Nood voor actie luchtvaartemissie groter dan ooit
Als onderdeel van haar inspanningen om de uitstoot van schadelijke broeikasgassen te beperken, zal de EU vanaf 2012 ook het luchtverkeer - d.w.z alle vluchten naar of van de EU - betrekken in het emissie handelssysteem (ETS). De EU wil ook dat andere landen het eens worden over de uitstoot van zee- en luchtvaart. Terwijl afgevaardigden naar de klimaattop in Durban trekken, licht Duitse christendemocraat Peter Liese, die de wetgeving door het Parlement voerde, dit verder toe.
Waarom moet de luchtvaart worden opgenomen in het ETS?
De emissies van de luchtvaart zijn verdubbeld sinds 1990. Dit staat in scherp contrast met de internationaal overeengekomen doelstellingen om de effecten van klimaatverandering, waaronder een toename van 2°C in temperatuur, tegen te gaan. Wetenschappers zeggen dat we de uitstoot sterk moeten verminderen om dit doel te bereiken. Het is ook noodzakelijk om de luchtvaart hierbij te betrekken omdat andere vervoersmiddelen zoals bus, auto en trein die klimaatvriendelijker zijn, al jarenlang het onderwerp zijn van uitgebreide regelgeving en in sommige gevallen zware financiële lasten.
Wat is uw reactie op het internationale verzet tegen de EU wetgeving, met inbegrip van de VS?
Ik ben zeer teleurgesteld door de stemming in het Huis van Afgevaardigden (deze stemde voor het verbod van de EU-ETS richtlijn, wat zou betekenen dat de Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen zich niet moeten conformeren aan de Europese wetgeving). Gelukkige heeft de Senaat de kwestie nog niet behandeld, wat betekent dat de 'act' waarschijnlijk niet in een wet omgezet zal worden. De aanpak van de VS, waaronder de Amerikaanse regering, is zeer teleurstellend. President Obama heeft de Nobelprijs voor de Vrede ontvangen en één van de redenen hiervoor was dat hij zich enorm inzette voor de strijd tegen klimaatverandering. Helaas vertoont het huidige bestuur hetzelfde gedrag als dat van Bush als het gaat om de luchtvaart.
Is de situatie veranderd sinds de wetgeving werd goedgekeurd in 2008?
De nood om er iets aan te doen is veel duidelijk dan in 2008. Helaas is de politieke sfeer meer aarzelend en sceptisch geworden wat betreft klimaatverandering. Echter, als verantwoordelijke politici moeten we onze beslissingen niet baseren op het huidige klimaat, maar op wetenschappelijke gronden en dat is waarom volgens mij deze wetgeving verdedigd moet worden.
Hoeveel zullen de nieuwe tarieven kosten en wie betaalt? De consumenten of de luchtvaartmaatschappijen?
Volgens de analyse van de Commissie zal de prijs van een intercontinentale vlucht met zo'n 2 euro toenemen. Vergeleken met de nationale belastingen en heffingen - bijvoorbeeld tot 160 Britse Ponden in het Verenigd Koninkrijk en tot € 50 in Duitsland, blijft dat vrij bescheiden. Wel is het zo dat lobbyisten de luchtvaartmaatschappijen vertellen dat de kosten voor hen hoog zullen zijn, en de consumenten vertellen dat ze meer voor hun tickets zullen moeten betalen. De helft hiervan klopt dus niet. Ik hoop dat luchtvaartmaatschappijen vernieuwende maatregelen zullen doorvoeren - zoals meer efficiënte vliegtuigen en de invoering van biobrandstof - en niet enkel de emissierechten zullen betalen zonder structureel iets te veranderen.
REF. : 20111118STO31852