoon 00 800 67 89 10 11 of e-mail