Stedelijk vervoer: Europese Commissie steunt 19 acties in het kader van “Do the Right Mix”

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op dinsdag 17 juni 2014, 12:35.
Stedelijk vervoer: Europese Commissie steunt 19 acties in het kader van Do the Right Mix
Bron: Europese Commissie: Rapid persberichten

Europese Commissie

Persbericht

Brussel, 17 juni 2014

Stedelijk vervoer: Europese Commissie steunt 19 acties in het kader van “Do the Right Mix”

De Europese Commissie kondigt vandaag aan dat zij steun verleent aan 19 acties in het kader van de campagne “ Do the Right Mix ” voor duurzame stedelijke mobiliteit. Voor elk van de geselecteerde acties is tot 7 000 euro beschikbaar. Daarmee kunnen bijvoorbeeld ontwerpwedstijden en educatieve activiteiten voor het promoten van groener en duurzamer stedelijk verkeer worden gesteund.

“Met deze campagne laat Europa zien dat het op heel innovatieve wijze een duurzame stedelijke mobiliteitscultuur kan opbouwen”, aldus Siim Kallas i, vicevoorzitter van de Europese Commissie en commissaris voor vervoer. “Al deze activiteiten tonen aan dat duurzaam vervoer voor iedereen haalbaar is. Wij hopen dat met onze steun deze maatschappelijke activiteiten kunnen worden voortgezet.”

Deze acties zetten mensen ertoe aan na te denken over de keuzes die zij op vervoersgebied maken. Daarvoor worden ook mobiele apps en sociale media benut. In Nederland heeft bijvoorbeeld de Stadsregio Arnhem Nijmegen een mobiele app laten ontwikkelen die geïnspireerd is door de Tour de France. Het is de bedoeling mensen ertoe te bewegen zo veel mogelijk per fiets naar hun werk te gaan en zo de files te vermijden. Met de app is een reis naar Parijs te winnen.

De Grande Région rond Luxemburg heeft gebruikers van het openbaar vervoer gevraagd om te poseren met symbolen van de vervoermiddelen die zij gebruiken, en de foto’s op Facebook te zetten. De gebruiker met de meeste likes wint tickets voor het openbaar vervoer en een bordspel.

In Gdynia (Polen) wordt een wedstrijd georganiseerd onder de titel “Parkeer(r)evolutie”. Jonge ontwerpers en architecten kunnen een aantal parkeerplaatsen met een vast budget opnieuw vormgeven, en het meest opvallende en esthetische ontwerp wint de prijs.

Tijdens de drie jaar durende campagne Do the Right Mix, die nu in het laatste jaar zit, zijn op lokaal, regionaal en nationaal niveau ruim 605 acties voor duurzame stedelijke mobiliteit gehouden. Deze zijn te vinden op de website www.dotherightmix.eu . De acties moedigen mensen aan om de auto vaker te laten staan en in hun dagelijks leven duurzamere vervoermiddelen te gebruiken. De promotieactiviteiten in de 28 EU-lidstaten en Noorwegen, IJsland en Liechtenstein, en de organisatoren daarvan, worden op de mobiliteitskaart van de website gepresenteerd.

In deze laatste campagneronde zijn 66 verzoeken uit 23 landen binnengekomen, terwijl dat er vorig jaar nog maar 18 waren.

Meer informatie

Alle projecten die subsidie hebben gekregen

“Do the Right Mix” op Twitter en Facebook

# EU4LifeQuality

Volg @SiimKallasEU