Palestijnse staat is provocatie
Als de Palestijnse Autoriteit eenzijdig de onafhankelijkheid uit-roept, moet de hulp aan de Palestijnen onmiddellijk worden gekort. Dat vindt SGP-fractievoorzitter Van der Staaij. Hij zei dat bij het overleg over de komende Algemene vergadering van de VN. De eerder aangenomen motie-Van der Staaij verplicht Nederland om zich in en met de EU te keren tegen zo’n eenzijdige, provocerende stap.
AO Verenigde Naties
7 september 2011
Van der Staaij
Palestijnse staat
Als het gaat om de najaarssessie van de Algemene vergade-ring: belangrijkste punt voor SGP het mogelijk eenzijdig uitroepen Pales-tijnse staat, dan wel vorm van lidmaatschap voor PA van de VN.
De SGP zou dit beschouwen als een desastreuze stap voor het vredespro-ces. Vrede kan slechts gevolg zijn van onderhandelingen, niet van eenzijdige en provocerende acties.
Eenzijdige stappen werken contraproductief. Met het eenzijdig uitroepen van een Palestijnse staat worden verwachtingen geschapen die op geen enkele wijze zullen uitkomen. Dit voedt frustratie onder Palestijnse volk en schept grote risico’s op nieuwe geweldsuitbarstingen.
Dat zou extra wrang zijn omdat de concrete positie van de Palestijnse be-volking stapje voor stapje verbetert; economisch, medische zorg, werkgelegenheid, etc. Niet voor niets gist het in de gehele Arabische we-reld, maar niet serieus in de Palestijnse gebieden. Het zou misdadig zijn om dit in de waagschaal te stellen.
Ik roep de minister op -ik weet dat hij die aanmoedig nauwelijks nodig heeft- om voluit uitvoering te geven aan mijn breed aanvaarde motie, waarin de regering wordt verzocht om te bevorderen dat de EU zich verzet tegen het eenzijdig uitroepen van een Palestijnse staat en dat de Palestijnse leiders worden aangezet om de rechtstreekse onderhandelingen met Israël te heropenen.
Zó moet gewerkt worden aan een duurzame oplossing, waarbij echt recht wordt gedaan aan de Palestijnse problematiek en de democratische, jood-se staat Israël zonder voorbehoud wordt erkend.
Nog enkele concrete vragen hierbij:
-
-Welke opstelling zal de EU kiezen? De EU kan het zich toch moeilijk permitteren om bij zo’n belangrijk issue verdeeld te opereren? Wel-ke kant gaat dit op?
-
-Zal de PA werkelijk doorgaan op dit spoor of zullen zij uiteindelijk - mede onder druk van de VS - hun knopen tellen?
-
-Als de PA daadwerkelijk aanzet tot eenzijdige stappen, welke gevolgen heeft dit voor de Nederlandse hulp aan de Palestijnse ge-bieden? Is de minister bereid om zich op Europees niveau sterk te maken voor korting op het hulpbudget aan de Palestijnse gebieden, als zij doorgaan op deze heilloze weg?
Turkije
Turkije zet de relatie met Israël op scherp; meewerken aan Gaza-flottielje, uitzetten Israëlische ambassadeur, juridische stappen bij internationaal strafhof, etc. Op welke wijze kan Turkije bewogen worden tot een con-structieve partner in het MO vredesproces? Is dit ook een serieus issue voor de VN?
AVVN
De AV spreekt over belangrijke thema’s, ook als het gaat om de onrust in de Arabische wereld en de ernstige mensenrechtenschendingen. Het blijft een gotspe, dat ook landen als Iran en Syrië voluit en volwaardig deelnemen aan deze overleggen in de AV. Dat maakt het optreden van de AV natuurlijk dubbelhartig. Is er enig zicht op dat dergelijke ‘rotte appels’ ooit uit de AV-mand worden verwijderd?
Soedan
Steun voor alle initiatieven die meewerken aan vrede en stabiliteit in zelf-standig Zuid-Soedan. Zoveel mogelijk bescherming tegen islamitische agressie vanuit Soedan.
OSW
Het thema van ontwikkelingssamenwerking zal ook expliciet aan de orde komen. Leidraad voor de minister is de zgn. Focusbrief. Mijn vraag is in hoeverre hier ook de moeizame afstemming met andere donoren aan de orde komt, als het gaat om ongewenst gelijktijdig terugtrekken uit OS-landen, stroeve exit-stragieën, en dergelijke. Zorgelijke berichten; zie on-ze schriftelijke vragen.