Burgerrechten, een tastbare realiteit: vijfhonderd informatiecentra voor burgers in heel Europa
Europese Commissie
Persbericht
Brussel, 18 maart 2013
Burgerrechten, een tastbare realiteit: vijfhonderd informatiecentra voor burgers in heel Europa i
Viviane Reding i, vicevoorzitter van de Europese Commissie, en Othmar Karas i, vicevoorzitter van het Europees Parlement i, presenteren vandaag een nieuwe generatie Europe Direct i-informatiecentra. Het nieuwe netwerk biedt burgers nog meer mogelijkheden om praktische informatie en advies te krijgen over hun rechten in de Europese Unie i. Er zijn nu in Europa meer dan vijfhonderd informatiecentra, die vijfhonderd miljoen Europeanen bedienen. Later dit jaar komt Kroatië erbij. De presentatie vindt plaats nu vertegenwoordigers van de centra in Brussel bijeen zijn gekomen voor de jaarlijkse algemene vergadering van het Europe Direct-netwerk.
“De Europe Direct-informatiecentra zijn de eerste linie - het gezicht, de ogen, oren en mond van ons beleid en de rechten van burgers in de praktijk,” aldus vicevoorzitter Viviane Reding, commissaris voor justitie, grondrechten en burgerschap. “De cijfers zijn indrukwekkend: de centra hebben alleen vorig jaar al meer dan een miljoen vragen te beantwoorden gekregen. We breiden het netwerk daarom uit, zodat de informatiecentra de burgers van dienst kunnen blijven door antwoord te geven op hun vragen en het debat over Europa op plaatselijk niveau te stimuleren.
De nieuwe centra zijn door de Europese Commissie voor vijf jaar gekozen na een openbare aanbesteding. De contractanten worden door de Europese Commissie gecofinancierd en mogen de naam “Europe Direct-informatiecentrum” gebruiken. De meeste centra worden gerund door regionale of plaatselijke autoriteiten, verenigingen of kamers van koophandel.
De eerste generatie infocentra dateert van 2005. Sindsdien zijn steeds meer Europeanen met hun vragen bij de centra gekomen. Alleen al de laatste vier jaar kregen de centra maar liefst 3,3 miljoen vragen van bezoekers te behandelen, organiseerden ze meer dan 41.000 evenementen en beantwoordden ze meer dan een miljoen e-mails.
Het Europe Direct-netwerk speelt een cruciale rol: het biedt mensen in hun eigen land een rechtstreekse lijn naar de EU en spreekt hen aan op een manier die relevant en begrijpelijk is. De aankondiging van vandaag maakt deel uit van het Europees Jaar van de burger 2013, dat in het teken staat van de Europese burgers en hun rechten. Het hele jaar 2013 zullen vicevoorzitter Reding en haar collega-commissarissen samen met nationale en plaatselijke politici in debat gaan met burgers in heel Europa - om te luisteren en vragen te beantwoorden.
Achtergrond
Het Europe Direct-informatienetwerk is in 2005 van start gegaan. De Europese Commissie geeft via de centra in de lidstaten voorlichting aan het publiek. De dienstverlening van de centra is gratis.
De centra worden gecofinancierd en krijgen van de Commissie per jaar maximaal 25.000 euro voor hun informatieactiviteiten over de EU. Het totale EU-budget voor alle centra blijft ongewijzigd: maximaal 11,4 miljoen euro per jaar.
Onder de naam “Europe Direct” zijn vier verschillende diensten kosteloos beschikbaar voor alle burgers:
-
-het Europe Direct-contactcentrum is een informatiedienst voor alles wat de EU betreft, die in de hele EU per telefoon en e-mail bereikbaar is;
-
-de Europe Direct-informatiecentra zijn plaatselijke contactpunten. Zij bieden informatie aan en beantwoorden vragen over allerlei zaken in verband met de EU. Iedereen krijgt persoonlijk antwoord, waarbij rekening wordt gehouden met de plaatselijke context. Goed opgeleid personeel maakt contact met de mensen door het organiseren van evenementen op scholen, debatten met regionale politici en presentaties over Europa op beurzen. Elk jaar worden meer dan een miljoen vragen gesteld. De Europese besluitmakers komen daardoor ook meer te weten over de behoeften en zorgen van de mensen;
-
-de Europese documentatiecentra stimuleren onderwijs en onderzoek over EU-integratie. Deze documentatiecentra bieden een grote verscheidenheid aan documenten over Europese aangelegenheden en moedigen academici aan om het debat over Europa aan te gaan;
Directe link naar Europe Direct:
http://europa.eu/europedirect/index_nl.htm
Kaart met alle Europe Direct-informatiecentra:
http://europa.eu/europedirect/meet_us/interactive_map/index_nl.htm
Debatten met burgers over de toekomst van Europa:
http://ec.europa.eu/european-debate/index_nl.htm
Europees Jaar van de burger:
http://europa.eu/citizens-2013/nl/home/
Homepage van vicevoorzitter Viviane Reding, EU-commissaris voor justitie:
Volg Viviane Reding op Twitter: @VivianeRedingEU
Contacts : Mina Andreeva (+32 2 299 13 82) Natasha Bertaud (+32 2 296 74 56) |
BIJLAGE
-
1.De nieuwe generatie Europe Direct-informatiecentra (EDIC’s)
Aantal EDIC’s per lidstaat (2013-2017) |
|
Lidstaat |
Aantal EDIC’s |
België |
12 |
Bulgarije |
15 |
Cyprus |
3 |
Denemarken |
5 |
Duitsland |
55 |
Estland |
9 |
Finland |
8 |
Frankrijk |
50 |
Griekenland |
19 |
Hongarije |
20 |
Ierland |
8 |
Italië |
48 |
Letland |
9 |
Litouwen |
10 |
Luxemburg |
2 |
Malta |
3 |
Nederland |
14 |
Oostenrijk |
11 |
Polen |
31 |
Portugal |
19 |
Roemenië |
31 |
Slovenië |
7 |
Slowakije |
12 |
Spanje |
47 |
Tsjechië |
13 |
Verenigd Koninkrijk |
18 |
Zweden |
20 |
Totaal |
499 |
-
2.Activiteiten van de Europe Direct-informatiecentra in 2012
Activiteiten van de Europe Direct-informatiecentra per lidstaat (indicatieve statistieken voor 2012) |
||||
Lidstaat |
Aantal EDIC’s geselecteerd voor 2009-2012 |
Aantal persoonlijke contacten (bezoeken, mails, telefoongesprekken e.d.) |
Aantal publicaties (verslagen, folders, newsletters, audiovisueel materiaal enz. |
Aantal georganiseerde evenementen |
België |
10 |
8324 |
194 |
151 |
Bulgarije |
14 |
48906 |
315 |
335 |
Cyprus |
2 |
2832 |
25 |
1 |
Denemarken |
4 |
5531 |
75 |
9 |
Duitsland |
59 |
163959 |
867 |
459 |
Estland |
8 |
9097 |
123 |
56 |
Finland |
23 |
35742 |
122 |
105 |
Frankrijk |
56 |
123256 |
750 |
505 |
Griekenland |
18 |
12437 |
250 |
32 |
Hongarije |
18 |
23685 |
159 |
214 |
Ierland |
7 |
11104 |
60 |
55 |
Italië |
49 |
179731 |
894 |
695 |
Letland |
9 |
9099 |
224 |
125 |
Litouwen |
10 |
17933 |
160 |
28 |
Luxemburg |
2 |
5022 |
1 |
1 |
Malta |
2 |
3003 |
31 |
16 |
Nederland |
13 |
25721 |
267 |
59 |
Oostenrijk |
11 |
12647 |
215 |
38 |
Polen |
27 |
58624 |
590 |
612 |
Portugal |
16 |
8124 |
195 |
84 |
Roemenië |
31 |
36643 |
901 |
257 |
Slovenië |
6 |
19847 |
106 |
121 |
Slowakije |
12 |
6610 |
66 |
68 |
Spanje |
47 |
102657 |
912 |
402 |
Tsjechië |
11 |
5504 |
315 |
132 |
Verenigd Koninkrijk |
16 |
70184 |
172 |
167 |
Zweden |
19 |
30731 |
258 |
175 |
TOTAAL |
500 |
1036953 |
8247 |
4902 |
-
3.Meer dan een miljoen persoonlijke contacten in 2012: verdeling
1.036.953 persoonlijke contacten (bezoeken, mails, telefoongesprekken e.d.)