Besluit 2013/377 - Tijdelijke afwijking van Richtlijn 2003/87/EG tot vaststelling van een regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten binnen de EG
Inhoudsopgave van deze pagina:
officiële titel
Besluit nr. 377/2013/EU van het Europees Parlement en de Raad van 24 april 2013 tot tijdelijke afwijking van Richtlijn 2003/87/EG tot vaststelling van een regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap Voor de EER relevante tekstofficiële Engelstalige titel
Decision No 377/2013/EU of the European Parliament and of the Council of 24 April 2013 derogating temporarily from Directive 2003/87/EC establishing a scheme for greenhouse gas emission allowance trading within the Community Text with EEA relevanceRechtsinstrument | Besluit |
---|---|
Wetgevingsnummer | Besluit 2013/377 |
Origineel voorstel | COM(2012)697 |
Celex-nummer i | 32013D0377 |
Document | 24-04-2013 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 25-04-2013; OJ L 113, 25.4.2013,Special edition in Croatian: Chapter 15 Volume 031 |
Inwerkingtreding | 24-04-2013; Toepassing zie art 6 25-04-2013; in werking datum publicatie zie art 6 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
25.4.2013 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 113/1 |
BESLUIT Nr. 377/2013/EU VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 24 april 2013
tot tijdelijke afwijking van Richtlijn 2003/87/EG tot vaststelling van een regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap
(Voor de EER relevante tekst)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 192, lid 1,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),
Na raadpleging van het Comité van de Regio’s,
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (2),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
De luchtvaartsector heeft een sterk internationaal karakter. Daarom is een mondiale aanpak van de snel toenemende emissies van de internationale luchtvaart de aangewezen en meest doeltreffende manier om luchtvaartemissies terug te dringen. |
(2) |
Het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering (UNFCCC) schrijft voor dat alle partijen nationale en, zo nodig, regionale programma’s opstellen die maatregelen bevatten ter beperking van klimaatverandering, en deze uitvoeren. |
(3) |
De Unie streeft ernaar haar CO2-emissies, met inbegrip van luchtvaartemissies, te verminderen. Alle sectoren van de economie moeten bijdragen om deze vermindering van emissies te bereiken. |
(4) |
De onderhandelingen over alle luchtvaartovereenkomsten van de Unie met derde landen moeten erop gericht zijn dat de Unie haar flexibiliteit behoudt om actie te ondernemen ten aanzien van het milieu, ook met betrekking tot maatregelen om de gevolgen van de luchtvaart op de klimaatverandering te beperken. |
(5) |
In de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) is vooruitgang geboekt in de richting van een goedkeuring op de 38e ICAO-vergadering van 24 september tot 4 oktober 2013 van een mondiaal kader voor beleid inzake emissievermindering dat de toepassing door staten van op marktwerking gebaseerde maatregelen voor emissies van de internationale luchtvaart bevordert, en voor de ontwikkeling van een mondiale op marktwerking gebaseerde maatregel („MBM”). Een dergelijk kader kan een belangrijke bijdrage leveren aan de reductie van de nationale, regionale en mondiale CO2-emissies. |
(6) |
Om deze vorderingen te vergemakkelijken en een impuls te geven is het wenselijk de handhaving op te schorten van vereisten die vóór de 38e ICAO-vergadering ontstaan en vluchten betreffen van en naar luchtvaartterreinen in landen buiten de Unie die geen lid zijn van de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA), onderhorigheden en gebiedsdelen van staten die deelnemen aan de Europese Economische Ruimte (EER) of landen die een toetredingsverdrag met de Unie hebben ondertekend. Er mogen daarom geen maatregelen worden genomen tegen luchtvaartexploitanten met betrekking tot de vereisten die voortvloeien uit Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad (3), voor de rapportage van geverifieerde emissies voor de kalenderjaren 2010, 2011 en 2012 en voor de overeenkomstige inlevering van emissierechten voor 2012 van vluchten van en naar die luchtvaartterreinen. Voor luchtvaartexploitanten die dat wensen, moet het mogelijk zijn aan die vereisten te blijven voldoen. |
(7) |
Om concurrentieverstoringen te voorkomen, moet de in dit besluit bepaalde afwijking enkel gelden ten aanzien van luchtvaartexploitanten die geen kosteloze emissierechten hebben ontvangen of die alle kosteloze emissierechten welke zijn verleend voor zulke activiteiten in 2012, hebben teruggegeven. Om dezelfde reden mogen die emissierechten niet in aanmerking worden genomen ter berekening van de rechten om... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.