Vooraanstaande Europese bedrijven en organisaties krijgen erkenning voor het beheersen van stress op de werkplek
EU-OSHA, het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk i, heeft zijn waardering getoond voor ruim honderd Europese bedrijven en bonden die met het Agentschap hun krachten hebben gebundeld om stress op de werkplek tegen te gaan. Met hun bereidheid om officiële campagnepartner te worden van de campagne 'Gezond werk is werk zonder stress!' leveren deze organisaties een omvangrijke bijdrage aan het gezonder en veiliger maken van werkplekken in Europa.
EU-OSHA heeft zijn officiële campagnepartners in het zonnetje gezet tijdens een speciale plechtigheid die gehouden werd als onderdeel van een tweedaags ‘Benchmarkingevenement over veiligheid en gezondheid op het werk’ op 5 en 6 maart in Brussel. Bij deze gelegenheid heeft EU-OSHA Siemens uitgeroepen tot winnaar van een award voor het beheersen van werkgerelateerde stress en psychosociale risico's, een onderdeel van de awards voor goede praktijken op het gebied van veiligheid en gezondheid op het werk waarvoor een nieuwe categorie speciaal voor officiële campagnepartners in het leven is geroepen.
Europees commissaris i voor Werkgelegenheid, Sociale Zaken, Vaardigheden en Arbeidsmobiliteit, Marianne Thyssen i, feliciteerde alle bedrijven en organisaties met hun inzet om stress op de werkplek serieus te nemen en zei: “Eerdere campagnes van EU-OSHA benadrukten hoe belangrijk het is dat leidinggevenden en werknemers problemen op het gebied van gezondheid en veiligheid op het werk gezamenlijk aanpakken. Sterk leiderschap door leidinggevenden en volledige inzet en betrokkenheid van werknemers in het proces van probleemoplossing zijn doorslaggevend voor een succesvolle aanpak. Ik ben onder de indruk van uw vastberadenheid om een einde te maken aan stress op de werkplek. De plechtigheid van vanavond laat zien wat er in de praktijk zoal mogelijk is op het gebied van gezondheid en veiligheid op de werkplekken in Europa. Eenieder van ons kan zien wat we kunnen bereiken als we samen de schouders eronder zetten.”
Christa Sedlatschek, directeur van EU-OSHA, vond het een eer om de deelnemers hun erkenningscertificaat te overhandigen: “Dit benchmarkingevenement laat zien wat de voordelen zijn van het uitwisselen van goede praktijken voor Europese werkplekken. Bovendien blijkt hoe belangrijk officiële campagnepartners zijn voor de campagne 'Een gezonde werkplek' en de doelstellingen van EU-OSHA. We zijn blij te mogen samenwerken met ruim 100 officiële campagnepartners, meer dan ooit tevoren, waaronder multinationals als Heineken, Toyota en Lego maar ook Europese sociale partners als BUSINESSEUROPE i en ETUC i, en nog vele andere. Hun inzet is onmisbaar in de bestrijding van psychosociale risico's en stress op de werkplek’.
Siemens heeft de award gewonnen voor zijn holistische kader voor het beheer van psychosociale risico's en middelen: het initiatief ‘Life in Balance’. In dit bedrijfsbrede programma ligt de nadruk op vijf kerngebieden: bewustmaking, betrokkenheid van leidinggevenden, communicatie, training en het Employee Assistance Program (bijstandsprogramma voor werknemers). De toepassing van dit initiatief heeft bij Siemens geleid tot een sterk verbeterde dienstverlening, lagere kosten en betere managementrapportage. Bovendien is het arbeidsverzuim sinds het begin van het initiatief met 26 % afgenomen.
Ook Acciona Energia en Airbus werden geprezen om hun bijdrage tot de doeltreffende beheersing van werkgerelateerde stress en psychosociale risico's.
De totale kosten van psychosociale risico's en stress op de werkplek voor de Europese economie worden op miljarden euro's per jaar geraamd, en naar schatting 50 tot 60 % van alle verloren werkdagen in Europa is te wijten aan werkgerelateerde stress.
Links:
Meer informatie over het evenement
Campagne 'Gezond werk is werk zonder stress!'