Roemenië: land van belofte voor ondernemers?

Met dank overgenomen van /RNW (RNW), gepubliceerd op maandag 29 oktober 2012.

Roemenië is booming. Voor Nederlandse ondernemers, welteverstaan. Nederlanders drijven steeds meer handel in het Oost-Europese land, en starten er ook steeds vaker zelf een bedrijf. Roemenië neemt daarmee de rol over van Polen, waar het meeste pionierswerk inmiddels lijkt te zijn gedaan.

Nederland is zelfs sinds een aantal jaren de belangrijkste buitenlandse investeerder in Roemenië. En ons land staat op de achtste plaats in de lijst met landen waarmee Roemeense bedrijven zaken doen. En die groei lijkt voorlopig nog niet op te houden: het afgelopen jaar is er opnieuw kapitaal gestoken in de reeds bestaande 4000 Nederlandse bedrijven. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse ambassade in Boekarest.

De Nederlandse bedrijven zijn van zeer uiteenlopende aard, maar zijn wel overwegend te vinden in sectoren waar Nederland historisch sterk in is, zoals landbouw, de vervoerssector, de watersector en ICT. Met name de agrarische sector heeft de laatste tijd ontdekt dat de landbouwgronden relatief goed zijn.

Ben Jager, honorair consul-generaal van Roemenië in Nederland, bevestigt dat beeld. Ondernemers worden aangetrokken doordat Roemenië een grote potentiële markt biedt, zegt Jager, die ook president is van de Dutch Romanian Network (DRN). Dat is een Nederlandse organisatie die de economische contacten tussen Roemenië en Nederland wil bevorderen.

‘Roemenië is een erg groot land en het ligt strategisch gezien gunstig, namelijk aan de Zwarte Zee. Bovendien trekt de gastvrijheid en de Roemeense manier van leven trekt veel Nederlanders aan. Wij hebben de kennis, de Roemenen kunnen geweldig improviseren. Dat vult elkaar heel goed aan', aldus Jager.

Communistisch

Mario Schoofs is het met Jager eens. Hij is voor het logistieke bedrijf Wim Bosman Groep verantwoordelijk voor de zaken in Roemenië. Daarnaast is hij vice-voorzitter van de European Gateways Platform. In die laatste rol adviseert hij de Roemeense regering op het gebied van zakendoen met het buitenland.

‘Roemenie heeft een binnen- en een buitenkant’, zegt Schoofs. Het beeld dat veel Nederlanders van Roemenen hebben is dat ze zigeuners zijn, ze snappen ons niet, ze zijn corrupt, lui en nog steeds communistisch. Het tegendeel is waar. Er vindt momenteel een enorme versnelling in Roemenië plaats. In Barcelona kan ik met niemand Engels praten. In Boekarest verstaat iedereen me. En ga maar eens in Barcelona een rijbewijs aanvragen. Ik weet niet waar de bureaucratie het ergst is.’

Er is volgens Schoofs nog wel een wereld te winnen. ‘Het is nog wel een ontwikkelingsland, maar de ontwikkeling gaat in razend tempo. Roemenië moet wel meer doen aan marketing. Het is bijvoorbeeld een fantastisch vakantieland, met schitterende natuur.’

Tips heeft Schoofs ook voor Nederlandse ondernemers. Voor de grotere bedrijven kan Oost-Europa gedeeltelijk de rol overnemen van Azië. De productie in Azië wordt duurder en de kwaliteit wordt als minder ervaren dan bij producten uit Europa. En volgens Schoofs is de beste manier om zo snel mogelijk met de cultuurverschillen om te gaan door gebruik te maken van lokale mensen. ‘Zo krijg je beter inzicht in de lokale knowhow. Roemenen in je bedrijf kunnen je dan adviseren hoe je iets in Roemenië moet aanpakken.’

Toekomst

Vorig jaar hebben 165 Nederlandse bedrijven zich in Roemenië gevestigd. Oriëntatiedagen op de Roemeense markt worden druk bezocht. Ondanks het politieke debat rond de toetreding tot de Schengenzone en ondanks de politieke crisis waar Roemenië al sinds dit voorjaar in verkeert. Jager: ‘Dat boeit echt geen enkele ondernemer.'

Voor Nederlandse ondernemers die hun bakens naar Roemenië willen verzetten, houdt de Dutch Romanian Network binnenkort weer een aantal oriëntatiebijeenkomsten. Op 29 november in Den Haag bijvoorbeeld, tijdens de Nederlands-Roemeense ondernemersdag. Maar ook dit najaar in Roemenië zelf, in hoofdstad Boekarest. Tijdens die dagen wordt aandacht besteed aan de mogelijkheden in de logistieke en de maritieme sector.

Dat juist in deze tijd de Nederlandse overheid op dit soort handelsmissies lijkt te gaan bezuinigen is Jager een doorn in het oog. ‘In tijden van economische recessie moet je juist dit soort missies organiseren. Daar kan de Nederlandse economie veel voordeel van hebben. Als je dat in de bezuinigingswoede laat sneuvelen, slacht je naar mijn mening de kip met de gouden eieren.’


Met dank overgenomen van /RNW (RNW).
banner Station Europa