Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

De EU Monitor is een betaalde dienst van PDC Informatie Architectuur, en stelt u in staat op eenvoudige wijze het Europese proces van wet- en regelgeving op de voet te volgen: van de indiening van het voorstel tot en met de uiteindelijke stemmingen in het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie.


Verordening 2013/1370 - Maatregelen tot vaststelling van steun en restituties in het kader van de gemeenschappelijke marktordening voor landbouwproducten

Inhoudsopgave van deze pagina:

1.

Stand van zaken

Deze verordening was geldig van 20 december 2013 tot 30 september 2017.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Verordening (EU) nr. 1370/2013 van de Raad van 16 december 2013 houdende maatregelen tot vaststelling van steun en restituties in het kader van de gemeenschappelijke ordening van de markten voor landbouwproducten

officiële Engelstalige titel

Council Regulation (EU) No 1370/2013 of 16 December 2013 determining measures on fixing certain aids and refunds related to the common organisation of the markets in agricultural products
 
Rechtsinstrument Verordening
Wetgevingsnummer Verordening 2013/1370
Origineel voorstel COM(2011)629 NLEN
Celex-nummer i 32013R1370

3.

Key dates

Document 16-12-2013
Bekendmaking in Publicatieblad 20-12-2013; PB L 346 p. 12-19
Inwerkingtreding 20-12-2013; in werking datum publicatie zie art 17
01-01-2014; Toepassing zie art 17
Einde geldigheid 30-09-2017; gedeeltelijk einde van de geldigheid zie art. 17
31-12-9999

4.

Wettekst

20.12.2013   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 346/12

 

VERORDENING (EU) Nr. 1370/2013 VAN DE RAAD

van 16 december 2013

houdende maatregelen tot vaststelling van steun en restituties in het kader van de gemeenschappelijke ordening van de markten voor landbouwproducten

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 43, lid 3,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

In de mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's met als titel „Het GLB tot 2020: inspelen op de uitdagingen van de toekomst inzake voedsel, natuurlijke hulpbronnen en territoriale evenwichten” worden de uitdagingen, doelstellingen en de koers van het gemeenschappelijk landbouwbeleid (het „GLB”) voor de periode na 2013 uiteengezet. In het licht van het debat over die mededeling, moet het GLB met ingang van 1 januari 2014 worden hervormd. Deze hervorming moet betrekking hebben op alle belangrijke instrumenten van het GLB, met inbegrip van Verordening (EG) nr. 1234/2007 van de Raad (1). In het kader van het herzien regelgevend kader moeten maatregelen voor de bepaling van de prijzen, de heffingen, de steun en de kwantitatieve beperkingen worden genomen.

 

(2)

Met het oog op duidelijkheid en transparantie moeten de bepalingen inzake openbare interventie een gemeenschappelijke structuur krijgen, terwijl het in elke sector gevoerde beleid in stand moet worden gehouden. Met dat doel voor ogen is het zinvol een onderscheid te maken tussen de in Verordening (EU) nr. 1308/2013 van het Europees Parlement en de Raad (2) vastgelegde referentiedrempels, enerzijds, en de interventieprijzen, anderzijds, en deze laatste te definiëren. Slechts de voor openbare interventie geldende interventieprijzen stemmen overeen met de toegepaste regelingsprijs waarnaar wordt verwezen in bijlage 3, punt 8, eerste zin, van de WTO-overeenkomst inzake de landbouw (d.w.z. marktprijsondersteuning). In dit verband dient duidelijk te zijn dat op de markt kan worden geïntervenieerd via openbare interventie en via andere vormen van interventie waarbij geen gebruik wordt gemaakt van vooraf vastgestelde prijsindicaties.

 

(3)

De hoogte van de openbare-interventieprijs bij aankopen tegen een vaste prijs of in het kader van een inschrijvingsprocedure moet worden voorgeschreven, met inbegrip van de gevallen waarin een aanpassing van de openbare-interventieprijzen nodig kan zijn. Evenzo moeten maatregelen inzake kwantitatieve beperkingen bij aankopen tegen een vaste prijs worden genomen. In beide gevallen moeten de praktijk en de ervaring die in het kader van vorige gemeenschappelijke marktordeningen is opgedaan tot uiting komen in de prijzen en de kwantitatieve beperkingen.

 

(4)

Verordening (EU) nr. 1308/2013 voorziet in het verlenen van steun voor particuliere opslag als marktinterventiemaatregel. Er moeten maatregelen worden genomen voor het bepalen van de steunbedragen. Gelet op de praktijk en de ervaring die in het kader van vorige gemeenschappelijke marktordeningen is opgedaan, dient te worden voorzien in de vaststelling van de steunbedragen, zowel vooraf als via een inschrijvingsprocedure, en moeten bepaalde elementen in aanmerking worden genomen wanneer de omvang van de steun vooraf wordt bepaald.

 

(5)

Met het oog op een gezond beheer van de begroting voor de schoolfruit- en groentenregeling moeten de steunbedragen van de Unie en de cofinancieringspercentages aan een maximum worden gebonden. Opdat alle lidstaten een kostenefficiënte schoolfruit- en groentenregeling kunnen toepassen, moet een welbepaald minimumbedrag aan Uniesteun worden vastgesteld.

 

(6)

Met het oog op de goede werking van de steunregeling voor de verstrekking...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.