Besluitpunt "Verklaring van Oostenrijk, Bulgarije, Estland, Finland, Duitsland, Ierland, Italië, Letland, Malta, Polen, Portugal, Roemenië, Slowakije, Slovenië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk Richtlijn betere regelgeving, kaderrichtlijn: Verordening van de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1234/2007 houdende een gemeenschappelijke ordening van de landbouwmarkten en specifieke bepalingen voor een aantal landbouwproducten ("integrale GMO-verordening")"
Deze verklaring betreft artikel 21 van de richtlijn betere regelgeving, die herziene tekst voor artikel 19 van de kaderrichtlijn bevat. 16481/09 ADD 1 dau/YEN/hd 16 CAB NL De bovengenoemde lidstaten wijzen erop dat de bevoegdheid van de Commissie om besluiten aan te nemen uit hoofde van artikel 19 uitdrukkelijk beperkt is tot het harmoniseren van de algemene benaderingen bij de regelgeving door de nationale regelgevingsinstanties ter toepassing van de artikelen 15 en 16 van de kaderrichtlijn. Artikel 15 van de kaderrichtlijn (de procedure voor marktdefinitie) beschrijft de procedures die moeten worden gevolgd bij het bepalen en definiëren van economische markten. Artikel 16 van de kaderrichtlijn (marktanalyseprocedure) verplicht de nationale regelgevingsinstanties een analyse van de relevante markten te verrichten, rekening houdend met de markten die in de aanbeveling van de Commissie over dit onderwerp zijn genoemd, om te bepalen of de markten concurrerend zijn. Artikel 16 bepaalt voorts dat met de vaststelling of een markt concurrerend is of niet, rekening moet worden gehouden bij het besluit over de vraag of verplichtingen voor ondernemingen moeten worden opgelegd, gehandhaafd, of opgeheven onder andere gespecificeerde voorwaarden. In artikel 16 wordt niet vermeld welke die verplichtingen moeten zijn. Deze lidstaten zijn derhalve van oordeel dat de werkingssfeer van de besluitvormings- bevoegdheden van de Commissie uit hoofde van artikel 19 van de kaderrichtlijn met verwijzing naar de artikelen 15 en 16 van de kaderrichtlijn beperkt is tot aangelegen- heden die betrekking hebben op marktdefinitie, vaststelling van aanmerkelijke marktmacht en het effect van marktanalyse op de vraag of verplichtingen al dan niet moeten worden opgelegd aan ondernemingen, maar zich niet uitstrekt tot de keuze en de bepaling van maatregelen uit hoofde van artikel 8 van de toegangsrichtlijn of artikel 17 van de universeledienstrichtlijn.
De Raad heeft deze verordening aangenomen; de Britse delegatie onthield zich. (Rechtsgrondslag: artikel 37 van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap). 16481/09 ADD 1 dau/YEN/hd 4 CAB NL 1. Verklaring van Polen "Met betrekking tot artikel 78 en artikel 79 van de ontwerp-verordening van de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1234/2007 houdende een gemeenschappelijke ordening van de landbouwmarkten en specifieke bepalingen voor een aantal landbouwproducten ("integrale-GMO-verordening"), doc. 14270/09 AGRI 423 AGRIORG 96 AGRIFIN 86, heeft Polen besloten zijn bezwaar tegen het voorstel in te trekken in het belang van alle lidstaten, en vanwege het feit dat de aanneming ervan een noodzakelijke voorwaarde is voor de lancering van een pakket noodmaatregelen ten belope van 280 miljard euro. Opgemerkt zij evenwel dat Polen bedenkingen blijft houden bij de rechtmatigheid van de voorgestelde nieuwe regels voor het berekenen van de heffing op melk die wordt vermarkt boven het nationale melkquotum, in het geval van lidstaten die het mechanisme voor de opkoop van melkquota toepassen. Het ter tafel liggende voorstel zal leiden tot een afname van melkquota waarvoor geen nationale steun wordt verleend, in die lidstaten die de toegekende productieplafonds volledig benutten en tezelfdertijd het nationale mechanisme voor de opkoop van quota toepassen. De nieuwe regels zullen openlijk discriminerend zijn voor de meest actieve landbouwers die bijdragen tot de ontwikkeling van de melkproductie voor de markt. Polen vindt het daarom essentieel om het mechanisme voor de opkoop van melkquota te handhaven als een facultatieve activiteit, die alleen op grond van een autonome beslissing van een lidstaat wordt toegepast. Tezelfdertijd is de huidige formulering van artikel 75, lid 1, onder a, van Verordening (EG) nr. 1234/2007 van de Raad naar het oordeel van Polen niet voor tweeërlei uitleg vatbaar, en zal dit artikel in de toekomst niet zó door de EU kunnen worden uitgelegd dat de invoering van dit mechanisme verplicht is voor alle lidstaten." 16481/09 ADD 1 dau/YEN/hd 5 CAB NL 5. Verordening van de Raad tot vaststelling van een communautaire controleregeling die de naleving van de regels van het gemeenschappelijk visserijbeleid moet garanderen, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 847/96, (EG) nr. 2371/2002, (EG) nr. 811/2004, (EG) nr. 768/2005, (EG) nr. 2115/2005, (EG) nr. 2166/2005, (EG) nr. 388/2006, (EG) nr. 509/2007, (EG) nr. 676/2007, (EG) nr. 1098/2007, (EG) nr. 1300/2008, (EG) nr. 1342/2008 en tot intrekking van Verordeningen (EEG) nr. 2847/93, (EG) nr. 1627/94 en (EG) nr.1966/2006 doc. 13669/09 PECHE 233 + COR 1 + COR 2 (sk) + COR 3 (mt) + COR 4 (fi) + COR 5 (et) + REV 1 (pt) + REV 2 (et) + REV 3 (lt) De Raad heeft deze verordening aangenomen; de Finse delegatie heeft zich onthouden. (Rechtsgrondslag: artikel 37 van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap). 2. Verklaring van de Commissie Certificering van het motorvermogen "De controleverordening voorziet in een stelselmatige invoering van de certificering van nieuwe, ruil- of technisch gewijzigde motoren. De Commissie is zich ervan bewust dat dit in alle lidstaten een gemeenschappelijke aanpak vergt gezien de juridische, administratieve en economische implicaties. Voor de toepassing van een dergelijk certificeringssysteem dienen nadere voorschriften te worden aangenomen overeen- komstig de procedure van artikel 119 van het voorstel. Bijgevolg zullen deze voorschriften pas na de inwerkingtreding van deze voorschriften worden toegepast op nieuwe, ruil- of technisch gewijzigde motoren. Deze nadere voorschriften zullen niet van invloed zijn op de status van in vissersvaartuigen geïnstalleerde motoren in geval van verandering van eigenaar, mits de motor niet wordt vervangen door een nieuwe, ruil- of technisch gewijzigde motor in verband met deze verandering van eigenaar of daarna." 16481/09 ADD 1 dau/YEN/hd 6 CAB NL
Inhoudsopgave van deze pagina:
Dit zijn agendapunten die de Raad van de Europese Unie i niet hoeft te bespreken tijdens een Raadsvergadering i. A-punten worden als hamerstuk (zonder discussie) afgehandeld en goedgekeurd omdat binnen het Comité van Permanente Vertegenwoordigers (Coreper) i, raadswerkgroepen i of een andere Raadsformatie i al overeenstemming is bereikt. Dit in tegenstelling tot B-punten i, waarover wel discussie plaatsvindt.
vergadering | Raad van Landbouw en Visserij, Brussel |
---|---|
datum | 2009-11-20 |
puntnummer | 2.24. |
soort behandeling | A-punt |
raadsdocument nummer | 15097/09 |
oorspronkelijke titel | Verordening van de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1234/2007 houdende een gemeenschappelijke ordening van de landbouwmarkten en specifieke bepalingen voor een aantal landbouwproducten ("integrale GMO-verordening") |