Gedelegeerde verordening 2012/272 - Aanvulling van Verordening 1060/2009 met betrekking tot de door de Europese Autoriteit voor effecten en markten aan ratingbureaus aangerekende vergoedingen
Inhoudsopgave van deze pagina:
officiële titel
Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 272/2012 van de Commissie van 7 februari 2012 tot aanvulling van Verordening (EG) nr. 1060/2009 van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot de door de Europese Autoriteit voor effecten en markten aan ratingbureaus aangerekende vergoedingen Voor de EER relevante tekstofficiële Engelstalige titel
Commission Delegated Regulation (EU) No 272/2012 of 7 February 2012 supplementing Regulation (EC) No 1060/2009 of the European Parliament and of the Council with regard to fees charged by the European Securities and Markets Authority to credit rating agencies Text with EEA relevanceRechtsinstrument | Gedelegeerde verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Gedelegeerde verordening 2012/272 |
Celex-nummer i | 32012R0272 |
Document | 07-02-2012 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 28-03-2012; OJ L 90, 28.3.2012,Special edition in Croatian: Chapter 06 Volume 007 |
Inwerkingtreding | 31-03-2012; in werking datum publicatie +3 zie art 11 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
28.3.2012 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 90/6 |
GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) Nr. 272/2012 VAN DE COMMISSIE
van 7 februari 2012
tot aanvulling van Verordening (EG) nr. 1060/2009 van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot de door de Europese Autoriteit voor effecten en markten aan ratingbureaus aangerekende vergoedingen
(Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EG) nr. 1060/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 16 september 2009 inzake ratingbureaus (1), en met name artikel 19, lid 2,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Artikel 62 van Verordening (EU) nr. 1095/2010 van het Europees Parlement en de Raad van 24 november 2010 tot oprichting van een Europese toezichthoudende autoriteit (Europese Autoriteit voor effecten en markten) (2) bepaalt dat de ontvangsten van de Europese Autoriteit voor effecten en markten ook moeten bestaan uit vergoedingen die aan de ESMA worden betaald in de gevallen als bedoeld in de wetgeving van de Unie, alsook uit bijdragen van nationale openbare autoriteiten en een subsidie van de Unie. |
(2) |
Met het oog op een efficiënt gebruik van de begroting van de ESMA alsook het verlichten van de financiële lasten voor de lidstaten en de Unie moet ervoor worden gezorgd dat ratingbureaus ten minste alle kosten vergoeden die met het toezicht op ratingbureaus verband houden. Een tekort dat in een bepaald boekjaar wordt opgelopen, moet in het daaropvolgende jaar door ratingbureaus worden aangevuld. |
(3) |
Om de ESMA en de betrokken ratingbureaus budgettaire zekerheid te bieden, moet aan ratingbureaus waarvan de omzet een bepaalde drempelwaarde overschrijdt, een jaarlijkse toezichtvergoeding worden aangerekend. Jaarlijkse toezichtvergoedingen mogen geen belemmeringen worden voor nieuwkomers op de ratingmarkt. Bovendien kan ervan worden uitgegaan dat aan kleinere ratingbureaus aanzienlijk minder toezichtkosten verbonden zijn dan aan grotere bureaus. Het zou derhalve evenredig zijn kleine ratingbureaus volledig vrij te stellen van het betalen van de jaarlijkse toezichtvergoeding wanneer het ratingbureau of de groep van ratingbureaus waartoe het behoort, een bepaalde drempelwaarde van omzet niet overschrijdt. |
(4) |
Om te zorgen voor een eerlijke en duidelijke toewijzing van vergoedingen die tegelijk de feitelijke administratieve last per gecontroleerde entiteit weerspiegelt, moet de toezichtvergoeding berekend worden naargelang van de omzet van de ratingbureaus die voortvloeit uit ratingactiviteiten en nevendiensten, aangezien de toezichtkosten voor grotere ratingbureaus groter zijn dan voor kleinere. Bovendien is bij het verstrekken van nevendiensten meer toezicht nodig omdat er mogelijke belangenconflicten vanwege het verstrekken van nevendiensten bewaakt moeten worden. Ratingbureaus mogen de eerlijke toewijzing van vergoedingen overeenkomstig deze verordening niet ontwijken door ontvangsten aan andere entiteiten in hun groep toe te wijzen met de bedoeling hun bijdragen aan vergoedingen te verlagen. De ESMA moet alle aanmerkelijke ontwikkelingen op dit gebied volgen en rapporteren. |
(5) |
Aan in de Unie gevestigde ratingbureaus moet een registratievergoeding worden aangerekend die de kosten van de ESMA dekt voor het behandelen van de registratieaanvraag. De complexiteit van een aanvraag en de kosten die verband houden met het beoordelen van de aanvraag, nemen toe als een ratingbureau een aanvraag indient voor het afgeven van ratings voor gestructureerde financiële instrumenten of voornemens is ratings van bureaus uit derde landen te bekrachtigen of bijkantoren heeft. Bijgevolg moet de registratievergoeding volgens deze factoren worden berekend. De behandelingskosten hangen ook in grote mate af van de omvang van het ratingbureau dat de aanvraag... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.