De Raad wordt het eens over bankentoezicht
RAAD VAN DE EUROPESE UNIE
Brussel, 13 December 2012 (OR. en) PRESSE 528
De Raad wordt het eens over bankentoezicht
De Raad heeft vandaag zijn standpunt bepaald over twee voorstellen voor het oprichten van een gemeenschappelijk toezichtsmechanisme (GTM) voor het superviseren van kredietinstellingen
Door dit akkoord in de Raad zal het voorzitterschap met het Europees Parlement i kunnen onderhandelen om deze wetsteksten nog vóór het eind van het jaar te kunnen aannemen, overeenkomstig de conclusies van de Europese Raad i van oktober
De voorstellen betreffen twee verordeningen: een waarbij toezichttaken aan de Europese Centrale Bank i worden opgedragen, en een tot wijziging van Verordening houdende oprichting van de Europese Bankautoriteit i
De Europese Raad heeft in oktober aan het voorzitterschap gevraagd om onderhandelingen over de twee verordeningen te voeren met als doel om vóór 1 januari 2013 een akkoord te bereiken; de werkzaamheden in verband met de concrete uitvoering zullen in de loop van 2013 plaatsvinden {zie conclusies, doc. EUCO , met name punten 6 t/m 10).
In juni verklaarden de staatshoofden en regeringsleiders van de lidstaten van de eurozone i dat wanneer het GTM eenmaal is ingevoerd, het Europees stabiliteitsmechanisme i, dat thans via de schatkisten van de lidstaten aan de herkapitalisatie van banken bijdraagt, banken rechtstreeks zal kunnen herkapitaliseren. Daardoor zou de link tussen banken en staten, die tot dusver een saillant kenmerk van de schuldencrisis in Europa is, doorbroken kunnen worden
Het akkoord werd bereikt in een zitting van de Raad Economische en Financiële Zaken i
Wetstraat 175 B - 1048 BRUSSEL Tel.: + 32 (0)2 28 1 63 19 Fax: +32 (0)2 28 1 8026 press.office(@,consilium.europa.eu http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
PERS
Het GTM zal bestaan uit de ECB en de nationale bevoegde autoriteiten. De ECB krijgt de verantwoordelijkheid voor het algehele functioneren van het GTM. Op grond van de voorstellen zal de ECB rechtstreeks toezicht uitoefenen op alle banken in de eurozone, zij het op gedifferentieerde wijze en in nauwe samenwerking met de nationale toezichthouders. Lidstaten buiten de eurozone die aan het GTM willen deelnemen, kunnen in een nauwere samenwerking stappen
Om mogelijke belangenconflicten tussen de doelstellingen van het monetaire beleid en die van het prudentiële toezicht te voorkomen, worden de monetaire taken van de ECB strikt gescheiden van haar toezichthoudende taken. Daartoe zou er binnen de ECB een raad van toezicht worden ingesteld die verantwoordelijk wordt voor de werkzaamheden in verband met de toezichthoudende taken. Landen buiten de eurozone die aan het GTM zouden deelnemen, zouden in de raad van toezicht over volledige en gelijke stemrechten beschikken. De ontwerpbesluiten van de raad van toezicht zouden worden geacht te zijn aangenomen, tenzij zij door de raad van bestuur van de ECB worden verworpen
De nationale toezichthouders zouden verantwoordelijk blijven voor de taken die niet aan de ECB worden opgedragen, bijvoorbeeld met betrekking tot consumentenbescherming, witwassen van geld, betalingsdiensten en bijkantoren van banken uit derde landen. De EBA zou bevoegd blijven voor het verder uitwerken van het rulebook en voor het waarborgen van convergentie en samenhang in de toezichtspraktijken
De voorstellen behelzen ook wijzigingen in de EB A-verordening, met name wat de stemregeling betreft, om een billijke en doeltreffende besluitvorming binnen de eengemaakte markt te garanderen. De wijzigingen zouden ervoor moeten zorgen dat de landen die aan het GTM deelnemen, niet teveel gewicht krijgen in de raad van toezichthouders van de EBA
Onder voorbehoud van de definitieve praktische bepalingen zal de ECB op 1 maart 2014 aan haar toezichthoudende taken in het kader van het GTM beginnen, of twaalf maanden na de inwerkingtreding van de wetteksten, als dat later is