Inbreng VNL bij debat over KLM

Met dank overgenomen van Tweede Kamerfractie Groep-Bontes/Van Klaveren (GrBvK) i, gepubliceerd op woensdag 28 januari 2015.

Voorzitter, KLM is onze nationale trots. De situatie zoals die zich nu voordoet bij KLM doet daarom pijn.

Air France, Voorzitter, is naar de mening van mijn fractie nooit de juiste fusiepartner van KLM geweest. Dat was al het geval in het fusiejaar 2004. En dat is nu nog steeds zo. De verschillen in organisatiecultuur tussen KLM en Air France zijn te groot. Dat geldt ook voor de financieel-economische cultuurverschillen tussen Nederland en Frankrijk.

Voorzitter, vorig jaar staakten de Franse piloten van Air France/KLM omdat zij hun zeer riante arbeidsvoorwaarden in gevaar zagen komen. De schade was enorm, de maatschappij verloor 20 miljoen euro per stakingsdag.

Maar de fusie van Air France en KLM is nu eenmaal een feit.

Voorzitter, het voortbestaan van KLM kan op het spel staan. De kans is aanwezig dat KLM in de toekomst financieel zal worden leeggezogen door Air France.

De Nederlandse staat, Voorzitter, heeft als aandeelhouder een belang van bijna 6 procent in KLM. Gaat de staatssecretaris aandringen op ingrijpen bij de verlieslijdende tak van de holding, te weten Air France? Want, Voorzitter, dat is de kern van het probleem. De Fransen moeten hervormen. En zolang de Nederlandse staat belangen heeft als aandeelhouder moet zij haar invloed aanwenden.

Voorzitter, de top van Air France/KLM heeft inmiddels aangegeven dat er niet geschoven zal worden met kasgelden, maar niet iedereen is daar gerust op. Graag horen wij van de staatssecretaris wat de laatste stand van zaken is.

Dank u wel.